Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@17:16:59 GMT

گرم کردن مچ پای پیچ خورده اشتباه است

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۴۴۷۴۳

گرم کردن مچ پای پیچ خورده اشتباه است

خبرگزاری آریا - یک متخصص ارتوپدی و فلوشیپ آسیب‌های ورزشی گفت:پیچ خوردن مچ پا یکی از یکی صدمات شایع در بین ورزشکاران و افراد عادی است که معمولا با پیچ خوردن پا به داخل اتفاق می‌افتد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، حمید پدرام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: پیچ خوردن مچ پا یک اتفاق دردناک است که با تورم، کبودی و در بعضی مواقع با شکستگی استخوان نیز همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: پیچ خوردگی مچ پا که یکی از شایع‌ترین صدمات وارده بر افراد است که بیش از 90 درصد آن فقط بافت نرم استخوان و غضروف افراد آسیب می‌بیند و در نوع شدید آن که استخوان مچ پا شکسته می‌شود و فرد برای بهبود حال خود نیاز به عمل جراحی استخوان مچ پا دارد.
انواع صدمات مچ پا
این متخصص ارتوپدی و فلوشیپ آسیب‌های ورزشی گفت: مفصل مچ پا مفصلی استخوانی است که اطراف آن را تاندون و رباط قرار دارد و فاقد بافت‌های عضلانی است. از نطر آناتومی در دو طرف مچ پا دو دسته رباط قرار دارد؛ در قسمت مدیال (داخلی) رباط دلتوئید که قوی‌ترین رباط مچ پا است و اگر این رباط صدمه ببیند، فرد ممکن است دچار صافی کف پا نیز بشود در قسمت لترال (خارجی) چهار رباط وجود دارد که باعث استحکام مفصل مچ پا در قسمت داخلی و خارجی می‌شود.
هنگام آسیب مچ پا را سرد نگه دارید
پدرام تصریح کرد:برای درمان پیچ خوردگی مچ پا که همراه با تورم، کبودی و خارش است افراد باید در مرحله اول ابتدا مچ پا را سرد نگه دارند که این کار را می‌توانند با گذاشتن کیسه یخ انجام دهند. افراد در هر ساعت یک ربع کیسه یخ را استفاده کنند؛ برخلاف برداشت خیلی از افراد که در هنگام صدمه دیدن مچ پا ابتدا پایشان را گرم نگه می‌دارند ؛که این کار کاملا اشتباه است. زیرا افراد هنگامی که پایشان را گرم می‌کنند شاید دردشان کمتر شود، اما خونریزی و تورم مچ پا افزایش می‌یابد و در ادامه درد آن بیشتر می‌شود.پس سرد کردن مچ پا بهترین گزینه برای درمان اولیه است زیرا باعث انقباض رگ‌ها می‌شود و مقدار خون رسانی به عروق خونی ونوس ،کمتر و در نتیحه تورم بافت هم اتفاق نمی‌افتد. همچنین کیسه یخ با بی حس ساختن موضع، درد و خونریزی را کاهش می‌دهد.
وی بیان کرد: افرادی که مچ پایشان آسیب می‌بیند علاوه بر استراحت باید با آتل آن را ببند،و در هنگام استراحت، پا کمی بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد، همچنین می توانند ازبانداژ برای بستن پا استفاده کنند.
چه زمانی باید مچ پا را گچ گرفت؟
این متخصص ارتوپدی و فلوشیپ آسیب‌های ورزشی یادآوری کرد:در بعضی مواقع که مچ پا افراد صدمه شدیدی دیده است و فرد ممکن است نتواند راه برود در اینجا باید پا فرد گچ گرفته شود. اما شاید برای برخی‌ها گچ گیری خیلی عذاب آور باشد، ولی باید بدانند که با گچ گیری بافت صدمه دیده زودتر جوش می‌خورد و محل صدمه دیده تقریبا به شکل اولیه خود باز می‌گردد. اما اگر گچ گرفته نشود بافت در حین حالی که به فعالیت مشغول است بلندتر از حد طبیعی خود جوش می‌خورد و ممکن است باعث لقی مچ پا شود.
وی بیان کرد:در صدمه غضروف مفصلی معمولا استخوان قاب که در مفصل مچ پا قرار دارد وقتی پیچ می‌خورد، به استخوان‌های اطراف کشیده می‌شود و ممکن است تکه‌ای از این استخوان همراه با غضروف از استخوان کنده شود و یا خون رسانی دچار اختلال شود؛ که در این حالت هم پا نیاز به گچ گیری دارد.
این متخصص ارتوپدی و فلوشیپ آسیب‌های ورزشی پیشنهاد کرد:افراد زمانی که دچار آسیب دیده گی خفیف مچ پا شده اند می‌توانند از کفش‌های ورزشی ساق داراستفاده کنند این کفش‌ها علاوه بر ثابت نگه داشتن پا دیگر نیاز به گچ گیری نیست و باعث می‌شود فرد زودتر به بهبود کامل برسد.
پدرام توصیه کرد:افراد در تورم‌ حاد چه در مچ پا و چه در زانو که با درد، کبودی و قرمز همراه است حتما به مواری که در بالا ذکر کردیم توجه کنند.و اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۴۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعی آب مکرر در شهرک والفجر رباط کریم

به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، در منطقه رباط کریم شهرک پرجمعیتی به نام والفجر وجود دارد که اکثر ساکنان آن را نیروهای زحمت کش ارتشی تشکیل می دهند اما متاسفانه این نیروها با کم توجهی مسئولین مواجه و دچار قطعی آب مکرر لوله کشی هستند و خواستار توجه مسئولین به این موضوع . 

پیام شهروند خبرنگار ما

قطعی آب ۳ بار در روز شده و زندگی همه ساکنین رو مختل کرده است . به این ترتیب از ساعت ۱۰شب تا ۴صبح قطع  ، ازساعت ۶صبح تا ۱۱ ظهر قطع ، از ساعت ۱۲ عصر تا ۱۹قطع.واقعا با این تایم طولانی همه دارن اذیت میشن،گرما شدیده نیاز به کولر داریم ،شستشو،استحمام،پخت و پز،نوزاد داریم، بچه مدرسه ای داریم همه نیازمند آب هست .هیچکدوم از مسئولین هم کاری برای رفع این مشکل نکردن و فقط پیام میذارن صبوری کنید،قناعت کنید .این انصاف نیست اینجا منطقه نظامیه،هیچ امکانات رفاهی که نداره آب که ضروری ترین چیز زندگی هم هست قطع می‌کنند .چطور میشه اینجا زندگی کرد؟؟؟از پارسال تا امسال نتونستن واقعا این مشکل و رفع کنن پارسال از تیر شروع شد قطعی اب امسال از اردیبهشت زنو بچه مردم چ گناهی کردن بدون اب مگه میشه زندگی کرد در طول روز فقط ۵ ۶ ساعت اب داریم اونم تیکه تیکه قطع میکنن
همسران و پدران ارتشی ما سالها تو منطقه لب مرز بودن زحمت میکشن این حقشون نیست امکاناتشان اینطور باشه.پس کی میخواد رسیدگی بشه ؟؟؟؟چرا پشت گوش میندازن اینجا بالای ۹ هزار نفر ساکنن لطفا ب فکر مردم باشید رسیدگی کنید

دیگر خبرها

  • علت صدور «برگ جریمه رانندگی اشتباهی» چیست؟
  • قطعی آب مکرر در شهرک والفجر رباط کریم
  • ۵ درصد جرائم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود
  • ۵ درصد جرایم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود/ دو علت بروز خطا
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • رباط‌داده‌های پرسپولیس، یکی هست، سه تا فصل بعد!
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • جزییات ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی | جزییات این طرح چیست؟