Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@02:49:04 GMT

دوره کامل فتنه‌شناسی با رمان نامیرا

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۰۱۰۱۰

دوره کامل فتنه‌شناسی با رمان نامیرا

«نامیرا» یک دوره کامل فتنه‌شناسی است. فتنه‌هایی که آغازگرانش در میانه راه پا پس کشیدند و در بزنگاه‌های حساس، چاه را به راه ترجیح دادند. ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به مناسبت فرا رسیدن سالروز حماسه مردمی «9 دی» نگاهی به رمان «نامیرا» خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«بَلِ الاِنسانُ علی نَفسِهِ بَصیرَه»

جز این نیست. هیچ‌چیز و هیچ‌کس جز خدا و خود انسان به اعمال و رفتار آدمی واقف نیست. اینجاست که ما می‌مانیم و خطاهایمان. ما می‌مانیم و آنچه که بدان واقفیم، ما می‌مانیم و... .

در نگاه اول عنوان کتاب است که مخاطب را جذب می‌کند: «نامیرا»! فارغ از ادبیات و هر آنچه بدان مربوط می‌شود، ابهام موجود در این عنوان مخاطب را مشتاق می‌کند تا به کُنه معنای «نامیرا» پی ببرد. شهرت نویسنده را که به اشتیاق مخاطب اضافه کنیم، نتیجه‌اش می‌شود کتابی که دوساعته تمام می‌شود و روزها و ساعت‌ها در زندگی‌ات جریان می‌یابد.

«نامیرا» یک دورۀ کامل فتنه‌شناسی است. فتنه‌هایی که آغازگرانش در میانۀ راه پا پس کشیدند و در بزنگاه‌های حساس، چاه را به راه ترجیح دادند. امام‌علی(ع) فرمود: «در فتنه‌ها چونان شتر دوساله باش؛ نه پشتی دارد که سواری دهد و نه پستانی تا او را بدوشند.» این جملات مولا اشاره به این مطلب می‌کند که انسان در فتنه با زیرکی و هوشمندی حرکت کند، نه به فتنه‌گران سواری و نه به آن‌ها باج دهد و در عین حال که ناظر فتنه‌هاست، خود را از آلوده‌شدن حفظ کند. از «نامیرا» می‌آموزیم که نه به فتنه‌گران سواری دهیم و نه مهرۀ بازی آشوبگران شویم. می‌آموزیم که صبر کنیم و سیاست به خرج دهیم تا دینمان را به دنیا نفروشیم.

«نامیرا» روایتی تاریخی است؛ روایتی از مشتاقان و منتظرانی که سینه چاک کرده‌اند برای دعوت از نوۀ رحمت للعالمین. حق را یافتند و خود را تجهیز کردند؛ اما راه گم کردند و در تاریکی جهل سقوط کردند.

«نامیرا» که روایتگر تاریخ است در سایۀ یک ماجرای عاشقانه، درس دین می‌دهد؛ آنجایی که سلیمه شرط ازدواجشان را حب امیرالمؤمنین(ع) و اولاد او بیان می‌کند و به آن می‌بالد. اما سنگینی بُعد تاریخ بر پیکرۀ کتاب محسوس است. سخت است روایت‌کردن داستانی که همگان به اول و آخر و میانه‌اش واقف‌اند و همه‌ساله از آغاز تا پایانش را مرور می‌کنند. وزنۀ تاریخی‌اش سنگین‌تر است؛ زیرا این‌ بار از زاویه‌دید کوفیان و مشتاقان به زمامداری امام، داستان مرور می‌شود و ابعاد تاریک این روایت مشهور، آشکار می‌‌شود.

شخصیت محور بودن این کتاب از ویژگی‌های بارز آن است. نویسنده با زیرکی تمام شخصیت‌ها را به‌تدریج وارد داستان می‌کند و چرخ داستان را با مرکزیت آن‌ها به گردش درمی‌آورد. الحق و الانصاف که موفق است و مخاطب را حیران می‌کند و در میان انبوه شخصیت‌ها رهایش نمی‌سازد.

در کشاکش داستان، حب و بغض و خشم و آرامش است که مدام به مخاطب تزریق می‌شود و او را در نوسان قرار می‌دهد. بهت و حیرت است که نفس مخاطب را می‌بُرد و آب سرد بر پیکرۀ منیّتش می‌ریزد. می‌شکند، فرومی‌ریزد و به فکر فرومی‌رود. در تعلیقات پیوسته و نفس‌گیرش از وابستگی به دنیا و اولویت‌شدن منافع مادی سخن به میان می‌آورد. اینجا دعوا سر اولویت است. اینجا «نامیرا» است.

در «نامیرا» می‌خوانیم که مردم کوفه، امام را برای خود می‌خواستند، نه برای نفس امام. نامیرا بعید نیست. عهد بستن در طلب امام در ذیل منافع و مقاصد مادی و دفع ضرر که به بهای اندک و با بذل و بخشش‌های یزید از تکاپو افتاد. عهدی که شکست! جان‌هایی که فدا شد! امامی که ندای هَل مِن ناصرٍ یَنصُرُنی او گوش عالمیان را کر کرده است و چهاره قرن گذشته و مظلومیتش چونان سرب مذاب، آتش به دل‌ها می‌زند.

«نامیرا» داستان ماست. داستان منتظرانی که در کشاکش دنیای پر زرق و برق، مشغول فراموش کردن امام غایبشان هستند. شاید اگر امام به کوفه می‌رسید، همانند پدر تمام عالمیان، به آورنده اسلام جدید محکوم می‌شد و باز همین مشتاقان، شمشیر اعتراض بر ولی خدا می‌کشیدند. شاید اگر اماممان بیاید...

فاصله‌ای است بین محب بودن و شیعه بودن. فاصله‌ای به اندازه خود حقیقی و خود واقعی انسان‌ها، این شاعرانه‌ترین مانیفست تمام مسلمانان است. «اما من! هرگز برای امام خویش تکلیف معین نمی‌کنم، که تکلیف خود را از حسین می پرسم. و من حسین را نه برای خلافت، که برای هدایت می‌خواهم. و من... حسین را برای دنیای خویش نمی‌خواهم، که دنیای خود را برای حسین می‌خواهم. آیا بعد از حسین کسی را می‌شناسی که من جانم را فدایش کنم؟»

کاش امام را برای هدایت بخواهیم. کاش برای امام، تکلیف تعیین نکنیم. کاش چنان انس‌بن‌حارث کاهلی، انتظار امام را پیش از وقوع حادثه بکشیم و امثال عبدالله‌ بن‌ عمیر را هشدار دهیم.

رمان «نامیرا» نوشته صادق کرمیار به شکل صوتی هم منتشر شده و چندی پیش توسط موسسه انتشاراتی فان نولی در کشور آلبانی منتشر شد.

رمان تحسین شده صادق کرمیار در دوره سوم جایزه ادبی جلال آل‌احمد که گران‌ترین جایزه ادبی ایران محسوب می‌شود، شایسته تقدیر شناخته شد و برگزیده کتاب سال شد. همچنین بخش‌هایی از این کتاب طی یک تیزر تلویزیونی و در قالب پویانمایی با نام نامیرا منتشر شده است. این کتاب توسط انتشارات نیستان عرضه شده است.

«نامیرا» تاکنون 30 بار تجدید چاپ شده است.

منبع:فارس

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانهها

R41383/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۱۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری رشیدی کوچی از تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس آینده به جریان پایداری و  امام صادقی‌ها

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که «در هفته‌های اخیر بحث‌های پرچالشی بر سر مسائل ارزی میان دولت و مجلس به وجود آمد، به نظر شما این اختلافات تا چه اندازه جدی است؟»، گفت: دولت خودش را از هر اشتباهی مبرا می‌داند یا اگر هم مبرا نمی‌داند علی الظاهر و به صورت دکوری صحبت هایی درخصوص استقبال از انتقاد مطرح می‌کند که برای همه مشخص است، ما با یک دولت تمامیت‌خواه و غیرقابل انتقاد مواجه هستیم.

اختلاف دولت و مجلس برای ریاست دوره بعد پارلمان است

وی در گفتگو با ایلنا، ادامه داد: اینکه الان هم دولت با مجلس و به ویژه آقای قالیباف درخصوص مسائل مختلفی که مردم شاهد آن هستند اختلاف پیدا کرده دقیقا برای ریاست دوره بعد مجلس است. یعنی در مسائلی که دارد مطرح می‌شود نگاه من این است که به دنبال این هستند که بر ریاست مجلس دور بعد اثرگذار باشند و من فکر می‌کنم که ریاست آقای قالیباف برای دولت مطلوب نباشد.

رشیدی کوچی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویم دولت، به معنای کل شاکله دولت نیست، برخی‌ها در دولت آقای رییسی آن‌هایی که باعث آسیب اول به خود آقای رییسی هستند و بعد به مملکت؛ دست های پشت پرده‌ای که از نزدیکان ایشان هستند، بعضی از اقوام نسبی و سببی آقای رییسی؛ این‌ها با تفکر خامی که دارند فکر می‌کنند این اقدامات به نفع آقای رییسی و یا کشور خواهد بود که قطعا اینطور نیست، به نظرم عقلا باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

روایت دست‌های پشت پرده در انتخابات

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید آن ها دنبال حاکم کردن کدام جریان در مجلس آینده هستند؟»، عنوان کرد: ببینید این بحثی که مطرح می‌کنم اثبات شدنی نیست اما به وضوح مشخص است که در انتخابات مجلس اعمال نفوذ زیادی شکل گرفت، چه الان و چه در بحث تایید یا ردصلاحیت ها شاهد بودیم افرادی که به نظر می‌رسید طبق نظر نهادهای امنیتی نباید تایید می شدند اما با رایزنی هایی از طرف همان افرادی که اشاره کردم تایید شدند. حتی ما افرادی را داشتیم که محکومیت قطعی در پرونده شان بود اما چون نزدیک به تفکر دولت بودند و باید در این مجلس حضور داشته باشند؛ مشاهده کردیم که تایید شدند.

وی افزود: اما یک عده ای هم که منتقد دولت بودند یا ردصلاحیت شدند یا در انتخابات به مشکلات جدی برخوردند، من یکی از این ها را مثال می زنم، آقای مهدی عسگری ایشان در تهران ثبت نام کرد ولی به او اجازه ندادند که برود کرج و مجبور شد در تهران رقابت کند که اگر کرج بود به نظرم قطعا ایشان رأی می آورد. در مجموع یک عده ای را ردصلاحیت کردند، یک عده را به این شکل مدیریت کردند و در مورد یک عده ای هم شاید با شیوه‌های دیگری که می‌شد بر انتخابات اثر گذاشت و دخالت کرد، اقدام کردند و از مسیر کنار زدند؛ واقعا دست آن افراد نزدیک به دولت در انتخابات مشهود بود ولی خب قابل اثبات نیست.

تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها

نماینده مرودشت در مجلس ادامه داد: نکته دیگر اینکه به نظرم می‌آید که دولت و در واقع آن افراد خیلی تلاش خواهند کرد که ریاست مجلس را به جریان پایداری نزدیک کنند. چون جریان پایداری و بعد دانشگاه امام صادقی‌ها به آن افراد خیلی نزدیک هستند و من امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد، به نمایندگان دوره دوازدهم و عقلای دوره آینده امید دارم که این اتفاق محقق نشود.

رشیدی کوچی در پاسخ به این سوال که «چقدر احتمال می‌دهید ریاست در سال اول به قالیباف داده شود تا کاندیدای ریاست جمهوری نشود و بعد در سال دوم او را کنار بزنند؟»، گفت: این یک تحلیل است، من نگاهم بر این است که آقای قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری نخواهد شد و نگاهش به تداوم فعالیت در ریاست مجلس باشد. اما درباره ریاست ایشان فکر می‌کنم که آقای قالیباف سال اول با یک رأی پایین نه با آن آرایی که در مجلس یازدهم کسب کرده بودند ریاست مجلس را در اختیار داشته باشد اما سال های دوم و سوم را نمی دانم.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوارها خاطرنشان کرد: به نظرم می آید یک سری افرادی که اشاره کردم به شدت به دنبال ایجاد تنش در مجلس باشند، امیدوارم مجلس دوازدهم به این سمت و سو نرود اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که حواشی‌اش بر متن حتما غلبه خواهد کرد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902965

دیگر خبرها

  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی واحد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • تخریب کامل ۳۸۹ واحد مسکونی و تجاری در آتش‌سوزی شفت
  • کلان‌شهر اصفهان بارش‌های یک‌سال زراعی کامل را دریافت کرد
  • افشاگری رشیدی کوچی از تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس آینده به جریان پایداری و  امام صادقی‌ها
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • ضرورت معرفت‌شناسی دقیق از سیره سیاسی امام صادق (ع)
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام صادق (ع)نشسته‌ایم
  • فتنه با لباس مشکی تا انحراف در دین/تقیه سازو کار امام صادق بود