Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مراسم تجلیل از قضات، کارکنان و اعضای شورا‌های حل اختلاف استان کهگیلویه و بویر احمد با حضور معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز امور شورا‌های حل اختلاف کشور در یاسوج برگزار شد. تاریخ انتشار: 10:05 - 09 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۱۴۵۰ به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، حجت الاسلام و المسلمین حکمتعلی مظفری معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز امور شورا‌های حل اختلاف کشور در جمع منتخبین شورا‌های حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر از خدمات اعضای شورا‌های حل اختلاف این استان، گفت: باید به سمت نشر سنت حسنه اصلاح ذات البین حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس مرکز امور شورا‌های حل اختلاف کشور با تاکید بر احیای فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی در جامعه، افزود: در پرونده‌ها باید تلاشمان برای ایجاد صلح و اصلاح ذات البین باشد و این فرهنگ را گسترش دهیم تا جایی که پرونده‌ها به مصالحه ختم شوند.

وی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری که دادگستری نبض دستگاه‌های اداری جامعه است گفت: ورودی و کثرت پرونده‌ها به سیستم قضایی محصول عوامل بیرون از مجموعه دادگستری است، وقتی مشکلات اقتصادی زیاد می‌شود ازدیاد پرونده‌ها را داریم، کم‌کاری در بخش‌های دیگری اتفاق می‌افتد و دستگاه‌های اجرایی به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کنند که همه این‌ مواد در قالب پرونده و ارجاع به سیستم قضایی خود را نشان می‌دهد.

رئیس مرکز امور شورا‌های حل اختلاف کشور در ادامه بیان کرد: عدم توجه به قوانین در دستگاه‌های اجرایی بخش زیادی از مردم را دچار مشکل کرده و موجب تشکیل پرونده‌های بسیاری در دستگاه قضایی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد جرائم ما مربوط به جرائم قابل گذشت است، یعنی اگر در کشور ۱۰۰ فقره پرونده کیفری تشکیل شود ۲۵ درصد به جرائم قابل گذشت باز می‌گردد، یادآور شد: یک چهارم جرائم کم اهمیت و قابل گذشت است که خوشبختانه در استان کهگیلویه و بویراحمد با دستور رئیس کل این استان از ظرفیت دیگر بخش‌ها برای حوزه حل اختلاف بهره بگیریم. بیشتر بخوانید:  ضرورت استفاده حداکثری از شعب روستایی
حجت الاسلام و المسلمین مظفری بهره گیری از ظرفیت‌های دیگر بخش‌ها را در ایجاد صلح و سازش ضروری دانست و افزود: روحانیت، ائمه جماعات، معتمدین محلی و ریش سفیدان تحت عنوان همیاران شورا به کمک دستگاه قضایی آیند و دادستان‌ها  پرونده‌ها را به این افراد ارجاع دهند. ظرفیت شورا‌ها محدود است و با این عمل صلح و سازش بیشتری در جامعه بوجود می‌آید و ریشه‌ اختلاف از بین می‌رود و از ورودی پرونده‌ها به شورا‌های حل اختلاف کاسته می‌شود.

وی تصریح کرد: در بحث مصالحه شعب صلحی، توجه و عنایت خاصی داشته باشند و بخشنامه رئیس قوه قضائیه سر فصل این آغاز است. مسئولان قضایی پرونده‌هایی که صلاحیت صلحی را دارند به شورا‌های حل اختلاف ارجاع دهند.

رئیس مرکز امور شورا‌های حل اختلاف کشور در ادامه افزود: در مجموعه‌ شورا‌های حل اختلاف، تمام تلاشتان برای اجرای بخشنامه رئیس قوه قضائیه باشد و تمام ظرفیت‌ها معطوف به مصالحه باشد. با تصویب این لایحه شورای حل اختلاف سازمانی مستقل در دستگاه قضایی حضور خواهد داشت.

افزایش میانگین صلح و سازش در شورا‌های حل اختلاف کشور

معاون قوه قضائیه با بیان این که میانگین مصالحه در پرونده‌های کشوری در شورا‌های حل اختلاف ۳۲ درصد است، افزود: شعبه‌های صلحی بر اساس بخشنامه‌ رئیس قوه‌ قضائیه در سه ماهه‌ گذشته میانگین مصالحه در پرونده‌های کیفری در شورا‌های حل اختلاف ۴۹ درصد است و در برخی از استان‌ها، در این اقدام تا مرز ۷۵ درصد مصالحه انجام داده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری در ادامه اظهار کرد: در پرونده‌های حقوقی میانگین کشوری مصالحه ۴۵ درصد است و پیش بینی می‌شود در آینده فرهنگ صلح و سازش بهتر شود.

وی گفت: شورای حل اختلاف در حل خصومات قدم‌های بسیار موثری برداشته است و بنا است این شورا‌ها روز به روز بر تقویتش افزوده شود.

این مقام قضایی در ادامه عنوان کرد: در مرحله اول، طبق لایحه‌ تنظیم شده توسط رئیس قوه‌ قضائیه، صلاحیت قضایی در شورا‌ها به دادگستری بر می‌گردد و صد در صد ظرفیت شورا برای مصالحه به کار گیری می‌شود.

وی افزود: در مرحله دوم نیز نیرو‌هایی که در مجموعه‌ی شورا‌های حل اختلاف بصورت افتخاری کار می‌کنند و واجد شرایط استخدام هستند، زمینه‌ استخدام آن‌ها فراهم می‌شود.

۱۳ هزار نفر در شورا‌های حل اختلاف واجد شرایط استخدام هستند

معاون قوه قضائیه گفت: از نظر تعداد تقریبا ۱۳ هزار نفر از مجموع ۳۵ هزار نفر در شورا‌های حل اختلاف در حال فعالیت واجد شرایط استخدام هستند که زمینه‌ی استخدام این افراد فراهم خواهد شد که بتوانند در شورای حل اختلاف کار کنند که این عمل نیازمند حمایت‌های دولت و مجلس شورای اسلامی است.

گفتنی است، در پایان این همایش ۸۰ نفر از اعضای شورا‌های حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد تقدیر شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جرائم قابل گذشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۸۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تلاش می‌شود از همه توان سازمان بحران برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به ویژه بازسازی ساختمان‌های خدمات‌رسان استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدحسن نامی امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت _ در اولین جلسه مدیریت بحران، که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: پیشگیری، آمادگی، بازسازی و باز توانی از مؤلفه‌های مهم مدیریت بحران هستند که روح حاکم بر مدیریت بحران بحث پیشگیری است.

وی با تأکید بر آمادگی لازم برای مقابله با هرگونه بحران، افزود: با توجه به اینکه نظم آب و هوایی جهان به هم ریخته، باید برای هر نوع حادثه‌ای در کشور از آمادگی‌های لازم برخوردار باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه نظم آب و هوایی در جهان بهم خورده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اقلیم آب و هوایی ایران، این شرایط آمادگی بالایی را می‌طلبد.

نامی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر بحث مدیریت بحران، تاکید کرد: در حال خرید یک‌سری تجهیزات هستیم که استان کرمانشاه با توجه به نقش مرکزیت در غرب کشور از این تجهیزات بهره‌مند خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروزه بحران به عنوان اصلی‌ترین و راهبردی‌ترین مسئله کشورها مطرح است، بنابراین آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه حادثه‌ای ضروری داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وقوع سیل‌های اخیر در بعضی استان‌های کشور، گفت: بیش از ۱۴۴ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که ۶ هزار و ۸۲۰ آن از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می‌کند.

نامی با بیان اینکه ۷ استان کشور در سال با بحث سیلاب مواجه است، اضافه کرد: باید در ساخت جاده‌ها، پل‌ها و ساخت‌وسازها توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، تاکید کرد: با توجه به شعار سال به مشارکت مردم توجه ویژه‌ای خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر تهیه نقشه دیجیتالی شهر کرمانشاه اضافه کرد: در نقشه دیجیتالی اقدامات مهندسی بارگذاری می‌شود که در این راستا از سوی استان و مدیریت بحران اعتبار آن تأمین شود.

نامی با اشاره به استفاده بخش صنعت از پساب‌های شهر کرمانشاه، اظهار کرد: امسال باید ۲۵۰ میلیون اصل درخت به ویژه مثمر کاشته شود چون توسعه فضای سبز اصول مهمی در دنیا برای ادامه زندگی و حیات است.

وی با اشاره به زلزله سرپل ذهاب و خسارات باقی‌مانده در اماکن عمومی، مساجد و ادارات، خاطرنشان کرد: بودجه باید به صورت مرحله به مرحله با دقت تا پایان بازسازی واقعی مدنظر باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تلاش می‌شود از همه توان سازمان بحران برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به ویژه بازسازی ساختمان‌های خدمات‌رسان به مردم استفاده شود.

کد خبر 748433

دیگر خبرها

  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟
  • جذب ۵ قاضی و ۲۴ کارمند در دادگستری فلاورجان
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است
  • هشدار نسبت به برخورد قضایی با تخلفات شهری
  • با مشارکت مردمی صلح و سازش در پرونده های قضایی تحقق پیدا می کند
  • تحقق صلح و سازش در پرونده‌های قضایی با مشارکت مردمی