Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد برگزاری تورهای آشناسازی میراث فرهنگی در شهرستان کمتر دیده شده ولی سرشار از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خاتم در استان یزد، یک تیر و چند نشان موثر در توسعه اقتصادی، گردشگری و معرفی این شهرستان مغفول در بخش گردشگری محسوب می‌شود.

شهرستان خاتم یکی از شهرستان‌های کمتر دیده شده اما سرشار از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که در ۲۴۰ کیلومتری جنوب مرکز استان یزد قرار گرفته است، این شهرستان که از جنگل زیبای درختان بنه تا جاذبه‌هایی تاریخی مانند قلعه مروست، بافت تاریخی ثبت شده مروست، روستای ترکان و هرابرجان، قلعه مُلکی هرات، منطقه گردشگری سرچشمه نهر مسیح و خانه تاریخی دکتر صالحی را در دل خود جای داده، کمتر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دلایلی که راهنمایان گردشگری برای این غفلت عنوان می‌کنند، فاصله زیادی است که این شهرستان با مرکز استان دارد اما گردشگری که برای دیدن تاریخ و هویت غنی یزدی‌ها و همچنین جاذبه‌های خاص این سرزمین کویری از کیلومترها آن طرف‌تر به یزد سفر می‌کند، آیا حاضر است جاذبه‌های این شهرستان را از دست بدهد؟

البته شاید یکی از دلایل اصلی این نادیده گرفته شدن، معرفی نشدن این شهرستان نسبت در قیاس با سایر شهرستان‌های استان گردشگرپذیر یزد باشد چرا که هر گردشگر برای سفر به این استان تصوراتی از میدان امیرچخماق و مسجد جامع، خرانق، باغ پهلوان‌پور و سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه دارد اما حتی اگر از او سوال شود که چقدر جاذبه‌های شهرستان خاتم را می‌شناسی؟ قطعاً پاسخ خواهد داد که «خاتم کجاست؟»

«عباس قدیریان» رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خاتم با اشاره به منابع تاریخی و طبیعی غنی در این شهرستان، اظهار می‌کند: شهرستان خاتم می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور جذب کند و علاوه بر آن رشد و توسعه اقتصادی قابل توجهی را برای آن رقم بزند.

وی از برگزاری تور آشناسازی یک روزه ویژه راهنمایان گردشگری استان یزد در همین راستا خبر می‌دهد و می‌گوید: آشناسازی و پتانسیل‌سنجی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری شهرستان خاتم از اهداف این تور بود.

این مسئول بازدید ۳۰ نفره راهنمایان گردشگری از قلعه مروست، بافت تاریخی ثبت شده مروست، روستای ترکان و هرابرجان، قلعه مُلکی هرات، منطقه گردشگری سرچشمه نهر مسیح و خانه تاریخی دکتر صالحی را از برنامه‌های این تور برمی‌شمارد و می‌گوید: علاوه بر بازدید از جاذبه‌های تاریخی، راهنمایان گردشگری استان با هنرهای دستی گلیم بافی و جاجیم بافی، صنایع دستی بومی و خاص شهرستان در مرکز آموزش صنایع دستی آشنا شدند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خاتم برگزار این تور آشناسازی را موثر در حضور گردشگران به منظور توسعه‌ اقتصادی این شهرستان عنوان و تاکید می‌کند: جذب و حضور گردشگران به این منطقه ظرفیت مناسبی برای معرفی آداب و رسوم منطقه‌ای و بومی گذشتگان و همچنین معرفی بناهای تاریخی و طبیعی به وجود آورده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری خاتم فم تور گردشگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۱۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی، گفت: مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تفرش، محمود مرادی نراقی پیش از ظهر امروز در بازدید مشترک با اداره اوقاف شهرستان تفرش از اجرای عملیات مرمت بنای تاریخی امامزاده محمد فم(ع) در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امامزاده محمد تفرش از نسل حضرت سید سجاد امام زین العابدین (ع) و جد مقام معظم رهبری است، امامزاده محمد(ع) به عنوان قطب فرهنگی تفرش و یکی از زیبا‌ترین بناهای تاریخی مذهبی استان مرکزی به شمار می‌رود و به جهت اهمیت بنا باید مرمت و بازسازی آن مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: آرامگاه امام زاده محمد فم که به شماره 432 در تاریخ 5 اسفند 1341 به ثبت آثار ملی رسیده است، عملیات مرمتی امامزاده محمد فم در شهرستان تفرش که قبلا به صورت غیر اصولی انجام شده بود در چند مرحله با طرح مرمتی و با نظارت کارشناسی اداره کل میراث‌فرهنگی انجام شد و در این مرحله گنبد و بخشی از محوطه این بنای تاریخی دوره صفویه نیاز به مرمت دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: پیرو انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه با اداره کل اوقاف و امور خیریه، هیئت امنا و شهرداری تفرش و با کمک ظرفیت خیرین این شهرستان مراحل پایانی مرمت این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

مرادی بیان کرد: این مکان مقدس دارای بقعه، ایوان، آستانه، حجره و حیاط است. در سردر ورودی امامزاده محمد هنرهای مختلفی به‌کار رفته است و دارای یک بنای مرکزی است که اصل بنا مربوط به اواخر قرن هشتم هجری و دوره ایلخانی است که بعد از آن تعمیر و بازسازی شده است. این بنای تاریخی توسط معماری زیبای یک اصفهانی انجام شده که از تزئینات، آجرکاری، کاشیکاری و نقاشی زیبایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در بازدید مشترک میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی و اداره اوقاف شهرستان تفرش، هیئت امنا و شهردار تفرش مقرر شد اجرای عملیات مرمت بنای تاریخی امامزاده محمد فم(ع) در شهرستان تفرش تسریع پیدا کند و در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر