Web Analytics Made Easy - Statcounter

وی امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بیروت افزود: این اقدام آمریکا دلیل واضحی است که نشان می دهد مقام های واشنگتن می کوشند در تصمیم های مستقل حاکمیتی لبنان دخالت و از کمک هایشان به ارتش کشور ما سوء استفاده کنند.

بَزی خاطرنشان کرد: تصمیم تازه آمریکا برای بازگرداندن و از سرگرفتن کمک هایش به ارتش، تلاش تصنعی و ظاهری مقام های کاخ سفید برای ایجاد یک فضا و تصویر مثبت از خود در لبنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: قرار بود آمریکا مبلغ ۱۰۵ میلیون دلار در چارچوب برنامه های کمک به ارتش لبنان اهدا کند که این تصمیم به مدت ۶ ماه تعلیق شد، اما مقام های واشنگتن هفته گذشته اعلام کردند این کمک ها دوباره به ارتش لبنان داده خواهد شد.

تحلیلگر لبنانی دلیل این تعلیق و سپس تصمیم به ازسرگیری کمک ها را اختلاف نظر مقام های آمریکا و مخالفت وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) با کمک به ارتش لبنان دانست و افزود: واضح است که میان مقام های واشنگتن اختلاف نظر بالایی در باره مسایل و بحران کنونی لبنان وجود دارد.

وسیم بزی در پاسخ به این پرسش که آیا سفر «دیوید هیل» معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا به لبنان به این معناست که این کشور می خواهد فشارهای خود را بر دولت و بعضی از گروه ها و احزاب سیاسی تشدید کند، گفت: این سفر تاکید بر تداوم فشاری است که آمریکا علیه لبنان آغاز کرده است .

وی افزود: دلیل این فشار، موضع گیری مقام های لبنان در قبال بحران های داخلی و منطقه ای، تلاش برای ترسیم مرزهای زمینی و دریایی و مشخص کردن محدوده منابع نفت و گاز خود با رژیم اسراییل و نیز تلاش برای ایجاد ارتباط با سوریه ، عراق و ایران است.

کارشناس و تحلیلگر لبنانی خاطر نشان کرد: آمریکا در ۲ ماه گذشته چندین بار موضع گیری آشکاری در باره حوادث جاری لبنان داشته است،، اما سفر هیل می تواند تلاش مستقیم واشنگتن برای گرفتن نتیجه حاصل از فشار و موضع گیری های قبلی آمریکا باشد.

بزی تاکید کرد: محور موضع گیری های آمریکا در سفرهای اخیر مقام های این کشور به لبنان مانند «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و معاونش دیوید هیل، علیه حزب الله و ایران بود و سفر روز جمعه هیل بر ۲ محور جدید است که عبارتند از تشکیل دولت و جنبش اعتراضی مردم لبنان.

به گفته این کارشناس، اصرار آمریکا برای پیگیری اوضاع لبنان و جهت دادن به آن در موضع گیری های مکرر و مختلف مقام های واشنگتن نمایان شده است که می توان به سخنان پمپئو و «جفری ویلتمن» سفیر سابق آمریکا در لبنان و هم چنین «دیوید شنکر» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در خاور نزدیک اشاره کرد. در همین راستا آمریکا هفته گذشته تحریم های جدیدی را علیه سه شهروند لبنانی وضع کرد و این روش برنامه ریزی شده مقام های کاخ سفید علیه لبنان و دیگر کشورها است.

بزی گفت: پس طبیعی است که سفر هیل به بیروت هم درچارچوب موضع گیری ها، رفتارها و فشار مستمر آمریکا برای همراه کردن لبنان با منافع و خواسته های واشنگتن انجام گیرد و این همراهی از نظر آنان باید در ۲ مساله و موضوع زیر باشد:

 یکی هدف قرار دادن مقاومت لبنان و تضعیف آن که علیه رژیم اسراییل راهبرد بازدارندگی و برقراری موازنه وحشت در پیش گرفته و دوم مصادره منابع تاثیر گذار نفت و گاز لبنان در ساحل و درون دریای مدیترانه به نفع رژیم اسراییل است ؛ منابع نفت و گازی که لبنان به طور رسمی عملیات اکتشاف آن را آغاز کرده و زمان عملیات استخراج آن را هم اعلام خواهد کرد.

بَزی گفت: «میشل عون» رییس جمهوری و «نبیه بری» رییس مجلس ملی لبنان در دیدار و گفت وگوی هیل با آنان، حق این کشور بر ترسیم مرزهای زمینی با فلسطین اشغالی و قلمرو دریایی و آب های سرزمینی لبنان در مدیترانه و اکتشاف و استخراج منابع نفتی و گازی در این دریا را به هیل یادآور شدند.

وی افزود: شنیده ام که رییس مجلس نقشه ای از لبنان را مقابل خود گذاشته و با این نقشه از دیوید هیل استقبال کرده است. این اقدام نبیه بِری تاکید بر حاکمیت مستقل لبنان برای استفاده از منابع یاد شده است.

کارشناس لبنانی خاطرنشان کرد: ممکن است آمریکا فتنه در لبنان ایجاد کند، زیرا آشکار است که مقام های واشنگتن زیر فشار و تاثیر گروه های صهیونیستی بخواهند فتنه داخلی اجرا شود و رییس جمهوری و رییس مجلس لبنان در تلاش هستند، مانع شکل گیری این فتنه شوند.

وی دلیل فتنه انگیزی و فشار آمریکا به لبنان را اعلام مخالفت عون رییس جمهوری لبنان در مجمع عمومی سازمان ملل با سیاست های منطقه ای واشنگتن، هم چنین موضع گیری ضد اسراییلی نبیه بری و موضع ضد آمریکایی «جِبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عربی دانست.

بَزّی گفت: لغو دیدار هیل با باسیل رهبر جریان آزاد ملی لبنان در این قالب می گنجد و یک پیام واضح از طرف آمریکا به عون به حساب می آید که بنیانگذار جریان یاد شده است .

دیوید هیل دیروز (جمعه) از عراق وارد بیروت شد و با رییس جمهوری، رییس مجلس، نخست وزیر مستعفی و چند مقام حزبی لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

وی قرار است امروز با «ژوزف عون» فرمانده ارتش و چند مقام حزبی و سیاسی لبنان دیدار کند.

برچسب‌ها جبران باسیل میشل عون جنبش امل پروندهٔ خبری اعتراض‌های مردمی در لبنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جبران باسیل میشل عون جنبش امل جبران باسیل میشل عون جنبش امل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۸۰۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله

صهیونیست ها بعد از ناکامی در غزه تلاش دارند از طریق مذاکره با طرف های لبنانی با واسطه گری فرانسه، از فشار نبرد در جبهه شمالی بکاهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل تسنیم، طی روزهای گذشته بیروت میزبان وزیر خارجه فرانسه و عاموس هوکشتاین نماینده ویژه بایدن بود و دو هفته قبل هم نخست وزیر و فرمانده ارتش لبنان در پاریس مهمان امانوئل مکرون بودند.

محور رایزنی های این دو مقام عالی رتبه مذاکره درباره طرحی است که دوماه قبل توسط فرانسوی ها ارائه شده که رسانه ها این طرح را "طرح سه مرحله ای فرانسه" نامیده اند.

 

.

 

در مرحله اول این طرح، آتش بس در مرزهای لبنان و سرزمین های اشغالی برقرار می شود، در مرحله دوم هم نیروهای مسلح لبنانی 10 کیلومتر از مرز با فلسطین اشغالی فاصله می گیرند تا نیروهای ارتش لبنان و یونیفل در این مناطق مستقر می شود. در مرحله سوم، مذاکرات میان بیروت و تل آویو برای حل مشکلات مرزی لبنان و اسرائیل آغاز می شود.

دوماه قبل منابع نزدیک به حزب الله این پیشنهاد را رد و  بر توقف حملات در غزه به عنوان پیش شرط پایان درگیری در جبهه جنوب لبنان تاکید کردند، لکن فرانسوی ها با برخی تغییرات در طرح اولیه پیشنهادی، بار دیگر به بیروت بازگشتند.

وعده کمک های مالی بیشتر به ارتش لبنان، عقب نشینی تجیهزات حزب الله (نه نفرات)، کمک به حل مشکلات سیاسی داخلی لبنان و همکاری در زمینه اکتشاف گاز  از جمله مفاد پیشنهاد فرانسه است. 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • رسانه اسرائیل : حزب الله یک هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • شهادت ۲ لبنانی در حملات رژیم صهیونیستی
  • شهادت و زخمی شدن چند لبنانی در جدیدترین حملات رژیم صهیونیستی
  • حماس: هیچ توافقی را بدون توقف جنگ نمی‌پذیریم
  • حماس: پیشنهاد جدید در مذاکرات قاهره بهتر از قبل است/ نتانیاهو مانع توافق می‌شود
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • ادعای بلینکن: تنها مانع بین ساکنان غزه و آتش‌بس، حماس است
  • ادعای بلینکن: تنها مانع بین ساکن غزه و آتش‌بس، حماس است