Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-07@17:19:33 GMT

آخرین دفاعیات متهمان پرونده بانک سرمایه

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۳۴۹۳۲

در ادامه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه، آخرین جلسه اخذ دفاعیات جهانبانی و صالحی برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عمار صالحی در جلسه ارائه آخرین دفاعیات خود در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران اقتصادی با اشاره به تسهیلات ۶۰ میلیارد تومانی اعطا شده توسط بانک سرمایه اظهار کرد: یک روز بعد از خروج من از شرکت، بانک، در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۹۳ با اعطای تسهیلات موافقت می‌کند این در حالی است که در کیفرخواست عنوان شده بنده تسهیلات ۶۰ میلیارد تومانی را دریافت کرده‌ام و بدون هیچ اطلاعی از شرکت خارج شده‌ام، اما بنده با بانک مکاتبه کردم که شعبه نامه‌های ما را در پرونده قرار نداده است مستند این سخن نیز موجود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نماینده دادستان خطاب به متهم صالحی گفت: مستند آن را نشان دهید.

متهم مستندات را به نماینده دادستان ارائه داد و گفت: تاریخ استعلام موجود و بانک در جریان بوده است. به شکل عجیب و قریبی اصول اسناد گم شده است و من نمی‌دانم چرا همان سندی که روی آن ادعای جعل داریم توسط بانک گم شده است.

صالحی افزود: به بازپرس مراجعه کردم که جعل را ثابت کنم، اما گفته شد اصول اسناد وجود ندارد. شاید اشتباه کردم که پذیرفتم از روی کپی بررسی کنند، چون وقتی اشتباهی پیش بیاید می‌گویند خودتان گفتید.

قاضی مسعودی مقام در این هنگام گفت: اصول اسناد آقای رضوی و شما وجود ندارد.

متهم صالحی پاسخ داد: من با آقای رضوی نسبت فامیلی دارم، اما متصل کردن افراد به یکدیگر صحیح نیست. نوع ارتباط من با آقای رضوی با وجود این که فامیل هستیم اصلاً نزدیک نیست و این گونه نیست که با هم کاری انجام داده باشیم.

عمار صالحی در ادامه ارائه آخرین دفاعیات خود در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران اقتصادی اظهار کرد: زمانی که وارد شرکت تیبا متعلق به جهانبانی شدم، جهانبانی به شدت مشغول خرید و فروش بود و همیشه کمبود نقدینگی داشت و به یکباره متوجه شدم ۲۰ میلیارد تومان از حساب شرکت که من مدیرعامل آن بودم و برداشت پول فقط با امضای من امکان داشت کسر شده است.

او ادامه داد: با بانک تماس گرفتم و علت را جویا شدم که آن‌ها گفتند طبق توافق قبلی که با جهانبانی دارم به دستور به از شرکت زیرمجموعه‌اش پول جابه جا می‌شود و من گفتم این غیرقانونی است و شکایت می‌کنم. پس از آن جهانبانی با من تماس گرفت و گفت چرا ناراحت هستی؛ این یک اشتباه سهوی است که مدیر مالی انجام داده است و سپس به من گفت که با بانک سرمایه کار می‌کند و اگر بخواهد می‌تواند برای شرکت تسهیلات بگیرد و گرفتن تسهیلات هم جرم نبود.

متهم پرونده بانک سرمایه ادامه داد: در این ارتباط با جهانبانی به توافق رسیدیم تا این کار را انجام دهیم و دو عضو دیگر هیئت مدیره شرکت تیبا برادر جهانبانی و یک از منسوبین او بود که مصوبه را صادر کردند و من باید به عنوان مدیرعامل آن را اجرا می‌کردم.

او گفت: جهانبانی را اهل تقوا می‌دانستم و می‌دانم و آن زمان او با بسیاری از افراد صاحب اعتبار تعامل و معاشرت داشت و جهانبانی با نوع تعاملی که با بانک داشت اوراق قرارداد را به دفتر شرکت آورد و ما به بانک نرفتیم و هیچ ناظری از بانک نیز حضور نیافت و همه مدیران شرکت اوراق قرارداد را امضا کردند و اکنون چرا فقط من باید پاسخگو باشم.

صالحی تاکید کرد: قرارداد مربوط به تسهیلات ۵۰ میلیارد تومانی را امضا کردم، اما قرارداد مربوط به تسهیلات ۶۰ میلیاردی جعلی است. متاسفانه نماینده دادستان در جلسات قبلی گفته است که من دون پهلو حرف زدم و در یک جایی گفتم امضا کردم، در جای دیگر گفتم امضا نکردم و در جای دیگر گفته‌ام در میهمانی بودم و در حالتی بودم که نفهمیدم که چه امضا کردم در حالی که من چنین صحبتی نکردم.

در این لحظه نماینده دادستان گفت: این عین صحبت‌های شماست.

متهم ادامه داد: من گفتم در زمانی که در دفترم میهمان داشتم جهانبانی مراجعه می‌کرد و نامه‌ای را که درهمان شرایط که میهمان داشتم جلوی من می‌گذاشت و اصرار می‌کرد که امضا گفتم و می‌گفت عمار جان دیر شده زود امضا کن و من وقت نمی‌کردم نامه را بخوانم.

در ادامه نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: آقای جهانبانی می‌گوید که شما به او گفته‌اید سند‌های مربوط به ۱۷۰ شاکی را آزاد می‌کنیم به شرطی که او در دادگاه علیه شما حرفی نزند.

متهم پاسخ داد: خیر. مسئله چیز دیگری است. جهانبانی به من گفت که در شرکت ابرار از افراد مختلف مطالباتی دارد و مجموع مطالباتش بسیار بیشتر از بدهی به بانک سرمایه است. از من خواست اموال و دارایی شرکت آرمانی را به امانت به او بدهم تا بدهی‌های خود را تسویه کند و در عوض ۷ درصد از سهام شرکت ابرار را به من بدهد. او به من گفت که خودت می‌توانی مدیرعامل شرکت ابرار شوی و مطالبات را وصول و بدهی‌ها را پرداخت کنی و هر چه ماند ۷ درصدش برای خود باشد.

او اضافه کرد:، اما بعد از آن جهانبانی نظر خود را عوض کرد و گفت: نظرم عوض شده و شما لایملک شرکت آرمانی را به من واگذار کن تا بدهی سایر بانک‌ها را تسویه کنم، اما فکر نکنی که این کار بابت چه امری بوده است و تو فقط اموال و دارایی شرکت آرمانی را در اختیار من بگذارد.

صالحی گفت: ترجیح دادم برای حفظ حقوق بانک این کار را انجام ندهم و بنابراین پیشنهاد جهانبانی را قبول نکردم.

او افزود: من مال شبهه‌ناک نگه نمی‌دارم چه رسد به اینکه دستگاه نظارتی بگوید به این نتیجه رسیده‌ایم که این مال شبهه‌ناک بوده و وارد دارایی‌های شما شده است؛ و به همین خاطر خانه زعفرانیه را قبل از اینکه شما بگویید تحویل دادم. ملک زعفرانیه به نام من سند نخورده بود، بلکه جهانبانی اصرار کرد که در این ملک ساکن شوم و یک سال بعد نیز ملک را تخلیه کردم.

متهم پرونده بانک سرمایه گفت: زمانی که خواستم از شرکت خارج شوم تسهیلات با اصل سود تسویه شده است، اما برای اطمینان خاطر در قرارداد خروج از شرکت شرط کردم چکی به مبلغ اصل تسهیلات و یک چک نیز به مبلغ سود آن به عنوان امانت داده شود که این چک‌ها را در حال حاضر در اختیار دارم.

آخرین دفاعیات جهانبانی

جهانبانی در مورد کیفرخواست خود گفت: عنوان شده اتهام بنده اخلال در نظام اقتصادی از طریق تحصیل مال نامشروع است در حالی که نماینده بانک شاکی اتهامات واهی را در قالب شکایت به دادسرا ارسال کرده و دادسرا ۱۱۰۸ روز بازداشت و تحقیقات و اخذ نظریه کارشناسی شکایت وکیل بانک شاکی را به عنوان کیفرخواست آورده است.

او افزود: ماده ۲ قانون تشدید اختلاس تعریف مبهم از تحصیل مال نامشروع ارائه داده درحالی که اقدام گروه‌ها و شرکت‌های تحت مدیریت بنده با انگیزه امور بازرگانی در زمان تحریم‌ها بوده و مصداق بزه یاد شده نیست.

جهانبانی گفت: بنده تسهیلاتی به میزان ۷۰۰ و یک میلیارد تومان از بانک سرمایه گرفتم که باید بگویم تسهیلات دریافتی با تصویب اعضای هیئت مدیره و ارائه وثیقه دریافت شده و کل تسهیلات دریافتی از سوی شرکت‌ها ۶۵۱ میلیارد بوده است.

او ادامه داد: نرخ سود تسهیلات از بانک سرمایه ۲۹ تا ۳۲ درصد بوده و این میزان سود دو برابر نرخ ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌ها بود. با این حال صرف نظر از اخلال در نظام بانکی به عنوان اتهام بنده در بزرگنمایی و با احتساب سود مبلغ هزار میلیارد به عنوان اتهامی بنده در پرونده ذکر شده است.

این متهم افزود: از بابت اصل و سود تسهیلات مبلغ ۳۵۱ میلیارد را نقدی پرداخت کردند و مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به بانک شاکی بدهکاران داده شد این در حالی است که اموال قابل تهاتر در اختیار بانک به مراجع قضائی هم موجود است.

این متهم با بیان اینکه عمده تسهیلات بانکی در جهت واردات کالا‌های ضروری بوده گفت: بنده ۷۵۰۰ تن گوشت وارد کردم و ارز با مبلغ دولتی دریافت نکردم و به هیچ بانکی تعهدات ارزی ندارم.

جهانبانی افزود: تمام واردات با مجوز رسمی و از طریق گمرک وارد شده و در اطلاعات سیستمی ثبت شده همچنین تا سال ۹۴ هیچ بدهی معوق به بانک سرمایه نداشته ایم و ۲۷ اسفند همین سال، اولین تاریخ سررسید تسهیلات بود.

او با اشاره به بازداشتش قبل از تاریخ سررسید تسهیلات گفت: بنده ۸ ماه قبل بازداشت شدم و در کیفرخواست صادره به دلیل نادیده انگاشتن زنجیره شرکت‌های شش گانه به عنوان واحد‌های تجاری، ادعای مصرف کردن بخشی از تسهیلات دریافتی در موارد غیرضروری به عنوان خیانت در امانت هم به عنوان بزه برای بنده مطرح شده است.

جهانبانی گفت: کل تسهیلات دریافتی اینجانب ۶۵۱ میلیارد تومان بوده است که از سال ۹۱ تا ۹۴، ۳۵۱ میلیارد تومان پرداخت شده و خالص مانده آن‌ها ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

او افزود: موضوع مصرف عمومی مطرح است بنابراین اتهام یاد شده با توجه به میزان کالا‌های اساسی و ضروری در زمان تحریم‌ها خلاف واقعیت است.

جهانبانی افزود: در واردات کالا‌های اساسی به کشور هیچگونه ارز مرجع دولتی دریافت نکردیم در حالی که استحقاق دریافت ارز مرجع را داشتیم.

او با بیان اینکه تمام واردات با مجوز رسمی بوده است و حقوق دولت پرداخت شده افزود: در زمان دریافت تسهیلات سرمایه ثبت شده شرکت‌ها حداقل یک دهم تسهیلات دریافتی بوده و تنها در یک مورد تناسب سرمایه با مبلغ تسهیلات وجود نداشته که در این مورد مدیران اقدام به افزایش سرمایه کشور از ۲ به ۴ میلیارد کردند.

او افزود: تسیهلات دریافتی در قالب مشارکت مدنی بازرگانی بوده و به همین دلیل اتهام مطروحه با توجه به واردات کالا‌ها در زمان تحریم و مستندات مربوط به مالیات عملکرد شرکت‌ها از مصادیق تمسک به امور واهی است و مبنای طرح اتهام اخذ تسهیلات بوده و نمی‌تواند مصداق بزه باشد.

قهرمانی نماینده دادستانی نیز در ادامه خطاب به متهم جهانبانی گفت: در شرکت‌هایی که داشتید افراد روستایی هیئت مدیره و مدیران آن بودند شما با این شرکت‌ها وارد بانک شدید و بانک خارج از حد اعتباری به شما تسهیلات داده است.

او افزود: حد اعتباری شما ۲۹ میلیارد بوده، اما چرا بسیار بیشتر از این‌ها تسهیلات گرفته و در زعفرانیه ملک می‌گرفتید، همچنین می‌گویید ارتباطی با آقای بخشایش نداشتید، اما در تمامی تسهیلات امضای آقای بخشایش وجود دارد.

او در مورد ۳۵ میلیارد تومان رد مال توسط متهم گفت: ما چنین چیزی را ردیابی نکردیم. ۱۲۰۰ میلیارد اصل تسهیلات شما در پرونده ذکر شده، اما ما اصل تسهیلاتی که در ید شما بود را در نظر گرفتیم یعنی ۷۰۱ میلیارد تومان. البته بعد از آن رضوی و دیگر بدهکاران بانکی پرتوقع شدند.

قهرمانی خطاب به قاضی گفت: جهانبانی اموال زیادی در بیرون دارد ۳۴ میلیارد تومان در کارخانه سنگستان پاسارگاد دارد و بار‌ها به همسرشان اعلام کردم که در این رابطه کمک کنند همچنین ملک اردبیل ایشان به گفته خودش روزی ۲۰۰ میلیون درآمد دارد از دادگاه در رابطه با اموال بیرون از زندان این فرد از جمله مجتمع گردشگری در مشکین شهر تقاضای کمک دارم. همچنین ۱۱ درصد سهام مؤسسه ملل برای جهانبانی است.

او درباره با عمار صالحی دیگر متهم پرونده گفت: این فرد با پول شرکت‌ها ۴ واحد مسکونی در بلوار دریا سعادت آباد و دو واحد تجاری دارد.

قهرمانی ادامه داد: ۱۷۰ نفر از مردم سند‌های خود را به جهانبانی دادند تا با آن‌ها وام بگیرد من هرروز اشک ان‌ها را در جلوی محل کارم می‌بینم. شما اهلیت برای دریافت این تسهیلات را نداشتید نمی‌توانستید ۷۰۰ میلیارد تسهیلات بگیرید.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: بانک سرمایه دفاعیات دادگاه قاضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۳۴۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات ودیعه مسکن به ۴۴۵ هزار متقاضی پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، سیداحمد خادمیان به تشریح وند ارائه تسهیلات ودیعه مسکن توسط بانک‌ها پرداخت و افزود: تاکنون یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۶ نفر از متقاضیان در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کردند که از این میزان متقاضی ثبت‌نام شده، یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ نفر حائز شرایط دریافت وام ودیعه مسکن شناخته شدند.

مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن ادامه‌داد: از تعداد حائزان شرایط دریافت وام ودیعه مسکن یک میلیون و ۳۳ هزار و ۳۰۵ نفر به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن معرفی شدند که بانک‌ها تاکنون با ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر عقد قرارداد کردند.

خادمیان تصریح‌کرد: با توجه به تکلیف قانونی، ضرورت دارد تا بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات به معرفی‌شدگان سرعت بدهند.

تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، در سایر شهر‌ها به ۱۰۰ میلیون تومان و در روستا‌ها به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. چگونگی بازپرداخت این وام نیز با توجه به سود ۱۸ درصدی که باید حداکثر در پنج سال پرداخت شود، محاسبه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ختم رسیدگی به پرونده تتلو با یک اشتباه کردم ساده | آموزش مناسبی ندیدم!
  • پیگیری وضعیت وام ازدواج با کد ملی
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • روش ثبت نام وام 100 میلیون تومانی بانک آینده به صورت غیرحضوری
  • انهدام باند سرقت خودرو و کشف خودرو سرقتی 
  • جزئیات جدید از تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند
  • تسهیلات ودیعه مسکن به ۴۴۵ هزار متقاضی پرداخت شد