Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:57:33 GMT

بحران خلا قانونی قدرت در عراق

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۱۰۵۳۵

بحران خلا قانونی قدرت در عراق

اختلاف نظرها برای انتخاب و معرفی نامزد نخست وزیری در شرایطی است که تاکنون به سبب عدم اجماع جریان های سیاسی در مجلس عراق، مهلت معرفی نخست وزیر دو بار تمدید شده است.

قرار بود پنجشنبه گذشته با تشکیل جناح اکثریت در مجلس، نمایندگان نامزد مورد نظر خود را به "برهم صالح" رییس جمهوری عراق معرفی کنند، اما به علت نبود اجماع بین آنان این اتفاق نیفتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال این ناکامی، مهلت سه روزه دیگری برای معرفی نخست وزیر و تشکیل فراکسیون اکثریت در مجلس تعیین شد که باز هم اختلاف نظرها باعث شد نمایندگان نتوانند به راهکاری برای برون رفت از چالش معرفی نخست وزیر و اعلام نام فردی خاص به رییس جمهوری دست یابند.

پایان این دو مهلت در عمل به منزله وارد شدن نظام سیاسی عراق به خلا قانونی قدرت و بی نوعی بی اعتباری و نبود صلاحیت دولت در اداره کشور است و با این اتفاق معلوم نیست چه سرنوشتی پیش روی آینده سیاسی و اجرایی این کشور خواهد بود.

در همین حال دیروز (یکشنبه)، صالح رییس جمهوری عراق تهدید کرد که اگر بن بست کنونی در معرفی گزینه نخست وزیری ادامه یابد، از سمت خود استعفا خواهد کرد.

صالح از "محمد الحلبوسی" رییس مجلس عراق خواسته فورا فراکسیون اکثریت پارلمان و نیز گزینه مورد نظر نخست وزیری را اعلام کند.
وی گفته که اگر مردم موافق نامزد مورد نظر نباشند، به احتمال از سمت خود استعفا خواهد کرد.
پیش از این، صالح با ارسال نامه‌ای به مجلس عراق خواستار شناسایی و معرفی بزرگترین فراکسیون و بلوک سیاسی برای معرفی نامزد جایگزین عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی شده بود.
در همین زمینه دیروز جریان "البنا" (سازندگی) در نامه‌ای با امضای "نوری المالکی، هادی العامری، محمد الحلبوسی" و چند شخصیت سیاسی دیگر «قصی السهیل» وزیر کنونی آموزش عالی را به عنوان گزینه نخست وزیری عراق به رییس جمهوری معرفی کرد.

هنوز معلوم نیست با معرفی این گزینه به عنوان نخست وزیر موافقت خواهد شد یا خیر، کما اینکه به دنبال مطرح و رسانه ای شدن نام السهیل برخی معترضان در بغداد و استان های مرکزی و جنوبی عراق شعارهایی علیه این انتخاب مطرح کردند.

در صورت استعفای صالح از سمت رییس جمهوری چالش و بحران دیگری در فضای سیاسی عراق اتفاق خواهد افتاد و بر ابهام ها در معرفی نخست وزیر جدید خواهد افزود.

جمعه گذشته آیت الله "علی سیستانی" مرجع عالی عراق در بیانیه ای راهکار برون رفت کشور از بحران کنونی سیاسی و اجتماعی را برگزاری انتخابات آزاد مردمی اعلام کرد، پیشنهادی که با استقبال بسیاری از معترضان رو به رو شد.

از سوی دیگر نیز نمایندگان مجلس عراق چهارشنبه هفته گذشته به علت برخی مخالف ها به خصوص از ناحیه نمایندگان کرد نتوانستند مواد 15 و 16 قانون انتخابات جدید کشور را تصویب کنند و نشست بعدی در مورد تصویب این دو ماده به امروز (دوشنبه) موکول شد.

اوضاع و معمای پیچیده سیاسی عراق اکنون وارد فاز سردرگمی شده و معلوم نیست، با اتمام دو مهلت برای معرفی نخست وزیر جایگزین، سرنوشت دولت و نظام سیاسی چه خواهد شد.

برچسب‌ها برهم صالح نخست وزیر عراق تظاهرات عراقی ها عادل عبدالمهدی پروندهٔ خبری اعتراض در عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برهم صالح نخست وزیر عراق تظاهرات عراقی ها عادل عبدالمهدی برهم صالح نخست وزیر عراق تظاهرات عراقی ها عادل عبدالمهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۰۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، گفت: کرمانشاه به عنوان مرکز و هاب مدیریت بحران و حوادث غرب کشور مصوب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، بابک محمودی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه هر اقدامی در زمینه بحران باید در قالب پیشگیری باشد، اظهار داشت: باید نقاط پرخطر در طبیعت به مردم معرفی شوند و امدادرسانی‌ها باید به سرعت انجام شود که سبب نشویم مردم از حضور در طبیعت دلزده شوند.

وی با اشاره به استقبال مردم از کوهستان عنوان کرد: راهنمایان در کوهستان حضور دارند و در برخی مسیرها صعود افراد باید با راهنما انجام شود و این تلفات را کاهش می‌دهد.

محمودی با بیان اینکه بیستون چهارمین توده سنگی بزرگ دنیا است و برای سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی بسیار مهم است، گفت: کوهستانی بودن را نباید یک تهدید دانست، بلکه می‌توان به آن به عنوان یک فرصت اشتغال‌زایی نگاه شود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور افزود: با تصویب کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی و حوادث غرب کشور از نظر پایگاه هوایی و تجهیزات انباری و تخصصی تجهیز می‌شود.

وی بیان کرد: این مرکز می‌تواند علاوه بر استان کرمانشاه به سایر استان‌های غرب کشور نیز خدمات‌رسانی کند، اما استان باید حداقل‌های انبارداری شامل سیستم اعلام حریق را راه‌اندازی کند و در این صورت کرمانشاه به عنوان هاب منطقه‌ای برای مدیریت بحران در نظر گرفته خواهد شد.

محمودی با اشاره به اینکه فرودگاه کرمانشاه اکنون با مشکلاتی مواجه است که به‌زودی برطرف می‌شود، گفت: چنانچه آشیانه دیگری در فرودگاه برای استقرار دائمی سه تا چهار فرزوند بالگرد ایجاد شود بسیار کمک کننده خواهد بود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور افزود: ما انگیزه‌ای برای افزایش تعداد پایگاه‌ها نداریم، زیرا بسیار هزینه بر است و این انگیزه را باید فرمانداران و استانداران ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • زرشناس: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز