Web Analytics Made Easy - Statcounter

تیم ثبات و همگرایی به رهبری «عبدالله عبدالله» لحظات پس از اعلام نتایج اولیه در روز یکشنبه گذشته نتیجه آن را نپذیرفت و تأکید کرد که امید به داوری منصفانه و صادقانه کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی بسته است که آراء تقلبی تیم دولت ساز را خذف کند تا تیم آنها به حق خود برسد.

عبدالله از تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی که اعلام پیروزی کرد، انتقاد نمود و گفت که مرحله مهم انتخابات که  رسیدگی به شکایت است، باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برهمین اساس روز یکشنبه کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و از تمام تیم های انتخاباتی و هواداران آنها خواست که پیشداوری نکنند و منتظر روند رسیدگی به شکایت های آنتخاباتی توسط آنها باشند.

«زهره بیان شینواری» رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان گفت که بررسی شکایات به‌ صورت بی ‌طرفانه صورت خواهد گرفت و از کمیسیون انتخابات نیز خواست تا با مسئولان استانی کمیسیون شکایات همکاری لازم را داشته باشند.

شینواری همچنین از احزاب سیاسی، جامعه مدنی و دیگر طرف‌ها خواست تا اجازه دهند که کمیسیون شکایات براساس وظیفه قانونی‌اش به مشکلات رسیدگی کند.

وی افزود که نامزدها از ساعت هشت صبح روز دوشنبه به وقت محلی به مدت ۷۲ ساعت وقت دارند تا شکایات خود را برای رسیدگی در این کمیسیون ثبت کنند.

بدنبال آن تیم ثبات و همگرایی که رقیب اصلی تیم دولت ساز و برنده دور اول انتخابات ریاست جمهوری است، با بسته بزرگی از شکایات به کمیسیون رسید و بیش از چهارهزار شکایت را به گفته آنها بطور مستند در این کمیسیون ثبت کردند.

تیم ثبات گفت که این شکایت های است که کمیسیون انتخابات به آن رسیدگی نکرده و آنها از کمیسیون شکایت انتظار رسیدگی صادقانه دارد.

«دین محمد عظیمی» معاون کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی افغانستان دیروز در همین رابطه به خبرنگاران گفت که روند ثبت شکایت های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و تیم عبدالله عبدالله نخستین تیمی است که بیش از چهارهزار شکایت را در این کمیسیون ثبت کرده است.

وی گفت که روند ثبت شکایت های انتخاباتی تا سه روز دیگر ادامه خواهد داشت و پس از آن کمیسیون روند رسیدگی را بصورت دقیق و شفاف آغاز خواهد کرد.

«بشیراحمد تینج» عضو ارشد تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی نیز پس از ثبت شکایات تیم خود در کمیسیون رسیدگی اعلام کرد که بیش از چهارهزار شکایت مستند را ثبت کرده اند و افزود که در روزهای آینده  امکان دارد تا چهارهزار شکایت دیگر نیز ثبت کنند.

تینج تاکید کرد که کارهای خود را در بخش فنی و حقوقی برای مقابله با تقلب به پیش می برند و هشدار داد که اگر به گزینه های حقوقی و فنی شکایت های آنها پاسخ داده نشود، از گزینه های دیگر استفاده خواهند کرد.

ثبت شکایات در کمیسیون رسیدگی زمانی توجه بیشتر مردم را جلب کرد که یکی از اعضای رهبری کمیسیون انتخابات نیز دیروز دوشنبه در نامه ای به اعضای کمیسیون رسیدگی، نتایج اولیه را مملو از خلاء ها و تخلفات قانونی خواند.

«مولانا محمد عبدالله» در این نامه‌ از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته است که با بی ‌طرفی کامل به این تخلفات قانونی رسیدگی کنند.

در این نامه آمده است: نتایج انتخابات ریاست جمهوری که با تأخیر بیشتر از دو ماه از تقویم انتخاباتی، اعلام شد ، دارای خلاءها، نقایص و تخلفات قانونی است وآن را چنین تعریف کرده است:

گنجانیدن صدها فورم غیر قانونی، آمار خارج از زمان تعیین شده برای رای گیری، گنجانیدن آمار محلات که باید باز شماری می ‌شد اما باز شماری نشد و گنجانیدن فورم‌های که صندوق های آنها مفقود است، در جمع آرای پاک و قانونی آمده است.

عبدالله نوشته است: از کمیسیون شکایات انتخاباتی که در جایگاه دادگاه نظام انتخاباتی کشور قرار دارد، تقاضا دارم که با حفظ استقلالیت، بی ‌طرفی و رعایت قانون انتخابات و طرزالعمل ها در جدا سازی آرای پاک از مخدوش منصفانه و عادلانه قضاوت کنند، تا سلامت نظام مبتنی بر آرای پاک مردم تضمین گردد.

تیم «امنیت و عدالت» به رهبری رحمت الله نبیل رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان نیز پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آن را کودتا علیه دموکراسی عنوان کرده و افزوده است که این نتیجه را نمی پذیرد.

نبیل گفته است که کمیسیون آخرین میخ را بر پیکر نیمه جان دموکراسی افغانستان کوبید و اعتماد مردم را نسبت به انتخابات از بین برد.

«گلبدین حکمتیار» یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر ماه که با ۷۰ هزارو ۲۴۲ رای و ۳.۸۵ درصد در جایگاه سوم قرار گرفته است نیز نتیجه را نپذیرفت و مدعی شد که آراء وی سرقت شده است.

وی هشدارداد که اگر به شکایت های آنها رسیدگی درست نشود، سرنوشت لیبی، عراق و بولیوی در انتظار افغانستان خواهد بود.

اما«احمدولی مسعود» یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که بر موضع قبلی خود تأکید کرده و می گوید که گلوله بحران شلیک شده و تنها کمیسیون رسیدگی به شکایت می تواند آن متوقف کند.

مسعود بازهم بر ایجاد دولت مشارکتی تأکید کرد و گفت که این تنها راه جلوگیری از تقلب و نجات از بحران خواهد بود.

اکنون که اکثریت تیم های انتخاباتی افغانستان با اعلام نتایج اولیه مخالفت کرده اند، انتظار دارند که کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی خواسته های آنها برآورده کرده و جلو بحران را بگیرند.

به باور تیم های انتخاباتی عبدالله، گلبدین حکمتیار، رحمت الله نبیل و احمدولی مسعود اگر کمیسیون رسیدگی به شکایات آرزوهای آنها را برآورده نکند، افغانستان با بحران خطرناک مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها عبدالله عبدالله اشرف غنی افغانستان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پروندهٔ خبری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان (سپتامبر ٢٠١٩)

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عبدالله عبدالله اشرف غنی افغانستان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عبدالله عبدالله اشرف غنی افغانستان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۵۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام فهرست انتخاباتی جمعیت جوانان انقلاب اسلامی برای تهران + اسامی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد جواد محمدی نوری دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری نشست مشترک برخی اعضای ستاد انتخابات این حزب با برخی راه یافتگان به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران ری شمیرانات اسلامشهر و پردیس ضمن تاکید بر تاثیر مشارکت مردم در انتخابات به عنوان یکی از ابزارهای اصلاح امور و تقویت هرگونه تصمیمات بر سر رفع مشکلات جامعه از تعیین ۱۶ کاندید مورد حمایت این حزب در انتخابات دور دوم حوزه تهران خبرداد.

آنگونه که ایلنا روایت کرده، وی نامزدهای مورد نظراین تشکل را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱- آقای علی طهرانی مقدم

۲- آقای پیمان فلسفی

۳- سرکارخانم سمیه گلپور

۴- آقای مهدی شریفیان

۵- آقای احمد نادری

۶- آقای غلامحسین رضوانی

۷- آقای علی اصغرپورمحمدی

۸- آقای سیدنظام الدین موسوی

۹- آقای مجتبی زارعی

۱۰- سرکار خانم فاطمه قاسمپور

۱۱- آقای علیرضا سلیمی

۱۲- آقای ابوالقاسم جراره

۱۳- آقای محمد سراج

۱۴- آقای مرتضی محمودی

۱۵- آقای حسن خجسته باقرزاده

۱۶- سرکار خانم سمیه رفیعی

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902310

دیگر خبرها

  • نماد‌های عجیب در انتخابات هند
  • هشدار پلیس فتا خوزستان درباره انتخابات
  • شکایت ستاره بارسا به بازیکنان: انتظارش را نداشتم!
  • کاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون پزشکی زنجان
  • اعلام فهرست انتخاباتی جمعیت جوانان انقلاب اسلامی برای تهران + اسامی
  • لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد
  • کمیسیون اصل ۹۰، مرجع رسیدگی به شکایت‌های مردم
  • انتظار موج جدیدی از خدمت به منظور رضایتمندی شهروندان
  • ورود چهره‌های جدید و احتمال شکل‌گیری جریانات نوپا در مجلس
  • اخبار انتخاباتی در هفته‌ای که گذشت چه بود؟