Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان قزوین کمتر از یک درصد مساحت کشور را در برگرفته است با این وجود ثبت بیش از ۱۴۰۰ اثر تاریخی و طبیعی و ناملموس از این استان در فهرست آثار ملی بیانگر عمق ظرفیت های این استان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است.

با وجود ظرفیت های فوق العاده گردشگری در قزوین و قرارگیری این استان در شاهراه ارتباطی کشور هنوز گردشگری این دیار کهن تاریخی آنچنان که باید و شایسته در جایگاه خود قرار نگرفته است و با نقطه مطلوب فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از ظرفیت های گردشگری قزوین نیز برای هموطنان ناشناخته باقی مانده اند، سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران و خاورمیانه، مسجد جامع عتیق به عنوان یکی از باشکوه ترین، با قدمت ترین و بزرگترین مساجد تاریخی ایران، کاخ چهلستون و سردرب عالی قاپو که بعدا بناهای هم نام آنها در اصفهان ساخته شد، کانتور به عنوان کوچک ترین کلیسای ایران، وجود آب انبارهای قدیمی که قزوین را به شهر آب انبارها معروف کرده است، باغستان سنتی هزار ساله، قلعه باشکوه و پر رمز و راز حسن صباح الموت مرکز حکمرانی اسماعیلیان، امامزاده حسین ابن علی موسی الرضا(ع) با صحن و سرایی به یادگار مانده از دوره صفوی، دریاچه آب شیرین اوان،تپه های باستانی سگزآباد با تمدن ۹ هزار ساله، غار قلعه کرد مربوط به دوره پارینه سنگی، آبگرم معدنی خرقان، باراجین بزرگترین بوستان جنگلی درون شهری کشور، گراند هتل نخستین هتل مدرن ایران و سپه نخستین خیابان ایران تنها بخشی از این جاذبه ها هستند.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با حضور در خبرگزاری ایرنا پاسخگوی سوالات خبرنگار این رسانه در خصوص مسایل مرتبط با حوزه گردشگری و میراث فرهنگی از جمله آخرین وضعیت اجرای طرح ساماندهی دولتخانه صفوی شد که ماحصل این گفت و گو در ادامه آورده شده است.

برنامه های میراث فرهنگی برای حفاظت از باغستان سنتی هزار ساله، آخرین وضعیت ثبت جهانی الموت و بازار صنایع دستی سعدالسلطنه، مساله معرفی ظرفیت های گردشگری و مشکلات مربوط به هتل سازی در قزوین در کنار چرایی زمین ماندن آزادسازی اراضی دولتخانه صفوی برای اجرای طرح ساماندهی این مجموعه که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به قزوین در سال ۸۲ بوده است از جمله محورهای مهم این گفت و گو را تشکیل می دادند.

ایرنا: به عنوان نخستین سوال، انتظار شما از رسانه ها برای کمک به تقویت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چیست؟

رسانه ها نقش بی بدیلی در صیانت از میراث گرانبهای تاریخی و همچنین تقویت گردشگری دارند و تلاش داریم تا از این ظرفیت برای انجام بهتر وظایف استفاده کنیم.

در همین قزوین اخیرا رسانه ها با پرداختن به موضوع گراند هتل کمک خوبی برای مرمت و احیای این مجموعه که کلید خورد داشتند و یا خبرگزاری ایرنا با انتشار خبر مربوط به فروش یک خانه تاریخی در دیوار به شناسایی و حفظ آن کمک کرد و در حال رایزنی با مالکان خانه برای مرمت این بنا هستیم.

ایرنا: جهت گیری و سیاست گذاری که در سه حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی دارید را به شکل خلاصه بیان کنید.

صنایع دستی ظرفیت بسیار خوبی برای تقویت اشتغال و مقابله با جنگ اقتصادی دشمنان دارد چرا که این حوزه نیاز به سرمایه گذاری قابل توجه و یا فناوری خاصی ندارد و در هر مکانی از یک کارگاه یا کارخانه گرفته تا یک کارگاه کوچک و حتی یک خانه قابل تولید است، با برگزاری دوره های آموزشی و همچنین احیای هنرهای در حال فراموشی و کمک به ثبت جهانی بازار سعدالسلطنه در پی تقویت صنایع دستی استان هستیم.

در گردشگری نیز باید اذعان کرد یکی از جهت گیری ها و سیاست های اصلی استان قزوین در سال های اخیر بر رونق این حوزه متمرکز شده است و تملک و احیای مجموعه سعدالسلطنه با تملک سه هکتار بنای تاریخی و توسعه زیرساخت های این بخش را در کنار معرفی ظرفیت های گردشگری استان در پایتخت برای جذب گردشگر می توان در این راستا تعریف کرد.

قزوین از بناهای کم نظیر تاریخی و جاذبه های متنوع طبیعی برخوردار است و در جای جای این استان کهن و زیبا آثار و بناهای تاریخی و طبیعتی گردشگر پذیر وجود دارد.

البته با وجود همه این ظرفیت ها و تلاش های انجام شده برای تقویت گردشگری قزوین هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید برای رسیدن به این نقطه بیشتر تلاش کنیم که البته این تلاش محدود به میراث فرهنگی نمی شود بلکه همه دستگاه ها و همه شهروندان استان باید خود را در این خصوص مسئول و سهیم بدانند.

مهمان‌نوازی و گردشگرپذیری از جمله مسایل مهم حوزه گردشگری است که نهادینه کردن این فرهنگ در مناطق مختلف استان می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های خوبی را در این حوزه رقم بزند.

باید یک بسیج عمومی برای معرفی ظرفیت های گردشگری قزوین شکل بگیرد

ایرنا: قرارگیری قزوین در شاهراه ارتباطی کشور یک ظرفیت مهم برای جذب گردشگر است، در این خصوص چه اقداماتی انجام داده اید؟

معبر بودن قزوین یک ظرفیت و مزیت برای جذب گردشگر بوده که البته این موضوع جدیدی نیست و در گذشته نیز همین وضعیت بر این شهر حاکم بوده است تا جایی که بزرگترین کاروانسرای درون شهری خاورمیانه (سعدالسلطنه) در این شهر احداث شده و محلی برای توقف و استراحت کاروان ها و تجار و مسافران در گذشته بوده است.

با توجه به اینکه قزوین شاهراه ارتباطی کشور است، عبور سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دستگاه خودرو از مسیرهای ارتباطی استان به ویژه آزادراه ها یک ظرفیت کم نظیر برای تقویت گردشگری استان به شمار می رود.

یکی از برنامه های ما اجرای بخشی از برنامه های حوزه گردشگری و تقویت خدمات مربوط به این حوزه در حول محور مسیرهای ارتباطی است البته به جرات می توان گفت مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی قزوین جزو بهترین و با کیفیت ترین مجتمع های موجود در کشور هستند و خدمات شایسته ای را به مسافران ارایه می دهند.

تعریف فضاهای گردشگری قرار گرفته شده در جنب مسیرهای ارتباطی و آزادراهی از جمله بوستان ملی باراجین و منطقه حفاظت شده باشگل و معرفی آن به گردشگران با همکاری دستگاه هایی چون شهرداری و ... از جمله اقداماتی در راستای حذف مسافران عبوری از استان است.

یک نکته که در تقویت و رونق گردشگری قزوین نباید از آن غافل شد موضوع تبلیغ است که البته میراث فرهنگی به تنهایی این ظرفیت را ندارد که همه مسایل مربوط به این حوزه را به تنهایی به دوش بکشد و در همین راستا باید یک بسیج عمومی و همگانی برای معرفی ظرفیت های گردشگری قزوین شکل بگیرد.

در حال حاضر برخی شهرها مانند همدان در معرفی ظرفیت های گردشگری خود بسیار فعال و موفق ظاهر شده اند و در سطح شهر تهران تبلیغات وسیعی از اماکن تفریحی و تاریخی این شهر می شود که این موضوع در خصوص قزوین نیز با توجه به نزدیکی به تهران باید رقم بخورد که البته یک عزم استانی را نیازمند است.

البته در سال های اخیر معرفی جاذبه های قزوین در تهران آغاز شده که این حرکت باید جدی تر و پررنگ تر شود و امیدواریم با آغاز به کار ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی استان در این خصوص نیز برنامه های خوبی تدارک و اجرا شود.

ایرنا: یکی از نقاط ضعف استان قزوین در حوزه گردشگری کمبود تاسیسات گردشگری نظیر هتل است، برای رفع این معضل چه تدابیری در دستور کار قرار گرفته است؟

کمبود هتل و اماکن اقامتی یکی از نقیصه های جدی حوزه گردشگری در قزوین است و به آن باید اعتراف کرد، البته در وزارت میراث فرهنگی مصوبات خوبی در زمینه حمایت از سرمایه گذاران هتل ساز به تصویب رسیده که امیدواریم در استان به شکل مطلوب از این ظرفیت استفاده شود.

در سال های گذشته مجوزهایی به سرمایه گذاران برای ساخت هتل در قزوین ارایه شد که برخی از آنها پیشرفتی در کار خود نداشتند و مقرر شد پس از یک دوره مهلت در صورت انجام ندادن اقدامی برای ساخت مجوزها باطل شود البته آمادگی لازم برای ارایه مجوز ساخت هتل و اقامتگاه های بوم گردی به سرمایه گذاران دارای اهلیت همچنان وجود دارد و ما موظف به حمایت از سرمایه گذاران حوزه گردشگری هستیم.

حمایت از سرمایه گذاری حوزه گردشگری و تقویت آن یک خواست عمومی در قزوین تبدیل شده است.

موافقت اصولی در خصوص چندین طرح هتل سازی پنج ستاره در قزوین صادر شده اما بیشترین پیشرفت مربوط به هتل ملل بوده و قبل از این که به خبرگزاری ایرنا بیایم مشغول بازدید از پروژه بودم و با تجهیزات خریداری شده و روند کار می توان امیدوار بود که با سپری شدن یک سال، کار این طرح به مرحله تکمیل و بهره برداری برسد.

حتی یک متر از باغستان سنتی قزوین به موجب قانون نباید تغییر کاربری پیدا کند

ایرنا: باغستان سنتی هزار ساله قزوین این روزها به کانون توجهات تبدیل شده و در فضاهای مجازی نگرانی هایی در زمینه حفظ این میراث گرانبها مطرح می شود، در خصوص حفظ این میراث طبیعی ثبت شده چه کاری انجام شده است؟

باغستان سنتی قزوین یک گنجینه بی نظیر است و برای حفاظت از آن پافشاری خاصی داریم و یک جریان ملی برای صیانت از این مجموعه به وجود آمده است.

در قزوین با هیچ مدیری برخورد نکردیم که اهمیت باغستان سنتی را گوشزد نکرده و یا بخواهد با این مجموعه برخورد قهری داشته باشد.

در رابطه با موضوع باغستان سنتی قزوین و نحوه حفاظت از این میراث گرانبها مطالعاتی از سوی مشاور انجام و نهایی شده که آماده ارایه به مراجع استانی است.

در باغستان با سه دسته مالک روبرو هستیم که یک دسته افرادی هستند که از این مجموعه ارتزاق می کنند، یک دسته هم تنها مالک هستند و درآمد آنها از طریق راه های دیگر جزو باغداری تامین می شود و دسته سوم نیز بینابین هستند بنابراین نمی توان برای همه این افراد یک نسخه واحد پیچید و این موضوع پیچیدگی های خاص خود را به همراه دارد.

به موجب قانون حتی یک متر از عرصه باغستان سنتی قزوین تغییر کاربری پیدا کند غیرممکن بوده و قانون تکلیف را در این خصوص برای همه روشن کرده و حتی بالاتر از کارگروه ها و کمیسیون های استانی، در عالی ترین مرجع تصمیم گیری مربوط به این حوزه یعنی شورای عالی معماری و شهرسازی نیز با قاطعیت بر حفاظت از باغستان سنتی قزوین تاکید و اصرار دارد.

ایرنا: در خصوص برخی طرح های عمرانی شهری که به باغستان سنتی دخل و تصرف دارند و همچنین برنامه های گردشگری در این مجموع توضیح دهید؟

در رابطه با برخی طرح های شهری مانند عبور برخی از تقاطع ها از دل باغستان سنتی کمیته فنی شورای عالی معماری و شهرسازی تشکیل جلسه داده و حتی اعضای آن به قزوین سفر کردند که ماحصل آن اصلاح مسیرها به گونه ای که دخل و تصرفی به باغستان نداشته باشد بود و یا اینکه با کمترین میزان دخل و تصرف همراه باشد و باید یادآور شد ما به عنوان دستگاه متولی حفظ باغستان سنتی به عنوان یک میراث ملی صیانت از این مجموعه را جزو وظایف ذاتی خود می دانیم.

باغستان با هویت خود زنده است با همان مسیرها و آبراهه ها و نداشتن دیوار، هیچ طرحی برای تغییر این وضعیت از سوی هیچ دستگاهی پذیرفته نیست و این طور نیست که مثلا به خاطر جذب گردشگر در این مکان بخواهیم ساختمان و یا بنای در آن ایجاد کرده و مجوز تغییر کاربری در این مجموعه بدهیم.

البته مشکلی با باغستان گردی مسافران نداریم چرا که این مجموعه ورودی و خروجی های مشخص داشته و این که گردشگران در سفر به قزوین از این مجموعه سبز تاریخی بازدید کرده و با آن آشنا شوند و محصولات این مجموعه را مانند بادام، پسته و انگور خریداری کنند نیز می تواند جزو برنامه تورهای مسافرتی باشد.

در خصوص جاده نسیم شمال که به دلیل دسترسی به خط لوله گاز احداث شد و ای کاش در زمان اجرا دقت بیشتری برای ساخت آن به عمل می آید و در خارج از باغستان ایجاد می شد نیز با هر گونه تعریض و دست اندازی به حریم باغستان مخالفت شد.

البته با توجه به عبور بخشی از مسافران از این جاده که وضعیت خوبی به لحاظ زیرساختی نداشته و در شان شهر تاریخی و گردشگر پذیر قزوین نیست امیدواریم زیرسازی و آسفالت کشی دوباره این مسیر زودتر اجرا و مسیرهای جایگزین نیز تعریف و اجرایی شود.

ساماندهی دولتخانه صفوی قزوین را به یک مقصد گردشگری معتبر در سطح منطقه تبدیل می کند

ایرنا: ساماندهی دولتخانه صفوی پس از گذشت بیش از ۱۵ سال هنوز اجرایی نشده، دلیل طولانی شدن اجرای این طرح و آزادسازی اراضی آن که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری بوده چیست؟

ساماندهی دولتخانه صفوی یک طرح بزرگ و از مصوبات سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به قزوین در سال ۸۲ است.

دولتخانه از  دوره صفویه تا پهلوی اول مرکز استقرار حاکم قزوین بوده و در پهلوی دوم از این حالت استقراری خارج می شود اما همچنان مجموعه ای متعلق به حاکمیت و مالکیت آن با دولت بود و در این دوره بخش هایی از آن به دستگاه ها واگذار و آنها اقدام به ساخت مجموعه هایی همچون مدرسه و سالن ورزشی کردند و استقرار شهربانی و هلال احمر و پست کردند.

عرصه دولتخانه صفوی متعلق به دولت است و همان گونه که اشاره شد در گذشته برخی دستگاه ها در آن اقدام به احداث ابنیه های مربوط به خود کرده اند که با توجه به اهمیت این مجموعه هم به لحاظ میراث فرهنگی و هم گردشگری در سفر سال ۸۲ مقام معظم رهبری مصوب شد تا برای اجرای طرح ساماندهی دولتخانه صفوی، اراضی آن آزادسازی و ساختمان های مربوط به دستگاه های اجرایی در این مجموعه تخلیه شود.

پس از این مصوبه نیروی انتظامی بلافاصله به این درخواست پاسخ داد و شهربانی که در دولتخانه مستقر بود تخلیه شد که باید از این اقدام قدردانی کرد اما از آن زمان تاکنون هنوز ساختمان های متعلق به آموزش و پرورش (دبیرستان پاسداران)، ورزش و جوانان (مجموعه ورزشی تختی) و همچنین زمین مخابرات تخلیه و آزادسازی آنها انجام نشده است.

آزادسازی اراضی این مجموعه که زمان بر و طولانی شده فرایند پیچیده ای نیست و در واقع یک واگذاری از بخشی از دولت به بخش دیگر است و برخی دستگاه ها برای انجام این واگذاری از دولت بودجه دریافت کرده اند اما هنوز آزادسازی محقق نشده و درک این مطلب برای مردم دشوار است که در یک موضوع که دارای مصوبه سفر مقام معظم رهبری است و امور آن مربوط بین دستگاه های دولتی است چرا پس از سالها نتیجه حاصل نشده و اهتمام لازم و ویژه در این خصوص وجود نداشته است.

همه با هم اتفاق نظر داریم که اگر اراضی دولتخانه صفوی آزاد شود و اقدامات باستان شناسی و کاوش ها در آن از سرگرفته شود و برنامه های گردشگری در آن اجرا شود مانند اقدام مشابهی که در کاروانسرای سعدالسلطنه شد، یک ظرفیت عظیم برای حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری قزوین  ایجاد می شود و این شهر را به یک مقصد معتبر گردشگری در منطقه تبدیل کرده و مردم استان از منفعت آن بهره مند خواهند شد.

پیرامون دولتخانه صفوی از زمانی که عهده دار مسئولیت شدم با دو استاندار قبلی و فعلی صحبت کردم که آنها نیز پس از مشاهده مستندات از اینکه چرا هنوز آزادسازی اراضی این مجموعه انجام نشده متعجب شدند.

با مدیران این ۲ دستگاه (آموزش و پرورش و ورزش و جوانان)نیز  جلسات متعددی داشتیم که آنها نیز بر آزادسازی اراضی اتفاق نظر دارند و اصل موضوع را از حیث اجرا پذیرفته اند.

در آخرین نشست با مدیرکل آموزش و پرورش به نتایج خوبی دست یافتیم و مقرر شد تا پایان سال تحصیلی، با اعتبارات سازمان برنامه و بودجه تجهیز کلاس های درس در همان منطقه آموزشی برای جایگزینی دبیرستان پاسداران انجام بپذیرد تا این مکان تخلیه و زمین آن برای دولتخانه صفوی آزاد شود.

با مدیرکل ورزش و جوانان قزوین نیز جلساتی داشتیم و امیدواریم موضوعاتی که مانع تخلیه سالن ورزشی تختی شده نیز حل و فصل شود چرا که ما نمی خواهیم ورزشکاران شاغل در این مجموعه دچار دغدغه شوند.

امیدواریم با نشست های برگزار شده و تعیین مکان های جایگزین برای مدرسه و ورزشگاهی که در دولتخانه صفوی مستقر هستند ، در سال ۹۹ شاهد تحقق آزادسازی اراضی دولتخانه صفوی باشیم که این مهم خواست و دغدغه جدی مردم قزوین است.

ایرنا: برخی بناهای تاریخی قزوین به ویژه قلعه حسن صباح با توجه به خیل بازدید گردشگران داخلی و خارجی نیازمند موزه هستند، آیا این نیاز برآورده می شود؟

ضرورت احداث سایت موزه در مکان هایی چون قلعه حسن صباح مشخص بوده و جزو طرح های مصوب میراث فرهنگی است و امیدواریم به زودی تامین اعتبار لازم برای اجرای آن وارد عمل شویم.

ثبت جهانی بازار صنایع دستی سعدالسلطنه، منظر تاریخی و طبیعی الموت و باغستان سنتی هزار ساله قزوین در دست پیگیری

ایرنا: از ثبت جهانی آثار تاریخی قزوین چه خبر؟

در حال حاضر چندین پرونده ثبت جهانی را دنبال می کنیم که یکی از آنها ثبت جهانی بازار صنایع دستی سعدالسلطنه به عنوان نخستین بازار جهانی هنرهای دستی در یونسکو است که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

پرونده دیگری که آنرا دنبال می کنیم، ثبت جهانی منظر تاریخی و طبیعی الموت قزوین و همچنین باغستان سنتی قزوین است که البته فرایندهای مربوط به بررسی و ثبت ۲ این دو پرونده با توجه به محدودیت های اعمال شده توسط مراجع جهانی از حیثت ثبت و تعدد آثار در نوبت در کشور زمان بر است.

  

برچسب‌ها گردشگری استان قزوین میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری استان قزوین میراث فرهنگی گردشگری استان قزوین میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۲۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!

جلسه برکناری شهردار اهواز بار دیگر به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای شورای شهر برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، جلسه شورای اسلامی شهر اهواز به دلیل غیبت برخی از اعضاء در جلسه و به حد نصاب نرسیدن، با دستور سیدمحمدعلی پورموسوی رئیس شورای شهر اهواز لغو شد.

این جلسه که به اصرار عجیب برخی از اعضای شورای شهر بنا بود از ساعت 9 صبح امروز با دستور کار "برکناری شهردار اهواز" برای سیزدهمین بار برگزار شود پس از 40 دقیقه انتظار برای حضور اعضا، لغو و به زمان دیگری موکول شد.

حجت الله زارع‌زاده، عادل شیشه گری، محمدحسین ملازمانی، علی مدد هاشم پور، حمید دغاغله و سیاوش محمودی 6 عضو غایب در جلسه بودند.

همچنین در این جلسه سیدمحمدعلی پورموسوی، محمدمهدی مطیعی، سیدناصر مهداوی، عبدالزهرا سنواتی، محمدجواد رضوی، یونس اسفندیاری‌نژاد و غلامرضا شانه‌سازان حضور داشتند.

12 جلسه قبلی شورا که قرار بود با همین موضوع برگزار شود به دلیل حضور نداشتن برخی از اعضاء تشکیل نشد.

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز
  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین
  • طرح طرد اتباع غیر مجاز در شهرستان ملارد
  • جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!
  • کم‌کاری دستگاه‌ها دلیلی بر ترک فعل فراجا نیست
  • تداوم نظارت بر فعالیت مشاوران املاک در قزوین
  • نخستین مجموعه خبری ۳۰۰ ثانیه
  • استفاده از ظرفیت رودخانه‌های خلخال برای توسعه گردشگری
  • گشت‌های مشترک برای ساماندهی مشاوران املاک در استان قزوین ادامه دارد