Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: چاه‌های غیر مجاز و حریمی اطراف رودخانه زاینده رود یکی از دردهای بزرگ این حوضه آبریز است که اجازه نمی دهد آب جاری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن ساسانی امروز  _دوشنبه ۹ دی ماه_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای سال آبی (مهرماه) میزان بارش ها در ایستگاه چلگرد ۳۳۷ میلی‌متر بوده است که سال گذشته در چنین روزی ۴۵۴ میلی متر و متوسط بلند مدت ۴۴۴ میلی متر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه حجم بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۶ درصد کاهش داشته است، افزود: ذخیره کنونی سد زاینده رود ۳۱۲ میلیون مترمکعب، ورودی به آن ۱۶ مترمکعب بر ثانیه و خروجی ۱۱ مترمکعب بر ثانیه است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان ادامه داد: براساس پیش بینی ها در حوضه آبریز زاینده رود بارش ها خیلی کمتر از نرمال است؛ عمده بارندگی ها در چلگرد در سال آبی جاری به صورت برف بوده و در حال حاضر ارتفاع برف ۸۹  سانتی متر است، در مجموع در آن مدت ۱۲۰ سانتی متر بارش برف وجود داشته است.  

وی با بیان اینکه پرت و تبخیر باران بیشتر از برف است و بارش برف سفره‌های آب زیرزمینی را بهتر تغذیه می کند، گفت: بین افرادی که دغدغه زیست محیطی دارند این تصور وجود دارد که با توجه به بارش‌ها چرا رودخانه بسته است در حالی که  واقعیت امر این است که تنها دغدغه ما، محیط زیست نیست هر چند یکی از مهمترین هاست.

دغدغه مندان محیط زیست از یک بُعد به زاینده رود نگاه می کنند

ساسانی خاطرنشان کرد: ما دغدغه شرب، کشاورزی و صنعت را نیز داریم؛ دغدغه مندان محیط زیست پیگیر یک موضوع هستند و از یک بُعد به این موضوع نگاه می کنند در حالی که با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی براینکه کمتر از میزان نرمال بارندگی خواهیم داشت باید نگرانی داشته باشیم زیرا در پایان اسفندماه کشت پاییزه نیاز آبی خواهد داشت.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه در سال آبی ۹۷-۹۸ یک دوره ترسالی را پشت سر گذاشتیم اما نتوانستیم ذخیره مناسبی در سد زاینده رود داشته باشیم، افزود: با توجه به نیاز ضروری کشاورزان و اینکه چند سالی بود کشت نداشتند، همچنین بنا بر مصحلت، آب برای کشت پاییزه، بهاره و تابستانه کشاورزان تامین و حجم زیادی آب تحویل بخش کشاورزی شد.

وی گفت: امسال از فروردین ماه حدود ۳۸.۵ میلیون مترمکعب آب از سد رودشتین به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی شد که با توجه به حقابه تالاب که سالانه حدود ۱۷۶ میلیون مترمکعب است حدودا ۲۲ درصد حقابه گاوخونی تامین شده است.  

ساسانی اضافه کرد: هم اکنون نیز با توجه به زهکش ها در پایین دست حدود ۲.۵ مترمکعب بر ثانیه آب به سمت تالاب هدایت می شود.  

مسائل سیاسی و اجتماعی عامل تغییر اولویت ها در حوضه زاینده رود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه پس از شرب، حقابه زیست محیطی در الویت است، گفت: مسائل سیاسی و اجتماعی ایجاب می کند که اولویت ها را در حوضه زینده رود تغییر دهیم؛ موضوع این است که همه شهروندان اصفهانی دغدغه محیط زیست دارند، چرا فکر نمی کنید که ما نیز از وضعیت پرندگانی که در رودخانه بلاتکلیفند دلمان می سوزد؟ یا نمی خواهیم با قدم زدن در حاشیه زاینده رود لذت ببریم؟، اما در شرایطی قرار می گیریم که بحران ایجاد می شود. وقتی سیاست استان بر این است که نیاز بخش شرب، صنعت و کشاورزی تامین شود ،مجبور هستیم که اولویت‌ها را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: در برنامه منابع و مصارف؛ حقابه زیست محیطی، حقابه رودخانه زاینده رود و تالاب مشخص است در حالی که محیط زیستی ها می گویند این حقابه صرفا برای تالاب است اما معتقد هستیم اکنون که بالادست سد چم آسمان حدود ۱۰۰ کیلومتر آب جاری است این نیز بخشی از حقابه زیست محیطی است؛ فقط شهر اصفهان را نباید ببینیم، حقابه زیست محیطی از سد زاینده رود تا تالاب تامین می شود.

ساسانی با بیان اینکه استانداری در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۰ میلیارد تومان به کشاورزان خسارت نکاشت پرداخت کرد، گفت: در نهایت به هر کشاورز حدود یک تا دو میلیون تومان پرداخت شد و این برای یک خانواده در سال کافی نیست، از سوی دیگر دولت یا استانداری درآمدی ندارد که بتواند به ۱۰۰ هزار نفر کشاورز خسارت پرداخت کند؛ بنابراین مسئله فقط پرداخت خسارت نیست، بحث اشتغال است، آیا می توان شرق اصفهان را از نظر اشتغال تامین تعطیل کرد در حالی که تبعات اجتماعی و اقتصادی به همراه دارد؟ بر این اساس باید اشتغال ایجاد کرد که در اولویت اول جامعه ما است.

کاهش ۴ مترمکعبی دلیل خشک شدن رودخانه زاینده رود نیست

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای در پاسخ به این سوال که آیا برای تغییر میزان خروجی سد زاینده رود از ۱۵ به ۱۱ مترمکعب بر ثانیه در روزهای اخیر از پیش برنامه ریزی شده بود، اظهار کرد: میزان خروجی سد متناسب با نیاز، همیشه متغیر است اما با توجه به شرایط رودخانه در زمان کاهش خروجی سد نمی توانیم در روز اول به میزان ۱۰ مترمکعب بر ثانیه کاهش دهیم بنابراین با دبی سه یا چهار متر مکعب بیشتر از نیاز آب را رها می کنیم تا تصفیه شود و سپس مازاد آن را کسر می کنیم.

ساسانی یادآور شد: این موضوعی بود که دغدغه مندان محیط زیست تصور می کنند خشکی زاینده رود در شهر اصفهان به دلیل کاهش خروجی سد از ۱۵ مترمکعب به ۱۱ مترمکعب در ثانیه است درحالی که وقتی چهار مترمکعب را از سد زاینده رود خارج می کنیم تا نکوآباد نیز نمی رسد.

وی تصریح کرد: برای اینکه حداقل آبی به میزان سه متر مکعب در ثانیه در زاینده رود اصفهان جاری باشد باید از سد زاینده رود بیش از ۲۵ مترمکعب آب رهاسازی شود زیرا بر اثر کاهش سفره های آب زیرزمینی و آبخوان ها، آب در بستر رودخانه نفوذ می کند و جاری نمی شود؛ کاهش چهار مترمکعبی دلیل خشک شدن رودخانه زاینده رود نیست.

بارگذاری بیش از ۲۰۰۰ میلیون مترمکعب در حوضه زاینده رود

ساسانی با بیان اینکه در حوضه آبریز زاینده رود بارگذاری زیادی شده است، تصریح کرد: متوسط آورد آب در حوضه آبریز زاینده رود یک هزار و ۳۵۰ میلیون مترمکعب است در حالی که بیش از دو هزار میلیون مترمکعب بارگذاری شده است؛ تامین آب شرب اصفهان بزرگ، یزد، کاشان، بخشی از صنایع و توسعه کشاورزی در بالادست و پایین دست سد زاینده رود از جمله این بارگذاری‌ها است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به توسعه کشاورزی در استان اصفهان و همچنین  استان مجاور، افزود: این توسعه رقابت برای برداشت بی رویه آب را افزایش داده و کنترل آن را دشوار کرده است؛ طبیعی است که زاینده رود دچار چنینی بیماری شده است.

ساسانی با تاکید بر اینکه مدیریت حوضه آبریز باید یکپارچه باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات کم آبی که در همه استان ها وجود دارد انتقال آب میان حوضه ای امری دشوار و پیچیده است؛ باید به این باور برسیم که استان اصفهان را با شرایط کم آبی سازگار کنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از بارگذاری های انجام شده قابل جبران است، گفت: یکی از مشکلات حوضه آبریز زاینده رود بی انضباطی در برداشت آب است در حالی که اگر قیمت واقعی آب و برق را حساب کنیم کشاورزی سخت و محصولاتی که تولید می شود توجیه اقتصادی نخواهد داشت و دلیلی وجود ندارد که ایستگاه پمپاژی به طول ۷۰۰ متر در ارتفاع ایجاد و در حوضه کم آب زاینده رود درخت هلو یا در آران و بیدگل خربزه و هندوانه کاشته شود.  

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با تاکید بر اینکه اگر قیمت واقعی آب محاسبه شود توسعه ها محدود خواهد شد، تصریح کرد: در استان های حوضه آبریز زاینده رود به هیچ عنوان نباید در برابر یکدیگر قرار بگیریم،  باید تعامل بیشتری داشته و کمک کنیم که هر کسی به حقابه خود برسد.

چاه های حریمی درد حوضه آبریز زاینده رود

ساسانی گفت: چاه‌های غیر مجاز و حریمی دراطراف رودخانه زاینده رود یکی از دردهای بزرگ این حوضه آبریز است که اجازه نمی دهد آب جاری شود.

وی افزود: در سال های گذشته به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی، بستر رودخانه زاینده رود تغذیه می شد اما در حال حاضر آبخوان‌ها به حدی خالی است که وقتی آب را در رودخانه زاینده رود جاری می کنیم حدود ۴۰ درصد این آب به آبخوان ها نفوذ می کند و دوباره توسط چاه‌های مجاز و غیرمجاز حریمی برداشت می شود؛ چاه‌های حریمی اگر مسدود نشود زاینده رود هرگز درمان و احیا نخواهد شد.

ساسانی ادامه داد: ما دوست نداریم که زاینده رود، رودخانه ای فصلی باشد، همچنین می خواهیم که آب پیوسته در رودخانه جاری باشد اما کمبود منابع آبی، ما را ملزم به این امر می کند که برای مثال در تابستان ها حتی دغدغه تامین آب شرب را داریم.

 معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه ‌سطح زیر کشت در استان اصفهان ۲۰۰ هزار هکتار است، اظهار کرد: این درحال است که منابع آب بیش از این اجازه توسعه را نمی دهد.

سهم ذوب آهن و فولاد مبارکه از زاینده رود ۷۰ میلیون متر مکعب در سال است

وی در ادامه به وضعیت منابع و مصارف سال گذشته حوضه آبریز زاینده رود اشاره کرد و گفت: سال آبی ۹۷-۹۸ خروجی سد زاینده رود یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب بوده است و از این میزان ۶۴ میلیون مترمکعب به صنایع داده شده است. سهم ذوب آهن ۴۰ میلیون مترمکعب و فولاد مبارکه ۳۰ میلیون مترمکعب در سال است در حالی که فولاد بخش عمده نیاز آبی خود را از پساب تامین می کند.

ساسانی افزود: فولاد مبارکه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای انتقال پساب شهرهای فولاد شهر، نجف آباد، زرین شهر و مبارکه هزینه کرده است؛ ذوب آهن و فولاد تمام پساب منطقه را استفاده می کنند و شهرک های صنعتی نیز از پساب استفاده می کنند زیرا به این تفکر رسیدند که تنها آب پایدار در شرایط کنونی پساب است و مصارف صنایع از آب های سطحی کاهش یافته و این در حالی است که کشاورزان پساب شمال و جنوب اصفهان را بخشی از حقابه خود می دانند و نمی توان این پساب را انتقال داد.  

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه تلاش ما بر این بود بخشی از مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب اجرا شود، افزود: یکی از مواد این مصوبه، انجام نشدن بارگذاری جدیدی در حوضه آبریز زاینده رود است، در حال حاضر هیچ بارگذاری جدیدی صورت نگرفته است.

مصوبات ۹ ماده ای به طور کامل اجرا نشد

وی ادامه داد: وزارت نیرو نصب کنتورهای هوشمند و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز را الزام کرده است و قرار بر این بود که از محل اعتبارات طرح تعادل بخشی منابع آب، نصب کنتورهای هوشمند اجرا شود اما دو سال بعد مقرر شد با هزینه کشاورزان این مهم صورت گیرد که با افزایش قیمت کنتورهای هوشمند از چهار به ۱۲ میلیون تومان، سرعت عمل در خصوص نصب کنتورهای هوشمند پایین است.

ساسانی اضافه کرد: از سوی دیگر مسدود کردن یک چاه غیرمجاز کار راحتی نیست، با وجود همکاری نیروهای انتظامی و قضایی، گذراندن مراحل قانونی برای مسدود کردن یک چاه غیرمجاز زمان بر است؛ همچنین مسدود کردن هر چاه حدود پنج میلیون تومان هزینه دارد و گاهی نیز متخلفان با نیروهای ما برخورد فیزیکی می کنند با وجود این به رغم کمبود اعتبارات و مشکلات تلاش می کنیم این مهم اجرا شود.

طرح ساماندهی رودخانه ها مشکل تامین اعتبار ندارد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر برای ساماندهی رودخانه هیچ مشکل اعتباری نداریم، گفت: اعتبار این پروژه از محل مابه التفاوت آب پایدار تامین می شود زیرا یکی از پروژه های الویت دار ما ساماندهی رودخانه است.

وی همچنین با اشاره به طرح های انتقال آب بین حوضه ای، اظهار کرد: آورد طرح تونل و سد سوم کوهرنگ حداقل ۱۲۰ میلیون مترمکعب در سال است که این مقدار بخشی از کسری را جبران می کند.

ساسانی افزود: طرح انتقال آب بهشت آباد که قرار بود سه استان اصفهان، یزد و کرمان سهمی از آن داشته باشند به دلایل کارشناسی از اجرای آن ممانعت کردند؛ از سد خرسان به یزد و کرمان آب منتقل خواهد شد بنابراین سد بهشت آباد برای انتقال ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب به حوضه زاینده رود توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

پروژه انتقال آب بهشت آباد شکست خورده است

وی با بیان اینکه انتقال آب در این طرح به صورت پمپاژ بسیار هزینه بر خواهد بود، ادامه داد: اگر این سه استان از یک نقطه آب برداشت کنند احداث سد توجیه پیدا می کند؛ طرح انتقال آب بهشت آباد با ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال کمک بزرگی به حوضه آبریز زاینده رود است و حداقل بخشی از بارگذاری ها را جبران می کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان تصریح کرد: به رغم اینکه طرح انتقال آب بهشت آباد بسیار ضروروی است، به عقیده من طرح شکست خورده ای است؛ همچنین با توجه به اقلیم فلات مرکزی ایران طرح انتقال آب دریا اجتناب ناپذیر است.

کد خبر 403450

منبع: ایمنا

کلیدواژه: زاینده رود شرکت آب منطقه ای اصفهان وزارت نیرو تالاب گاوخوني حقابه کشاورزان طرح بهشت آباد انتقال آب کمبود منابع آبی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۳۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند

نشریه کنگره آمریکا می‌گوید فشار اقتصادی علیه ایران شکست خورده است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آن‌ها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشور‌های مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند؛ و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آن‌ها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آن‌ها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آن‌ها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

منبع: کیهان

دیگر خبرها

  • امید تازه در پروژه ۱۰ساله لرستان/ برج‌های دوقلو احیا می‌شود؟
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر
  • 92 گل خورده؛ شفیلدیونایتد بدترین خط دفاعی در تاریخ لیگ برتر انگلیس
  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • انسداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند