Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان خوزستان با داشتن بیشترین ذخایر طبیعی و غیرطبیعی همیشه پیشگام توسعه در کشور بوده به طوری که قطب تامین مالی توسعه کشور نام گرفته است، اما این استان دارای محرومیت های فراوانی است که باید به صورت جدی بررسی و برطرف شوند.

خبرگزاری شبستان-اهواز، علی سهری: سخن از محرومیت و محرومیت زدایی مسئله ای که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی راس همه امور بوده و یکی از اهداف انقلاب اسلامی زدودن محرومیت از مردم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استان خوزستان با داشتن بیشترین ذخایر طبیعی و غیرطبیعی همیشه پیشگام توسعه در کشور بوده به طوری که قطب تامین مالی توسعه کشور نام گرفته است، اما این استان دارای محرومیت های فراوانی است که باید به صورت جدی بررسی و برطرف شوند.

 

یکی از محله هایی که در تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی در استان خوزستان نقش بسیار ویژه ای را ایفا کرده محله حصیرآباد واقع در کلانشهر اهواز است، این محله با تقدیم بیش از ۴۰۰ شهید به انقلاب اسلامی  بیشترین تعداد شهدای محله را در کشور دارد و این در حالی است که با گذر از حصیرآباد هیچگونه پیشرفتی در تاسیسات به ویژه منازل آن مشاهده نمی شود.

 

در گذر از این منطقه بوی اتحاد و همدلی مردمانی که بیش از ۶۰ سال در کنار یکدیگر ساکن این محله هستند را استشمام می کنید به گونه ای که با اولین برخورد با ساکنان این منطقه خود را جزئی از آنها خواهید دانست.

 

جلوتر که می رویم محرمیت های حصیرآیاد بیشر قد علم می کنند، خیابان هایی که آسفالت نامناسب دارند، آسفالتی که بعضا ۲۰ سال است ترمیم نشده، فاضلابی که همیشه گرفته و امکان تنفس را برای ساکنان دشورا کرده و در برخی خیابان ها وجود فاضلاب روباز خطرهای بسیاری را برای کودکان این محله تهدید می کند که به غیر از بازی کردن در خیابان جای دیگری ندارند.

 

از خیابان هفتم این محله به پایین کوه های بلندی مشاهده می شود که به صورت پلکانی منازلی را در خود جای داده و بیش از ۷۰۰ نفر در این منازل ساکن هستند؛ منازلی که با پس کوچه های باریک مسیر تردد را بسیار دشوار کرده به گونه ای که اگر ۲ نفر همزمان خواهان عبور هستند نمی توانند از کنار یکدیگر گذر کنند.

 

۲۵ آذر ۹۸ باران شدیدی سراسر استان خوزستان را فرا گرفت و خسارت های مختلفی را به همراه داشت، حصیرآباد از این خسارت ها در امان نماند و چهار منزل که محل آنها در کوه بود تخریب شدند، مردمان این محله روزانه با مرگ دست و پنجه نرم می کنند و ممکن است با یک رانش زمین، ریزش کوه و یا یک بارندگی چندساعته خانه هایشان خراب و جان خود و عزیزانشان به خطر افتد.

 

بیش از ۶۰ منزل که در کوه حصیرآباد و منبع آب واقع شده اند در معرض خطر بسیار شدیدی قرار دارند و هر لحظه امکان وقوع حادثه برای آنها وجود دارد؛ از سال ۹۴ دستور جابه جایی این منازل صادر شد اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای جابه جایی ساکنان این منطقه پرخطر صورت نگرفته و همه ساله شاهد آن هستیم که بر اثر یک بارش جزئی حداقل خسارت مالی متوجه ساکنان این منطقه می شود و همچنان این مسئله ادامه دارد.

 

حاج عیسی از بزرگان و ریش سفیدان حصیرآباد با بیان اینکه حصیرآباد منطقه محرومی است و خانه های آن همچنان بافت قدیمی به خود دارند می گوید: بعضا مشاهده می شود در این خانه های فرسوده که غالبا در نقطه کوه حصیرآباد است خبر گزیدگی مار و عقرب شنیده می شود.

 

غلام حسین از افرادی است که در بارندگی اخیر منزلش دچار تخریب شده، وی دارای سه فرزند و تنها وسیله برای گذراندن زندگی او یک موتورسیکلت است. غلام حسین با چشمانی غمبار و پر از ناراحتی به ما می گوید: «همه داراییم رو از دست دادم مگر من چقدر کار می کنم با چی و از کجا پول بیارم و خونم را بسازم فقط خدا باید به دادم برسه».

 

«غلامرضا شریعتی» پس از باران اخیر اهواز با بازدید از این منطقه می افزاید: با توجه به خطرناک بودن وضعیت ساکنان این منطقه هر چه سریع تر باید انتقال و خرید ملک این منازل از سوی اداره کل اجتماعی استانداری و شهرداری اهواز انجام شود.

 

استاندار خوزستان تصریح می کند: با توجه به دشواری انتقال ساکنان در حداکثر ۲ سال آینده انتقال ساکنان این منازل که تقریبا ۵۰۰ نفر هستد باید انجام شود.

 

«زهرا جمشیدی» نیز با بیان اینکه لیست تعداد افراد ساکن در منطقه پرخطر و کوه نشین حصیرآباد آماده و در اختیار فرمانداری قرار داده شده تصریح می کند: با توجه به رایزنی های انجام شده با کمیته امداد امام خمینی (ره) مقرر شد تا استقرار کامل آسیب دیدگان این منطقه از کمک های این نهاد بهره مند شوند.

 

مدیر دفتر تسهیلگیری منطقه حصیرآباد عنوان می کند: در جلسه ای که به دستور استاندار خوزستان در شهرداری برگزار شد مقرر شد منازل این منطقه هرچه سریع تر از مالکان خریداری شود و تهیه لیست مالکان و مستاجرین بر عهده دفتر تسهیلگری است.

 

با پیگیری خبرنگار شبستان مشخص شد که منازلی در شهر جدید رامین برای ساکنان کوه نشین حصیرآباد در نظر گرفته شده است اما نباید فراموش شود که بیشتر ساکنین این منطقه از بیکاری رنج می برند و برای شخصی که شغلی برای امرار معاش ندارد سکونت در یک شهر جدید آن هم با کمترین امکانات دشوار و یا غیرممکن است.

 

در صورتی که استانداری خوزستان برنامه ای برای جابه جایی این افراد داشته باشد ابتدا باید موضوع اشتغال سرپرستان این خانواده را حل کند که بیشتر آنها بانوانی هستند که به تنهایی فرزندان خود را اداره می کنند.

 

کمک های مردمی و خیرین برای امرار معاش این افراد تنها یک موضوع زودگذر است و باید طرحی بسیار جدی برای اشتغال بانوان سرپرست خانوار در این منطقه صعب العبور انجام شود تا مرحله جابه جایی با چالش کمتری مواجه شود.

 

بنابر این مسئولان استان به منظور  جابه جایی مردمانی که همیشه با خطر زندگی می کنند با دو چالش رو به رو هستند، اینکه به منظور کاهش خطر جانی برای این افراد هرچه سریع تر موضوع انتقال ساکنان این منطقه انجام شود اما پیش از این به منظور کنترل آسیب های فرهنگی و اخلاقی باید موضوع اشتغال برای سرپرستان خانوارها که یک مشکل فراگیر در کشور است حل شود.

 

این نکته قابل ذکر است که استاندار خوزستان در بازدیدی که پس از بارندگی اخیر از این منطقه داشت بر لزوم انتقال هر چه سریع تر ساکنان این منطقه تاکید کرد که انتظار می رود با توجه به وضعیت ساکنان کوه نشین در حصیرآباد استاندار خوزستان شخصا بر انتقال هرچه سریع تر ساکنان این منطقه پر خطر نظارت داشته باشد.

 

پایان پیام/690

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد حماسه 9 دی کانون های فرهنگی هنری مساجد گرامیداشت حماسه 9 دی 9 دی قرآن کریم نهم دی فعالیت های مسجدی طرح ملی فهما بزرگداشت حماسه 9 دی حصیرآباد مشکلات فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۳۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچاندن ساکنان شرق رفح از سوی رژیم صهیونیستی + فیلم

طبق گزارش  خبرگزاری سما، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز کوچاندن فلسطینیان از منطقه شرقی شهر رفح به سمت منطقه خان یونس در جنوب نوار غزه خبر داد و با انتشار ویدئویی، از ساکنان محله‌های شرقی این شهر از جمله الشوکه، السلام الجنینه، تبه زراع و البیوک خواست تا به منطقه خان یونس بروند.

بر اساس نقشه اعلام شده توسط سخنگوی ارتش اشغالگر اسرائیل، گذرگاه زمینی رفح در محدوده عملیات نظامی این رژیم خواهد بود.

سخنگوی ارتش اشغالگر اسرائیل اعلام کرد: برای تشویق حرکت تدریجی غیرنظامیان در مناطق مشخصی از پیامک و مکالمات و اطلاعیه‌هایی استفاده خواهیم کرد.

در همین ارتباط، رادیو ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد که بر اساس برآوردها، حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی در شرق شهر رفح که تخلیه خواهند شد، زندگی می‌کنند.

این رادیو افزود که تصمیم آغاز کوچاندن ساکنان رفح روز گذشته در شورای جنگ اتخاذ شده است.

این رسانه صهیونیست همچنین گزارش داد که «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی شب گذشته با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا آغاز روند کوچاندن ساکنان رفح را به او اعلام کرد.

رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت نیز گزارش داد: عملیات تخلیه جزیی با موافقت سطوح سیاسی انجام می‌شود و عملیاتی موقت است و به تدریج با توجه به ارزیابی‌های جاری، وضعیت پیشرفت خواهد کرد.

منابع صهیونیست اعلام کردند که قبل از شروع حمله به رفح، طبق ارزیابی‌ها، عملیات کوچاندن ساکنان این منطقه دو تا سه هفته به طول خواهد انجامید.

این درحالی است که منابع فلسطینی از پخش اطلاعیه‌ها و بنر‌هایی از سوی هواپیما‌های رژیم صهیونیستی بر فراز رفح خبر دادند.

این تحرکات صهیونیست‌ها در حالی است که روند مذاکرات مربوط به آتش بس در غزه توفیقی تاکنون نداشته است و از سویی مقامات رژیم صهیونیستی پس از عملیات موفق رزمندگان مقاومت فلسطین به پایگاه نظامیان صهیونیست در کرم ابوسالم در نوار غزه بر طبل جنگ کوبیده و از حمله به رفح خبر می‌دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۳۰ تاکسی ون در مناطق کم‌برخوردار اهواز
  • جابه‌جایی منطقه حاشیه‌نشین تبریز در اولویت کاری است
  • استقلال خوزستان وارد کل‌کل با نساجی شد!
  • تایید حمله به رفح توسط اسرائیل؛ تخلیه ساکنان و تشدید بمباران‌ها
  • راه‌اندازی بخش جدید مراقبت‌های ویژه نوزادان در بیمارستان اهواز
  • سه مصدوم در تصادف زنجیره‌ای محور شوش - اهواز
  • آغاز کوچاندن ساکنان شرق رفح از سوی رژیم صهیونیستی + فیلم
  • آلودگی هوا در ۵ شهر خوزستان
  • بارش باران در اهواز
  • تیم تراکتور امروز در اهواز به میدان می‌رود