Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه معارف ــ مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و نهج‌البلاغه در افغانستان گفت: مؤسسه فرهنگی ما امروز در بیش از ۱۴ نقطه کشور افغانستان نمایندگی دارد و فعالیت خود را در بیش از ۵۰ مرکز حوزوی و دانشگاهی پیگیری می‌کند.

حجت‌الاسلام سیدحسن احمدی‌نژاد بلخی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و نهج‌البلاغه در افغانستان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه، گفت: در سال گذشته، فراخوانی را برای نگارش قرآن اعلام کردیم که بیش از ۲۰۰ نفر از برادران اهل‌سنت و شیعه در این فراخوان شرکت کرده و بخش عظیمی از قرآن را نگارش کردند، این حرکت فوق‌العاده در جامعه فرهنگی افغانستان اثرگذار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تربیت مربی قرآن و نهج‌البلاغه با تمرکز بر مفاهیم

احمدی‌نژاد بلخی عنوان کرد: طی یک طرح دو ساله برنامه تربیت مربی قرآن و نهج‌البلاغه در سطح افغانستان را اجرا می‌کنیم، این طرح از سطح مقدماتی تا پیشرفته برای علاقه‌مندان اجرا می‌شود تا در نهایت این افراد بتوانند در محل سکونت خود قرآن و نهج‌البلاغه را به شیوه‌های نوین تدریس کنند، کار ما متمرکز بر ترجمه، تفسیر و مفاهیم است و فعالیتی در حوزه صوت و لحن و تجوید در نظر نداریم.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و نهج‌البلاغه در افغانستان عنوان کرد: ما در سطح افغانستان فعالیت‌های خود را به بیش۵۰ مسجد سراسر کشور گسترش دادیم و به کمک نخبگان حوزه و دانشگاه به گسترش مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه در سطح مساجد می‌پردازیم.

وی افزود: در نظر داریم طرح بازگشت به قرآن و نهج‌البلاغه که مبدع آن مرحوم سیدجمال افغان است را احیا کنیم، ما طرح احیا را با کمک حوزه و دانشگاه به‌صورت یک همایش علمی برگزار خواهیم کرد و در نظر داریم تا با دریافت مقالات علمی به تحلیل فضای فرهنگی و قرآنی عصر بازگشت به قرآن و نهج‌البلاغه در زمان مرحوم سیدجمال افغان بپردازیم و با پیگیری سیر پیشرفت این طرح به معرفی آخرین شخصیت مبلغ قرآن و نهج‌البلاغه در جامعه اسلامی یعنی امام‌ خمینی(ع) برسیم و این شخصیت‌های قرآنی را برجسته‌تر کنیم.

احساس نیاز به نهج‌البلاغه میان اهل‌سنت

این فعال قرآنی افغانستانی اظهار کرد: اخیراً به توزیع نهج‌البلاغه میان مراکز علمی و فرهنگی اهل‌سنت در افغانستان پرداختیم، درخواست‌های مکرر از سوی نهادهای مختلف علمی و فرهنگی اهل سنت داریم که تعداد بیشتری از کتاب نهج‌البلاغه را به آن‌ها برسانیم و این احساس نیاز نشان می‌دهد که حوزه‌های علمیه ما در تبلیغ نهج‌البلاغه ضعیف عمل کردند و همچنان به روش‌های سنتی صد سال قبل رفتار می‌کنند.

احمدی‌نژاد بلخی بیان کرد: در افغانستان برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و پیشبرد فعالیت‌های قرآنی هیچگونه حمایتی از سوی دولت نمی‌شود و همچون سال‌های گذشته به فعالیت مردمی خود ادامه می‌دهیم؛ مؤسسه ما در وزارتخانه تجارت و اقتصاد ثبت و مجوز آن صادر شده و دولت بر فعالیت‌های ما نظارت دارد؛ اما هیچگونه پشتیبانی از فعالیت‌ها انجام نمی‌شود در واقع هنوز چارچوب و فهم مشترکی از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی بین نهادهای مردمی و دولت افغانستان ایجاد نشده است.

وی با تحلیل فضای فعالیت برای نهادهای مردمی و قرآنی افغانستان گفت: میان اهل‌سنت افغانستان محافل و گردهمایی‌هایی با همکاری علما برگزار می‌شود و بر این اساس چارچوب فعالیت‌های قرآنی میان اهل‌سنت شکل می‌گیرد و از همین طریق حمایت‌های دولتی نیز جذب می‌شود، اما در بین شیعیان چنین ساختارهایی وجود ندارد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و نهج‌البلاغه در افغانستان اضافه کرد: ما براساس همکاری با خیران توانستیم یک مؤسسه ایتام و نهج‌البلاغه را جهت پشتیبانی مالی از ایتام و تربیت فرهنگی و قرآنی آنان احداث کنیم؛ هدف در این مؤسسه این است که سعی کنیم تربیت ایتام تا سطح دانشگاه را پیگیری کرده و مبلغانی برای نهج‌البلاغه پرورش دهیم.

40 اثر پژوهشی در انتظار چاپ و نشر

احمدی‌نژاد بلخی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مؤسسه خود در افغانستان اظهار کرد: براساس پژوهش‌های انجام شده ما توانستیم در بیش از ۴۰ موضوع با محوریت تبلیغ نهج‌البلاغه کتاب تدوین کنیم که از جمله آن‌ها می‌توان به منشور قرآن و نهج‌البلاغه اشاره کرد، اما به علت وجود مشکلات مالی هنوز نتوانستیم چاپ و انتشار گسترده این کتاب‌ها را داشته باشیم، ما سعی داریم تا با جذب حمایت‌ها این کتاب‌ها را در خود افغانستان چاپ و منتشر کنیم.

وی گفت: ما تلاش می‌کنیم تا با همکاری نخبگان ایرانی بتوانیم یک رسانه ویژه فعالیت‌های قرآن و نهج‌البلاغه به‌ویژه در حوزه رادیو در افغانستان راه‌اندازی کنیم، ما در ایران و به کمک شورای نهج‌البلاغه بنیاد بعثت در تهران توانستیم کمک‌های شایانی را جذب کنیم، تلاش می‌کنیم تا با همکاری نخبگان ایرانی بتوانیم یک رسانه ویژه فعالیت‌های قرآن و نهج‌البلاغه به‌ویژه در حوزه رادیو در افغانستان راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فعالیت های قرآنی افغانستان قرآن و نهج البلاغه تربیت مربی حوزه و دانشگاه اهل سنت قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۹۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به چشم‌انداز رویداد ملی فبین‌فود گفت: چشم‌انداز ما برای این رویداد این است که تبدیل به رویدادی بین‌المللی شود و در سطح جهان گسترش یابد.

شقایق حق‌جوی جوانمرد امروز ۱۳ اردیبهشت در اولین رویداد ملی فبین‌فود که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با اشاره به اهمیت کیفیت غذا در کلام پیامبر(ص) اضافه کرد: با توجه به سخن رهبری و شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است، باید از مردم خواستار شویم که در حوزه ارتقای صنعت غذا مشارکت کنند، زیرا غذای خوب حق تمامی مردم ایران است و باید در تامین غذای خوب و سالم خود کوشا باشند. صنعت غذا، صنعتی شاداب با گردش مالی بزرگ است که پتانسیل ایجاد ثروت و اشتغال را به خوبی دارد و بعد از صنعت پتروشیمی دومین صنعت بزرگ ایران است. لذا همه ما باید به ارتقای آن توجه کنیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: انسان برای اینکه بتواند خوب زندگی کند، باید در مرحله اول غذای خوبی داشته و در مرحله بعدی دارای شغل مناسبی باشد. دانشگاه‌های ما رشد بسیار خوبی داشته و فارغ‌التحصیلان آن مهارت‌های بالایی دارند، بنابراین باید جوانان ایرانی ما در همین صنایع پویای ایران مشغول به فعالیت شوند.

حق‌جوی جوانمرد ادامه داد: صنعت غذا با سختی مواد اولیه را جمع می‌کند و سعی در حرکت دارد و نیازهای مختلفی را شامل می‌شود، بنابراین سخت می‌تواند نوآوری را در خود جای دهد. لذا ما در معاونت علمی ریاست‌جمهوری فقط مسئول توسعه فناوری نیستیم، بلکه مسئول اشاعه فناوری هم هستیم که این اتفاق در چنین رویدادی رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه رویداد فبین‌فود در راستای همرسانی صنعت و فناوری است، عنوان کرد: صنایع ما نیازهایی دارند و متخصصین باید برای رفع این نیازها وارد شوند تا صنعت ناچار به واردات نباشد و نوآوری در ایران توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاهی صورت گیرد. لذا این رویداد طراحی شده است تا به این مسائل رسیدگی کند. صنعتی که با سختی اجزای خود را در کنار هم جمع می‌کند، برای تمرکز بر روی نوآوری دچار سختی است و باید واسطه‌ای در این میان روی کار بیاید و نوآوری را به ارمغان بیاورد. همچنین تکثیر نمونه جدید، هزینه‌ و ریسک بالایی دارد، لذا باید نهاد بینابینی حضور یابد که ساخت سریع و آسان در آن صورت گیرد. چنین نهادی فب‌لب (آزمایشگاه ساخت سریع) نامیده می‌شود.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به چشم‌انداز این رویداد بیان کرد: چشم‌انداز ما برای این رویداد این است که تبدیل به رویدادی بین‌المللی شود و در سطح جهان گسترش یابد. فرهنگ غنی ما سرشار از دستورالعمل‌های غذایی بسیار فاخر است که نه تنها به دلیل طعم بلکه به دلیل نوآوری و ترکیبات بسیار خاص، دارای ارزش غذایی بالایی هستند. غذای هر قوم یکی از مهمترین نمادهای فرهنگ و تمدن آن است. بنابراین باید بتوانیم تمامی قدرت خلاقانه خود را با نوآوری ترکیب نماییم تا ارزشی خلق شود که بتوانیم آن را در سطح کشور معرفی کنیم و انتشار دهیم.

در پایان این بخش از مراسم، قراردادهای همکاری میان برخی از صاحبان صنایع با پژوهشگران و اساتید دانشگاه امضا شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • توسعه همکاری‌ها میان جهاد دانشگاهی و مؤسسه ISC
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • دانشگاه بیرجند بیش از هزار پله صعود کرد
  • رایزنی با سرمایه‌گذاران برای فعالیت در لرستان
  • آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی
  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن