Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: دولت آمریکا در تلاش است ساختار جدید را در منطقه به وجود بیاورد و قانون اساسی عراق را تغییر دهد تا دولت مورد نظر خودشان را سر کار بیاورند.

محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص حمله آمریکا به پایگاه‌های گروه کتائب حزب‌الله (زیر مجموعه حشد الشعبی) و حمله روز گذشته طرفداران جریان مقاومت به سفارت آمریکا، اظهار کرد: آمریکایی‌ها بعد از اینکه وارد عراق شدند و رژیم صدام حسین را ساقط کردند به دنبال اجرای طرح خاورمیانه بزرگ بودند تا عملاً دولت‌هایی را در منطقه سر کار بیاورند که تابع آمریکا و متحد اسرائیل باشند، اما در عراق که قطب کلیدی منطقه بود این رؤیا تحقق پیدا نکرد و عملاً با دخالت مرجعیت و آگاهی مردم، قانون اساسی در عراق تصویب شد که دولت وابسته‌ای نتواند روی کار بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با تصویب قانون اساسی جدید عراق، دولتی روی کارآمد که به قطب جدید مقاومت علیه آمریکا تبدیل شد که در راستای منافع آمریکا عمل نمی‌کرد، کما اینکه فشار بر ایران و اعمال تحریم‌ها برای مهار محور مقاومت و دستیابی به طرح خاورمیانه بزرگ یا جدید بود.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: اعمالی که آمریکا در منطقه می‌کند و شورش‌هایی که در پایتخت کشورهای محور مقاومت رخ می‌دهد، عملاً در همین راستای اهداف آمریکا در منطقه است. دولت آمریکا در تلاش است ساختار جدید را در منطقه به وجود بیاورد و قانون اساسی عراق را تغییر دهد تا دولت مورد نظر خودشان را سر کار بیاورند. شورش‌هایی راه انداختند و نخست‌وزیر عراق را وادار به استعفا کردند، اما نیروهایشان توسط حشدالشعبی سرکوب شدند.

بصیری تصریح کرد: سیاست جدیدی در عراق به کار گرفتند و حمله به کنسولگری ایران را طراحی کردند و از نیروهای باقی مانده خود استفاده می‌کنند تا عراق منافع آمریکا را تأمین کند. این زد و خورد و لشکرکشی‌های خیابانی که به راه انداختند در راستای قوت بخشیدن به مثلث عبری- عربی- آمریکایی است که درصدد هستند عراق را به سمتی سوق دهند که دولت دست نشانده آمریکا در عراق مستقر شود.

وی گفت: مهم‌ترین موانعی که بر سر آمریکا در عراق وجود دارد وجود گروه‌های مقاومتی مانند کتائب حزب‌الله است که در واقع بخشی از محور مقاومت هستند و نمی‌گذارند خواسته‌های آمریکا در عراق پیاده شود. به همین دلیل درصدد تضعیف این گروه‌ها هستند و با حمله نظامی قصد دارند توان آنان را کاهش دهند، هر چند که مردم عراق و مرجعیت از حشد الشعبی و گروه‌های وابسته به آن حمایت می‌کنند، بعد از این حمله آیت‌الله سیستانی نیز آن را محکوم کرد و در عراق عزای عمومی اعلام شد.

آمریکا به دنبال تجزیه عراق است

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، ادامه داد: در آینده باید شاهد بود که این برخوردها به نفع چه کسی تمام خواهد شد. ترامپ ایران را مقصر اصلی حمله به سفارت آمریکا در بغداد معرفی کرد که بلافاصله ایران آن را رد و اعلام کرد "چنین ادعاهایی توهین به شعور مردم عراق است". البته ایران از گروه‌های مقاومت حمایت معنوی می‌کند و اینکه ترامپ می‌گوید سلاح‌های حشد الشعبی ایرانی است و از تهران هدایت می‌شوند زیاده‌گویی است.

بصیری افزود: جریان مقاومت در عراق تأکید دارد آمریکا باید از عراق خارج شود و در امور داخلی این کشور دخالت نکند. در این مسائل گروه‌های مقاومت با ایران اشتراک نظر دارند، اما اینکه کاملاً از سوی ایران هدایت می‌شوند سخن درستی نیست.

وی خاطرنشان کرد: بحرانی که هم‌اکنون در عراق وجود دارد ادامه بحران‌های ۱۰ سال گذشته است که باید این دوران طی شود. مردم عراق باید آگاهی کامل داشته باشند. فشارهای حداکثری که به جریان مقاومت و ایران وارد می‌شود اگر غفلت کنند ممکن است تمام دستاوردهای جنگ با داعش از دست برود. آمریکایی‌ها بدشان نمی‌آید که عراق تجزیه شود و خواست اصلی آنان نیز تجزیه کشورهای خاورمیانه است. این خواسته را باید خنثی کرد و نباید گذاشت امیال آمریکایی و صهیونیستی در منطقه محقق شود.

دو روز پیش آمریکا به بهانه شلیک یک موشک به طرف پایگاه نظامی خود در عراق به ۵ پایگاه گروه کتائب حزب الله حمله هوایی کرد که در اثر این حمله دست کم ۲۸ نفر کشته شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حشدالشعبی حزب الکتائب عراق استانی سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۷۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه مقاومت عراق درباره حمله به هدف حیاتی در حیفا

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، مقاومت اسلامی عراق بامداد شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به یک هدف حیاتی در بندر اشغالی حیفا در فلسطین اشغالی حمله کرده است.

در ادامه مسیر مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی و حمایت از غزه و در پاسخ به جنایات رژیم غاصب علیه غیرنظامیان فلسطینی، مقاومت عراق با صدور بیانیه‌ای از حمله پهپادی به یک هدف حیاتی و مهم در حیفای اشغالی خبر داد.

رسانه جنگ نیروهای مقاومت عراق اعلام کرد که این حمله با چندین پهپاد صورت گرفته است.

در بیانیه رزمندگان گروه‌های مقاومت اسلامی عراق بر تداوم حملات به اهداف رژیم اسرائیل در پاسخ به جنایت‌های این رژیم در هدف قرار دادن غیرنظامیان تأکید شده است.

دیگر خبرها

  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • رژیم صهیونیستی در کف میدان شکست خورده است
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس تجلی حقانیت جمهوری اسلامی بود
  • مقام حزب‌الله: ایران بازدارندگی ساختگی اسرائیل را نابود کرد
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • بیانیه مقاومت عراق درباره حمله به هدف حیاتی در حیفا
  • افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال