Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش تعداد دانشگاه‌های مختلف در سال‎های اخیر و از سویی کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان و وجود صندلی‎های خالی در دانشگاه‌ها موجب شده تا بازار رقابتی برای برخی مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها ایجاد شود و با استفاده از شیوه‎های مختلف تبلیغاتی به جذب دانشجو بپردازند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سه ماه پیش سال تحصیلی جدید آغاز شد،از آنجایی که طی سال‎های اخیر عمده مراکز آموزش عالی با کمبود دانشجو مواجه شدند با شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی به فکر پر کردن صندلی‎های خالی در دانشگاه‎ها آن هم با شیوه‎های مختلف افتادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاهی به بنرها و تبلیغات موجود در سطح شهر متوجه خواهیم شد شیوه‎های جذب دانشجو متفاوت است و از هر روشی برای پر کردن ظرفیت دانشگاه‎ها استفاده می‎شود در این میان یکی از روش‎های معمول جذب دانشجو تخفیفات ویژه در شهریه مراکز آموزشی است با این وجود بعد از گذشت سه ماه از سال تحصیلی جدید دانشجوهایی که با شیوه‎های تبلیغی مراکز آموزشی، جذب دانشگاه‎ها شده بودند امروز متوجه عدم تحقق وعده مسوولان شده و برای دانشجو آیین‌نامه جدیدی در خصوص افزایش شهریه رو می‎شود، این امر موجب نارضایتی دانشجویانی که در این ‌مراکز ثبت‌نام کرده‎اند شده  و البته این سوال برایشان مطرح است که آیا در قبال این افزایش شهریه از خدمات اضافی برخوردار خواهند شد؟

*نارضایتی دانشجویان از اختلاف شهریه در مراکز آموزشی مختلف

در همین رابطه یکی از دانشجویان مؤسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: من در ابتدا تمایل چندانی برای ثبت‌نام در دانشگاه نداشتم اما آنقدر مراکز مختلف تماس گرفتند و از شرایط ویژه و تخفیفات صحبت کردند که برای ثبت‌نام راغب شدم، در ابتدا اعلام کردند هر شرایطی برای ثبت‌نام داشته باشید مشکلی نداریم و ۵۰ درصد شهریه ثابت تخفیف اعمال می‎شود اما این اتفاق عملی نشد.

محمد_ م تصریح کرد: شهریه مقطع ارشد در دانشگاه حکیم جرجانی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است در صورتی که شهریه مؤسسه آموزش عالی گلستان در همین مقطع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‎باشد وقتی علت این اختلاف شهریه را جویا شدیم اعلام کردند که دانشگاه گلستان در حال ورشکسته شدن و تعدیل نیروست و با این اعمال شهریه  مرتکب تخلف شده است.

وی بیان کرد: دانشگاه حکیم جرجانی اعلام کرد از طرف وزارت علوم ‌اجازه افزایش شهریه تا سقف ۲۰ درصد را دارد و سؤال من این است چرا دانشگاهی مثل حکیم جرجانی ۲۰ درصد افزایش شهریه دارد و دانشگاه گلستان تنها پنج درصد افزایش شهریه را اعمال می‎کند در صورتی که دانشگاه گلستان از لحاظ فضای آموزشی وضعیت بهتری دارد.

*افزایش شهریه از ترم دوم یک روش تبلیغاتی برای جذب دانشجوست/ شهریه‎ها مطابق با آیین‌نامه وزارت علوم افزایش می‎یابد

رئیس مؤسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان در خصوص اختلاف شهریه دانشگاه‌ها گفت: علت تفاوت شهریه در دانشگاه‌ها بخشی مربوط به سرانه فرهنگی است، بعضی دانشگاه‌ها این سرانه را در طول ترم اخذ می‎کنند ولی برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه حکیم جرجانی در اول ترم این شهریه را اخذ می‎کند همچنین برخی دانشگاه‌ها افزایش شهریه را از ترم دوم اعمال می‎کنند در واقع این یک روش تبلیغاتی برای جذب دانشجوست چرا که وقتی فردی با شهریه کم در ترم اول ثبت‌نام می‌کند عملا دانشجوی آن مرکز محسوب شده و ترم دوم نیز مجبور به ادامه تحصیل در همان دانشگاست اما دانشگاه حکیم جرجانی در همان ابتدای ترم افزایش شهریه‌ها را اعمال می‎کند.

مهدی سقایی تصریح کرد: یکسری رشته‎های دانشگاه حکیم جرجانی با دانشگاه گلستان متفاوت است به عنوان مثال رشته گردشگری در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی وجود ندارد اما این رشته در دانشگاه حکیم جرجانی ارائه می شود، از طرفی شهریه‎ها مطابق با آیین نامه وزارت علوم افزایش می‎یابد و هیچ تخلفی انجام نشده است، در واقع هئیت امنا این اجازه را می‎دهد تا ۱۵ درصد افزایش شهریه داشته باشیم  و ما در سال تحصیلی جدید افزایش ۱۵ درصدی شهریه را اعمال کردیم.

وی اضافه کرد: بعضی دانشگاهها هئیت علمی تمام وقت ندارند اما دانشگاه حکیم جرجانی هئیت علمی تمام وقت دارد و هزینه هئیت علمی متفاوت است همچنین در برخی دانشگاه‌ها کلاس ها تشکیل نمی‎شود و نیروی انسانی کمتری دارند اما در دانشگاه ما حدود ۵۰ نیروی انسانی داریم کلاس‎ها تشکیل می‎شود و با احتساب هزینه‎های جاری افزایش ۱۵ درصدی شهریه عادلانه است.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان گفت: برخی دانشگاه‌ها کاهش هزینه‎های خود را با تعدیل نیرو پوشش می‎دهند ما در چارچوب وزارت علوم افزایش هزینه داریم و در حال حاضر سه رشته مقطع ارشد تا ۵۰ درصد کل شهریه شامل تخفیف می‎شود.

*افزایش 10 درصدی شهریه در مؤسسه آموزش عالی گلستان  

رئیس مؤسسه آموزش عالی گلستان نیز در خصوص اختلاف شهریه دانشگاه‌ها گفت: شهریه‎ها از طریق مصوبات قانونی وزارت علوم در شهریه‎های ثابت و متغیر اعمال می‎شود از دو سال گذشته اخذ  شهریه امور فرهنگی توسط دانشگاه غیرانتفاعی ممنوع شده است در واقع دریافت شهریه امور فرهنگی به صورت جداگانه و در حساب مشخص ممنوع شده و  با شهریه‎ها اخذ می‎شود.

محمدعلی تورنگی بیان کرد: بر اساس تصمیم هیئت امنا میزان افزایش شهریه در دانشگاه تعیین می شود، حدود سه سال است هئیت امنا مؤسسه آموزش عالی گلستان اجازه افزایش ۱۰ درصدی شهریه را به ما داده است شاید هیئت امنای دانشگاههای دیگر  اجازه افزایش بیشتری را داده باشند در واقع با اختیار قانونی می‎توانند مصوبه افزایش شهریه را داشته باشند.

وی اضافه کرد: به دلیل آنکه در سال‎های گذشته با کاهش دانشجو مواجه بودیم مجبور به تعدیل نیرو شدیم و این یکی از دلایلی است که افزایش شهریه کمتری اعمال کردیم چرا که هزینه ها نیز کمتر می‎شود.

بر اساس این گزارش،افزایش تعداد دانشگاه‌های مختلف در سال‎های اخیر و از سویی کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان و وجود صندلی‎های خالی در دانشگاهها موجب شده تا بازار رقابتی برای برخی مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها ایجاد شود و با استفاده از شیوه‎های مختلف تبلیغاتی از تخفیفات 50 درصدی شهریه تا مدارا با شرایط دانشجویی که نمی‎تواند در کلاس حضور داشته باشد اما پایان ترم نمره قابل قبولی دریافت می‎کند به جذب دانشجوی بیشتری بپردازند.

مشاهدات بیانگر آن است که اکثر این مراکز به وعده‎های خود در خصوص تخفیفات شهریه عمل نمی‎کنند متأسفانه می‎توان گفت ایجاد بازار رقابتی در جذب دانشجو تنها موجب کاهش کیفیت آموزش شده که بدون تردید خروجی آن افزایش روز افزون فارغ‎التحصیلان بی‎سواد و در نتیجه نیروی ناکارآمد در جامعه خواهد بود.

============

گزارش از فهیمه اجاقلو

=============

انتهای پیام/83017

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: جذب دانشجو مراکز آموزش عالی گلستان تخفیف شهریه تبلیغات نارضایتی دانشجویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۷۲۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ دکتر سیدعلی قاسم‌زاده، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در نشست بررسی مسائل آموزش عالی استان قزوین که در قالب برنامه موسوم به سفر کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت، اظهار کرد: قزوین به سبب نزدیکی به تهران زمینه جذب دانشجویان زیادی از تهران و کرج را فراهم آورده است.

وی آمار دانشجویان مشغول تحصیل در این استان را ۴۳هزار نفر بیان کرد و گفت: ۳۹مرکز آموزش عالی و دانشگاهی اعم از دولتی، آزاد و غیرانتفاعی در این استان فعال است و همچنین حدود ۱۰۰۰نفر عضو هیئت‌علمی در استان قزوین مشغول به خدمت هستند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) ارزیابی و نظارت را کاری چالش‌برانگیز و طاقت‌فرسا توصیف کرد و افزود: معمولاً در همه استان‌ها مشکلات و موانعی وجود دارد که امکان ارزیابی و نظارت خوب را از هیأت ارزیابی‌کننده می‌گیرد. در استان قزوین هم مشکلات از این دست از جمله دخالت‌ها و مقاومت‌های بیرونی (خارج از حوزه آموزش عالی) وجود دارد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه این دخالت و مقاومت‌های خارج از حوزه آموزش عالی در استان قزوین بارز است، گفت: همین چالش گاهی‌اوقات باعث می‌شود نتوانیم به حد مطلوب کیفیت آموزش عالی را تأمین کنیم و بعضی‌وقت‌ها مجبور می‌شویم رویکردمان در حوزه ارزیابی و نظارت را تعدیل کنیم.

وی ادامه داد: به این شکل وادار می‌شویم که از توقعات‌مان بکاهیم تا کم‌کم بتوانیم زمینه بهتر شدن اوضاع و کیفیت آموزش عالی را فراهم کنیم. با این حال در بین مراکز دانشگاهی استان قزوین وفاق و همگرایی خوبی برای بهبود کیفیت آموزش عالی و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه وجود دارد.

نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با اشاره به موضوع انحلال برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی گفت: بعضی از این مؤسسات به حدی نظر کارشناسی حوزه نظارت و ارزیابی وزارت علوم را قبول داشتند که داوطلبانه به سمت انحلال رفتند. چرا که عمدتاً مقاومتی در چنین مؤسسه‌هایی وجود دارد، اما خوشبختانه این اتفاق اینجا به آرام‌ترین شکل افتاد.

قاسم‌زاده ابراز امیدواری کرد با حمایت‌ها و کمک‌های وزارت علوم نظام آموزش عالی در استان قزوین به یک الگو برای کل کشور تبدیل شود.

وی اضافه کرد: زمانی که مسئولیت دانشگاه را به عهده بگیریم، یکی از گلایه‌های جدی این بود که نظارت بر آموزش عالی در استان قزوین جایگاه ندارد و جایگاه و نیروی انسانی در این حوزه وجود ندارد. به همین دلیل چند نیروی کارآمد به این حوزه اضافه کردیم تا حداقل‌های این حوزه تأمین شود و نظارت که وظیفه ذاتی ماست، محقق شود.

قاسم‌زاده ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق افتاد و حوزه راکد ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در استان قزوین فعال شده و گزارش‌های هیأت‌های ارزیاب به وزارت علوم می‌رسد، حاصل تلاش شورای ارزیابی و نظارت دانشگاهی در استان قزوین است.

روح‌الله رازینی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم هم در این نشست گفت: تعدد مراکز نظارتی در حوزه وزارت علوم ‌مطلوب نیست و تضمین‌کننده کیفیت بالای آموزشی و علمی در دانشگاه‌های ما نخواهد بود.

وی اضافه کرد: تسلسل در نظارت کیفیت آموزشی خوب را ضمانت نمی‌کند و حتی در مواردی از بازوهای نظارتی سلب مسئولیت می‌کند، اما به هر حال می‌شود با تقسیم نقش‌ها و وظایف این تسلسل را تا حدودی توجیه کرد. با این حال اصل کار ما توجه به هدف غایی ارزیابی و نظارت در حوزه علمی و دانشگاهی است.

همچنین در حاشیه این نشست رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم و هیات همراه از تالار قزوین شناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بازدید کردند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900193

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • افزایش ۱۰ درصدی تعداد تشکل های کارگری و کار فرمایی در گلستان
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش تحقق پیدا کرده است