نگاهی به فعالیت واحد بانوان مؤسسه احسن الحدیث
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۸۴۲۶۸
گروه مؤسسات قرآنی مردمنهاد ــ مؤسسه قرآنی احسنالحدیث با مدیریت سیدمحسن موسویبلده، پیشکسوت قرآنی کشور در بخشهای آقایان و بانوان و برای سنین مختلف فعالیت دارد.
به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاعرسانی احسنالحدیث، رحمانی، مدیر واحد بانوان این مؤسسه قرآنی، درباره دورههای این بخش برای بانوان، گفت: کلاسهایی در دو بخش حضوری و غیر حضوری(تلفنی) در رشته قرائت شامل کلاسهای روخوانی، روانخوانی، فصیحخوانی، تجوید، صوت و لحن و دورههای تربیت مربی این رشتهها و همچنین کلاسهای حفظ، مفاهیم و تفسیر قرآن و آموزش زبان عربی برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه دورههای بانوان از سال 85 در مؤسسه آغاز شده است، اظهار کرد: در کنار رشته مفاهیم، آموزش زبان عربی(صرف و نحو مقدماتی)، همچنین کلاس تفسیر(به صورت رایگان) تشکیل میشود. روزهای پنجشنبه نیز دورههایی ویژه دانشآموزان دبستانی و دبیرستانی ـ دانشجویی شامل کلاسهای قرائت، حفظ و تدبر در قرآن برگزار و در حال حاضر نیز کلاسهای تدبر در قرآن برای دانشآموزان دبستانی برپا میشود.
رحمانی درباره دورههای غیر حضوری(تلفنی) این مؤسسه، اضافه کرد: این کلاسها ویژه افرادی است که به هر دلیلی چون بُعد مسافت و یا مشغله امکان حضور ندارند و میتوانند با بهرهمندی از این فرصت در دورههای قرآنی حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: علاقهمندان میتوانند به صورت اینترنتی و با مراجعه به پایگاه اینترنتی مؤسسه به نشانی www.ahsanolhadth.ir در این دوره نامنویسی کنند و یا به صورت تلفنی با شماره 41-02133326140 تماس بگیرند. همچنین مدت هر جلسه آموزش غیر حضوری، ١۵ تا ٢٠ دقیقه در هر هفته است که در صورت تمایل و نیاز شرکتکنندگان میتواند به دو جلسه در هفته افزایش پیدا کند.
مدیر واحد بانوان احسنالحدیث درباره مدت طول هر دوره و ترمها، اظهار کرد: ترمها در گذشته به صورت شش ماهه و در دو ترم برگزار میشد که از مهر امسال، ترمها سهماهه یعنی پاییز، زمستان، بهار و تابستان شده است. کلاسها در قالب 10 تا 12 جلسه تشکیل میشود و مدت هر کلاس حضوری متوسط 90 دقیقه است. همچنین هزینهها به صورت ترمی اخذ میشود که شهریه آن براساس کلاسهای عمومی و تخصصی متفاوت است.
وی درباره مدارکی که به قرآنآموزان اعطا میشود، اضافه کرد: پس از اخذ آزمون، گواهی پایان دوره توسط مؤسسه صادر میشود که این گواهینامهها همراه با آرم سازمان تبلیغات اسلامی است.
رحمانی درباره جلسه هفتگی واحد بانوان روزهای یکشنبه در منزل سیدمحسن موسویبلده، بیان کرد: استاد موسویبلده از سال ١٣٨۵ تاکنون هر صبح جمعه از ساعت 8:30 تا 12:00 در مؤسسه احسن الحدیث جلسات تجوید عالی ویژه آقایان را برگزار میکند. همچنین دوره تجوید تخصصی نیز ویژه بانوان به مدت سی سال است که هر هفته روزهای یکشنبه، از ساعت ١۶:00 تا 18:00 در منزل استاد واقع در چهارراه سرچشمه برگزار میشود.
وی درباره میزان استقبال از کلاسها و فعالیتهای قرآنی، اضافه کرد: راضیکننده نیست. علل مختلفی تأثیر گذارند یکی از آنها موازی کاری توسط برخی نهادها است. کلاسهای قرآن، بدون متد آموزشی قوی اما به صورت رایگان برگزار میشود که سبب کاهش مراجعهکنندگان به مراکز تخصصی قرآن و مؤسسات میشود، ضمن اینکه از نقاط قوت مؤسسه قرآنی احسنالحدیث این است که تمامی دورههای مؤسسه به صورت کاملاً تخصصی، براساس درسنامه و با حضور اساتید برجسته کشوری و قاریان و داوران بین المللی و ممتاز، برپا میشود.
رحمانی درباره راهکارهایی برای تشویق و شرکت کردن جوانان و سایرین در مجموعههای قرآنی، اظهار کرد: اگر این باور را به وجود بیاوریم که همیشه و در هر شرایطی تا آخرین لحظه زندگیمان فقط قرآن و اهلبیت(ع) کمک حالمان هستند، شاید انگیزه شرکت در کلاسهای قرآنی بیشتر شود. اینجاست که توصیه میکنم قرآنآموزان به جای رفتن به نهادهای متفرقه که در کنار آموزشهای دیگر ـ با وجود اینکه آموزش قرآن، یکی از کارهایشان است ـ به مؤسسات تخصصی و شناخته شده، رجوع کنند و براساس متد آموزشی مناسب، پیش روند.
وی درباره دوره یا کلاس جدید مؤسسه احسنالحدیث ویژه بانوان، اظهار کرد: طی برنامهریزی انجام شده در نظر داریم تا کلاسهای «شناخت صحیفه امام سجاد(ع)» و «چهل حدیث امام(ره)» را آغاز کنیم.
یادآور میشود، مؤسسه احسنالحدیث در تهران، میدان شهدا، خیابان۱۷ شهریور شمالی، ابتدای خیابان صفای شرقی، پلاک ۳۹۱ قرار دارد.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی احسن الحدیث قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۴۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
استادیار دانشگاه سوره معتقد است که در دل قرآن فضای گفت و گوی بسیاری درباره هنر وجود دارد و در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه 7 اردیبهشت 1402، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
نقش اقتصاد و سرمایهگذاری در ترویج هنرهای قرآنیمقایسه عملکرد بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
او در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر ، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی "روایت باران " به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی "ترانه باران" برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران از ساعت 10 الی 19 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 الی 19 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/