Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@20:00:29 GMT

خرید آنلاین اعتیاد به خرید را افزایش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۳۸۰۱۵

خرید آنلاین اعتیاد به خرید را افزایش می‌دهد

ایسنا/خراسان رضوی تعطیلات زمان اوج خرید و شاید بدترین زمان سال برای افرادی است که به راحتی نمی‌توانند انگیزه خود را برای خرید کنترل کنند.

به گزارش7 هلث‌دی، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، سهولت خرید آنلاین برای افرادی که به اعتیاد به خرید (BSD)  مبتلا هستند، وضعیت را بدتر می‌کند.

اعتیاد به خرید همچنان به عنوان یک بحث مستقل در نظر گرفته می‌شود و هنوز هم در کتاب‌های روانشناسی جایگاهی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محقق این تحقیق جدید اظهار کرد: احتمالا به دلیل اینکه اطلاعات کافی در این مورد وجود ندارد، بحث در مورد اعتیاد به خرید در کتاب‌های روانشناسی موجود نیست.

دکتر آسترید مولر رئیس روانشناسی در گروه طب روانشناختی و روان درمانی در دانشکده پزشکی هانوفر آلمان، گفت: " فقدان نسبی تحقیقات علمی نیز یکی دیگر از این دلایل است، اما روانشناسان مدتهاست که به چنین موردی پرداخته‌اند."

مولر گفت: "بیش از 100 سال تاریخ کلینیکی وجود دارد که خرید و اختلال در عملکرد خرید بیش از اندازه، زندگی روزمره را مختل می‌کند و با پریشانی و اختلال در مناطق مهم عملکردی همراه است.

این شرایط می‌تواند صدمات واقعی از جمله گناه و پشیمانی پس از خرید، احساس از دست دادن کنترل، درگیری با خانواده در خرید بیش از اندازه و مشکل مالی ایجاد کند.

به گفته مولر، تصور می‌شود که حدود 5 درصد از مردم جهان تحت تاثیر این اختلال قرار دارند  و در قرن بیست و یکم، این اختلال به اعتیاد به خرید آنلاین تبدیل شده است.

در این تحقیق جدید، عادت خرید آنلاین 122 بیمار را که پیش از این زمان به اعتیاد به خرید مبتلا بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

این افراد در بازه سنی  20 تا 68 سال (به طور متوسط حدود 43 سال) قرار داشتند و بیش از 75درصد شرکت‌کنندگان زنان بودند. همه افراد قبل از تحقیق به دلیل معضل اعتیاد به خرید خود در جستجوی معالجه بودند. درمان این اختلال معمولا به صورت درمان شناختی - رفتاری است.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد تعدادی پرسشنامه تشخیصی از جمله "آزمایش اعتیاد به اینترنت" و "غربالگری آسیب‌شناسی خرید" را تکمیل کنند. این افراد از لحاظ اضطراب و افسردگی نیز ارزیابی شدند.


 

در پایان این گروه نتیجه گرفت که یک سوم این افراد اعتیاد به خرید آنلاین BSD دارند. این افراد به طور معمول اضطراب و افسردگی شدیدتری داشتند.

به گفته مولر، افراد مبتلا به اعتیاد به خرید ممکن است دلایل خود را برای ترجیح یک مکان خرید نسبت به مکان دیگر داشته باشند.

وی گفت: "بعضی از افراد مبتلا به BSD ممکن است خرید حضوری را ترجیح ‌دهند و دوست دارند کالاها را لمس کرده، کالا را امتحان کنند و از محیط سنتی خرید لذت ببرند و تجربه تعامل اجتماعی با فروشندگان داشته باشند."

اما ممکن است برخی از بیماران BSD به خریدهای آنلاین جذب شوند، زیرا خرید از طریق وب شامل تنوع عظیمی از محصولات است، همچنین آسان، سریع و فرصتی برای خرید بدون نظارت و مخفیانه است.

دکتر پطروس لوونویس رئیس گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی روتجرز نیوجرسی و رئیس خدمات بیمارستان دانشگاه نیویورک که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: "هر گونه اطلاعات جدید درباره BSD بسیار مهم است."

لوونیس خاطرنشان کرد: "ما دوست داریم در مورد موضوعاتی مانند BSD ، که بخشی از گروه‌های نوظهور اختلالات به نام اعتیادهای رفتاری است تحقیق کنیم."

وی ادامه داد: این رفتارها شامل رفتارهایی است که معمولا جزئی از زندگی روزمره است و برای اکثر افراد مفید است.

لوونیس گفت: اعتیاد به خرید مانند اعتیاد به مواد مخدر است و هرچه موانع پیش روی این افراد بیشتر باشد، احتمال بروز پیامدهای منفی بیشتر می‌شود.

وی گفت: "بنابراین اگر BSD دارید و مجبور نیستید برای خرید به مرکز خرید بروید و همه‌چیز فقط با یک کلیک فاصله دارد، این مورد اختلال شما را بیش از گذشته به مشکل تبدیل خواهد کرد."

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خرید انلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۸۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش قدس آنلاین، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و میزان تولید برگ سبز چای شمال کشور، اظهار داشت: اکنون تولید چای در سطح ۲۲ هزار هکتار از اراضی شمال کشور به ویژه در استان گیلان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر بخشی از اراضی چای شمال کشور احیا شده است اظهار داشت: تقریباً ۶ هزار هکتار اراضی چای غیرفعال دیگر در شمال کشور داریم که با مدیریت و اقدامات حمایتی می‌توان آنها را نیز احیا کرد.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: اکنون سطح زیرکشت چای شمال کشور به ۲۲ هزار هکتار رسیده که در سال‌های گذشته این میزان حدود ۱۵ هزار هکتار بوده است.

جهان ساز گفت: اکنون قیمت مصوب هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۸ هزار تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۵ هزار تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که سال گذشته قیمت خرید هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: امسال قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای متناسب با هزینه‌های تمام شده تولید و نرخ تورم متناسب‌سازی شده است و با توجه به شرایط اقتصادی و صرفه بازار کارخانه‌ها برای حمایت از چایکاران ممکن است این محصول را بیش از مبلغ مذکور خریداری کنند.

آغاز خرید برگ سبز چای از نیمه اردیبهشت ماه

جهان ساز گفت: برداشت برگ سبز چای همه ساله اوایل اردیبهشت ماه انجام می‌شود امسال به دلیل شدت بارندگی‌ها و سرد شدن هوا این مهم به تعویق افتاده است.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد برداشت برگ سبز چای از اواسط اردیبهشت ماه انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت
  • کلاهبرداری ۱۹۰ میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس
  • راهنمای کاربردی خرید و استفاده از گیفت کارت اپل
  • امتیازات اراضی طرح جوانی جمعیت قابل خرید وفروش نیست