Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@22:40:26 GMT

چرا عقب ماندگی مزدی کارگران جبران نشد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۴۹۷۶۱

چرا عقب ماندگی مزدی کارگران جبران نشد؟

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران با اشاره به اینکه کاهش قدرت خرید کارگران طی چند سال اخیر به عنوان مهمترین چالش این قشر مطرح است گفت:قرار بود بحث عقب ماندگی مزدی کارگران طی دو سه دهه جبران شود که محقق نشد. ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹ اقتصادی کار آفرینی و اشتغال نظرات - اخبار اقتصادی -

حمیدرضا امام‌قلی‌تبار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم‌، طی یادداشتی برای تسنیم درباره قدرت خرید کارگران  نوشت: در چند ساله اخیر کاهش قدرت خرید کارگران به عنوان  مهمترین چالش این قشر در سطح کشور قلمداد می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی این موضوع از خانوارهای کارگری در دو سه دهه اخیر گویای این مطلب است که در خوشبینانه ترین حالت با کاهش حداقل 100 درصدی  روبرو بوده است. نکته حائز اهمیت در این بین سهم بیش از 50درصدی این کاهش در یک دهه اخیر است که نشان از آن دارد کارگران کشورمان در این سالها زیر فشار شدید اقتصادی هستند.اینکه این چالش چه تبعاتی را در جامعه و خانوارهای کارگران برجای خواهد گذاشت قابل بررسی است.

آغاز جدی محاسبات سبد معاش از دوشنبه آینده /قدرت خرید کارگران باید احیا شود

این قشر به همراه خانواده های خود بیش از 50درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند که در نهایت مصرف کننده نهایی کالاها و خدماتی هستند که در کشور تولید و عرضه می گردد.کاهش قدرت خرید کارگران باعث کاهش تقاضای  بیش از نیمی از جمعیت کشور  خواهد شد که رکود در تولید و خدمات را با خود به همراه دارد.ادامه این فرآیند باعث تعطیلی بنگاه های تولیدی تعدیل نیرو و در نهایت  باعث افزایش بیکاری شاغلین و سرازیر شدن این افراد برای دریافت بیمه بیکاری به تامین اجتماعی میگردد.

بااین حال علاوه برچالش فوق اثرات منفی این موضوع در سطح خانواده نیز به طور محسوسی نمود پیدا کرده است. بررسی میدانی از تأمین معیشت خانواده  توسط سرپرستان خانوارها نشان دهنده این واقعیت است که کارگران از تأمین حداقل معاش خود درمانده و عاجز شده اند. تأمین هزینه های مسکن و خوراک و پوشاک و درمان و آموزش مهمترین نیازهای خانوارهاست و در این میان طی دوسال اخیر ، اجاره مسکن سهم 70درصدی  از درآمد کارگران را بلعیده است .اینکه کارگران با چه وضعیتی 30درصد مابقی درآمد خود را در بخش خوراک و پوشاک و درمان  و آموزش هزینه می‌کنند جای تعجب و تفکر دارد .به اعتقاد نمایندگان کارگران  این خانوارها ضمن دست کشیدن از حداقل های زندگی در حال گذران امورات خود آن هم نه برای زندگی کردن بلکه صرفا جهت  زنده ماندن هستند.

البته در چند سال اخیر با تلاش نمایندگان واقعی کارگران در مراجع رسمی و علی الخصوص شورای عالی کار مقرر گردید که هر ساله علاوه بر افزایش سطح دستمزدها در یک بازده زمانی چند ساله عقب ماندگی مزدی کارگران که طی دو سه دهه اخیر اتفاق افتاده است جبران شود که متأسفانه بواسطه عدم فراهم بودن زیرساخت های لازم و عدم پیش بینی شرایط اقتصادی بواسطه برخی سوء مدیریت ها  و نیز نگاه محافظه کارانه دولت نه تنها این عقب ماندگی مزدی ترمیم نگردید بلکه تشدید شده است.

البته انتظار می رود که در بررسی فرآیند افزایش حقوق سال جاری باتوجه به  ماده 41 قانون کار نرخ تورم واقعی به همراه سطح معیشت منطقی مبنای تعیین این موضوع باشد. علاوه برآن جبران عقب ماندگی مزدی نیز از مطالبات جدی جامعه کارگری و نمایندگان آنهاست.اینکه دولت و نمایندگان کارفرمایان در سال جاری برای این فرآیند چه استدلالی ارائه میکنند، اما تکرار رویه های گذشته همچون افزایش یک یا دو درصدی حقوق سال  آینده  کارگران علاوه بر نرخ تورم اعلامی تحت هیچ شرایطی از سوی کارگران و نمایندگان آنها پذیرفتنی نیست.

 انتهای پیام/

R1012189/P/S7,82/CT1 واژه های کاربردی مرتبط اخبار کارگران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار کارگران اخبار کارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۴۹۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت ورود واگن‌های جدید مترو به کشور/برای ورود واگن‌ها عقب ماندگی نداریم

وزیر کشور آخرین وضعیت ورود واگن‌های جدید مترو به کشور و پیگیری‌های وزارت کشور جهت تأمین واگن‌های مترو برای تهران را تشریح کرد.

احمد وحیدی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح روند ورود واگن‌های جدید به کشور و تأیید کارشناسی واگن های جدید، گفت: یکی از موضوعات جدی در دستور کار وزارت کشور بحث تأمین واگن‌ها و احداث خطوط ریلی است که دولت در مجموع اهتمام جدی در این زمینه دارد.

وی افزود: دولت طی ۳ سال اخیر منابع خوبی در رابطه با ایجاد مترو و خطوط اصلی اختصاص داده که با کمک شهرداری تهران در این رابطه اقدامات خوبی انجام شده است.

برای ورود واگن‌های مترو از نظر زمانی عقب ماندگی نداریم

وزیر کشور ادامه داد: بی تردید تأمین واگن مترو در دستور کار است و کارها روی روال است؛ اما زمان می برد؛ قطعا زمان طبیعی خود را دارد و از نظر زمانی عقب ماندگی نداریم.

قرارداد واگن‌های جدید مترو مدتها قبل رها شده بود

وی تأکید کرد: ورود واگن‌های جدید مترو در چارچوب قراردادی بوده که قبلاً مدتها رها شده بوده؛ اما در دولت جدید فعال شده و در دستور کار و پیگیری قرار گرفته است و طبق روال خودش هم کار دنبال خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران ریاست شورای اسلامی شهر تهران اخیراً در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره ورود واگن های جدید به تهران گفته بود: مایه تأسف است که ماه‌ها از انعقاد قراردادها گذشته؛ اما در داخل کشور موانع زیادی وجود دارد و موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است؛ لذا امیدواریم وزیر کشور قاطعانه تصمیم بگیرد و جلوی این توقف گرفته شود.

وی تأکید کرده بود: تا امروز تأیید فنی برعهده مترو بوده؛ لذا امیدواریم وزیر کشور قاطعانه تصمیم بگیرد و جلوی این توقف گرفته شود. اینکه از این موضوع چه کسی نفع می‌برد نمی‌دانم اما اینکه چه کسی ضرر می‌کند باید بگویم همه ضرر خواهند کرد. به جای اینکه قدر بدانند و کمک کنند اینگونه کار را متوقف می‌کنند، لذا باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت ورود واگن‌های جدید مترو به کشور/برای ورود واگن‌ها عقب ماندگی نداریم
  • نمایندگان قزوین پیگیر افزایش حقوق کارگران باشند
  • ببینید | درخواست معاون حقوقی رئیسی از نمایندگان مجلس آینده برای رفع مسائل اقتصادی!
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • شهرداری ارومیه از اعتبارات ملی محروم مانده است