Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان نماینده معاونت محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست کشور گفت: با همکاری همه ذینفعان مدیریت اهداف زیست بومی تالاب امیرکلایه اجرایی می شود.

ژاله امینی امروز در کارگاه مدیریت زیست بومی تالاب امیرکلایه که به همت پژوهشکده جهاد دانشگاهی در شهرستان لاهیجان برگزار شد، گفت: در برگزاری این کارگاه ها شاهد حضور جمع زیادی از ذینفعان هستیم که از ارگان های مختلف در این کارگاه شرکت کرده اند اما همه دغدغه مشترک حفاظت از تالاب امیرکلایه را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تمامی شرکت کنندگان در این جلسه کسانی هستند که در کارگاه اول به عنوان ذینفعان اصلی یا ثانویه شناسایی شدند.

امینی با بیان اینکه چشم انداز و هدف نهایی و مشکلات تالاب مشخص شده است، ادامه داد: در این کارگاه پس از تحلیل مشکلات، اقدامات اولویت دار و مسؤلیت هریک از ذینفعان تعیین می شود.

وی تصریح کرد: این کارگاه برای تهیه برش های اجرایی و تامین اعتبار آتی ملی و استانی تاثیرگذار خواهد بود.

امینی خاطرنشان کرد: شناسایی مشکلات تالاب و طبقه بندی کردن این مشکلات در این جلسه که انجام شد کمک می کند که شاهد اجرایی شدن مدیریت زیست بومی به شکل کاملا صحیح باشیم.

نماینده معاونت محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست کشور گفت: هدف اصلی احیای تالاب و مدیریت زیست بومی توسعه پایدار است و تحقق این اهداف نیاز به مشارکت تمامی ذینفعان دارد.

منصور سربازی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در ادامه این کارگاه، گفت: در رویکرد زیست بومی رویکرد برموضوعاتی نظیر بهره برداری پایدار و منافع ذینفعان به خصوص جوامع انسانی با توجه منابع محدود به صورت همزمان توجه می شود.

وی افزود:در مدیریت زیست بومی که در تالاب امیرکلایه در حال انجام است، بستر مناسب برای مشارکت ذینفعان در مدیریت و حفاظت تالاب در حال فراهم شدن است.

سربازی ادامه داد: مدیریت زیست بومی در حقیقت راهبردی برای مدیریت یکپارچه منابع آبی، زمین و معیشت که حفاظت و استفاده پایدار را به شیوه ای متعادل گسترش می دهد و رویکرد حفاظتی پیشرفته است که درآن حفاظت از محیط زیست با به رسمیت شناختن بهره برداری های معقول اقتصادی و در نظرگرفتن نقش انسان به ویژه جوامع محلی به عنوان بخشی از زیست بوم انجام می شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در مدیریت زیست بومی حفظ زیست محیط زیست صرفا یک سازمان مستقل نیست بلکه عملیات است که طی فرایند مشارکتی و با محوریت یک سازمان متولی و همکاری سایر سازمان های ذیربط و مردم محقق می شود.

وی افزود: در این فرایند زیست بومی که در تالاب امیر کلایه توسط پژوهشکده محیط زیست در حال انجام است،تداوم بین انسان و طبیعت و همچنین همگرایی توان و عزم جوامع امنسانی، مراجع دولتی و غیردولتی زمینه بسیار مناسبی را برای حفاظت از محیط زیست و تحقق توسعه فراهم می آورد.  

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی برنامه جامع مدیریت زیست بومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۶۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ عبدالرحمن زحمتی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند و زنده‌گیری نوزادان حیات‌وحش پیگرد قانونی دارد.
معاون حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به آغاز فصل زایش وحوش گفت: محیط بانان پارک‌های ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین نخستین بره‌های متولد شده‌ی امسال را مشاهده کرده اند.
روح الله لایق افزود: بارندگی‌های مناسب اسفند و فروردین ماه سبب رویش گیاهان و پوشش مناسب گیاهان در مراتع شده وشرایط برای زیست گونه‌های علفخوار همچون قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز مناسب است.
وی در ادامه گفت: فصل بهار گردشگران بیشتردر طبیعت حضور می‌یابند که توصیه می‌شود در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت از لمس آنها خودداری کنند، زیرا موجب جدا کردن این نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

به علت نبود آگاهی ،بسیاری از نوزادان وحوش از چرخه طبیعت خارج می‌شوند
معاون حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: هر ساله در فصل بهار و زمان زادآوری حیات وحش، به علت نبود آگاهی بسیاری از مردم نسبت به برخورد صحیح هنگام مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، بسیاری از نوزادان از چرخه طبیعت خارج می‌شوند.
لایق از طبیعت گردان خواست از نزدیک شدن و نوازش بره‌ها و نوزاد وحوش خودداری کنند، چون نوزادان حیواناتی که با لمس و نوازش کردن و یا در آغوش گرفتن بوی انسان به خود گرفته اند، تلف می‌شوند.
در طبیعت و مناطق حفاظت شده‌ی خراسان شمالی ۶۵ گونه پستانداران زیست می‌کنند.

دیگر خبرها

  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان