Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طرح آمریکایی‌ها این است که با سوء استفاده از اعتراضات بتوانند سیاستمدارانی که از سال 2003 تاکنون در عراق فعالیت می‌کردند را تسویه و پاکسازی کنند تا بتوانند برخی مهره‌های جوان و تکنوکرات و متمایل به خودشان که سکولار هستند را جایگزین کنند تا به تبع آن نفوذ آمریکایی‌ها افزایش پیدا کند و در نتیجه محور مقاومت تضعیف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا عرب، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه رویه آمریکایی ها تا قبل از اعتراضات عراق متفاوت بود، گفت: هم اکنون آمریکایی ها در صدد سوء استفاده از این اعتراضات هستند؛ چرا که تا قبل از اتفاقات عرصه داخلی عراق، آمریکایی ها با اکراه خود را با حضور مقاومت سازگار کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه نفوذ آمریکایی ها به عراق طی سال های 2003 تا 2011 بوده است، تصریح کرد: اما با اعتراضات صورت گرفته در عراق به نظر می رسد آمریکایی ها می خواهند نفوذ خودشان را در این کشور به حداکثر برسانند و آن را گسترش دهند تا بتوانند محور مقاومت را در عراق تضعیف کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: اعتراضات صورت گرفته در عراق ابتدا به دلیل وضعیت بد اقتصادی و خدمات دهی ضعیف دولت بود و سیستم خدماتی این کشور از نظر میزان فساد مالی و ادرای انکار ناپذیر است.

عرب با بیان اینکه با شکل گیری اعتراضات در عراق، آمریکایی ها، سعودی ها و در پشت پرده رژیم صهیونیستی به هدایت اغتشاشات برآمدند، عنوان کرد: از سال 2003 تا کنون آمریکایی ها بر روی بسیاری از تشکل های مدنی در عراق  سرمایه گذاری کرده اند و در این راستا دوره های متعددی برای جوانان عراقی و ارتشی ها برگزار می کنند  تا از این طریق بر جامعه عراق نفوذ پیدا کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه نسل جوان به استفاده از فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی علاقه نشان می دهند و همچنین به دلیل آنکه آمریکایی ها بر فضای سایبری مسلط هستند و می توانند این تحولات را تا حد زیادی هدایت کنند به نظر می رسد آنان از این طریق می خواهند نفوذشان را در عراق افزایش دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: طرح آمریکایی ها این است که با سوء استفاده از اعتراضات بتوانند سیاستمدارانی که از سال 2003 تاکنون در عراق فعالیت می کردند را تسویه و پاکسازی کنند تا بتوانند برخی مهره های جوان و تکنو کرات و متمایل به خودشان که سکولار هستند را جایگزین کنند تا به تبع آن نفوذ آمریکایی ها افزایش پیدا کند و در نتیجه محور مقاومت تضعیف شود.

عرب گفت:  آمریکایی ها می خواهند این طرح را به صورت دموکراتیک پیگیری کنند به این معنی که این طرح حداقل ظاهر دموکراتیک داشته باشد تا بتوانند نفوذ خود را تقویت کنند؛ این پروژه ای است که آمریکایی ها پس از آغاز اعتراضات در عراق زمینه را مساعد دیدند.

وی ادامه داد: طرح آمریکایی ها با توجه به مسائل داخلی عراق و جامعه شناسی سیاسی که در این کشور وجود دارد با مشکلات و موانع جدی رو به رو است و از سوی دیگر محور مقاومت در عراق پویا و قدرتمند است و افرادی که حضور دارند با روال مبارزه آشنا هستند و به راحتی گوی و میدان را تسلیم آمریکایی ها نخواهند کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه اصلا نمی توان برخی گروه های حاضر در اعتراضات عراق را مساوی با مردم این کشور دانست، تصریح کرد: حضور جوانان که اکثرا تحت تأثیر فضای اینترنت هستند آمریکایی ها را به این صرافت انداخته است که پوست اندازی در بین سیاستمداران عراق داشته باشند.

عرب بیان کرد: عدم وجود رهبر واحد از جمله ویژگی جنبش های اجتماعی مدرن است که گفتنی است این جنبش ها متکی به فضای سایبر و شبکه های مجازی هستند که با نوعی از این جنبش ها در عراق رو به رو هستیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین

رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به اعتراضات گسترده دانشجویان این کشور در حمایت از فلسطین نوشت: فعلاً اعتراضات را متوقف کنید! - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از دستگیری صدها دانشجو در دانشگاه های آمریکا به دلیل تظاهرات حمایتی از فلسطین، مخالفت خود را با این اعتراضات اعلام کرد.

ترامپ در پستی در شبکه اجتماعی خود به نام "Truth Social"، نوشت: «فعلاً اعتراضات را متوقف کنید! !!!» 

این در حالی است که دانشجویان در سراسر آمریکا تجمعات اعتراضی خود را در کالج‌ها تشدید کرده‌اند.

وی همچنین در مطلبی دیگر از عملکرد جو بایدن در این مدت انتقاد کرد. وی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر سال گذشته میلادی نوشت: «اگر من رئیس‌جمهور بودم هفتم اکتبر هرگز اتفاق نمی‌افتاد، حتی یک فرصت کوچک.»

منابع خبری از تظاهرات گسترده در دانشگاه تگزاس آمریکا، در همبستگی با ملت فلسطین در غزه و در  مخالفت با واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی خبر دادند.

همچنین منابع خبری همچنین از استقرار گسترده نیروهای پلیس آمریکا در دانشگاه آستین در ایالت تگزاس برای مقابله با دانشجویان حامی فلسطین گزارش دادند. 

خبرنگار الجزیره گزارش داد که دانشجویان کالیفرنیا ارواین و کالیفرنیا ریورساید تحصن‌های «باز و فراگیر» خود را علیه جنگ در غزه آغاز کردند.

اساتید دانشگاه کلمبیا در نیویورک نیز  برای محافظت از دانشجویان معترض حامی ملت فلسطین در غزه زنجیره انسانی تشکیل دادند.

پلیس آمریکا برای خارج کردن دانشجویان معترض به جنگ غزه در دانشگاه تگزاس از محوطه دانشگاه به اسپری فلفل متوسل شد. 

رسانه آمریکایی گزارش دادند که  پلیس آمریکا برای متفرق کردن تحصن دانشجویی حمایت از غزه در دانشگاه ویرجینیا هم به زور متوسل شده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که پلیس آمریکا تعدادی از فعالان و دانشجویان را که در حال سازماندهی تظاهرات در حمایت از فلسطین در مقابل دانشگاه تولین در نیواورلئان آمریکا بودند، سرکوب و بازداشت کرد.

دانشگاه فلوریدا هم اعلام کرد که 9 نفر در محوطه دانشگاه به دلیل آنچه نقض قوانین در جریان اعتراضات خوانده شد، بازداشت شدند

موج اعتراضات حمایت از فلسطین در محوطه‌های دانشگاه‌های آمریکا بعد از دستگیری صدها نفر از معترضان در دانشگاه کلمبیا گسترده‌تر شده و بعد از سرایت به اکثر دانشگاه‌های این کشور در حال گسترش به دانشگاه‌های سایر کشورهای دنیا است.

اعتراضات از دانشگاه کلمبیا در نیویورک از 17 آوریل آغاز شد و دانشجویان معترض خواستار قطع رابطه این دانشگاه با نهادهای اسرائیل که در جنگ غزه نقش دارند شدند. معترضان در دانشگاه‌های دیگر نیز خواسته‌های مشابهی دارند.

انتقاد دیده‌بان‌ حقوق بشر از سرکوب حامیان فلسطین در آمریکاتداوم تظاهرات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علل، انگیزه‌ها و نتایج خیزش دانشگاهیان آمریکا ضد اسرائیل
  • به دانشگاه مردمی فلسطین خوش آمدید
  • چرایی تشدید اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
  • حکومت‌های منطقه با جبهه مقاومت همراهی کنند
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • برخی به دنبال تضعیف دستاوردهای مدیریت شهری هستند
  • خیزش دانشگاه‌های آمریکا علیه محور شرارت آمریکایی-اسرائیلی
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت