Web Analytics Made Easy - Statcounter

 اکنون افزون بر ۶۰ درصد از مردم استان اصفهان به گفته مسوولان امر از خدمات پرونده سلامت استفاده می‌کنند و سلامتی آن‌ها تحت مراقبت پزشک و مراکز بهداشتی است و در صورت مشاهده علایم بیماری آن‌ها به مراکز درمانی معرفی می‌شوند.
بر اساس آمار موجود، ۴۸۲ خانه بهداشت و ۲۴۲ پایگاه سلامت در استان اصفهان به مردم  خدمترسانی می‌کنند که بیش از ۵۰۰ بهوروز در این مراکز و روستاهای کم جمعیت خدمات بهداشتی ارایه می‌دهند که این فعالیت‌ها در راستای پیشگیری از بیماری هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استان اصفهان دارای حدود ۶ هزار تخت بیمارستانی، ۵۲ بیمارستان(۳۷ دولتی و ۱۵ خصوصی و خیریه)، حدود ۵۰۰ پایگاه سلامت شهری، بیش از ۵۲۰ باب خانه بهداشت روستایی و ۸۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی است.

آران‌ و بیدگل از جمله شهرستان‌های استان اصفهان با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر در شمالی‌ترین نقطه استان در سال‌های گذشته رشد خوبی به ویژه در بخش صنعت و تولید محصولات صادرات محوری مانند فرش ماشینی و فولاد داشت و همین موضوع این شهرستان را به یکی از کانون‌های مهم جمعیتی منطقه تبدیل کرد.

این در حالی است که ارایه خدمات از جمله در بحث سلامت به سرعت این تغییرات پیش نرفت و همین امر موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان ساکن این منطقه شد؛ ضریب اشغال تخت ۶۰ درصدی تنها بیمارستان عمومی و ضریب ۳۰ درصدی بیمارستان زنان و زایمان آران‌ و بیدگل مبین این امر است.

نظیر این چالش بهداشتی در دیگر شهرستانهای استان اصفهان از جمله خور و بیابانک، فریدن، بویین و میاندشت، دهاقان، خوانسار و نایین وجود دارد که شهروندان این مناطق توجه بیشتر مسوولان امر به این مهم را خواستار شدند.

شماری از شهروندان آران‌ و بیدگلی با گلایه از کمبود امکانات و خدمات بهداشتی، درمانی و آرایشی در مرکزهای بهداشتی و درمانی، نبود پزشک متخصص در برخی رشته‌ها و لزوم مراجعه بیماران به کاشان، اصفهان یا قم و کمبود تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی را از جمله مشکلات عنوان کردند.

یکی از شهروندان بیان کرد: یکی از مشکلات درمانی این شهرستان که موجب سردرگمی و اتلاف وقت بیماران و مراجعان می‌شود، فقدان وجود سیستم نوبت‌دهی از راه دور است.

حمید رزاقی افزود: آران‌وبیدگل در فصل تابستان از نبود متخصص مغز و اعصاب رنج می‌برد، چنان‌که هر ساله از اوایل خرداد تا انتهای شهریور کلینیک‌ها و بیمارستان‌های شهرستان فاقد متخصص مغز و اعصاب است.

وی با اشاره به نبود دستگاه گرافی دندان (Opg) در این شهرستان گفت: تنها سیستم عکس‌برداری از دندان که در بیمارستان رجایی فعال است، فقط با یک دستگاه و یک نفر رادیولوژیست کار می‌کند که این موجب کندی کار شده و در صورت نبودنش در عمل قسمت عکس‌برداری تعطیل می‌شود.

رزاقی تصریح کرد: سال‌هاست که این شهرستان فاقد دستگاه سی.تی اسکن و ام.آر.ای است و بیماران تصادفی یا دچار شکستگی برای متخصص ارتوپد به‌زنگ باید به بیمارستان بهشتی و نقوی کاشان انتقال داده شوند که در کنار دشواری برای مصدوم، هزینه‌ ایاب و ذهاب نیز به همراهان بیمار تحمیل می‌کند.

شهروندی دیگر یکی از مشکلات را نبود سی.تی اسکن، ماموگرافی و ام.ار.آی عنوان کرد و افزود: با توجه به کمبود دستگاه سونوگرافی دولتی در این شهرستان و با مشکل نوبت‌دهی سونوگرافی، مجبور هستیم هزینه‌های گزاف در کلینک‌های خصوصی شهرهای دیگر صرف کنیم.

فاطمه حسینی تصریح کرد: تامین پزشکان متخصص، تجهیز و تامین نیروی انسانی مراکز و خانه‌های بهداشت از جمله مطالبات حوزه بهداشت و درمان شهرستان آران‌ و بیدگل است.

وی افزود: تعداد متخصصان زنان و زایمان و وضعیت امکانات بهداشتی و درمانی این شهرستان در بخش زنان دارای کمبودهای زیادی است و زنان باردار ناچار هستند حتی برای آزمایش‌ها به کاشان مراجعه کنند.

شهروندی دیگر با اشاره به نبود مرکزی برای اهدای خون گفت: روند ارایه خدمات در درمانگاه فرهنگیان آران‌وبیدگل هم مناسب نیست و با کمبود پزشکان متخصص و تجهیزات پزشکی همراه است که امیدواریم با پیگیری مسوولان این شهرستان مشکلات برطرف شود.

از ضرورت تسریع تکمیل طرح‌ها تا راه‌اندازی مطب‌های خصوصی

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران‌وبیدگل اما در گفت‌وگو با ایرنا تشریح کرد: مشکل اصلی ما در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان کمبود فضای فیزیکی است که موجب کم و کاستی در بخش‌های مختلف آن شده است.

اعظم باقری افزود: ۲ باب بیمارستان در حال ساخت با پیشرفت فیزیکی افزون بر ۵۰ و ۸۰ درصد در این شهرستان داریم که با بهره‌برداری از آنها، تخت‌های بیمارستانی ۲ برابر می‌شود و مشکل کمبود فضای فیزیکی حوزه بهداشت و درمان و به دنبال آن سایر کاستی‌های این حوزه برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به سایر کمبودها در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان بیان کرد: برای نمونه در بخش مطب‌های خصوصی پزشکان متخصص هم کمبود وجود دارد و شهروندان آران‌وبیدگلی دست‌کم مجبور به مراجعه به کاشان برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی تخصصی هستند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران‌وبیدگل، ساخت ساختمان پزشکان و جذب پزشکان متخصص برای برطرف کردن این کمبود را ضروری برشمرد و اضافه کرد: باید در این زمینه مسوولان با همکاری خیرین و بخش غیردولتی زیرساخت ها را فراهم کنند تا بخش خصوصی با اراده‌ای قوی‌تر ورود پیدا کند و زمینه ورود پزشکان متخصص در بخش خصوصی بیش از پیش فراهم شود.

وی تاکید کرد: در بخش دولتی و کلینیک‌های شهرستان، پزشکان با تخصص‌های اصلی را داریم و در این زمینه کمبودی حس نمی‌شود؛ چنان‌که در ماه‌های گذشته نیز کلینیک دندان‌پزشکی هم در آران‌وبیدگل راه‌اندازی شد.

باقری ادامه داد: در زمینه متخصصان سونوگرافی در این شهرستان کمبودی نداریم، به طوری که در زمان حاضر ۲ بخش سونوگرافی در بخش دولتی و یک بخش سونوگرافی خصوصی داریم.

وی گفت: با پیگیری‌های انجام شده بخش سی.تی اسکن هم به زودی در این شهرستان راه‌اندازی خواهد شد و امید می‌رود بخش ماموگرافی هم که هزینه زیادی دارد با همکاری خیرین و بخش خصوصی در آینده نزدیک در آران‌وبیدگل مستقر شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران‌وبیدگل در پاسخ به گلایه‌ها از نحوه نوبت‌دهی حضوری در بخش دولتی و کلینیک‌ها تصریح کرد: خوشبختانه این مشکل در حال برطرف شدن است و از جمله سامانه نوبت‌دهی اینترنتی در کلینیک بوعلی راه‌اندازی شد و پیگیر اجرای این طرح در سایر مرکزهای درمانی شهرستان هم هستیم تا از سردرگمی و اتلاف وقت شهروندان جلوگیری شود.

وی در مورد ارایه خدمات بهداشتی و درمانی درمانگاه فرهنگیان آران‌وبیدگل نیز بیان کرد: در برخی موارد خدمات آن بدون هماهنگی و نظارت شبکه بهداشت و درمان این شهرستان است که موجب بروز مشکلاتی هم شده است و در صدد هستیم با هماهنگی و همکاری بین بخشی، بتوانیم در زمینه‌های مختلف به این درمانگاه کمک کنیم.

باقری با بیان اینکه آران‌وبیدگل شهرستانی با جمعیت کارگری قابل توجه است، افزود: برای حمایت از جامعه کارگری امیدواریم در صورت امکان قانونی، بیمارستان‌های این شهرستان بتوانند قرارداد یا تفاهم‌نامه‌ای با تامین اجتماعی امضا کنند تا خدمات برای کارگران زیر پوشش این بیمه رایگان ارایه شود.

شاخص‌ها و اولویت‌های دولت در بخش سلامت

فرماندار آران‌وبیدگل نیز در گفت‌وگو با ایرنا، بالا بردن شاخص‌های بهداشت و درمان این شهرستان را از اولویت‌های دولت برشمرد و اظهار کرد: یکی از راه‌های بالا بردن این شاخص‌ها، تکمیل و تجهیز بیمارستان‌های در حال ساخت است که به جد پیگیری می‌شود.

اسماعیل بایبوردی بیان کرد: امسال در راستای حمایت از توسعه بهداشت و درمان این شهرستان نزدیک به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات متوازن به این بخش اختصاص دادیم تا به شاخص‌های استاندارد نزدیک شویم. 

وی با اشاره به افزایش ۲ برابری فضاهای درمانی و تخت‌های بیمارستانی آران‌وبیدگل با بهره‌برداری از فضاهای درمانی در حال ساخت افزود: در زمان حاضر بیمارستان سیدالشهدا با ۸۸ تخت در بخش‌های مختلف فعال و ضریب اشغال تخت‌های آن ۶۰ درصد است و بیمارستان شهید رجایی نیز با ۴۶ تخت و ضریب اشغال ۳۰ درصدی در بخش زنان و زایمان خدمت‌رسانی می‌کند.

فرماندار آران‌وبیدگل با اشاره به نقش خیران سلامت در ساخت ۲ بیمارستان جدید این شهرستان تشریح کرد: بیمارستان ثامن با هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا، ۵۶ تخت و پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در دست ساخت است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری رسیده و به عنوان بیمارستان تخصصی زنان، جایگزین بیمارستان شهید رجایی شود.

وی اضافه کرد: بیمارستان ۹۶ تختخوابی امام حسن مجتبی (ع) هم با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در حال ساخت است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد و جایگزین بیمارستان سیدالشهدا باشد.

بایبوردی تصریح کرد: برخی به علت همجواری با کاشان، برای درمان به آن شهرستان می‌روند که با بهره‌برداری از بیمارستان‌های جدید و افزایش خدمات بهداشتی و درمانی در آران‌ و بیدگل، شاهد افزایش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی خواهیم بود.

وی در ادامه به خریداری و راه‌اندازی یک دستگاه سی.تی اسکن با همت خیران سلامت آران‌وبیدگل در راستای تامین نیاز بیماران در شهرستان اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارها آران‌وبیدگل رتبه نخست کشور را در حوزه جذب کمک خیران سلامت به خود اختصاص داده است.

فرماندار آران‌ و بیدگل با رضایت‌بخش عنوان کردن جمع‌بندی اقدام‌های صورت گرفته در مدیریت شبکه بهداشت و درمان این شهرستان تاکید کرد: حوزه بهداشت و درمان روندی رو به رشد دارد که امید می‌رود با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های نیمه تمام بتوانیم رضایت حداکثری مردم خونگرم این خطه را جلب شود.

در زمان حاضر ۲ باب بیمارستان، ۹ خانه بهداشت، ۶ مرکز خدمات شهری و هفت پایگاه سلامت در شهرستان آران‌ و بیدگل فعالیت دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 شهادت سردار سلیمانی استان اصفهان پزشک حوزه بهداشت و درمان زنان شبکه بهداشت و درمان قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 شهادت سردار سلیمانی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۹۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت

ایسنا/البرز رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز از بهره‌مندی ۱۷۷ هزار نفر از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت استان در سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، شهرام صیادی روز شنبه هشتم اردیبهشت به مناسبت روز روانشناس و مشاور با اشاره به اینکه حفظ سلامت روان خانواده‌ها به اندازه سلامت جسمانی آنها مهم است، اظهار کرد: با تلاش روانشناسان مراکز بهداشتی استان سال گذشته، بیش از ۵۱ هزار بیمار دارای اختلالات روانی، بیش از ۲۲ هزار نفر معتاد مواد مخدر و بیش از هفت هزار مورد خشونت خانگی در این استان شناسایی و تحت پیگیری و درمان قرار گرفتند.

وی ادامه داد: سال گذشته در مجموع ۱۷۷ هزار نفر از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت استان بهره مند شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: مراکز و پایگاه‌های بهداشتی استان آماده ارائه خدمات رایگان سلامت روان به تمام افراد خانواده‌ها است.

صیادی اظهار کرد: البرزنشینان می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین پایگاه بهداشتی محل سکونت خود از خدمات رایگان سلامت روان و روانشناسی در حوزه‌های مختلف اختلالات روانی، افسردگی، اضطراب، فرزند پروری، خانواده، روابط اجتماعی، تحصیلی،خشونت‌های خانگی، اعتیاد و... بهره مند شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت
  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است
  • جهاد دندانپزشکان در خدمت به کویرنشینان آران وبیدگل
  • نمایشگاهی از معرفی هفته مشاغل در آران وبیدگل
  • ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد اختصاص یافت
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • کلکسیون مشکلات اصفهان نیازمند توجه ویژه است
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است