Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه واحدهای صنفی قبل از ساخت تابلو باید مجوز نام بگیرند گفت: استفاده از واژگان بیگانه بر سردر واحدهای تجاری و صنفی ممنوعیت قانونی دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سید موسی حسینی کاشانی با اشاره به اینکه شهر مقدس قم به عنوان حرم اهل بیت (ع) و پایگاه جهان تشیع از اهمیت و جایگاه  بالایی برخوردار است، اظهار کرد: در این شهر مهمترین حوزه‌های علمیه جهان اسلام و تشیع وجود دارند و همچنین حضور مراجع عظام تقلید و علما در کنار فعالیت هزاران مراکز تبلیغی و فرهنگی در این شهر مقدس، لزوم توجه به مبانی فرهنگی اسلام ناب را دوچندان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به حضور میلیونی زائران در این شهر، ابراز کرد: امروز در قم میزبان نمایندگان بیش از صد کشور جهان هستیم که به‌منظور تحصیل علوم دینی به این شهر مقدس حضور دارند و قطعاً توجه به مسائل اسلامی در همه ابعاد آن می‌تواند زمینه الگوگیری مثبت این مبلغان دین را فراهم کرده و فرهنگ اصیل اسلامی را به دیگر کشورهای جهان صادر کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ادامه داد: موضوعات فرهنگی، عقیدتی و ظاهری شهر قم همواره دغدغه مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، علما و دلسوزان نظام بوده و به‌منظور پاسخگویی به این دغدغه‌ها و هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌های استان بیش از یک سال است که قرارگاه فرهنگی 19 دی در قم با حضور مسئولان ارشد استان و دستگاه‌های اجرایی تشکیل‌شده و به‌صورت منظم جلساتی را به‌منظورآسیب‌شناسی موضوعات فرهنگی و اتخاذ راهکار برای بهبود وضعیت برگزار می‌کنند.

حسینی کاشانی با اشاره به اینکه گسترش بی‌رویه استفاده ازواژه‌های نامتعارف و بیگانه درسردراماکن تجاری وخدماتی وحتی مسکونی یکی از موارد ناهنجاری فرهنگی در سطح کشور است، اظهار کرد: ما این مشکل را در شهر قم نیز شاهد بودیم و طبق قانون برای رفع آن تلاش کردیم.

وی با تأکید بر اینکه استفاده بی رویه از وازگان لاتین  تهدید جدی برای زبان فارسی است و باگذشت زمان اثرات نامطلوب خود را در زندگی و فرهنگجامعه و افراد خواهد گذاشت، افزود: طبق ماده 14 قانون ممنوعیت استفاده ازواژه‌ها واصطلاحات وحروف بیگانه، هیچ‌ یک ازمراکز تجاری وخدماتی حق استفاده ازاصطلاحات لاتین را درسردرب ونمای ظاهری خود ندارد و درصورت ضرورت، تناسب نوشتاری آنها باید 70 درصدفارسی و 30 درصدلاتین باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بابیان اینکه پیرو مصوبه قرارگاه 19 دی سازمان صمت موظف گردید تا به درخواست کنندگان پروانه واحد صنفی اعلام نماید تا نسبت به استعلام نام واحد صنفی خود از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اقدام نمایند. در غیر اینصورت هرگونه خسارت احتمالی ناشی از عدم دریافت استعلام متوجه اشخاص بوده و سازمان صمت و دیگر دستگاهها مسئولیتی در این زمینه نخواهند داشت.

 کاشانی در ادامه با بیان اینکه وظیفه ارائه مجوز به طرح تابلوهای سردر واحدهای تجاری و صنفی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شده است، گفت: افرادی که درصدد راه‌اندازی واحد صنفی هستند حتماً می‌بایست قبل از اقدام به ساخت تابلو برای اخذ تاییده، طرح آن را به معاونت مطبوعات وتبلیغات اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی قم تحویل داده و مجوز لازم را کسب کنند.

حسینی کاشانی گفت: مدارک لازم برای اشخاص حقیقی «نامه درخواست مشتمل بر درج نشانی محل نصب تابلو با مهر و امضای صاحب جواز کسب»، «یک نسخه رنگی طرح تابلو در کاغذA۴ممهور به مهر و امضای صاحب جوازکسب»، «تصویر جواز کسب یا معرفی‌نامه از اتحادیه مربوط مبنی بر بدون اشکال بودن نصب تابلو» و «مجوز از طرف شرکت یا نمایندگی مربوط درباره واحدهای صنفی که درتابلوی آن‌ها نام و نشان تجاری شرکت‌های داخلی یا خارجی درج می‌شود» و مدارک لازم برای اشخاص حقوقی «نامه درخواست مشتمل بر درج نشانی محل نصب تابلو با مهر و امضای مدیرعامل شرکت»، «یک نسخه رنگی طرح تابلو در کاغذ A۴با مهر و امضای مدیرعامل شرکت»، «آگهی تأسیس شرکت و آخرین تغییرات در روزنامه رسمی»، «مستندات و مدارک فعالیت قانونی شرکت یا موسسه» و «مجوز ثبت نمایندگی در وزارت بازرگانی و سایر مراجع ذی‌ربط قانونی برای شرکت‌هایی که در طرح تابلوی آن‌ها نام یا نشان تجاری خارجی تبلیغ شود» هستند.

وی ادامه داد: به سازندگان تابلو وکانون‌های تبلیغاتی نیز ابلاغ‌ شده که درصورت مشاهده هرگونه ساخت تابلو تبلیغاتی بدون درنظرگرفتن ماده 14 قانون تبلیغات،با آن‌ها برخورد خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با رعایت قانون و حساسیت بیش‌ازپیش به اسامی فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی به‌منظور پاسداری از زبان و ادبیات فارسی بتوانیم شهر قم را از این ناهنجاری فرهنگی پاک‌کرده و به‌عنوان شهری الگو در سطح کشور مطرح باشیم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان قم تبلیغات فرهنگ و ارشاد اسلامی قم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۶۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسه یکتا ارتباطی با افزایش مالیات ندارد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفت: دریافت شناسه یکتا برای صاحبان واحدهای صنفی و کسب وکارها هیچ ربطی با افزایش مالیات ندارد و در این زمینه انتظار می‌رود به شایعات توجهی نشود. - اخبار استانها -

یعثوب نژادمحمد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، اظهار داشت: شناسه یکتا که آخرین مهلت دریافت آن برای صاحبان حرف و واحدهای صنفی تا 25 اردیبهشت ماه است، جز ضرورت‌ها و الزامات فضای کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی است.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از هشت هزار و 758 مورد شناسه یکتا در سطح استان اردبیل صادر شده تا دارندگان پروانه‌های کسب و کار قدیمی بتوانند مجوزهای خود را از حالت کاغذی به الکترونیکی درآورند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفت: آخرین مهلت برای دریافت شناسه یکتا 25 اردیبهشت ماه است و صاحبان کسب و کار و صنوف مختلف باید در سریعترین زمان نسبت به دریافت شناسه یکتا اقدام کنند.

نژادمحمد افزود: از طریق گوشی تلفن همراه با ورود سه کد شماره سریال کارت ملی، شناسه و کد صنفی و کد پستی محل کسب به راحتی می‌توان در درگاه ملی مجوزها شناسه یکتا را رایگان دریافت کرده و به صورت غیرحضوری مجوز الکترونیکی دریافت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از این به بعد خدمات تنها برای دارندگان شناسه یکتا از سوی اتحادیه‌ها و نظام صنفی ارائه می‌شود و افرادی که نسبت به مجوز شناسه یکتا اقدام نکنند، از هرگونه فعالیت و حمایت محروم خواهند شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل اضافه کرد: در 2 سال اخیر برای بیش از 71 هزار درخواست صدور مجوز کسب و کار در استان اردبیل رسیدگی شده و مجوز قانونی و لازم صادر شده است. 47 هزار مجوز صادر شده ثبت محور و مابقی کسب و کارهای خدماتی بوده است.

نژادمحمد یادآور شد: تمام تلاش مجموعه امور اقتصادی و دارایی بر این است تا مجوزهای کاغذی از رده خارج شده و تبدیل به مجوزهای الکترونیکی با شناسه یکتا شوند تا امکان حمایت از این واحدها با شرایط بهتر فراهم آید.

انتهای پیام/131

 

دیگر خبرها

  • شناسه یکتا ارتباطی با افزایش مالیات ندارد
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی تشکیل شد
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • تشکیل ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی
  • ۳۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد