Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@00:27:22 GMT

علل سوزش و داغ شدن کف پا و راهکارهاي درمان

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۱۰۹۸

علل سوزش و داغ شدن کف پا و راهکارهاي درمان

خبرگزاری آریا-  نوروپاتی اعصاب محیطی شایع ‌ترین علت سوزش کف پا محسوب می‌شود.

 علت سوزش و داغی کف پا چیست؟

 نوروپاتی اعصاب محیطی

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از متخصصین کلینیک تخصصی پا نوروپاتی اعصاب محیطی به علت آسیب دیدگی اعصابی که در پا یا ساق پا وجود دارند و هر عصبی که از ستون فقرات به سمت پاها می‌‌آید ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوروپاتی اعصاب محیطی شایع ‌ترین علت سوزش کف پا محسوب می‌شود.

علل بروز نوروپاتی اعصاب محیطی: برخی از بیماری‌ها از قبیل دیابت، آسیب دیدگی‌هایی از قبیل شکستگی، عفونت و مصرف برخی داروها باعث بروز نوروپاتی اعصاب محیطی خواهد شد. در حدود 30 درصد از موارد علت اصلی بروز این اختلال مشخص نیست.علائم و نشانه‌های نوروپاتی اعصاب محیطی: داغی و سوزش کف پا اغلب با احساس ضعف، تغییر در سطح حس در پاها، بی حسی، سوزن سوزن شدن و عدم تعادل همراه خواهد شد. این علائم معمولاً هر دو پا را به صورت همزمان درگیر می‌‌کنند. ممکن است علائم و نشانه‌های داغی کف پا موقت باشد یا آنکه به صورت پیشرونده بدتر گردد.

 تومورهای عصبی مورتون

 تومور های عصبی مورتون به ضخیم شدن بافت‌های نرم اطراف یکی از اعصاب کف پا گفته می‌شود.

علل بروز تومور عصبی مورتون: هر عاملی که به پا فشار وارد کند از قبیل حالت نامناسب پا، انجام دادن فعالیت‌های جسمانی سنگین به صورت مکرر از قبیل دویدن، یا پوشیدن کفش نامناسب، پوشیدن کفش پاشنه بلند یا کفشی که پنجه آن تنگ است در بروز این اختلال نقش دارند. (برگرفته از سایت ارتوپدی فنی)درمان تومور عصبی مورتون: استفاده از کمپرس سرد و استراحت کردن، مصرف داروهای ضد التهاب، پوشیدن کفش مناسب به ویژه کفش تخت و پهن، استفاده از کفی و کفش طبی، تزریق دارو و انجام عمل جراحی از جمله روش‌های رایج برای درمان این اختلال محسوب می‌شوند.

 بیماری شارکو ماری توث

 بیماری شارکو ماری توث به یک مجموعه از اختلالاتی گفته می‌شود که بر روی اعصاب محیطی تاثیر می‌گذارند.

علل بروز بیماری شارکو ماری توث: این اختلال ارثی است و به علت جهش ژنتیکی به وجود می‌آید.درمان بیماری شارکو ماری توث: هیچ روش شناخته شده و معتبری برای درمان بیماری شارکو ماری توث وجود ندارد اما برخی از روش‌های درمانی به بهبود عملکرد حرکتی پا کمک می‌کنند این روش‌ها عبارتند از ورزش درمانی، استفاده از کفش و کفی طبی، استفاده از بریس و گاهی اوقات انجام عمل جراحی توصیه می‌شود.

 بیماری عروق محیطی

به نقل از کلینیک درد بیماری عروق محیطی به وضعیتی گفته می‌شود که در شریان‌های بزرگ دست و پا  (شریانی که در اطراف قلب یا مغز قرار ندارد) انسداد ایجاد شود و باعث محدود شدن گردش خون گردد. از این وضعیت تحت عنوان بیماری عروق محیطی یاد می‌‌شود.

علل بروز بیماری عروق محیطی: کلفت شدن دیواره شریان‌ها، تنگ شدن شریان یا لخته شدن خون باعث بروز این بیماری خواهد شد.علائم و نشانه‌های بیماری عروق محیطی: سوزش و داغی کف پا به ویژه در هنگام راه رفتن، ضعف و گرفتگی عضلات، درد و زخم شدن پا، تغییر در رنگ پوست که معمولاً به رنگ بنفش و آبی دیده می‌شود، کاهش رشد مو و ناخن از علائم و نشانه‌های شایع این اختلال محسوب می‌شوند. این اختلال می‌‌تواند یک یا هر دو پا را درگیر کند. معمولاً علائم و نشانه‌های این بیماری با استراحت کردن بهبود پیدا می‌کند و با انجام دادن فعالیت جسمانی بدتر خواهد شد.

 سندروم تونل تارسال

 سندروم تونل تارسال به وضعیتی گفته می‌‌شود که عصب تیبیال تحت فشار قرار می‌گیرد. این عصب از تونل تارسال (فضایی بین استخوان‌های پا عبور می‌کند) تا قسمت داخلی پا و در نزدیکی مچ پا امتداد پیدا می‌کند.

علل بروز سندروم تونل تارسال: تشکیل زائده‌های استخوانی، تشکیل تومور، تورم‌ پا، کیست، و گانگلیون از علل بروز این اختلال محسوب می‌شوند.درمان سندروم تونل تارسال: با استراحت کردن، ورزش کردن و مصرف برخی داروها، تزریق دارو در برخی موارد انجام عمل جراحی می‌‌توان به درمان این اختلال کمک کرد.

 سایر علل داغی و سوزش کف پا چیست؟

 داغی کف پا می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

مصرف بیش از حد مشروبات الکلی می‌تواند باعث آسیب دیدگی عصب و بروز داغی کف پا شود.بیماری مزمن کلیه و وجود سموم در بدن نیز در بروز سوزش کف پا نقش دارند.کم کاری تیروئید یا پایین بودن سطح هورمون‌های تیروئید می‌تواند باعث تورم پا شود و به اعصاب پا فشار وارد کند و به این ترتیب منجر به داغی کف پا، سوزن سوزن شدن و بی حسی آن شود.آلوده شدن به ویروس اچ آی وی باعث بروز آسیب ‌دیدگی دردناک پا می‌‌شود.کمبود ویتامین ب 12 می‌‌تواند در سوزش و داغی کف پا نقش داشته باشد.برخی از داروهای شیمی درمانی باعث بروز اختلال در دست و پا و داغ شدن کف پا خواهد شد. این داروها می‌توانند باعث بروز علائمی از قبیل تورم، قرمزی و سوزش در کف پا یا کف دست و یا به وجود آمدن زخم می‌شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: علل سوزش درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۱۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

افراد مختلف با توجه شدت و نوع بیماری و همچنین سطح سلامتی شان ممکن است علائم مختلفی را در اثر ابتلا به ورم معده تجریه کنند. به طور کلی رایج‌ترین علائم بروز بیماری گاستریت عبارتند از:

دل درد، سوزش معده، رفلاکس اسید معده، سوء هاضمه، بروز علائم بد گوارشی بعد از خوردن غذا، حالت تهوع، استفراغ، احساس پر بودن ناحیه بالایی شکم بعد از مصرف غذا، نفخ، سکسکه، کم شدن اشتها، مدفوع سیاه رنگ، استفراغ خون یا موادی شبیه قهوه و ….

در صورت مشاهده این علائم و داشتن تجربه بیماری‌های عفونی معده مانند زخم معده، بهتر است در اولین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تشخیص به موقع و زود هنگام در درمان بیماری گاستریت بسیار موثر است.

چه عواملی خطر بروز گاستریت معده را افزایش می‌دهند؟

استفاده مکرر از برخی دارو‌ها و مسکن‌های رایج مانند آسپرین و ایبوپروفن بدون تجویز پزشک می‌تواند باعث ایجاد پیش زمینه بیماری گاستریت شوند. علاوه بر این مصرف نوشیدنی‌های الکلی، استرس شدید و افزایش سن نیز عواملی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به بیماری گاستریت را افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • اتیسم؛ حرکت به سوی شکوفایی
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • وسواس فکری چیست و چطور درمان می‌شود؟
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست