Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@17:43:53 GMT

فرصت‌های بر زمین‌مانده سرمایه‌گذاری در سمنان

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۲۳۹۹۳

فرصت‌های بر زمین‌مانده سرمایه‌گذاری در سمنان

استان سمنان با مساحتی حدود ۹۷ هزار کیلومترمربع، ۵.۹ درصد از کل مساحت کشور را به خود اختصاص داده و از شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است.

بر اساس اعلام نتایج آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ از سوی مرکز آمار کشور، جمعیت استان سمنان ۷۰۲ هزار و ۳۶۰ نفر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استان چهار فصل، با داشتن ۶۰۰ کیلومتر از مسیر تهران به مشهد یکی از پر ترددترین استان‌ها در محور شرق به غرب کشور به ویژه در تعطیلات نوروزی و تابستانی و مناسبت‌ها، شاهد عبور بیش از ۱۵ میلیون مسافر است و از سوی دیگر دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی قابل توجهبرآمده از تاریخ کهن این دیار است.

وجود بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده و ثبت ۸۱۳ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ظرفیتی بزرگ برای جذب سرمایه‌گذاران است.

قابلیت‌های کشاورزی، دامپروری و معدنی فرصت‌های اشتغال‌زایی را در این استان افزایش داده و تسهیلات بانکی برای این دسته از مشاغل پیش‌بینی شده است.

سمنان یکی از استان‌های توانمند در تولید محصولات کشاورزی است، ۱۹۸ هزار هکتار از وسعت  این استان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در این بخش فعالند.

اما فرصت‌های سرمایه گذاری در سمنان به گردشگری و کشاورزی این استان ختم نمی‌شود، سمنان با داشتن ۶۰۸ معدن از نظر تعداد رتبه پنجم و در شاخص استخراج رتبه ۶ کشور را دارد اما با این وجود اقتصاد معدنی در سمنان، به عنوان یکی از معدن خیزترین استان های کشور، فقیر بوده و نیاز است برای شکوفایی این ظرفیت ویژه، برنامه‌ریزی اصولی و سرمایه‌گذاری همه جانبه‌ای صورت گیرد.

ظرفیت‌های کشاورزی، گردشگری و صنعت سمنان، این منطقه از کشور را به گنجینه‌ای از فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است و رونق تولید در این عرصه‌ها رقم می‌خورد که بیش از هر مساله‌ای نیازمند بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری است.

تعریف ۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری به ارزش ۶.۵ هزار میلیارد ریال

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان گفت: ۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری مطالعه شده در بخش‌های مختلف معدنی، گردشگری، کشاورزی و زیرساخت برای رونق اقتصادی استان تعریف شده است.

امیر خلیلی خواه افزود: ۲۴ طرح در بخش معدن، هشت طرح گردشگری، ۱۳ طرح کشاورزی و پنج طرح زیرساختی مطالعه شده، فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان سمنان با مشارکت بنیادهای توسعه‌ای و ظرفیت‌های بومی را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده به ارزش اعتباری ‌۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی پنج هزار و ۸۰۰ نفر است.

مدیرکل امور اقتصادی استان سمنان ادامه داد: الگوی توسعه‌ای شهرستان‌ها و مناطق براساس دو الگوی تعیین یک یا چند نهاد توسعه‌ای و واگذاری تمام اختیارات و نیز الگوی تامین منابع و اجرای طرح‌ها است.

سمنان پذیرای فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان ابرازداشت: سمنان پذیرای فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و کشاورزی استان است.

علی اصغر جمعه‌ای ادامه داد: ظرفیت های اقتصادی سمنان برای سرمایه گذاری بخش خصوصی بسیار قابل توجه است و فعالان اقتصادی برای راه اندازی واحدهای صنعتی غیرآب بر در استان اقدام کنند.

وی اضافه کرد: حمایت مسوولان دستگاه‎های اجرایی به منظور افزایش سرمایه گذاری‌ها در استان سمنان در چند سال گذشته مطلوب بود و ادامه حمایت‎ها تعداد بنگاه‌های اقتصادی در سمنان را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: زیرساخت‌های سرمایه گذاری در استان سمنان در بخش‌ها مختلف بازسازی و ساماندهی شده و با برنامه‌ریزی‌های اصولی می توان گره از کار مشکلات بنگاه‌های اقتصادی برداشت.

رییس اتاق بازرگانی استان سمنان گفت: با وجود تحریم‌ها، فعالان اقتصادی برای توسعه این استان گام برمی‌دارند و در این مقطع بنگاه‌های اقتصادی بیش از هر زمان دیگر نیازمند حمایت هستند.

سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار میلیارد ریالی دولت تدبیر و امید برای اشتغال در سمنان

استاندار سمنان اظهارداشت: ۱۶ هزار میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید برای اشتغالزایی بیش از هفت هزار نفر در استان سمنان سرمایه‌گذاری شد.

علیرضا آشناگر افزود: تولید ناخالص داخلی استان سمنان ۱۳۰ هزار میلیارد ریال است و فرودگاه‌های سمنان و شاهرود در بخش های عمرانی به پیشرفت های خوبی رسیدند و دالان‌های ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور در مسیر استان سمنان از ظرفیت های قابل توجه برای ایجاد اشتغال است.

فراهم بودن زمینه سرمایه‌گذاری اقتصادی در روستاهای سمنان

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی در روستاهای استان با هدف رونق کسب و کار و تثبیت جمعیت در این مناطق فراهم است.

مهدی صمیمیان افزود: در زمان حاضر بیش از ۶۰ روستای هدف گردشگری در استان سمنان شناسایی شده است.

وی خاطر نشان کرد: گازرسانی و پوشش ارتباطی مخابرات، آب و برق به تمامی روستاهای استان از جمله اقدام‌های مثبت مسوولان در این مناطق در سال‌های گذشته بود.

صمیمیان با اشاره به رویکردهای مثبت دولت تدبیر و امید در توسعه مناطق روستایی، تصریح کرد: در۲ سال گذشته افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح‌های زودبازده و اشتغال آفرین به اهالی روستاهای استان سمنان پرداخت شد.


رونق سرمایه‌گذاری‌های خرد روستایی با اقامتگاه‌های بومگردی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهارداشت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در این استان با هم‌افزایی و کمک دستگاه‌های اجرایی دیگر تقویت می‌شود.

مهدی جمال بیان کرد: توسعه گردشگری نباید تنها به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان محدود باشد و ظرفیت مالی همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط بهتر است در این مسیر هدایت شود.

وی با بیان اینکه ۸۲ اقامتگاه بوم‌گردی ساخته شده در دولت تدبیر و امید نقشی مهم در رونق روستاها و جلوگیری از مهاجرت داشته است، یادآور شد: ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی در واقع نوعی جمع آوری سرمایه‌های خرد روستاییان و ایجاد رونق اقتصادی در بین آن‌ها است که باید تقویت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان یادآور شد: برای توسعه پایدار گردشگری در استان باید در هر منطقه یک طرح راهبردی تعریف و بر اساس آن برنامه‌ریزی شود.

جمال تاکید کرد: مشکلات حقوقی و مالکیتی برخی بناهای تاریخی استان از مهمترین موانع تامین زیرساخت‌های گردشگری و جذب سرمایه‌گذار است.

صنایع تکمیلی بهترین فرصت‌ سرمایه‌گذاری در کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ابرازداشت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی بر پایه محصولات پروتئینی، توسعه فضای گلخانه ای و کشت متراکم، افزایش محصولات راهبردی دامی و گیاهی، بخشی از مهمترین سیاست های کلان این بخش در استان است.

سید حسن میرعماد تصریح کرد: ۳۳ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی بر پایه محصولات پروتئینی در استان سمنان جواز تاسیس گرفته و ۴۳ واحد مشغول به فعالیت است که با فعالیت این واحدهای فرآوری زمینه اشتغال ۹۱۷ نفر فراهم شد.

وی خاطرنشان کرد: احداث کشتارگاه‌های دام سبک و سنگین، ایجاد واحد فرآوردهای گوشتی و لبنی، احداث واحد بسته بندی، فرآوری و صادرات پسته، احداث سردخانه و انبار مکانیزه، خشک کردن میوه، احداث واحد تولید اسانس طبیعی و بسته بندی گیاهان دارویی، از جمله فرصت‌های مهیا برای سرمایه گذاری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: محدودیتی برای سرمایه گذاری در نقاط مختلف استان وجود ندارد و سرمایه گذاران می‌توانند در مکان مورد قبول خود در زمینه احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی اقدام کنند.

مسیر توسعه سمنان با حمایت از معدن‌کاران

نایب‌ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان بیان کرد: حمایت از معدن‌کاران برای اجرای طرح‌های زیرساختی و هم‌چنین فرآوری معادن باید در دستور کار قرار گیرد.

حمید علوی تصریح کرد: برای تحقق این امر، باید فناوری‌های جدید در این بخش برای اشتغال پایدار وارد بازار استان شود.

وی تاکید کرد: شکوفایی اقتصاد معدنی در سمنان نیازمند برنامه‌ریزی است و باید با توجه به منابع و ذخایر، برای بهره‌وری اصولی از بخش معدن اقدام شود.

علوی ابراز داشت: راه دسترسی، آب و ماشین‌آلات استخراج، سه مولفه اصلی برای توسعه بخش معدن است و تنها با توجه به این ظرفیت‌ها و حمایت معدن‌کاران می‌توان مسیر توسعه اقتصادی استان را هموار کرد.

موانع تولید بلای جان سرمایه‌گذاری

استاندار سمنان، موانع تولید را بلای جان سرمایه گزاری در کشور عنوان کرد و افزود: یکی از موانع تولید روند پیچیده اداری است.

وی ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای استفاده کشاورزان و دامداران باید در اولویت کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

آشناگر، با بیان اینکه استعلام‌های غیرضروری مانع توسعه، تسهیل و تسریع در سرمایه‌گذاری در استان است، تصریح کرد: مسوولان برای حذف استعلام‌های غیرضروری کمک کنند.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: باید با به کار بردن خلاقیت لازم در مسیر رفع موانع تولید در شرایط اقتصادی کنونی از اختیارات به نفع مردم استفاده شود.

سمنان از استان‌های محبوب سرمایه‌گذاران

برای پیش‌بینی حرکت سرمایه‌ در مکان‌های مختلف (میل به سرمایه‌گذاری) گویاترین شاخص، جوازهایی است که برای تاسیس واحدهای تولیدی صنعتی صادر می‌شود. این شاخص نشان می‌دهد کدام بخش‌های جغرافیایی یک کشور بیشترین جاذبه را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور، در پنج‌ماهه اول سال ۹۸؛ استان سمنان بعد از یزد در این شاخص رتبه دوم کشور را از آن خود کرد.

براساس این آمارها، بیشترین تعداد جواز تاسیس در استان‌های یزد، سمنان و خراسان رضوی به ترتیب با ۱۰۸۳، ۱۰۴۸ و ۸۴۲ فقره صادر شد.

شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای معرفی آن‌ها از طریق رسانه‌ها و نیز فرهنگ‌سازی و آموزش در خصوص مفهوم خطرپذیری و بازده به سرمایه‌گذاران خرد از جمله اقداماتی است که می‌توان برای جذب سرمایه‌های خرد و کمک به توسعه اقتصادی بهره برد.

جذب سرمایه‌های جدید باید براساس برنامه و نیازهای استان سمنان باشد و با توجه به فنی و تخصصی بودن امر سرمایه گذاری، نباید هر فردی از هر حوزه‌ای، در حوزه دیگر ورود کند که این مساله موجب هدررفت سرمایه می‌شود.

برنامه‌ریزی دقیق، رفع موانع و تسهیل امور و کاهش دیوان سالاری اداری، سرمایه‌گذاران بیشتری را برای سرمایه‌گذاری در استان سمنان جذب و ترغیب می‌کند.

بی‌تردید، بسیاری از مشکلات اقتصادی استان سمنان با تسهیل فضای کسب و کار، حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاران و تغییر دیدگاه‌ها و روش‌ها برطرف می‌شود.

برچسب‌ها سمنان رونق تولید توسعه اقتصادی سرمایه گذاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمنان رونق تولید توسعه اقتصادی سرمایه گذاری سمنان رونق تولید توسعه اقتصادی سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۳۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه عفاف و حجاب کار بر زمین مانده بسیار است

فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی گفت: در حوزه عفاف و حجاب کارهای بر زمین مانده بسیاری باقی مانده است و امیدواریم با تشریک مساعی اقدامات مناسب و در خور استان اتفاق افتد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سردار هادی رفیعی‌کیا ظهر امروز در آیین تجلیل از فعالان طرح نور عفاف و حجاب استان مرکزی اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست تقدیر از عزیران در اجرای طرح عفاف و حجاب و بحث امر به معروف و نهی از منکر است، این طرح تاکنون با کار تحقیقاتی و نگاهی به آنچه در اثر جنگ ترکیبی دشمن و ضربه به رکن رکین مردم اتفاق افتاده نیز در دستور کار قرار گرفته و  یک کار روندپژوهی به کار گرفته شده است، براساس ارزیابی این طرح اثر خوبی در استان و کشور داشته است اما با وضعیت آرمان‌گرایی نظام فاصله زیادی وجود دارد که نیاز به تلاش بیشتری است. 

 وی‌ با تقدیر از مردم استان مرکزی در همراهی طرح نور افزود: مردم استان مرکزی در این مدت با همراهی و همدلی و گفتمان‌سازی مشترک، پلیس را در اجرای طرح نور همراهی و پشتیبانی کردند. عزم پلیس جزم است تا خدماتی لایق بیش از گذشته به مردم ارائه گردد، پلیس در پاسداشت از آرمان‌های کشور همواره تلاش مضاعفی داشته که یکی از آن طرح عفاف و حجاب است و این امر در .کشور و استان ادامه دارد 

فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: ذهن پاک بانوان کشور آماده پذیرش دستورات دینی است اما شاید به جهت غفلت و کوتاهی ما بوده که مصادیق بی‌حجابی در کشور مشاهده شد که آزار دهنده است. مدیریت ارشد استان همپای سازمان انتظامی در حوزه نظارتی در مناسبت‌های مختلف از جمله اغتشاشات سال 1400، اربعین، طرح نوروز و غیره به صورت میدانی حضور داشته و همراهی و پشتیبانی داشتند و حضور استاندار مرکزی نیز در طرح عفاف و حجاب سند دیگری از همراهی و پشتیبانی وی در استان مرکزی است. همچنین شهرداری و شوراهای شهر در حوزه خود نیز اقداماتی انجام داده‌اند اما کارهای بر زمین مانده بسیاری باقی مانده است و امیدواریم با تشریک مساعی اقدامات مناسب و در خور استان اتفاق افتد.

رفیعی‌کیا با تشکر از افرادی که در فضای حقیقی و مجازی ولو در حد گفتن یک جمله فردی را امر به معروف و نهی از منکر داشته، بیان کرد: پلیس هر روز دوری از خانواده را متحمل می‌شود اما با فرمان رهبر معظم انقلاب در رابطه با عفاف و حجاب باز با قدرت در میدان حاضر میشود و وظیفه خود را انجام می‌دهد.اما تاکنون وضعیت استان مرکزی در حوزه عفاف و حجاب بسیار مطلوب و قابل تقدیر است اما ما به دنبال آرمان گرایی همراه با واقع بینی هستیم، استان مرکزی استان مفاخر و مشاهیر است و یک چهارم مفاخر کشور متعلق به استان مرکزی است بنابراین حتی یک مورد خلاف عرف در استان و هنجار در خیابان مشاهده شود برای استان و پلیس آزار دهنده است.

وی ادامه داد: هدف دشمن این نیست که تنها یک روسری از سر زنان و دختران جامعه اسلامی بردارد بلکه هدف دشمن این است که مادران ما قداست نداشته باشند، ناامنی در جامعه ایجاد کنند و اعتماد مردم نسبت به مسئولین از بین برود. اما جوانان ما انقلاب کردیم که حدود الهی و شعائر اسلامی در کشور رعایت شود و دشمن برای این موضوع برنامه ریزی دقیق به کار گرفته است اما به فرموده رهبرمعظم انقلاب اسلامی دشمن کور خوانده و مردم ما را نشناخته است.

فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی بیان کرد: نگاه ما در تشکیلات پلیسی به شهروندی که حجاب خود را رعایت نمی‌کند این نیست که به عنوان سرباز دشمن یا نقطه مقابل خود نگاه کنیم بلکه هر شهروندی جزو خانواده ما تلقی می‌شود و اگر رفتار خارج از عرف داشته باشند نیز ارشاد شوند و راه صحیح را در پیش گیرند و خود را ملزم به رعایت عفاف و حجاب کنند چراکه حجاب برگرفته از دین مبین اسلام و فرهنگ غنی ایرانی است و باید مانند قانون به آن توجه شود و در صورت رعایت نشدن این امر ممکن است خسران بزرگی را به همراه داشته باشد.

رفیعی کیا با بیان اینکه امام حسین(ع) برای احیای دین و امر به معروف جهاد کرد و شهید شد، خاطرنشان کرد:  دشمن با وجود تمام زحماتی که برای مردم و جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند اما آینده از آن نظام جمهوری اسلامی ایران است و در گوشه گوشه دنیا ایران حرفی برای گفتن دارد اما ادامه مسیر انقلاب و دین مبین اسلام نیز نیازمند پشتکار و بصیرت ملت ایران است.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به ۲ زبان ترجمه شد
  • معرفی ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد
  • در حوزه عفاف و حجاب کار بر زمین مانده بسیار است
  • فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو ارائه می‌شود
  • فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن
  • شناسایی و اجرای بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری در سازمان ملی زمین و مسکن
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • گیلان با ۹۰ همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد
  • حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران