Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@05:18:07 GMT

افزایش یک تنی متوسط تولید پنبه در کشور

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۸۸۴۴۳

افزایش یک تنی متوسط تولید پنبه در کشور

ایسنا/گلستان رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: متوسط تولید پنبه در کشور در گذشته ۲.۲ تن در هر هکتار بوده و الان این میزان به ۳.۲ تن رسیده است؛ البته ارقام جدید پنبه پتانسیل تولید بالاتری دارند و کشاورزان با مدیریت مناسب می‌توانند، به این پتانسیل دست یابند.

قربانعلی روشنی با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا-منطقه گلستان اظهار کرد: در سال ۷۶ که موسسه تحقیقات پنبه کشور در گرگان راه‌اندازی شده بود، به‌طور عمده دو رقم ساحل و ورامین در سطح کشور کشت می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رقم ساحل در استان‌های شمالی و رقم ورامین در سایر نقاط پنبه‌خیز کشور کشت می‌شد.

وی افزود: بعد از آغاز به کار موسسه تحقیقات پنبه، در ابتدا به دنبال معرفی رقم‌هایی رفتند که مناسب برداشت ماشینی باشد. با توجه به اینکه روزبه‌روز هزینه نیروی کار افزایش می‌یابد، ناگزیر هستیم که به سمت برداشت ماشینی پنبه برویم.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به اینکه ارقام جدید مناسب برداشت ماشینی هستند، تصریح کرد: رقم ساحل که در گذشته کشت می‌شد، رشد زیادی داشت و قابل‌برداشت با ماشین نبود.

روشنی با اشاره به موفقیت این موسسه در معرفی ارقام زودرس، گفت: ارقام جدید حداقل یک تا دو ماه زودرس‌تر از ارقام قدیمی هستند. این مسئله هم باعث شده تا کشاورزان بتوانند کشت دو محصول را در اراضی خود داشته باشند و هم با توجه به کوتاه شدن زمان باز شدن اولین غوزه تا آخرین غوزه به کمتر از ۲۰ روز، قابلیت برداشت محصول با ماشین را داشته باشند.

وی بابیان اینکه این کار میلیاردها تومان سود پنهان به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: زودرس شدن محصول، هزینه‌ها و دفعات رفت‌وآمد کشاورز به مزرعه را کمتر و میزان مصرف آب را نیز کاهش داده است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور بیان کرد: حاصل هر نوع فعالیت به‌نژادی که منجر به معرفی رقم می‌شود، حداقل ۱۴ سال زمان می‌برد.

روشنی در ادامه گفت: روزی پنبه در نوار میان دشت استان گلستان که جزو بهترین خاک‌های دنیا است، کشت می‌شد اما در سال‌های اخیر با توجه به اینکه کشت پنبه برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشت، کشت آن به محیط‌های شور و پست رانده شد.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور تصریح کرد: در نوار میان دشت گلستان تا دو سال قبل کسی پنبه کشت نمی‌کرد و کشاورزان زیادی رو به کشت برنج آورند به‌طوری‌که سطح کشت برنج در این استان از حدود ۱۰ هزار هکتار در سال ۷۵ به بیش از ۱۲۰ هزار هکتار در سال ۹۸ رسیده است.

روشنی بابیان اینکه رقم‌های قدیمی پنبه مناسب کشت در محیط‌های شور نبودند، اظهار کرد: همه ارقام جدید پنبه مقاومت بالایی به شوری دارند.

وی در ادامه در خصوص روند کشت پنبه در کشور، ‌گفت: تا سال ۹۵ سقوط آزاد کشت پنبه را در کشور داشتیم اما از این سال جلوی روند کاهشی آن گرفته شد به‌طوری‌که در سال ۹۶، ۶ درصد، سال ۹۷، ۱۱ درصد رشد و در سال ۹۸، ۲۵ درصد رشد سطح کشت این محصول را در کشور داشتیم.

وی بابیان اینکه پنبه در ۱۸ استان کشور کشت می‌شود، یادآور شد: امسال بیش از ۹۱ هزار هکتار پنبه در سطح کشور کشت شد.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور خاطرنشان کرد: قیمت پنبه در اوایل شهریور امسال ۱۱ هزار تومان بود اما همزمان با آغاز برداشت این محصول، عده‌ای قصد واردات الیاف به کشور را داشتند و باوجودآنکه جلوی این کار گرفته شد اما همین موضوع باعث شد قیمت پنبه به ۷ هزار تومان کاهش یابد. ‌اگر امسال پنبه با قیمت واقعی از کشاورزان خریداری می‌شد، سال آینده ۲۰۰ هزار هکتار پنبه در سطح کشور کشت می‌شد.

روشنی با اشاره به اینکه کشاورز نمونه کشور در سیستانی محله گرگان در هر هکتار ۹ تن پنبه برداشت کرد، افزود: اراضی میان دشت استان گلستان پتانسیل تولید حداقل ۵ تن پنبه در هر هکتار را دارند؛ اگر پنبه با قیمت واقعی خریداری شود، کشاورز دیگر به سمت کشت شالی در این مناطق نمی‌رود.

وی در پایان به استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در معرفی رقم‌های جدید پنبه اشاره کرد و گفت: با همکاری پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای، سال گذشته دو رقم پرتو و تابان با بهره‌گیری از فناوری‌ صلح‌آمیز هسته‌ای معرفی شد. این ارقام مقاومت بالایی به خشکی و شوری دارند و همچنین در آن‌ها خطر آسیب به بوته توسط بیماری‌های قارچی اول فصل از بین رفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی پنبه گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۸۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،آزاد توحیدی  افزود: تا ششم اردیبهشت ماه امسال اختلاف دمای جاری با سال گذشته ۰.۶ درجه و متوسط دمای زراعی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حدود ۶.۵ درجه بوده است.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: متوسط دمای زراعی سال جاری استان ۷.۱ درجه بود که نسبت به میانگین سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: بیشترین میانگین دمای ثبت شده سال زراعی جاری در شهرستان سردشت با ۱۰.۳ درجه ،پلدشت با ۹.۷، نقده و میاندوآب با ۹درجه سانتی گراد بود.

توحیدی ادامه داد: کمترین متوسط دما نیز در چالدران با سه درجه، تکاب با ۴.۳ و سلماس با پنج درجه سانتی گراد در سال زراعی جاری ثبت شده است و شهرستان چالدران و تکاب شاهد افزایش دما نسبت به سال گذشته هستند.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت:متوسط بارش استان طی سال زراعی جاری تا ۲۵ فروردین ماه حدود ۲۴۶ میلی‌متر بوده که نسبت به زمان مشابه سال زراعی گذشته ۳۳ میلی متر شامل ۱۴ درصد و نسبت به بلند مدت سه درصد افزایش دارد.

 

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟ (+ اینفوگرافی)
  • دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد
  • دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر