Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی در آستانه میلاد حضرت عیسی(ع)، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سی‌ونهمین سه‌شنبۀ فرهنگیِ خود از قدیمی‌ترین نسخۀ قاموس کتاب مقدس رونمایی کرد.

ظهر امروز 3 دی ماه در سی‌ونهمین سه‌شنبۀ فرهنگیِ سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی که با آستانه میلاد حضرت مسیح(ع) مصادف شد، از قدیمی‌ترین نسحۀ چاپی قاموس کتاب مقدس متعلق به سال 1473 میلادی رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نسخه هم‌زمان با اختراع صنعت چاپ (پنج سال پس از مرگ گوتنبرگ، مخترع صنعت چاپ در اروپا) به خط و زبان لاتین به چاپ رسیده و این در حالی است که این نسخه قدیمی‌ترین کتاب چاپی در کشور به شمار می‌رود.

مسئول تالار کتاب‌های خارجی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: این کتاب به دست سیدجلال‌الدین تهرانی وقف آستان قدس رضوی شده است و در ابتدای آن یادداشتی از او دربارۀ خرید کتاب از بروکسل در سال 1956 میلادی به ثبت رسیده است. 


به گزارش ایسنا، منتظر ابدی افزود: در انتهای کتاب نیز یادداشتی به زبان انگلیسی به تاریخ 1988 میلادی از مسیو ژان آر. میشو مشاهده می‎شود که این اثر فوق‎العاده نفیس را خلاصه‎ای از کتاب برادران رانر می‎داند.

 وی عنوان کرد: در این یادداشت ذکر شده که کتاب با نام «قاموس کتاب مقدس» در ششم آوریل 1473 در نورمبرگ آلمان به چاپ رسیده است.

مسئول سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ارتباط با مشخصات ظاهری این نسخه گفت: این اثر در قطع رحلی در 280 برگ و بر روی کاغذ فرنگی صنعتی چاپ شده که مطالب آن به شکل دوستونه و 57 سطری تنظیم شده است.

منتظر ابدی افزود: هر پاراگرافِ کتاب با حروف درشت فانتزی به شنگرف آغاز شده است.

وی بیان کرد: در مخزن خارجی حدود 2هزار نسخه کتاب قدیمی و نفیس وجود دارد که تاریخ چاپ آنها متعلق به پیش از سال 1900 میلادی است همچنین کتابی به زبان فرانسه، در موضوع افکار و عقاید مذهبی که تاریخ چاپ آن 1614 میلادی است و همچنین مجموعه آثارشکسپیر به زبان انگلیسی که در سال 1622 میلادی در لندن به چاپ رسیده است، برخی از دیگر آثار نفیس این مجموعه است.

گفتنی است؛ تالار کتاب‌های خارجی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی بیش از 121هزار و 560 نسخه کتاب به 92 زبان و ترجمۀ قرآن کریم به 78 زبان را در اختیار دارد.

قدیمی‌ترین نسخۀ چاپی قاموس کتاب مقدس که صبح امروز از آن رونمایی شد، به مدت یک هفته در محل موزۀ قرآن و هدایای مقام معظم رهبری واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی در معرض دید عموم قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مشهد نسخ خطي آستان قدس رضوی موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۱۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پل آستر نویسنده معروف آمریکایی درگذشت

«پل آستر»، نویسنده آمریکایی سه‌گانه «نیویورک»‌ درگذشت.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «پل آستر» نویسنده‌ ۳۴ کتاب از جمله سه‌گانه مشهور «نیویورک» در سن ۷۷ سالگی درگذشت. «گاردین» نوشت، «جکی لیدن»، دوست و همکار این نویسنده اعلام کرد که «آستر» در روز سه‌شنبه در پی عوارض ناشی از سرطان ریه درگذشت.

داستان‌های او مملو از مضامین اتفاقات تصادفی، شانس و سرنوشت نوشته شده‌اند. بسیاری از قهرمانان داستان‌ها، خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیت‌هایی از رمان‌های اولیه دوباره در رمان‌های بعدی ظاهر می‌شوند.

«آستر» در سال ۱۹۴۷ میلادی در «نیوجرسی»‌ متولد شد. به گفته خود این نویسنده، او روند نگارش را از سن هشت سالگی و زمانی آغاز کرد که امضا گرفتن از یک بازیکن بیسبال را به این دلیل از دست داده بود که نه او و نه والدینش با خود مداد همراه نداشتند. از آن زمان به بعد «آستر» همه جا با خود مداد می‌برد. «آستر»‌ در مقاله‌ای در سال ۱۹۹۵ نوشته بود: «اگر یک مداد با خود در جیبتان داشته باشید، احتمال زیادی وجود دارد که یک روز وسوسه‌ شوید که از آن استفاده کنید.»

«آستر» در «دانشگاه کلمبیا»‌ تحصیل کرد و در اوایل دهه ۷۰ میلادی به پاریس مهاجرت کرد و به فعالیت‌های مختلفی از جمله ترجمه کردن پرداخت. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به ایالات متحده آمریکا بازگشت و ازدواج کرد.

در ژانویه سال ۱۹۷۹ میلادی پدر «آستر» درگذشت و این رویداد به دلیلی برای نگارش نخستین کتاب خاطرات این نویسنده تبدیل شد. «اختراع انزواء» در سال ۱۹۸۲ میلادی منتشر شد.

«آستر» با انتشار «شهر شیشه» در سال ۱۹۸۵ که نخستین جلد از سه‌گانه «نیویورک» بود به موفقیت چشمگیری دست یافت.

این نویسنده به طور مرتب در دهه ۸۰، ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی بیش از ده‌ها رمان از جمله «قصر ماه»(۱۹۸۹)،‌ «موسیقی شانس»(۱۹۹۰)، «کتاب توهم»‌(۲۰۰۲) و «شب پیشگویی»(۲۰۰۳) منتشر کرد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر چند شهید دفاع مقدس در مشهد و تهران
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اجتماع صادقیون در مشهدالرضا
  • ببینید | لحظات دیدنی از مراسم تدفین دو شهید گمنام در آستان مقدس مسجد جمکران
  • حرم امام رضا (ع) در سوگ‌ شهادت امام صادق (ع) سیاهپوش شد
  • «مهر» در «فرانچایز ایران»
  • ۱۳ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود
  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • پل آستر نویسنده معروف آمریکایی درگذشت
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو