سوتی سروش صحت و بهاره رهنما در حافظ خوانی
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۲۷۱۸۵
شب چله به پایان رسید، اما حاشیههایش هنوز ادامه دارد؛ حاشیههایی از جنس «حافظ نشناسیِ» سلبریتیهایی که میخواستند به مناسبت این شب برای مخاطبان خود فال حافظ بگیرند.
به گزارش شریان نیوز،سروش صحت و بهاره رهنما، یکی در شبکه نسیم و دیگری در یک تیزر تبلیغاتی به مناسبت شب یلدا دو غزل مشهور حافظ را پر از غلط خواندند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این رویه اصلاً جالب نیست؛ این که سلبریتی های ما که اتفاقاً مدعی هستند دستی بر آتش ادبیات دارند و برنامه های فرهنگی اجرا می کنند، از خواندن روان شعر حافظ عاجز باشند و از آن بدتر، این ضعف را در برنامه های تلویزیونی و ... علنی کنند. این سریال نمایش بیگانگی با ادبیات فارسی، ضربه زننده است؛ هم به جایگاه شعر غنی ما و هم به زبان شیرین سعدی و حافظ.
غزل از این معروفتر هم داریم؟
«رواق منظر چشم من آشیانه توست/ کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست/ به لطف خال و خط از عارفان ربودی دل/ لطیفههای عجیب(!) زیر دام و دانه توست... یلداتون مبارک، غصههاتون کوتاه، شادیهاتون طولانی». این فالی است که بهاره رهنما در یک تیزر تبلیغاتی برای مخاطبان میگیرد و «لطیفههای عجب» را به «لطیفههای عجیب» تبدیل میکند! این غزل یکی از مشهورترینهای دیوان حافظ است و خیلی عجیب است که بهاره رهنما که تاکنون چند مجموعه شعر و داستان و نمایش نامه به چاپ رسانده است، آن را نشناسد و اشتباه بخواند
دورهمی با حافظ!
سروش صحت یکی از مهمانان برنامه «دورهمی» ویژه شب یلدا بود که در دقایق پایانی برنامه دیوان حافظ را به دست گرفت تا فال بگیرد. او البته قبلش آرزو کرد یکی از غزلهای آسانِ حافظ بیاید که هزار بار خوانده است. اتفاقاً غزلِ چندان سخت و ناآشنایی هم نیامد، ولی صحت، آن را پر از غلط و با لحن و بیانی نامتناسب با قالب غزل خواند.
مطلع غزل این بود: «مرا میبینی و هر دم زیادت میکنی دردم/ تو را میبینم و میلم زیادت میشود هر دم». حافظخوانیِ مجری برنامه «کتابباز» با مکثهای زیاد، تپق و غلطخوانی همراه بود، از جمله در خواندنِ بیتهای سوم، پنجم و هفتم. انگار حافظ هم کلافه شده بود و خودش در بیت پنجم گفت: «دمار از من برآوردی نمیگویی برآوردم»! این همه اشتباه خواندن و داشتن لحن نامناسب هنگام خواندن غزلی عاشقانه، از سروش صحت که مجری برنامهای فرهنگی مانند «کتابباز» است، بسیار دور از انتظار بود. البته شاید یکی از دلایلش نداشتن تمرکز و داشتن اضطراب در جمع باشد که برای مجری و بازیگری حرفهای چون او خیلی قانعکننده نیست.
منبع: شریان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۷۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، به تازگی فیلمی تحت عنوان صف طولانی مردم اصفهان برای رونمایی و جشن امضای کتاب سروش صحت در فضای مجازی منتشر شده است.
سروش صحت بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون و نویسنده ای که پس از اجرای برنامه کتاب باز، در حوزه کتاب طرفداران زیادی به دست آورده، اینبار دست به تولید کتاب زده و حالا برای عرضه کتاب تازهاش صفی عجیب در اصفهان شکل گرفته است.
اما کتاب جدید سروش صحت چیست؟
«تاکسی سواری» ، اولین کتاب سروش صحت، شامل ۱۲۴ داستانک یا میکروفیکشن است. میکروفیکشن به داستان کوتاهکوتاه معروف است. در این سبک، نویسنده بخشهای غیرضروری زبان را حذف می کند. خالق اثر از متن حذف میشود و یا از متن فاصله میگیرد. به خاطر لحظات ناب و ضربههای ناگهانیای که این سبک نگارش در دل خود دارد گاهی تحتعنوان «داستان ناگهان» نیز ترجمه میشود.
در کتاب «تاکسی سواری» ما به همراه راوی در یک تاکسی نشستهایم و هر روز مسیری کموبیش ثابت را طی میکنیم. طی این مسیر اما هر بار مسافران جدید، رانندگان جدید و اتفاقات جدیدی منتظرمان هستند و راوی نکتهپرداز و طناز کتاب ما را از وقایع آن روز آگاه میکند.
از دعوای زن و شوهری راننده تاکسی گرفته تا زلزلهای که آن روز آمده، از موضوع مرگ مارادونا تا مهاجرت اجباری جوانان، از خبر قتل یا خودکشی صفحه حوادث روزنامه، غمهای کوچک و بزرگ و حتی عشقهای نوجوانی و جوانی.
داستانکهای این مجموعه نیز به واسطهی همین خصوصیت گاهی همان حسی را به خواننده منتقل میکنند که موقع خواندن قطعهای هایکو به او دست می دهد. پیدایش کتابهای میکروفیکشن متناسب با کشیده شدن جوامع به سمت مدرنیته و ماشینیشدن و محدودیت وقت افراد گسترش پیدا کردهاست. شاید بتوان گفت ضرورت چنین داستانهایی با توجه به میزان کم مطالعه افراد جامعه، چندان دور از ذهن نیست.
این کتاب سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات چشمه چاپ و راهی بازار نشر شده است.
انتهای پیام/
کیانوش رضایی کد خبر: 1228548 برچسبها کتابخوانی اصفهان