Web Analytics Made Easy - Statcounter

افشین زمانی از شاگردان استاد حمید سمندریان است که از سال ۱۳۸۷ و پیش از این با نمایش های ننه دلاور و فرزندانش، آندورا و رومئو و ژولیت در عرصه نمایش مطرح شد و بعد از آن سراغ آثار ایرانی؛ از جمله خاطرات هنرپیشه نقش دوم رفت و آذر و دی ماه جاری با نمایش شازده احتجاب میزبان علاقه‌مندان در تماشاخانه هامون بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر تندیس بهترین کارگردانی را برای نمایش خاطرات هنرپیشه نقش دوم در بخش مسابقه جوان دریافت کرد. 

وی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره دلیل اقتباس آزاد و نگاه غیروفادارانه به رمان شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری در تولید اثری تئاتری با همین نام گفت: رمان (هوشنگ) گلشیری (نویسنده معاصر ایرانی، ۱۳۱۶ تا ۱۳۷۹) از هر نظر در ساحت ادبیات داستانی اثری کامل و دقیق است. اما در پرداخت ابعاد دراماتیک، این اثر تحت هیچ شرایطی نمی تواند در قامت نمایشنامه شکل بگیرد. به همین سبب با ادغام این رمان با نمایشنامه رومولوس کبیر به قلم فردریش دورنمات تلاش کردم تا نقاط عطف و کُنش‌های دراماتیک را به روایت قصه و داستان مدنظرم بیفزایم.

وی با اشاره به آنکه مخاطب نیز در مواجهه با نمایش شازده احتجاب متوجه اقتباس آزاد خواهد شد، افزود: در رمان گلشیری شاهد زوال و انحطاط خاندانی قجر هستیم. در حالی که در نمایشی که من تولید کرده‌ام شاهدیم که شازده‌ای از خاندان قجر خودش تصمیم می‌گیرد خط پایانی بر ادامه سلسله خود قرار دهد.

این کارگردان تصریح کرد: از سوی دیگر روایت این داستان با مرگ خود شازده قجر آغاز می‌شود. او در پرده نخست صحنه اول با جنازه خود روبرو می‌شود و سپس مخاطب با یک فلاش‌بک تمام طول داستان تا رسیدن به فرجام قهرمان یعنی مرگ شازده را دنبال می کند.

زمانی در پاسخ به این پرسش که در روایت نمایش شازده احتجاب با توجه به نگاه تلفیقی او با نمایشنامه رومولوس کبیر و اقتباس آزاد رمان گلشیری آیا جهان نمایش او جهانی دور از نگاه رئالیستی است با تایید این مساله گفت: برای روایت داستان شازده احتجاب با موضوع و محتوایی که در ذهن داشتم به هیچ وجه نمی توانستم با نگاه رئالیستی با مخاطب ارتباط برقرار کنم. به همین سبب چه در شکل روایت متن، چه در ساحت طراحی صحنه و حتی لباس تلاش کردم تا نگاهی فراواقعی و در عین حال جهان شمول را برای مخاطب ترسیم کنم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: اگر مخاطب نمایش شازده احتجاب را بدون دیالوگ و با گوش های بسته تنها ببیند، باز هم متوجه روایت و داستان اثر می شود. این همان تفکر و نگاهی بود که تلاش داشتم در قامت یک اثر نمایشی آن را تولید کنم. به گونه‌ای که هر مخاطبی فارغ از آشنایی با زبان فارسی بتواند با اتمسفر جهان‌شمول این اثر ارتباط برقرار کند و با دیدگاه خود و فرهنگ خود بتواند قصه و داستان نمایش شازده احتجاب را دریابد.

نمایش شازده احتجاب به نویسندگی، طراحی و کارگردانی افشین زمانی و با حضور بازیگرانی چون هادی مقدم، علیرضا لبیبیان، شهاب عباسیان، علی پویا قاسمی، فائزه حمیدی، نسترن پارساییان، مهسا ظهیری، مرجان مومنی، رضا محمدی، نریمان عابدی، مهدیس هاشمی و افشین زمانی همه روزه ساعت ۲۱ تا روز دهم دی در تماشاخانه هامون روی صحنه است.

برچسب‌ها تئاتر هوشنگ گلشیری نمایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تئاتر هوشنگ گلشیری نمایش تئاتر هوشنگ گلشیری نمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۱۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رحمتی در مراسم گرامیداشت روز معلم در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز پیشرفت‌های چشمگیر در کشور را مدیون دانشگاه‌ها و دانشگاهیان دانست و با بیان اینکه این پیشرفت‌ها باید توسط خود دانشگاهیان روایت شود گفت: هر استاد دانشگاه و هر دانشجو می‌تواند یک رسانه باشد و امیدآفرینی کند.

وی با تاکید بر اینکه باید دانشگاه و تلاشگران آن را قدر دانست افزود: اینکه بیش از ۱۵ میلیون دانشجو فارغ‌التحصیل شده و سه میلیون نفر از آنها مشغول تحصیل هستند به برکت مجاهدت‌های علمی دانشگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌ها را باید گفت تا جوانان به آینده امیدوار شوند گفت: توقف در مسیر رشد و تعالی معنی ندارد.

استاندار آذربایجان شرقی به سیر تحول در نسل‌های مختلف دانشگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی آموزش در مراکز دانشگاهی محور بود، بعد از آن تحقیقات اولویت یافت و امروز کارآفرینی در کنار آموزش و تحقیق ماموریت اصلی دانشگاه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه آزاد ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت به وجود آمده که مایه امیدواری است افزود: دانشگاه آزاد به دلیل برنامه‌ریزی دقیق و اتکا به ظرفیت‌های درونی خود دستاورد‌های خوبی داشته است.

رحمتی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه آزاد در حوزه مهارت‌آفرینی نیز موفقیت‌های خوبی کسب کند گفت: دستاورد‌های دانشگاهی خوب روایت و منعکس نمی‌شود و مراکز دانشگاهی باید از ظرفیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی برای تبیین و روشنگری و آگاهی‌بخشی به مردم استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)
  • نگاهی به آخرین اخبار ورزشی سیزدهم اردیبهشت استان قزوین 
  • نگاهی به قیمت هونگچی H۵ در بازار آزاد؛ یکی از گران‌ترین چینی‌های بازار + جدول
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند
  • ویدیو/ خاطره‌بازی با معلم‌ها؛ داستان شیرین‌ترین کتک دنیا
  • دانشگاهیان، پیشرفت‌های کشور را روایت کنند
  • رجوع و روایت آتش بلاگری و سلبریتی شدن در روابط زن و شوهری
  • پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی در گذشت
  • رمان اجتماعی معمایی «آفرودیت» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود