Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان از برگزاری چهارمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد کشور در اصفهان در اسفندماه سال جاری با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری چهارمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد کل کشور در اسفندماه خبر داد و اظهار کرد: این جشنواره در ۱۲ بخش شامل تیتر، خبر، مصاحبه، گزارش، کاریکاتور، سرمقاله و یادداشت، مقاله، اینفوگرافیک، طنز، گرافیک، طرح جلد و عکس به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه یکی از عرصه‌های مهم فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در حوزه نشریات دانشجویی متبلور می‌شود که سابقه طولانی شاخصی پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته و تشویق مقامات کشور و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به این حوزه، رشد نشریات دانشجویی را در دانشگاه‌ها موجب شده است.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی در حال حاضر عرصه وسیعی را به خود اختصاص داده و رکنی فرهنگی در دانشگاه‌ها به حساب می‌آیند، گفت: تعداد نشریات دانشجویی فعال در کشور 648 مورد بوده که در حوزه‌های تخصصی علمی، پژوهشی، عمومی، سیاسی و اجتماعی در حال فعالیت هستند.

کلانتری در ادامه به بیان آمار این نشریات به تفکیک حوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: این نشریات شامل ۱۹ نشریه صنفی، ۸۸ نشریه سیاسی، ۲۲۲ نشریه در حوزه فرهنگی اجتماعی، ۷۷ نشریه دینی و قرآنی، ۲۲ نشریه ادبی، ۳۴ نشریه هنری و صنایع دستی، ۵ نشرسه علمی، طنز و کاریکاتور، ۳۱ نشریه علمی تخصصی در حوزه علوم انسانی، ۳۲ نشریه علمی در حوزه علوم پایه، ۳۷ نشریه علمی در حوزه علوم پزشکی و ۳۲ نشریه در حوزه فنی مهندسی و ۷ نشریه الکترونیک است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، نشریات دانشگاهی برای آغاز فعالیت و انتشار نیاز به اخذ مجوز از سوی وزارت ارشاد ندارند اما بازار مخاطب نشریات دانشجویی صرفاً داخل دانشگاه است.

وی ادامه داد: نشریات دانشجویی علاوه بر اینکه فضایی برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان بوده، محیطی مناسب برای تضارب آرا و فضایی برای رقابت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان است، نشریات دانشجویی امکانی برای تمرین نوشتن در فضای نخبگان دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار داده و فضایی مناسب برای رشد دانشجویان است.

کلانتری از برگزاری سالانه نشریات دنشجویی دانشگاه آزاد خبر داد و عنوان کرد: سال گذشته در دوره سوم این جشنواره 8 هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود، جشنواره‌های دانشگاه آزاد در راستای اهداف اجتماعی سازی دانشجویان برگزار می‌شود و هدایت به سمت اهداف معین یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌توان در نشریات دانشجویی به آن پرداخت.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در ادامه اذعان کرد: دانشگاه به این نکته تأکید دارد که دانشجو را به عنوان عنصری اثرگذار در جامعه تربیت کند و نشریات دانشجویی یکی از عرصه‌های تربیت دانشجویان است.

وی در رابطه با محور چهارمین جشنواره نشریات دانشجویی بیان کرد: محور این جشنواره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است و محورهای دیگر نیز شامل سبک زندگی اسلامی، عدالت و مبارزه با فساد، رشد علمی، اقتصاد مقاومتی، معنویت، اخلاق، علم و پژوهش و استقلال و آزادی می‌شود، در این جشنواره نشریات دانشجویی یک سال گذشته داوری می‌شود.

کلانتری با اشاره به رشد 94 درصدی نشریات دانشجویی در دانشگاه‌های آزاد کشور، مطرح کرد: تعداد 354 نشریه از ابتدای تأسیس دانشگاه آزاد تاکنون مجوز گرفته‌اند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در رابطه با جوایز این دوره از جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد عنوان کرد: در جشنواره چهارم مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان جایزه نقدی به نفرات برتر اهدا خواهد شد، همچنین برترین‌های این جشنواره با کسب رزومه می‌توانند جذب رسانه‌ها شوند، تخفیف شهریه و هدایای فرهنگی نیز برای برترین‌ها در نظر گرفته شده است.

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان نیز در این نشست به ذکر سوابق فرهنگی این واحد دانشگاهی پرداخت و اظهار کرد: در سالهای گذشته به صورت مستمر دانشگاه آزاد اصفهان صاحب رتبه‌های شاخصی در نشریات دانشجویی بوده است، بی شک برگزاری این جشنواره تأثیر زیادی بر میزان فعالیت‌های دانشجویی خواهد گذاشت.

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان با اشاره به تحصیل  ۵۰ هزار دانشجو در واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر استان، ابراز کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان میزبان ۱۹ هزار نفر از این دانشجویان است و در حوزه نشریات دانشجویی هم فارغ التحصیلان صاحب اثر و قلم زیادی در این دانشگاه تربیت شده‌اند، پودمان های آموزشی ویژه ای با همکاری سازمان فنی و حرفه ای در حوزه نشریات اجرا شده و در گام بعدی مقرر شده که حاضران در کلاس‌های فنی و حرفه ای گواهی‌های بین المللی دریافت کنند.

نجفی در پایان صحبت خود با اشاره به اینکه کشور به برخی از رشته‌های مهم علوم اقتصادی همچون کشاورزی و باغبانی و رشته‌های علوم پایه نیاز جدی دارد، تصریح کرد: البته این رشته‌ها با موجی از بی توجهی از سوی مردم مواجه شده‌اند، در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در تلاش است تا با جذب دانشجویان شاغل در این حوزه نیاز علمی و شغلی استان و کشور در این بخش را پاسخ دهد.

رضا نصیری مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه امتیاز ویژه برای نشریات دانشجویی  که سیاه و سفید است و دانشجو چاپ کند و متکی به قلم و فکر دانشجو است در نظر گرفته شده و مورد حمایت قرار می‌گیرد، مطرح کرد: امکانات چاپ در داخل دانشگاه‌های آزاد وجود دارد و به این جنس کارها که تنها با تلاش دانشجویان است امتیاز بیشتری داده می‌شود.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان ابراز کرد: نشریات دانشجویی به لحاظ قانونی دارای چارچوب‌های خاص خود هستند و اگر مرتکب تخلفی شوند کمیته ناظر در هر دانشگاه تخلفات را بررسی می‌کند.

انتهای پیام/63088/ج30/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه آزاد دانشجویان اصفهان بیانیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۸۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، امیرحسین جعفری نژاد دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به نقش فعالیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: کار تشکیلاتی همانند ایمان، ثروت و جایگاه اجتماعی منبع قدرت است به عنوان مثال شما "حزب ‌الله لبنان" را در نظر بگیرید می‌بینید ‌که علاوه بر داشتن ایمان و انجام کار تشکیلاتی در کارهای تجاری هم فعالیت کرده و اقدام تولید ثروت می‌کنند و در نهایت با همه این اقدامات در برابر استکبار جهانی و ظلم با قدرت می‌ایستند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه از دیدگاه وی در کارهای تشکیلاتی با سه دسته از افراد روبرو هستیم، ادامه داد: دسته اول از این افراد با ورود به کار تشکیلاتی آن را نابود می‌کنند؛ گروه دوم در زمین خوب و مناسب بازی می‌کنند که به این افراد تشکیلات باز می‌گویند؛ و در نهایت دسته سوم از آن‌ها افرادی هستند که زمین بازی را ترسیم و طراحی می‌کنند که اصطلاحا به آنها تشکیلات ساز گفته می‌شود.

وی در خصوص مقایسه وضعیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی در زمان کنونی و گذشته، تصریح کرد: فعالیت جنبش‌های دانشجویی کنونی را به هیچ عنوان شبیه عملکرد آنان در گذشته نمی‌توان دانست به عنوان مثال جریان‌های دانشجویی در دهه ۶۰ درگیر جهاد و دفاع از وطن بوده، اما امروزه با توجه به شکل‌گیری جنگ فرهنگی که دشمن از طریق آن قصد نفوذ به آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوانان و در صدر آن دانشجویان را به عنوان قشر پویا و فعال را دارد می‌توان گفت به طور کلی ماموریت‌های تشکل‌های دانشجویی از جنگ رودر رو به جنگ نرم تغییر پیدا کرده است.

جعفری نژاد در خصوص مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تشکل‌های دانشجویی، گفت: متاسفانه در دولت اسبق شکافی بین دانشجویان و مسئولین شکل گرفت که باعث شد قشر دانشجو به این باور برسند که صدایشان به هیچ جا نمی‌رسد و نقش مناسبی در انجام امورات ندارند که البته از زمان استقرار دولت مردمی دوازدهم تا حد خوبی این شکاف ترمیم شده که جای قدردانی دارد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه آرمان خواهی را یکی از مهم‌ترین وظایف تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد و افزود: یکی از وظایف مهم و مسئولیت‌های تشکل‌های دانشجویی را می‌توان از جمله معروف و پرتکرار شهید بهشتی که می‌گویند "دانشجو موذن جامعه است." استنباط کرد؛ یعنی رسالت فعالان دانشجویی این است که به تشخیصی از وضعیت جامعه برسند و متناسب با آن مسئله را به دیگران نشان دهند بنابراین نقش تشکل‌ها آرمان‌خواهی و حراست از حرکت کشور به سوی آرمان‌ هاست.

وی در پایان با اشاره به وجود برخی از مسائل و چالش‌ها بر سر راه تشکل‌های دانشجویی یکی از این مشکلات را دخالت مسئولین غیرمرتبط در امورات فرهنگی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلاتی که تشکل‌های دانشجویی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان می‌باشد که کاملا بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌باشد در حالی این امر همیشه مورد تاکید و توجه ایشان بوده به نحوی که در بیانیه "گام دوم انقلاب" بیش از ۴۰ بار از کلمه "جوان" استفاده نموده‌اند.

خبرنگار: امید فلاحی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227329 برچسب‌ها کرمانشاه دانشگاه آزاد اسلامی تشکل‌های دانشجویی

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین معارفه مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • برگزاری آیین معارفه مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • رقابت داوطلبان شانزدهمین دوره المپیاد علوم پزشکی در دانشگاه آزاد یزد
  • اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان
  • جنبش دانشجویی در آمریکا مورد حمایت دانشجویان شهرکرد قرار گرفت
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر