Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-29@04:55:23 GMT

تلاش ترکیه برای حضور دائم اقتصادی در عراق

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۵۳۳۳۳

شرکت‌های ترکیه‌ای در بخش نفت عراق نیز حضور دارند، قانون جدید نفت عراق شرکت های تولید کننده خارجی را تشویق می کند و دولت عراق در راه احداث خط لوله نفتی به ترکیه سنگ اندازی نکرده و تمام تلاش خود را در این باره به کار گرفته است.

 اگر دولت ترکیه روابط مستقیمی با دولت اقلیم کردستان در اربیل برقرار کند ، تعداد شرکتهای فعال ترکیه در شمال عراق احتمالاً چند برابر می شود در همین زمینه از سال 2003 شرکت های ترکیه 2 میلیارد دلار در پروژه های ساخت و ساز و زیرساخت سرمایه گذاری کرده که طی سه سال آینده پروژه هایی به ارزش 15 میلیارد دلار دیگر برنامه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درمجموع ، 913 شرکت ساخت و ساز و زیرساخت ترکیه در شمال عراق فعال هستند و شرکت های ترک بسیاری از هموطنان خود را استخدام می کنند ، زیرا دستمزدها در عراق به طور قابل توجهی بالاتر از ترکیه هستند با همین سیاست دولت ترکیه، اشتغال زیادی برای مردم ترکیه ایجاد شده  است.

 سرمایه گذاران ترکیه ، از جمله شماری از سیاستمداران کرد ترکیه ، ستون اصلی اقتصاد محلی را تشکیل می دهند. آنها تمام تلاش خود را می کنند تا روابط اقتصادی با شمال عراق را بیشتر توسعه داده و از طریق لابی گری از آنها محافظت کنند. برای این منظور آنها هم با رهبری ارتش ترکیه و هم با وزرای مربوطه ترکیه و هم با دولت اقلیم کردستان همکاری می کنند. افزایش ادغام اقتصادی به خوبی می تواند به نوعی مناسبات سیاسی منجر شود.

مقامات ترک نیز حداکثر تلاش خود را می کنند تا بتوانند در اقتصاد عراق نقش داشته باشند، روحسار پکان ، وزیر وقت تجارت ترکیه در این باره گفته است: ترکیه مایل است حداکثر روابط را با عراق در همه زمینه های اقتصاد به حداکثر برساند و اقدامات لازم را برای افزایش سرمایه گذاری های متقابل انجام دهد.

پکان در سخنرانی خود در افتتاحیه مجمع تجاری ترکیه و عراق گفته است: "همکاری های ترکیه و عراق نه تنها به مردم ما بلکه برای کل جغرافیای ما باعث رونق و صلح خواهد شد."

هر نوع بحران اقتصادی یا سیاسی نه تنها کشور بلکه همسایگان و شرکای آن را تحت تأثیر قرار می دهد

ترکیه از همه بحران ها و جنگ هایی که عراق متحمل آن شده ، زیان دیده است، کشورها باید عملکرد تجارت خارجی خود را تجزیه و تحلیل کنند و استراتژی های صادراتی را  توسعه دهند.

کسب موفقیت در محیط کسب و کار رقابتی. تکنیک های پیش بینی ابزارهای مفیدی برای برنامه ریزی استراتژیک است. ممکن است از پیش بینی هر رویداد آینده یا برآورد از هر رویداد تاریخی به منظور ایجاد استراتژی بهتر بتوان بهره مند شد.

یک ضرر اقتصادی است توسط پارامترهای مختلفی اندازه گیری می شود تا کل ضرر پایدار را دریابد. مقامات اقتصادی ترکیه نیز به خوبی این مسائل استراتژیک را رعایت کرده تا بتوانند حضور موثری در عراق داشته باشند.

پیشینه روابط اقتصادی ترکیه و عراق

سال 1988  در زمان دیکتاتور عراق، صدام حسین، سال فروپاشی روابط عراق و ترکیه بود و صادرات ترکیه تحت تأثیر شدیدی از این قضیه قرار گرفت.

تولید در پنجاه سال گذشته عراق به علت جنگ های سخت و ناآرامی های داخلی مانند حوادث چند ماه اخیر این کشور، به شدت آسیب دیده است

قومیت و قبیله گرایی مانع اصلی توسعه پایدار عراق هستند. گرچه عراق امروز سعی دارد خود را از ابتدا بسازد و می خواهد با کمک منابع غنی ، سیاسی ، در اقتصاد جهان ادغام شود. عراق دومین بازار صادراتی ترکیه است و شرکت های ساختمانی ترکیه نقش مهمی در این کشور دارند

ترکیه برای بازسازی در عراق نیز تلاش های بسیاری انجام داده و ترکیه و عراق در زمینه توسعه همکاری های نفتی اقدامات بسیاری انجام داده اند.

قبل از اولین جنگ خلیج فارس در سال 1990 ، حجم تجارت سالانه دوجانبه است بین ترکیه و عراق حدود 5.5 میلیارد دلار بود که باعث افزایش ارزش قیمت دینار عراق در آن زمان شده بود، با این حال ، تحریم های اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل علیه عراق به دلیل حمله به کویت در سال 1990 منجر به به حداقل رساندن روابط اقتصادی و تجاری بین این کشور شد.

هدف از این مطالعه ، محاسبه علمی ضرر اقتصادی ترکیه و کاهش ارزش یا افزایش قیمت لیر ترکیه در تبادلات ارزی با عراق  به دلیل سیاسی وبحران اقتصادی عراق ، جنگ ها علیه داعش و تحریم های اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل متحد. بود

منبع: اطلاع نیوز

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ترکیه توسعه پایدار جنگ عراق کردستان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۳۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است

علیرضا فخاری بعد از ظهر شنبه در نشست با «محمدجمیل المیاحی» استاندار «واسط عراق» که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و در حاشیه افتتاحیه ششمین دوره نمایشگاه «ایران اکسپو ۱۴۰۳» برگزار شد، با اشاره به اینکه تهران به عنوان مرکز جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است، اظهار کرد: تهران یکی فشرده‌ترین و خاص‌ترین پایتخت‌های دنیا محسوب می‌شود.

استاندار تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد از درآ مد ملی کشور بدون یافته‌های حوزه نفت و انرژی در اختیار پایتخت قرار دارد و ۵۰ درصد از شرکت ها‌ی دانش بنیان ایران در تهران مستقر هستند، گفت: در استان تهران علاوه بر خدمت رسانی به مردم ایران، میزبان اتباع نیز هستیم و نزدیک به ۵۲ درصد از مالیات کشور در تهران وصول می‌شود.

فخاری وجه تمایز استان تهران با سایر استان‌ها را به لحاظ ساختاری و نظام برنامه ریزی، فشردگی جمعیت این استان دانست و افزود: تأمین زیرساخت‌ها و رفع نیازمندی‌ها با توجه به فشردگی جمعیتی در این استان کار آسانی نیست.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده فعالیت‌های استان تهران مربوط به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی با ظرفیت ملی است که در این استان مستقر شده اند، عنوان کرد: از صنایع «هایتک» تا خودرو سازی و موضوعات فراگیر همگی سبب شده اند که تهران به عنوان ام القرای کشور مطرح باشد.

فخاری به مقام برتر استان تهران در بخش کشاورزی و حوزه محصولات باغی اشاره کرد و گفت: استان تهران در حوزه تولید محصولات گلخانه‌ای رتبه نخست را دارد.

وی حوزه لبنیات استان تهران را شاخص دانست و افزود: موضوع مهم در تبادلات اقتصادی، شناخت کافی استان‌ها از ظرفیت‌های یکدیگر می‌باشد و در این راستا اگر ما پتانسیل‌ها و نیازمندی‌های استان «واسط» در عراق را بدانیم، بهتر می‌توانیم در این زمینه محاورات طرفین را مورد بررسی قرار داده و پروژه‌ها و برنامه‌های جدید را خلق کنیم.

استاندار تهران ضمن اعلام آمادگی پایتخت برای همکاری در حوزه تعاملات اقتصادی و رفع نیازمندی‌های استان «واسط» عراق گفت: لازم به ذکر است که استان ایلام نیز می‌تواند به عنوان یک استان واسط ظرفیت‌های لازم را میان تهران و «واسط» فراهم کند.

فخاری بر ضرورت ایجاد یک کارگروه مشترک میان استان تهران و استان «واسط» تاکید کرد و گفت: با استفاده از این کارگروه می‌توانیم موضوعات را مورد بررسی قرار داده و موقعیت‌های کاری جدید را احصا کنیم.

استاندار تهران در خصوص درخواست استاندار «واسط» مبنی بر استفاده از تجربیات و ظرفیت‌های استان تهران در خصوص موضوعات شهری «واسط» اظهار کرد: این موضوع بستگی به جغرافیا و شرایط اقلیمی دارد، چرا که «دشت استان واسط» به عنوان یک دشت وسیع با ظرفیت‌های اقلیمی خود قابل توجه بوده و ما مشابه این وضعیت را در استان ایلام و «دشت عباس» و مناطق شمال استان خوزستان داریم و مهم‌ترین موضوع منطقه تأمین آب است که در صورت مدیریت صحیح در تأمین آب، ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه کشاورزی خواهیم داشت.

فخاری یکی از زمینه‌های ایجاد اشتغال در استان «واسط» را ایجاد کارخانه‌هایی در حوزه تولید برق اعلام و بیان کرد: تولید سلول‌های خورشیدی یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند ظرفیت‌های لازم را برای برق مورد نیاز تأمین کند.

استاندار تهران با تاکید بر نقش مهم کشاورزی در توسعه اقتصادی، گفت: بر اساس تجربه جهانی صنایع پایین دستی حوزه کشاورزی عنوان نقطه عطفی در حوزه تولیدات و سرمایه گذاری محسوب می‌شوند.

وی همکاری تهران و واسط را یک جریان تاریخ ساز جدید عنوان کرد و افزود: با وجود تمایل دشمنان برای اختلاف اندازی میان دو ملت ایران و عراق باید تلاش کنیم ضمن تداوم اتحاد میان دو کشور دوست و همسایه، شاهد همکاری‌های روز افزون نیز باشیم.

استاندار تهران حفظ استقلال اقتصادی عراق را مهم دانست و عنوان کرد: امیدوار هستیم که در آینده شاهد رفع ظلم آمریکایی‌ها در عراق باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • حمایت الجزایر از طرح عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد