Web Analytics Made Easy - Statcounter

موضع گیری خصمانه سفیر انگلیس در عراق علیه ایران، دیدار و گفت‌وگوی رهبر انصارالله و نماینده سازمان ملل در امور یمن، بازداشت و ربودن مردم شمال سوریه از سوی نظامیان ترکیه و نامه ۱۷۴ نماینده پارلمان عراق به برهم صالح درباره نخست وزیر جدید از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به آتش زدن مواکب حسینی در کربلاء از سوی آشوبگران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، فرماندهی پلیس کربلاء دوشنبه شب بیانیه‌ای را در خصوص آتش زدن مواکب حسینی در این شهر مقدس منتشر و در آن اعلام کرد که عناصر «آشوبگر» و «مخرب» اقدام به آتش زدن‌ خیمه‌های آن کردند.

در این بیانیه آمده است: «عناصر مخرب مواکب حسینی شهر کربلاء را که پذیرای هزاران نفر از زائران در طول برگزاری مراسم‌های بزرگ عاشورایی و حسینی است، آتش زدند».

فرمانده پلیس کربلای معلی افزود: «همزمان، عناصر آشوبگر اقدام به آتش‌سوزی و تخریب بانک‌ها و ساختمان‌های دولتی و اموال عمومی و شخصی کردند».

در ادامه بیانیه آمده است: «عناصر مخرب خیمه‌های مواکب حسینی را در یکی از میادین نزدیک شبکه ماهواره‌ای کربلاء آتش زدند، که این به منزله تعرض آشکار به مناسک دینی و خدماتی است که هر ساله به میلیون‌ها نفر از زائران حسینی(ع) می‌شود».

به گزارش السومریه نیوز، فرماندهی پلیس کربلاء‌ افزود: «آشوبگران و مخربان با آتش زدن لاستیک‌ها اقدام به قطع راه‌های مواصلاتی در این شهر مقدس کردند تا در تردد شهروندان خلل ایجاد کنند که این نشان می‌دهد آنها به دنبال تخریب شهر هستند».

فرماندهی پلیس کربلا در پایان بیانیه خود از اهالی این شهر و معترضان خواهان اعتراضات مسالمت‌آمیز و عتبات عالیه و شیوخ عشایر خواست تا برای مقابله با اینگونه فتنه‌ها در کنار نیروهای امنیتی قرار بگیرند.

موضع گیری خصمانه سفیر انگلیس در عراق علیه ایران

استفان هیکی سفیر انگلیس در عراق به موضع گیری مداخله جویانه در امور داخلی عراق پرداخت.

وی گفت: انگلیس همه گزینه ها درباره روابط با عراق را در صورت ادامه خشونت علیه تظاهرات کنندگان بررسی می کند. انگلیس از ارتش عراق می خواهد که حامی تظاهرات کنندگان  در برابر برخی گروههای مسلح در عراق باشد.

هیکی ادعا کرد: از ایران می خواهیم که از دخالت در امور داخلی عراق دست بردارد.

وی افزود: ما حامی برگزاری انتخابات شفاف در عراق هستیم.

دیدار و گفت‌وگوی رهبر انصارالله و نماینده سازمان ملل در امور یمن

سید «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن و «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن روز دوشنبه ضمن دیدار با یکدیگر درباره آخرین تحولات مربوط به این کشور گفت‌وگو کردند.

به نوشته وبگاه انصارالله، سید عبدالملک الحوثی در این دیدار بر مواضع ثابت خود درباره برقراری صلح در یمن تأکید کرد و گفت که صنعاء در این خصوص جدی و مسئولانه عمل می‌کند.

بر اساس این گزارش، سید الحوثی در این دیدار به مسایل مربوط به مشکلات و درد رو رنج‌های مردم یمن ناشی از حملات ائتلاف سعودی و محاصره این کشور پرداخت و بر لزوم توقف این حملات و رفع محاصره فرودگاه صنعاء تأکید کرد.

رهبر جنبش انصارالله یمن افزود: «اوضاع انسانی این کشور بحرانی است و فرودگاه بین‌المللی صنعاء و همچنین اهالی شهرستان الدریهمی (در استان الحدیده) همواره تحت محاصره ائتلاف سعودی قرار دارد».

سید عبدالملک الحوثی در این دیدار به نقض‌ مکرر توافق سوئد از سوی ائتلاف سعودی اشاره کرد و گفت که اجرای این توافق باید بیشتر مورد اهتمام سازمان ملل قرار بگیرد.

طبق توافق صورت گرفته میان هیأت اعزامی از صنعاء و هیأت ریاض در استکهلم سوئد در تاریخ ۲۲ آذر ماه سال گذشته، قرار بر این بود که طرفین باید نیروهای خود را از شهر الحدیده و بنادر الصلیف و رأی عیسی خارج کنند که طبق اعلام شورای شهر الحدیده، ائتلاف سعودی هنوز عقب‌نشینی نکرده است.

این در حالی است که سازمان ملل به طور رسمی خروج نیروهای انصارالله و ارتش یمن از الحدیده را تأیید کرده بود اما برای خروج طرف سعودی اقدامی نکرده است.

اخیرا، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده که «ائتلاف سعودی از ابتدای توافق آتش‌بس در الحدیده تاکنون، ‌۳۰۹۰۳ بار  آتش‌بس را نقض کرده است». وی همچنین گفت که از ابتدای این توافق، ۱۷۵ نفر از شهروندان یمنی کشته و ۴۸۱ نفر از جمله ده‌ها زن و کودک زخمی شده‌اند.

ائتلاف سعودی روز دوشنبه نیز با نقض آتش‌بس در استان «الحدیده» واقع در غرب یمن، منازل مسکونی این منطقه را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داد.

بازداشت و ربودن مردم شمال سوریه از سوی نظامیان ترکیه

نظامیان ترکیه و گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت آن، موج بازداشت و ربودن غیرنظامیان در ریف «راس العین» استان الحسکه به راه انداخته‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد: «گروه‌های تروریستی وابسته به نظامیان اشغالگر ترکیه به خانه‌های مردم در دو روستای «المدان» و «مبروکه» در ریف راس العین هجوم آوردند و ده‌ها غیرنظامی را ربودند».

بر اساس این گزارش گروه‌های تروریستی با گروکشی از خانواده‌های ربوده شدگان برای آزادی آنها باج مالی خواستند.

سانا همچنین گزارش داد: «روز گذشته ۲۰ دستگاه خودروی میتسوبیشی وارد روستای مرزی السکریه شد که سرنشینان آن بیش از ۳۰۰ نفر از مزدوران رژیم ترکیه بودند و در روستاهای «مریکیز» و «جان تمر» از توابع «ابوراسین» مستقر شدند و با تثبیت مواضع خود در آنجا پرچم‌های گروهک تروریستی جیش الاسلام را به اهتزار درآوردند».

سانا آورده است: «جنایات نظامیان اشغالگر ترکیه و مزدوران آنها در چارچوب اقدامات تروریستی و هدفمند آنها برای اعمال فشار بر شهروندان سوری و وادار کردن آنها به ترک خانه‌های آنها به منظور تغییر بافت جغرافیایی این منطقه و اسکان تروریست‌های مورد حمایت ترکیه در آنجاست».

صدها تروریست در چند هفته اخیر به همراه خانواده هایشان به شهر راس العین منتقل شده و در خانه‌های بومی‌های آنجا که از بیم حملات ترکیه آواره شدند، اسکان یافتند.

ترکیه در طول بحران سوریه همواره از گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه حمایت کرده است. ارتش ترکیه از ۹ اکتبر (۱۷ مهر) هم عملیات نظامی خود را در شمال سوریه و با هدف تسلط بر مناطق تحت نفوذ شبه‌نظامیان کرد سوریه آغاز کرد.

این عملیات بعدا با توافق میان ترکیه و روسیه متوقف شد، اما حضور نیروهای ترکیه‌ای در بخش‌هایی از شمال سوریه در قالب گشت‌های مشترک با روسیه همچنان ادامه دارد. گروه‌های حامی حقوق بشر با استناد به گزارش‌های میدانی و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای ارتش ترکیه و به خصوص هم‌پیمان‌های آنکارا در گروهک تروریستی «ارتش آزاد» را به نقض حقوق بشر و کشتن و شکنجه غیرنظامیان متهم کرده‌اند.

نامه ۱۷۴ نماینده پارلمان عراق به برهم صالح درباره نخست وزیر جدید

۱۷۴ نماینده پارلمان عراق در نامه ای به برهم صالح رئیس جمهوری عراق به تشریح ویژگی های نخست وزیر آینده پرداختند.

این نمایندگان از رئیس جمهور عراق خواستند که نخست وزیر مامور تشکیل کابینه شخصیتی میهن پرست، مستقل، حتما با تابعیت عراق باشد و از سال ۲۰۰۳ تاکنون هیچ گونه پست حکومتی و یا نمایندگی را برعهده نگرفته باشد و مورد قبول و حمایت تظاهرات کنندگان هم باشد.

شایان ذکر است که «ولیم ورده» سخنگوی دفتر نخست وزیر عراق قبلا به زمان پایان کار دولت پیشبرد امور در این کشور اشاره کرده بود.

وی تاکید کرده بود: در صورت عدم حصول توافق بر سر کاندیدای نخست‌وزیری عراق، دولت پیشبرد امور طبق قانون، پنجشنبه آینده تحویل رئیس‌جمهوری داده می‌شود.

این در حالی است که مهلت قانونی برای تعیین نخست وزیر در عراق رو به پایان است.

روز گذشته نیز برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق از محمد الحلبوسی رئیس پارلمان این کشور خواست تا بزرگترین فراکسیون پارلمان را جهت معرفی کاندیدای نخست‌وزیری تعیین کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا آلودگی هوا محسن پورسیدآقایی هفته پژوهش طرح ملی مسکن مجید بهرامی گاز مرکاپتان وارونگی هوا محمد کیانوش راد تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا آلودگی هوا محسن پورسیدآقایی هفته پژوهش طرح ملی مسکن مجید بهرامی گاز مرکاپتان وارونگی هوا محمد کیانوش راد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۳۱۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

در دیدار «محمدحسن حبیب ‌الله‌زاده»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با خانم «زهرا زومروت سلجوق»، مدیرکل سازمان آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی پیرامون توسعه همکاری‌ها میان ایران با این سازمان گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

 به گزارش ایسنا ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با اشاره به اهمیت استفاده از نتایج تحقیقات این مرکز و تبادل و انتقال تجربیات کشورهای اسلامی در حوزه‌های مربوطه، خواستار افزایش همکاری‌ها و بهره‌ مندی بیشتر کشورمان از خدمات این نهاد سازمان همکاری اسلامی شد .

 وی همچنین بررسی امکان تعریف پروژه‌های مشترک با سازمان آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی و نیز مشارکت در پروژه‌های آن مرکز را از دیگر زمینه‌های افزایش همکاری‌ها دانست.

خانم زهرا سلجوق، مدیرکل سازمان آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی نیز با برشمردن برخی از زمینه‌های کاری آن مرکز در حوزه‌های مختلف، برای افزایش همکاری‌ها با کشورمان در زمینه‌های مورد نیاز، اعلام آمادگی کرد .

وی با اشاره به برخی از پروژه‌های مرکز آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی، حوزه‌های فعالیت این سازمان را شامل طیف وسیعی از فعالیت‌ها با درخواست کشورهای عضو دانست و با اشاره به تجارب ارزشمند کشورمان در برخی از حوزه‌های فعالیت این مرکز بین المللی، آمادگی این نهاد برای  ارتقای همکاری و مناسبات کشورمان را اعلام کرد .

براساس این گزارش، مرکز آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی یکی از نهادهای تخصصی وابسته به سازمان همکاری اسلامی (OIC) است که بر اساس مصوبه هشتمین نشست وزرای امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی (طرابلس) تاسیس و از اول ژوئن ۱۹۷۸ فعالیت خود را در آنکارا آغاز کرد.

 مهمترین وظایف این نهاد جمع آوری، پردازش و انتشار آمار و اطلاعات اقتصادی - اجتماعی برای استفاده کشورهای عضو، مطالعه و ارزیابی تحولات اقتصادی و اجتماعی در کشورهای عضو به منظور ارتقای همکاری میان کشورهای اسلامی و نیز سازماندهی برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای کشورهای عضو و اهداف کلی سازمان همکاری اسلامی  است .

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • دیدار و گفت وگوی علی باقری با نماینده ویژه پوتین
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • دیدار و گفت‌‌وگوی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با نماینده ویژه پوتین
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل