Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد شهر دوچرخه‌ها سال‌هاست که از رنگ و بوی گذشته دوچرخه‌ها و عادات مردمانش دور افتاده و هرچند سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای احیای شهر دوچرخه‌ها در صورت گرفته اما به نظر سیاست‌‎های ترافیکی خودرومحور مجالی به ظهور دوباره فرهنگ دوچرخه‌سواری بین یزدی‌ها نمی‌دهد.

روزگاری دوچرخه‌سواری در معابر شهر دوچرخه‌های ایران  یک عرف و فرهنگ بین مرمانش بود تا یک سنت ثبت شده در تاریخ که مسافرانی چون «جلال آل احمد» را به حیرت وا دارد ولی در گذر زمان و به سبک مدرنیته شدن، این شهر نیز به واسطه خیابان‌کشی‌هایش همچون کاغذی سفید نه تنها خط خطی شد که با جایگزین شدن خودروهای دودزا به جای دوچرخه‌هایش، هر روز سیاه و چرک‌تر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته دیری نگذشت که مردمانش به اشتباهشان پی بردند لذا اکنون یزدی‌ها دوباره دست به کار شده‌اند تا شهرشان را بار دیگر به شهر دوچرخه‌ها تبدیل کنند ولی در این هیاهوی ماشینی شدن شهر، اقدامی پر زحمت و گاهاً دردسرساز است چرا که با وجود اقدامات قابل توجهی که در این راستا از سوی مدیریت شهر انجام شده اما همچنان خیابان‌های یزد مملو از خودروهاست و دوچرخه‌ها هنوز همچون گذشته نتوانسته جایگاه خود را در سیستم حمل و نقل شهری پیدا کنند.

شاید افزایش قیمت بنزین و به صرفه نشدن استفاده از خودرو با وجود تمام جوانب آزاردهنده‌اش، فرصتی باشد تا گره کور توسعه دوچرخه‌سواری در شهر یزد گشوده شود و مردم این شهر را که مدت‌هاست به صندلی، گاز و ترمز خودورهایشان عادت کرده‌اند را بار دیگر به روی زین دوچرخه بنشاند و علاوه بر پاکیزگی هوای شهر، با تحرک بخشیدن، از صدرنشینی در برخی بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور نیز برهاند.

البته «احمد طالبی» معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، عمده مشکل برای تحقق این موضوع را سیاست‌های ترافیکی خودرومحور شهر یزد می‌داند و  تصریح می‌کند: از آنجایی که سیاست‌گذاری‎های ترافیکی در شهر یزد خودرومحور است، جای دوچرخه در سیستم حمل و نقل شهری کمرنگ دیده شده و نمی‌تواند به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی با بیان این که تردد با دوچرخه در خیابان‌های یزد به علت خودرومحوری طراحی و اجرای معابر و نبود زیرساخت‌های مناسب برای دوچرخه‌سواری در شهر مشکلاتی مانند افزایش احتمال تصادف و حادثه برای دوچرخه‌سواران را به دنبال دارد، تاکید می‌کند: الگوبرداری از کشورهای دیگر لازمه اجرای این سیستم در حمل و نقل شهری است و در این رابطه باید توجه داشت در حالی استفاده از دوچرخه در بسیاری از شهرها و کشورهای توسعه یافته به فرهنگی عمومی تبدیل شده که شاهد وجود اختلافات فرهنگی در این شهرها و کشورها نیز هستیم ولی تجارب آنها نشان می‌دهد که می‌توان مانند سایر فعالیت‌های مشابه در گذشته، دوچرخه‌سواری را نیز با سیاست‌گذاری‌ها، گفت‌وگوی عمومی و اقتناع‌گذاری عموم به یک حرکت جمعی تبدیل کرد.

این فعال اجتماعی ورود دوچرخه به سیستم حمل و نقل را راهکاری برای رفع مشکلاتی عمده در کشور به ویژه مسائل مربوط به ترافیک و کمبود پارکینگ می‌داند و متذکر می‌شود: راه اندازی ایستگاه‌های دوچرخه سواری شبکه‌ای در شهر اقدامی موثر اما قابل استفاده برای پیاده‌محورهاست و نمی‌تواند برای افرادی که از خودرو استفاده می‌کنند، مفید باشد.

طالبی در پایان نیز افزایش قیمت بنزین در کشور را فرصتی برای ترویج پیاده‎محوری و فرهنگ دوچرخه‌سواری می‌داند و اظهار می‌کند: دوچرخه ابزاری در دسترس همه و دارای همه فواید کلی ورزش کردن به ویژه سلامت و نشاط افراد است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی جوانان دوچرخه سواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۶۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از کابل، دفتر مطبوعاتی استانداری ننگرهار امروز اعلام کرد: چهار نفر براثر ریزش کوه در منطقه «درونته» از توابع استان لغمان در شرق افغانستان جان خود را ازدست دادند. این حادثه زمانی بوقوع پیوست که سنگ‌های سرازیر شده از کوه بر سر خودرو‌های سواری در این مسیر فرود آمد، جان باختگان این حادثه سرنشینان دو خودرو سواری بودند. درپی این حادثه جاده پرتردد کابل- جلال آباد نیز به روی رفت و آمد بسته شد.
خبر دیگر اینکه براثر صاعقه در استان‌های پنجشیر و بدخشان افغانستان نیز دو نفر از جمله یک زن و یک مرد جان خود را از دست دادند.
باران‌های شدید و حوادث ناشی از آن از جمله جاری شدن سیل در کمتر از بیست روز گذشته در افغانستان بیش از صد کشته برجای گذاشت.
افغانستان در سال دو هزار و بیست و سه میلادی چهارمین کشور آسیب پذیر جهان از وقوع حوادث طبیعی شناخته شد.
فردا یکشنبه نیز باران‌های شدید و احتمال جاری شدن سیل در بیست و هشت استان افغانستان پیش بینی شده است.

 

دیگر خبرها

  • خودروی سواری در تصادف با میکسر مچاله شد
  • گاری سواری، تنها سرگرمی کودکان غزه | ببینید
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • تصادف ۶ خودرو سواری در این بزرگراه تهران
  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • بهترین سواحل سریلانکا که باید ببینید
  • راننده خودرو سبب مرگ پاکبان شد
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • راه‌اندازی پایگاه داده ملی مالکیت دوچرخه در بلژیک