Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرستاران این اسوه های صبر و ایمان که نبض حیات جامعه در زیر انگشتان با صلابت آن ها می زند دردهایی دارند به وسعت یک اقیانوس و دغده هایی که شاید کمتر مسئولی به آن ها توجه کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "راه آرمان" لباس سپیدت، رنگ یکدلی و سادگی است، حضورت اشارتی است زینب گونه در وادی عشق و دلدادگی، نبض حیات زیر لطافت انگشتانت تند می زند و چه زیبا خستگی را در مقابل پایداری و استقامتت به زانو در آوردی، خواب را بر چشمان خود حرام کرده ای و من در حیرتم که قلب تو از کدام دریای عشق پر شده که این چنین سیراب از ایمان و عاطفه در سرزمین انسانیت قدم برمی داری و رنج را به شوق و آرامش تبدیل می کنی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آری امروز روز توست، تویی که ادامه دهنده راه بانوی بزرگ اسلام، زینب کبری؛ پرستار تن رنجور ولایت، پرستار ارزش‌های مقدس هستی، روزت مبارک ای بزرگ بانوی صبر و استقامت.

پرستاری شغل نیست عشق است و عاطفه، این را مریم پرستار کرمانی به ما می گوید و معتقد است چون عاشقانه پا به این عرصه گذاشته همه سختیها و مشقت های این راه برایش قابل تحمل است و جز عشق چیزی نمی بیند.

این پرستار کرمانی که 12 سال سابقه کار دارد می گوید: من با علاقه این حرفه را انتخاب کردم و اگر باز هم به زمان انتخاب رشته برگردم دوباره پرستاری را انتخاب می کنم چرا که امید دادن و پرستاری از بیمارانی که رنج و درد سراسر وجودشان را فراگرفته و در بدترین شرایط زندگی شان به سر می برند برای من لذت بخش ترین تفریح دنیاست.

او در ادامه از سختی های شغلش برای ما گفت که دردناک ترین آن از نظر او دیدن مرگ و میر بیمارانی است که خانواده های آن ها امید زیادی به بهبودی آن ها داشتند و ادامه داد: پرستاری مشقت های فروانی دارد که اگر علاقه ای در کار نباشد به سختی می توانی شغلت را ادامه دهی، بیداری های شبانه، دوری از خانواده در تمام لحظات مهم زندگی آن ها، بی ملایمتی های برخی از همراهان بیماران تنها بخش کوچکی از مشکلات ما پرستاران است.

مریم که در بخش عفونی یکی از بیمارستان های شهر کرمان کار می کند می گوید: در حال حاضر که فصل شیوع آنفولوآنزا است امسال سه بار به این بیماری مبتلا شدم و لطف خدا و دعای همین مردم با من بوده است که توانستم به سلامت آن ها را پشت سر بگذارم اما کمبود نیروی کار و حجم زیاد فعالیت در ساعات کاری تمام توان و انرژی ما را می گیرد و این بزرگ ترین مشکلی است که سال های زیادی است مطرح می شود ولی مسئولان تا کنون اقدامی انجام نداده اند.

 این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی کرمان در آزمون استخدامی این دستگاه که در آبان ماه سال جاری برگزار شد علیرغم کمبود نیرو هیچ سهمیه ای برای جذب پرستار در شهر کرمان قائل نشد و این یکی از مشکلاتی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

سارا پرستار تازه کاری است که تازه طرحش تمام شده و چند ماهی می شود که به عنوان پرستار بخش کودکان در یکی از بیمارستان های کرمان مشغول به فعالیت است، چهره معصومی دارد و ریز نقش است و شاید به لحاظ ظاهری بهترین انتخاب برای بخش کودکان است.

مدت زمانی که ما در محل کار او حضور داشتیم، مدام مشغول فعالیت بود و به قولی روی پایش بند نمی شد، گاهی اوقات برای لحظاتی کوتاه گوشه ای دنج پیدا می کرد و با دستمال سفیدی که از جیبش بیرون می آورد آرام و بی سر و صدا اشک هایی که از گوشه چشمانش جاری می شد را پاک می کرد.

این صحنه برای منِ خبرنگار شکار لحظه ها بود و فرصت را غنیمت شمرده و به سراغش رفتم، از او سوال کردم تویی که مقابل کودکان پر از انرژی هستی و همیشه لبخند به لب داری دیگر این اشک ها برای چیست؟در پاسخ گفت: تحمل دیدن رنج این کودکان معصوم را ندارم و شاید به دلیل تازه کاری من است.

او در ادامه با خواندن این شعر که " خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است" می گوید: در این چند ماهی که اینجا کار می کنم تمام زندگی من همین کودکان شده اند و گاهی ناراحتی آن ها و بی تابی همراهان شان را با خود به منزل می‌برم و زمانی که مشغول انجام کار‌های روزمره ام هستم ساعت‌ها به آن فکر می‌کنم.

به عقیده این پرستار جوان پرستاری جز بارش باران عاطفه چیزی نیست و اظهار امیدورای کرد که بتواند تمام سال های خدمت خود را با صبر و پشتکار پشت سر بگذارد تا در محضر بزرگ ترین پرستار تاریخ، حضرت زینب(س) شرمنده نباشد.

با شنیدن واژه پرستار، اولین چیزی که در ذهن تداعی می شود یک پرستار خانم با روپوش سفید است ولی همه ما مردانی را دیده ایم که این لباس سفید را بر تن کرده و همچون مادری مهربان بر بالین بیماران شب خود را سپری می کنند و چه زیبا این لباس مهر و عاطفه بر تن مردانی که به کوه صبر و استقامت معروف اند.

مسعود یکی از همین پرستاران مرد است که در حال تزریق سرم به پیرمردی رنجور و بیمار در بخش اورژانس بیمارستان است، کارش که تمام شد دستان پیرمرد را گرفت و با نوازش دستان او، آرامشی دو چندان را به بیمارش تزریق کرد.

 از او سوال کردم چرا این حرفه را انتخاب کرده است که  با شور و هیجان خاصی پاسخ داد: علاقه اولین شرط ورود به حرفه پرستاری است و من با علاقه این شغل را انتخاب کردم و البته برای برخی از بخش های بیمارستان به ویژه اورژانس که نیاز به کاور سریع یک وضعیت دارد پرستار آقا بهتر است.

او در ادامه از سختی های حرفه پرستاری گفت و اذعان کرد: هر حرفه ای سختی کار خود را دارد اما مهم ترین دغدغه ما تعرفه گذاری پرستاری است به این معنی که 90 درصد کار بیماران را در بیمارستان پرستاران انجام می دهند ولی هنگام تعرفه گذاری، بیمارستان بخش عظیمی از هزینه خدمات بیمار را به حساب پزشک واریز می کند.

مسعود می گوید: در همه کشورهای جهان، حتی در افغانستان و پاکستان تعرفه گذاری انجام شده ولی در ایران هنوز این مسئله شفاف سازی و اجرا نشده است.

او کمبود نیروی کار را یکی دیگر از مشکلات این حرفه برشمرد و گفت: در هر شغلی اضافه کاری به دلخواه آن کارمند انجام می شود ولی اینجا به دلیل کمبود نیرو اضافه کاری به اجبار و بین 100 تا 150 ساعت است و جالب تر اینجاست هزینه ای هم که بابت اضافه کار پرداخت می شود علیرغم اینکه کار ما هیچ فرقی نمی کند نصف هزینه ساعات کار معمولی است.

مسعود از احساسات خود و خاطرات این حرفه این گونه برای ما می گوید: پرستاری یعنی درد بیماران را به جان خریدن و غیر ممکن است پرستاری ازدرد و رنج بیماران متاثر نشده باشد و برای من تلخ ترین خاطره ای که اخیرا در ذهنم ثبت شده فوت کودک 10 ساله ای است که به دلیل آنفلوآنزا جان خود را از دست داد و این ناراحتی برای من دردناک تر از لحظه ای بود که مادرم به دلیل بیماری در همین بیمارستان بستری شده بود.

دست مریزاد باید گفت به شما پرستاران مهربانی؛ شما که نور ایمانِ درون تان، گرمای زندگی را در کالبد جامعه جاری می کنید؛ دست خدا به همراهتان ای فرشتگان سرشار از مهر و عاطفه، دلتان همیشه گرم ای نگران چشم‌های خسته و بیمار و دعای همه دردمندان بدرقه راهتان ای سراسر لبریز از ایمان و یقین و نسیم رضایت خداوند گوارای وجود پاک و بی آلایش شما زنان و مردان اسوه نیکوکاری و ایثار.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۲۸۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی نهاد ریاست جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر، سازمان نظام پرستاری پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پرستاری، محمدتقی جهان‌پور اظهار کرد: پیش‌ نویس لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران در ۳۱ ماده تنظیم شده است که پیشنهادات سازمان نظام پرستاری مضاف بر مواد پیشنهادی معاونت پرستاری در ۱۲ ماده ارائه شده است.

وی افزود: مهم‌ترین محورها استخدام پرستاران همگام با توسعه تخت‌های بیمارستانی و نیاز کشور، تأمین معیشت و رفاه پرستاران و حمایت‌های گسترده جهت جبران خدمت، آینده‌سازی حرفه‌ای و تخصصی پرستاری، تکریم از بازنشستگان و اجرای صحیح قوانین حوزه پرستاری مثل قانون مشاغل سخت و زیان‌آور با مشارکت همه ذی‌نفعان مورد ویرایش و تدوین قرار گرفته است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: سازمان نظام پرستاری پیشنهاد ویژه‌ای در خصوص به‌کارگیری و استخدام نیروهای دوران کرونا داشته و مجدانه پیگیر این موضوع مهم هستیم. نسبت پایین پرستار به تخت در مقایسه با استانداردهای حداقلی، علاوه بر کاهش کیفیت خدمات درمانی و مراقبتی، اهمیت جذب و استخدام نیروهای جدید، به ویژه بازجذب نیروهای باتجربه دوران کرونا را بیشتر می‌کند.

جهان‌پور ادامه داد: تدوین این لایحه گامی مهم در جهت حمایت از حقوق پرستاران و ارتقای جایگاه این قشر فداکار در نظام سلامت کشور محسوب می‌شود و می‌توانیم، شاهد بهبود کیفیت زندگی و کاری پرستاران و افزایش انگیزه و رضایت شغلی آنها و در جهت ارتقای سلامت مردم باشیم.

وی گفت: ظرفیتی که سازمان نظام پرستاری دارد، یک شبکه بزرگ اجتماعی است که دارای ۱۵۹ هیئت‌مدیره در سراسر کشور است، مجموعه این هیئت‌مدیره‌ها و سازمان مرکزی می‌تواند واسط بین مردم و حِرَف با حاکمیت باشد، بنابراین ارج‌نهادن به مجموعه‌های گروه صنفی و حرفه‌ای و انجمن‌های علمی از دغدغه‌های مهم ماست و می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها به ما کمک کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی نهاد ریاست جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر، سازمان نظام پرستاری پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داد.

کد خبر 748838

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • مشکل کمبود پرستار با جذب نبرو حل نمی‌شود/ معیشت بزرگ‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران
  • درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
  • هرساعت اضافه‌کار پرستاران ۲۰۰۰۰ تومان است/احتمال افزایش مبلغ
  • یا اضافه کاری یا اخراج، پاسخ بیمارستان به اعتراض پرستاران
  • واکنش پرستاران گرگان به اضافه‌کار اجباری
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران