Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:45:47 GMT

اشتغال روستایی خمین آیینه مهاجرت معکوس

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۷۵۶۸۳

اشتغال روستایی خمین آیینه مهاجرت معکوس

با توجه به اینکه اکثر مهاجرت روستاییان به شهرها به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی است، بی‌شک پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در کاهش آمار مهاجرت روستاییان به شهر داشته باشد.
با توجه به بالا بودن آمار بیکاری جوانان روستایی، ایجاد اشتغال در روستاها نقش موثری در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها دارد و دولت با اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی و ایجاد طرح‌های پایدار در روستاها از این مهاجرت‌ها جلوگیری کرده و با توسعه روستاها زمینه مهاجرت معکوس از شهر به روستاها را فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به ظرفیت‌هایی که در زمینه‌های کشاورزی، صنایع‌دستی، گردشگری، تولیدات دامی در روستاها وجود دارد، پرداخت این تسهیلات علاوه بر توسعه زیرساخت بخش‌های مذکور، سبب رونق اقتصادی و کاهش آمار بیکاری شود.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۲ درصد آن کشاورز هستند.
این شهرستان در تولید زعفران رتبه اول، گل محمدی، لوبیا و عسل رتبه دوم را در استان مرکزی را دارد.
خمین در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی با پدیده خشکسالی مواجه شد و بسیاری از کشاورزان و به ویژه جوانان ساکن در روستا به علت بیکاری به شهر مهاجرت کردند و مناطق روستایی خالی از سکنه شد.
به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با ایجاد امکانات و افزایش زمینه‌های اشتغال در مناطق روستایی و البته حمایت‌های بیمه‌ای که با تاسیس صندوق روستاییان از این اقشار به عمل‌آمده، تا حد زیادی جلوی مهاجرت های غیرضروری و کاهش جمعیت روستاها گرفته شده است.
«احمد میدری» گفته است: در گذشته به دلیل محدودیت های آموزشی، بهداشتی و اشتغال در مناطق روستایی و عشایرنشین وجود داشت، ساکنان این مناطق تمایل داشتند که به شهرهای بزرگتر مهاجرت کنند.
معاون وزیر کار به نقش روستاییان و عشایر در رونق تولید اشاره کرده و معتقد است: روستاییان نقش به‌سزایی در تقویت پایه‌های اقتصادی کشور دارند و حمایت از تولیدات و توانمندی‌های آنان می‌تواند به تقویت رونق اقتصادی در کل کشور بینجامد.

ایجاد سه هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی روستایی در استان مرکزی


استاندار مرکزی گفت: سه هزار و ۵۰۰ فرصت اشتغال روستایی با پرداخت ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در نقاط روستایی این استان ایجاد شد.
سید«علی آقازاده » افزود: از زمان آغاز طرح حمایت از اشتغال روستایی، تاکنون سه هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال طرح اشتغال روستایی به بانک های عامل استان معرفی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال مصوب، ۲هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال انعقاد قرارداد و ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال نیز پرداخت شده است.
وی ادامه داد: با پرداخت ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بیش از سه هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در نقاط روستایی استان مرکزی ایجاد و پیش بینی می شود تا پایان طرح، بیش از پنج هزار فرصت شغلی در روستاهای استان ایجاد شود.
استاندار مرکزی گفت: تبدیل روستاها به کانون اشتغال ضروری است و باید این مهم با حمایت مسئولان و بانک ها جامه عمل بپوشد.
آقازاده تصریح کرد: با تسهیل ایجاد اشتغال توسط دستگاه های اجرایی و بانک ها باید ظرفیت های روستایی در حوزه اشتغالزایی بارور شود تا ضمن جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها بستر تولید ثروت نیز فراهم می شود.
وی ادامه داد: ایجاد اشتغال در روستاها باید به گونه ای باشد که زمینه افزایش و ماندگاری جمعیت در این مناطق را رقم بزند.
استاندار مرکزی گفت: در طول دو دهه گذشته طرح‌های مختلفی از طرف دولت‌های وقت برای اشتغال پایدار و توسعه عمران روستایی مطرح شد اما بدون هیچ تعارفی باید گفت طرح اشتغال پایدار روستایی که در دولت دوازدهم به مرحله اجرا گذاشته شد، یکی طرح‌های موفق بود.

پرداخت ۱۸۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال روستایی در خمین


فرماندار خمین گفت: ۱۸۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی امسال در این شهرستان به متقاضیان پرداخت شده که تاثیر بسزایی در رفع مشکل بیکاری در این مناطق داشته است.
«احمد طهرانی» افزود: این میزان تسهیلات در قالب ۱۰۵ طرح مصوب در بانک‌های عامل پرداخت شده است و به استناد مطالب سامانه کارا  از این طریق برای ۲۴۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه ۱۹۷ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال به بانک‌های عامل ابلاغ شده است، اظهار داشت: طرح ملی اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از مهم‌ترین طرح‌های دولت است.
وی بیان کرد: تسهیلات بر اساس رسته‌های پر اشتغال در حوزه‌های مختلف خدمات، صنعت، کشاورزی و گردشگری در این شهرستان پرداخت می‌شود.

فرصت سازی شغلی فردمحور با طرح سحاب


مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در خمین گفت: طرح سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغالزای برکت (سحاب) به منظور فرصت‌سازی شغلی فردمحور در مناطق روستایی این شهرستان اجرا می شود.
«احمد اسدی» توضیح داد: در مرحله نخست این طرح، هشت روستای محروم در اولویت قرار دارد و به زودی بیشتر روستاهای خمین تحت پوشش خدمات حمایتی اشتغال قرار گرفتند.
وی بیان کرد: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای اجرای هر طرح اشتغالزای فردمحور در مناطق روستایی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد پایین پرداخت می‌کند.
اسدی افزود: طرح‌های اشتغالزای فردمحور در بخش‌های مختلف از جمله صنایع‌دستی، پرورش قارچ، دام سبک، پرورش شتر، پرورش زنبور عسل، ماکیان و بوقلمون، ماهیان سردآبی، نجاری، تولید کیف، کفش و پوشاک، قالی‌بافی و گلخانه حمایت مالی می‌شوند.
وی اضافه کرد: برای اجرای طرح‌های اشتغالزای فردمحور با اولویت ۲۰۰ عنوان طرح در مناطق روستایی خمین چهار تسهیل‌گر انتخاب شده که آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند و در مناطق هدف در راستای حمایت از طرح‌ها از نظر کمی و کیفی، فنی و اعتباری، بازار فروش محصولات نظارت می‌کنند.
مجری طرح‌های اشتغالزای بنیاد برکت درخمین ادامه داد: پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح‌های اولویت دار ۸۰ میلیارد ریال است.
اسدی ادامه داد: بنیاد برکت از چند سال پیش با رویکرد اجتماعی و اقتصادی برای اجرای طرح‌های اشتغالزا در ۱۹ استان‌ کشور ورود کرده و امسال خمین در  استان مرکزی به‌ عنوان پایلوت اجرای طرح سحاب انتخاب شده است.
مجری طرح‌های اشتغالزای بنیاد برکت در خمین گفت: برای اجرای طرح‌های اشتغالزای فردمحور در روستاها ابتدا ظرفیت اشتغال هر روستا و افراد واجد شرایط آن توسط تسهیل‌گر شناسایی شده و پس از تشکیل پرونده‌ و تایید در کمیته اشتغال بنیاد، وارد سامانه می‌شود تا برای دریافت تسهیلات به بانک عامل که بانک مهر ایرانیان است معرفی شوند.

جذب ۲۶۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی 


مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: ۲۶۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال روستایی امسال در بخش کشاورزی این شهرستان جذب شد.
«عباس ارشدی » افزود: ۱۰۰ فرصت شغلی  با پرداخت این میزان تسهیلات در فعالیت‌های کشاورزی خمین فراهم شده است.
وی اظهار داشت:  ۲۵ مورد از این شغل‌ها در زمینه  کسب و کارهای خانگی با سویه پرورش دام است که با پرداخت ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال  تسهیلات و پرداخت ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات از صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک‌های عامل محقق شده است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین ادامه داد: ۳۳ فقره از این طرح‌ها در زمینه صنایع تبدیلی بوده است که با پیشنهاد تسهیلات ۶۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات بنیاد علوی به بانک سینا معرفی شدند.
ارشدی گفت: ۶ نفر از متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال برای ساخت گلخانه‌های صنعتی و کوچک مقیاس برای دریافت ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند. 
وی با اشاره به معرفی ۸۶ متقاضی کشت گیاهان دارویی به بانک‌های عامل افزود: ساخت و راه‌اندازی این طرح‌های اشتغالزایی در حوزه کشاورزی سبب کاهش بیکاری در خمین می‌شود.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است که ۴۰ هزار نفر آن ساکن روستاها هستند.
 

برچسب‌ها خمین تسهیلات اشتغال اشتغال زایی نرخ اشتغال

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خمین تسهیلات اشتغال اشتغال زایی نرخ اشتغال خمین تسهیلات اشتغال اشتغال زایی نرخ اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۷۵۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: ۷۸۰ میلیارد تومان سال گذشته برای اشتغال مددجویان به ۱۶ بانک استان ابلاغ شد که ۶۰ درصد این میزان تسهیلات با همراهی بانک‌ها پرداخت شد - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، علیرضا حسین‌نژاد عصر شنبه در دیدار با منتخب مردم مشگین‌شهر در مجلس دوازدهم، اظهار داشت: 46 سال از عمر با برکت کمیته امداد به عنوان مولود انقلاب سپری شده و در این مدت تلاش بر این بوده تا طعم خدمت بی منت برای اقشار مستضعف و نیازمند جامعه به شایستگی تمام چشانده شود.

وی تصریح کرد: کمیته امداد در تولید فقر دخیل نبوده بلکه این تفکر غلطی است که اعلام کنند، کمیته امداد فقیرپرور است در حالی که در این 46 سال کارکرد غلط برخی نظامات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به تولید فقر منجر شده و باید این رویه اصلاح شود.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: با توجه به اینکه مددجویان کمیته امداد و نیازمندان جز ولی نعمتان انقلاب هستند باید در حل مشکلات و دغدغه معیشتی آنها تلاشی مضاعف انجام شود تا بیش از گذشته این خانواده‌ها از رفاه و آسایش برگرفته از برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران بهره بگیرند.

حسین‌نژاد افزود: در استان اردبیل 44 هزار خانوار در قالب 89 هزار نفر از خدمات کمیته امداد بهره‌مند هستند که 11.5 درصد خانوارها و 7.2 درصد جمعیت استان را مددجویان تحت پوشش کمیته امداد تشکیل می‌دهند.

وی به پایین بودن سرانه درآمدی مردم این استان اشاره کرد و ادامه داد: با وجود اینکه سرانه درآمدی مردم این استان نصف سرانه کشوری است اما مردم این خطه با مناعت طبع و عزت نفس سعی می‌کنند تا زندگی شایسته‌ای را سپری کرده و کمترین وابستگی‌ها را به نهاد امداد کشور داشته باشند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل رویکرد این نهاد را در سال‌های اخیر توانمندسازی اعلام کرد و گفت: در کنار بهبود معیشت خانواده‌ها، بحث توانمندسازی و تأمین سرپناه از دیگر رویکردها است که در کنار خدمات فرهنگی، مهارت‌آموزی، بهداشتی و درمانی و سایر حوزه‌ها کمیته امداد استان سعی می‌کند تا در خدمت خانواده‌های نیازمند باشد.

حسین‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: 780 میلیارد تومان سال گذشته برای اشتغال مددجویان به 16 بانک استان ابلاغ شد که 60 درصد این میزان تسهیلات با همراهی بانک‌ها پرداخت شد و مابقی نیز در مراحل پرداخت در سال‌جاری است.

وی اشتغال کمیته امداد را مهارت‌محور همراه با تولید شغل با ثبات و مولد اعلام کرد و افزود: به غیر از سالمندان و بیماران، برای سایر مددجویان که امکان اشتغال وجود دارد، امکان پرداخت این تسهیلات فراهم شده و حتی برای دهک‌های پنجم و ششم خانوارها نیز امکان پرداخت تسهیلات اشتغالزا از طریق کمیته امداد مهیا است.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل اضافه کرد: ما با بهره‌گیری از ظرفیت راهبران شغلی سعی می‌کنیم در حرف و صنف مختلف اشتغال مولدی را ایجاد کنیم که قطعا راهبری اساسی در این زمینه می‌تواند گره‌گشا باشد.

حسین‌نژاد بیان کرد: سالانه ایجاد فرصت اشتغال برای چهار هزار و 600 نفر فضای خوبی را فراهم می‌کند که تا 96 درصد راست‌آزمایی در اشتغال و به حداقل رساندن انحرافات را در پرداخت تسهیلات شاهد هستیم تا جامعه هدف بتواند به مرز توانمندسازی و خودکفایی برسند.

انتهای پیام/131

 

دیگر خبرها

  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • ۱۸۸ طرح هادی روستایی در استان بوشهر در حال اجرا است
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • وقوع مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • پرداخت بیش از ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه
  • پرداخت ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه
  • کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان تا ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت می کنند