Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان روابط مسالمت‌آمیز با کشورهای منطقه بوده است و از هر گامی برای حل و فصل اختلافات منطقه استقبال می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه شورای روابط خارجی، «سید کمال خرازی» روز سه شنبه در دیدار «چانگ هوا» سفیر چین در ایران با بیان اینکه حجم همکاری‌های ایران و چین با شرایط مطلوب فاصله دارد، گفت: دلیل نرسیدن این روابط به سطح مطلوب، تحریم‌های ظالمانه و تحمیلی آمریکا علیه ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرازی با قدردانی از مواضع چین در موضوع برجام تصریح کرد: متاسفانه خروج یکجانبه آمریکا از این توافق هسته‌ای، آن را با خطر مواجه ساخته و ایران در راستای حفظ منافع خود چاره‌ای جز برداشتن گام‌هایی در جهت کاهش تعهدات برجامی خود، مطابق با متن این توافق نداشته است.

وی تاکید کرد: برجام همچون بدنی نیمه جان مرحله حساسی را سپری می‌کند، اما از تلاش‌های چین و روسیه برای جلوگیری از هم‌پاشیدن برجام خوشحال هستیم.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به قدمت هزاران ساله روابط ایران و چین به عنوان دو تمدن بزرگ، تصریح کرد: روابط ایران و چین در عصر کنونی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

خرازی با استقبال از ایجاد مرکز ایرانشناسی در چین و تعامل آن با مرکز چین شناسی در ایران، بر ضرورت تقویت هرچه بیشتر تبادلات علمی و دانشگاهی بین دوکشور تاکید کرد.

خرازی با اشاره به لغو یک طرفه روادید از سوی ایران برای تسهیل سفر اتباع چین به ایران گفت: افزایش مراودات در سطح ملت‌های دو کشور به تقویت شناخت طرفین از یکدیگر کمک فراوانی خواهد کرد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به سوال سفیر چین درباره مناسبات منطقه‌ای ایران تصریح کرد: ایران همواره خواهان روابط مسالمت‌آمیز با کشورهای منطقه بوده است و از هر گامی برای حل و فصل اختلافات استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: ریشه اختلافات در منطقه به وابستگی برخی از کشورها به قدرت‌های غربی و به ویژه آمریکا برمی‌گردد.

خرازی با اشاره به اینکه ایران سیاست خود را بر مبنای استقلال از دیگر قدرت‌ها تعریف کرده است، گفت: سوءاستفاده آمریکا از منابع کشورهای منطقه کاملا آشکار است و حتی رییس جمهوری آمریکا به صورت رسمی، عربستان را گاو شیرده خطاب کرده که این نوع وابستگی و تحقیر عربستان توسط آمریکا باعث تاسف است.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه نگاه ایران تامین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه است، گفت: طرح صلح هرمز که به صورت رسمی از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده، در همین راستاست.

وی با بیان اینکه امنیت منطقه برای آمریکا اهمیتی ندارد، بلکه در پی منافع خود است، تصریح کرد: آمریکا نفت سوریه را به غارت می‌برد، در عراق مداخلات آشکار دارد و با وجود ۱۸ سال حضور در افغانستان، هیچ امنیتی را در این کشور ایجاد نکرده است.

خرازی با اشاره به حضور نظامی تحمیلی آمریکا در کشورهای منطقه تصریح کرد: این سیاست‌های آمریکا با سیاست‌های استقلال‌طلبانه ایران مغایرت دارد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با ابراز خشنودی از سیاست‌های چین در زمینه کمک به توسعه کشورها که متفاوت از سیاست‌های آمریکا است، گفت: طرح یک کمربند، یک جاده را در همین راستا ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: اشتراک سیاست ایران و چین در قبال خاورمیانه سرمایه بزرگی است که می‌تواند عامل هم‌افزایی سیاست‌های منطقه‌ای دو کشور باشد.

روابط ایران و چین راهبردی است

«چانگ هوا» سفیر چین در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از همکاری اندیشکده‌های چینی با شورای راهبردی روابط خارجی، تاکید کرد: روابط ایران و چین راهبردی است و اعتماد متقابل بین دو کشور در حال تقویت است.

وی با اشاره به مقاله اخیر خود با عنوان «آمریکا؛ عامل اصلی ناآرامی در خاورمیانه» تصریح کرد: چین با سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکا مخالف است.

چانگ هوا با بیان اینکه سطح همکاری‌های ایران و چین در سال‌های اخیر در مسیر خوبی رو به جلو پیش می‌رود، گفت: تلاش داریم تا تقویت روابط دو کشور سرعت بگیرد. اراده طرف چینی توسعه مشارکت راهبردی دو کشور است.

سفیر چین همچنین بر حمایت پکن از اجرا و تداوم برجام حمایت کرد و گفت: ایران کشوری مهم در مسیر جاده ابریشم بوده و از نظر چین، شریکی مهم برای اجرای طرح یک کمربند یک جاده محسوب می‌شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 چین برجام کمال خرازی قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۴۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا که امروز با حضور رئیس جمهور کشورمان و مقامات عالی اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با شماری از مقامات آفریقایی گفتگو کرد و نظر آنها را درباره توسعه روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران جویا شد:

میشل اوکیبه بافل معاون وزارت صنعت و تجارت غنا: 
امروز ایران جایگاه مهمی در منطقه دارد و من فکر می‌کنم کشور‌های آفریقایی قدر تعامل با ایران را به خوبی می‌دانند. ما باور داریم ایران کشور مهمی است که باید به شکل جدی به آن نگاه شود و به همین علت ما از غنا به اینجا آمده ایم. ما باور داریم که ایران ظرفیت‌های زیادی دارد که بسیاری از آنها میتواند به توسعه آفریقا کمک کرد. باید از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در آفریقا برای تجارت و ایجاد ثروت استفاد کرد. آفریقا بازار‌های خوب و دست نخورده و رو به رشدی دارد. باید به آفریقا به عنوان تنها بازار بکری که اکنون وجود دارد، نگاه کرد. بنابراین معتقدم امروز ایرانی‌ها باید نگاه خود را بیشتر به آفریقا و سرمایه گزاری بیشتر در این قاره معطوف کنند. 

کنستانتینو چیونگا، معاون رئیس جمهور زیمبابوه: 
اولا به رئیس جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کنفرانس اقتصادی ایران و آفریقا تبریک می‌گویم. زیرا این اقدام در راهبرد برد-برد، هم به آفریقا و هم به ایران کمک خواهد کرد؛ و این اعتمادی است که ما به دنبال آن هستیم. ایران در مسیر رو به جلو حرکت می‌کند و بازار یک و سه دهم میلیارد نفری ایران و افریقا  هم فرصت‌های تجاری زیادی را برای قاره افریقا و ایران به همراه می‌آورد. ما مصمم هستیم تا این همکاری بر اساس اعتماد متقابل به خوبی پیش برود.

بازار تجارت ایران رو به رشد است و نمایشگاهی که ما طی این دو روز مشاهده می‌کنیم، پیشرفت‌ها و ظرفیت‌هایی را که ایران به دست آورده است، نشان می‌دهد. ما بر اساس یادداشت‌های تفاهمی که امضا کردیم، اقدام خواهیم کرد. در هیئت همراه ما، وزیر آموزش زیمبابوه حضور دارد، زیرا ما می‌خواهیم در حوزه تحقیقات پیشرفت داشته باشیم. در حوزه آموزش، در حوزه نوآوری و... بنابراین همکاری زیادی در این حوزه مشخص وجود دارد. به یاد داشته باشید که تمام موضوعاتی که ما درباره آن گفتگو می‌کنیم، موتور آن آموزش است. وقتی شما آموزش دیده باشید، می‌توانید آن کار را انجام دهید. اگر شما می‌خواهید در حوزه مهندسی یا فن آوری یا پزشکی و... فعالیت کنید، باید آموزش آن را دریافت کنید؛ بنابراین این حوزه‌ای است که ما آن را مد نظر قرار داده ایم. حوزه فناوری، حوزه کشاورزی، حوزه معدن، تولید و همه اینها حوزه هایست که از نظر همکاری بین ایران و زیمبابوه مد نظر ماست و ما قصد داریم همه این‌ها را از طریق تفاهم نامه‌هایی که در سفر ژوئیه گذشته آقای رئیسی به زیبمابوه، امضا شده است، دنبال کنیم.

وزیر صنعت افریقای مرکزی
به نظر من ایران کشوری قوی و پرظرفیت است که هنوز در آفریقا آنطور که باید و شاید، شناخته نشده است. مراسم افتتاحیه امروز و سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب بود. من از دولت و رئیس جمهور ایران می‌خواهم تمام تلاششان را برای تقویت توافقات و همکاری‌ها با قاره آفریقا به کار گیرند. کشور من جمهوری آفریقای مرکزی‏ برای همکاری گسترده با ایران به ویژه در زمینه تجارت آماده است. کشور من هم مانند ایران ظرفیت‌های زیادی دارد و ما به عنوان کشور‌هایی که روابط دوستانه داریم خواهان توسعه روابط تجاری هستیم.

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا، راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟