Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@03:29:17 GMT

دلایل نفخ شکم در بارداری

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۰۳۳۱۰

بدن در طول 9 ماه بارداری تغییرات بسیاری می‌کند. به دلیل آن که رحم شما بزرگ‌شده ، هضم غذا آهسته‌تر انجام می‌شود بنابراین پیشنهاد می‌شود در طول روز حجم غذای خود را کمتر و وعده‌های غذایی را بیشتر کنید. ناطقان: یکی از عوارض بارداری که ممکن است از همان روزهای ابتدای بارداری شخص را دچار کند نفخ می‌باشد.  که با رعایت یکسری مسایل می‌توان میزان آن را کمتر نمود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 
علت بروز نفخ در بارداری

-معمولاً کسانی بیشتر نفخ می‌کنند که غذا را با سرعت می‌خورد و در همین اثنا به همراه غذا هوای زیادی را وارد معده خود می‌کنند.

- نفخ در دوران بارداری بیشتر به دلیل افزایش میزان هورمون پروژسترون ایجاد می‌شود و باعث می‌شود هضم غذا را سنگین‌تر و آهسته‌تر صورت بگیرد .

-بزرگ شدن رحم و فشار به معده نیز سبب نفخ می‌گردد.

- کمبود مایعات بدن باعث ایجاد یا تشدید یبوست شده و به افزایش نفخ کمک می‌کند، به‌ویژه اگر غذاهای فیبردار مصرف شود.


راه‌های پیشگیری و درمان نفخ شکم در بارداری

- برای جلوگیری از این عارضه توصیه می‌شود که خانم‌های باردار به حالت نشسته و به آهستگی غذا بخورند تا از فرو دادن هوا به معده جلوگیری شود.

 

- بلافاصله بعد از غذا خوردن دراز نکشید؛ حداقل نیم ساعت بنشینید یا در حال قدم زدن باشید. در این صورت شما احساس بهتری خواهید کرد.

 

- از مصرف غذاهایی که باعث نفخ شکم می‌شوند پرهیز کنید. در این رابطه خوردن گل کلم، کلم بروکلی یا حبوبات را کم کنید.

 

- از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و نوشابه به همراه وعده‌های غذایی خود پرهیز کنید.

 

- غذاهای پرچرب، سرخ‌شده و پر ادویه را از برنامه غذایی خود خارج کنید.

 

- در حین غذا خوردن آب ننوشید.

 

- همیشه لباس‌های راحت بر تن داشته باشید.

 

- اگر مشکل خاصی ندارید پیاده‌روی کنید.

 

- پس روزانه آب کافی (تا هشت لیوان) بنوشید. از غذاهای تازه و طبیعی مصرف کنید و از مصرف انواع غذاهای سرد و بسته ‌بندی شده اجتناب کنید.


- غذاهایی مانند: حبوبات، نعناع، چاشنی ها، کلم، کاهو، بروکلی، پیاز و سیر سبب نفخ شکم می گردند. پس از زیاده روی در مصرف این مواد پرهیز نمایید.

- نوشیدنی‌های گازدار نیز باید از برنامه غذایی حذف شوند. گاز Co2 موجود در حباب‌های این نوشیدنی‌ها باعث نفخ می‌شود و گاز، تخلیه معده را کند می‌کند. مصرف زیاد قهوه، چای و شکلات باعث تحریک هاضمه و ایجاد نفخ می‌شوند.

- هضم چربی دشوار است و ممکن است باعث اسپاسم و در نتیجه نفخ شود، پس از مصرف غذاهای پرچرب پرهیز کنید.

 

- مکمل‌های فیبردار و غذاهای سرشار از فیبر، نشانه‌های نفخ را تشدید می‌کنند. برای کاهش خاصیت نفخ‌آوری لوبیای پخته، می ‌توان لوبیا را 24 ساعت درون آب خیساند و سپس آب پز کرد. اما این کار، دیگر مواد مغذی را نیز از لوبیا خارج می‌سازد. پختن غذاها، هضم آن ها را راحت‌تر می‌کند.

 

- جویدن آدامس باعث بلع مقادیر زیاد هوا شده و بنابراین باید از آن پرهیز کرد.


- اگر پس از مصرف شیر یا محصولات لبنی دچار نفخ می‌شوید، باید یا انواع بدون لاکتوز این محصولات را مصرف کنید و یا لبنیات را همراه با قرص‌های حاوی آنزیم لاکتاز استفاده کنید.


- غذا را در وعده های کوچک و متعدد هر 2 تا 3 ساعت مصرف کنید. قبل از خواب نیز از خوردن غذاهای حجیم خودداری کنید.

 

- میزان سدیم را کاهش داده و تا جایی که می‌توانید از مواد غذایی تازه استفاده کنید.

- مصرف نوشابه و الکل را کاهش دهید. مصرف بیش از حد مایعات باعث دفع بیش از حد آن نیز می‌شود. در این صورت بدن احساس می‌کند بیش از حد در حال از دست دادن آب است، پس سعی می‌کند آب بیشتری ذخیره کند.


- اگر به علت یبوست دچار نفخ شده‌اید، بهتر است از غلات سبوس دار استفاده کنید تا بتوانید آب را در بدنتان ذخیره کنید.

- نحوه فعالیت روزانه‌ی شما می‌تواند در نفخ کردنتان تأثیر گذار باشد. سعی کنید هر روز به میزان کافی بخوابید و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشید. اگر زیاد سفر می‌کنید و یا زیاد پشت میز می‌نشینید، سعی کنید در همان حالت نشسته پاهایتان را تکان دهید و یا هر یک ساعت یک بار در محل کارتان چند قدم راه بروید.

- اگر زیاد دچار نفخ می‌شوید یا مدت زمان طولانی احساس نفخ می‌کنید حتماً هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

منبع:بیتوته
برچسب ها: بارداری ، نفخ ، ناطقان ، غذا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بارداری نفخ ناطقان غذا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۳۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان

حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که دیروز برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر مهم جامعه، از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد.   او در بخشی از اظهارات خود  از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست. اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسئولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم.   منبع: انتخاب tags # حسن روحانی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ اطلاعاتی جالب درباره زندگی انسان در کره ماه؛ از قیمت زمین تا وام مسکن در ماه! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • جام جهانی از داوری ایران گرفته شد
  • واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی
  • دلایل «سرد» بودن بازی پرسپولیس - سپاهان/ راه قهرمان شدن سرخپوشان
  • چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟
  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • دلایل دعوت نشدن چند کشتی گیر به اردو/ انتظارات را برآورده نکردند
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • حسن روحانی دلایل رد صلاحیت خود را اعلام کرد
  • حسن روحانی دلایل ردصلاحیتش را اعلام کرد