محفل انس با قرآن سالانه روستای دینار آباد لالجین با یاد سردار دلها برگزار میشود
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۱۱۱۹۳
گروه فعالیتهای قرآنی ـ از این پس محافل انس با قرآن که همزمان با ایام شهارت حضرت فاطمه(س) در روستای دینار آباد لالجین برگزار میشد با یاد و نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار میشود.
علیرضا رحمانی، قاری و فعال قرآنی همدان، در گفتوگو با ایکنا از همدان، از برگزاری محفل انس با قرآن با یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در لالجین خبر داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: برنامهریزی این محفل انس با قرآن که قبل از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی انجام شده بود، اما پس از شهادت تصمیم بر آن شد که این محفل با نیت این شهید بزرگوار برگزار شود.
رحمانی خاطرنشان کرد: این محفل قرآنی با حضور قاری بینالمللی قاسم مقدمی در مسجد چهارده معصوم روستای دینار آباد واقع در روستای لالجین، چهارشنبه 25 دیماه از ساعت 20 برگزار میشود.
این نوجوان قرآنی با اشاره به آغاز فعالیتهای قرآنی مکتبالقرآن محمد رسولالله(ص) این روستا، بیان کرد: این مکتب قرآنی فعالیت خود را از زمستان سال 1394 به صورت سیار آغاز کرد.
وی ادامه داد: از آنجا که شغل بیشتر مردم روستا کشاورزی است و در فصل پاییز و زمستان فراغت بیشتری دارند این جلسات از مهرماه رونق بیشتری داشته و به صورت هفتگی جمعه شبها و گاهی دو روز در هفته پنج شنبه و جمعه در منازل اهالی روستا برگزار میشود.
رحمانی با اشاره به همت اعضای این جلسه قرآن برای برگزاری سالانه یک محفل بزرگ قرآنی، یادآور شد: از سال 95 اعضای مکتب قرآنی تصمیم گرفتند که هر سال در ایام شهادت حضرت زهرا(س) محفلی قرآنی را برگزار کنند و امسال با توجه به شهادت سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی مقرر شد تا این محفل با نام ایشان باشد و محافل بعدی در سالهای آینده نیز همچنان با نام و یاد این شهید بزرگوار برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه امسال چهارمین سالی است که محفل قرآنی در این روستا برگزار میشود، خاطرنشان کرد: در سال 95 محفلی با حضور قاری بینالمللی وحید نظریان، سال 96 با حضور استاد امین پویا، سال گذشته نیز با حضور وحید نظریان برگزار شد.
رحمانی با بیان اینکه سال اول در برگزاری این محفل قرآنی انتظار استقبال زیادی را از سوی مردم روستا نداشتیم، ابراز کرد: استقبال چشمگیر مردم روستا از اولین محفل قرآنی حتی برای اساتید نیز تعجب آور بود، باید اشاره کنم تمام هزینههای این جلسات قرآنی و فعالیتهای مکتب قرآن با خود مردم روستا است و تاکنون تحت حمایت هیچ سازمانی از جمله سازمان تبلیغات نبودهایم، هرچند این سازمان برای حمایت از ما اقدام کرد.
وی توضیح داد: از آنجا که نوع جلسات ما سنتی است و اهالی روستا پشتیبان این جلسات هستند فضای حاکم در جلسات مردمی و دلی است که اعضای جلسه همین فضا را بیشتر میپسندند و به دنبال جذب حمایت از سازمانهای دولتی نیستند. انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: علیرضا رحمانی محفل انس با قرآن جلسات قرآن مردمی لالجین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۱۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051