Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر برنامه خاورمیانه اندیشکده آمریکایی«مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل» اعتقاد دارد که اقدام آمریکا در ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در عراق نه فقط یک بحران بلکه سه بحران برای آمریکا به همراه آورده است. ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰ بین الملل دیپلماسی ایران نظرات - اخبار بین الملل -

«جو آلترمن» که معاون رئیس میز برژنسکی در امور امنیت بین‌الملل و ژئواستراتژی نیز است در مقاله‌ای در این اندیشکده امنیتی نوشت: مشخص‌ترین بحران در پس این اقدام برای رابطه ایران و آمریکا پیش آمد که در چهار دهه گذشته خراب بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحرانی که کمتر در این میان واضح است بحرانی است که برای موضوع جنگ آمریکا در عراق علیه تروریسم پیش آمده است و سومین بحران نیز در روابط قدرت جهانی است، جایی که روسیه و چین دوست دارند موقعیت آمریکا را پایین‌تر ببینند.

این کارشناس در ادامه و در توضیح بحران اول ناشی از ترور سردار سلیمانی نوشت: ایران و آمریکا مدت‌ها است که در تخاصم بوده‌اند و به سختی می‌توان دوره‌ای را به خاطر آورد که روابطشان در بحران نبوده باشد. حتی با وجود عزم آمریکا برای تحمیل بازدارندگی خود بر ایران، عزم ایران برای واکنش به اقدام آمریکا با انجام یک حمله مستقیم به پایگاه‌ها نشان داد که جنگ سرد طولانی‌ای که بین این دو کشور در جریان بود در حال تبدیل به یک تقابل مستقیم است.

وی تصریح کرد: سرپیچی و بی‌اعتنایی ایران نسبت به آمریکا به نظر کارگر افتاده است. رهبران این کشور توانستند اراده خود را با شلیک موشک به پایگاه‌های آمریکایی نشان دادند بدون این که واکنش آمریکا را برانگیزند. ایران اکنون می‌تواند بگوید بدون این که اوضاع را به وخامت بکشاند توانسته یک پیروزی سیاسی به دست آورد.

در این گزارش با اشاره به هزینه‌هایی که جنگ احتمالی آمریکا علیه ایران می‌تواند برای واشنگتن داشته باشد، تصریح شده است: آمریکا می‌توانست در این تقابل پیروز شود اما مسلماً خود را گرفتار جنگی پرهزینه می‌یافت.

این مقاله در توضیح دومین بحرانی که برای آمریکا پس از شهادت سردار سلیمانی پیش آمد،  می‌نویسد: هدف راهبردی بلندمدت ایران این بوده که آمریکا را از عراق بیرون بیندازد و تا همین چند هفته پیش به این هدف نزدیک شده بود که اعتراضات نوامبر و دسامبر در عراق پیش آمد. اکنون (با ترور سردار سلیمانی) نه تنها این اعتراضات متوقف شده بلکه اقدامی که بسیاری از عراقی‌ها آن را توهین به تمامیت ارضی عراق می‌خوانند باعث شده حرف‌های انتقادی درباره ایران به انتقاد از آمریکا تغییر یافته است.

این اندیشکده مدعی شد که حضور آمریکا در عراق برای جنگ با داعش ضروری است و خروج آمریکا بازگشت داعش در عراق و سوریه را به همراه خواهد داشت و این امر فرصتی برای ایران است که منطق ادامه حضور در عراق و همراهی بیشتر گروه‌های عراقی را به همراه داشته باشد.

از نظر این کارشناس، سومین بحران حاصل از ترور سلیمانی که مهمترین آن نیز به شمار می‌رود این است که منافع ایران به شدت در این است که نقش آمریکا در جهان را کمرنگ کند و مطمئن شود که آمریکا نتواند به صورت یکجانبه ایران را منزوی سازد... امیدواری ایران برای به پایین کشاندن آمریکا از مسند قدرت، منظور نظر روسیه و چین نیز است و این دو کشور از اهداف اصلی در راهبرد دفاع ملی آمریکا برای سال 2008 نیز هستند. ایران تحت حمایت‌های بی‌ سروصدای روسیه و چین تلاش‌های خود را شدت خواهد بخشید تا آمریکا را عامل اصلی و مخربی معرفی کند که دنیا را ناامن ساخته است.

این کارشناس در انتهای این مقاله تصریح می‌کند: شاید ما از بحران آنی با ایران عبور کرده‌ باشیم اما مشکلات عمده‌ای که ایران برای سیاست آمریکا به همراه آورده به قوت خود باقی است و کار زیادی پیش روی ما باقی مانده است.

اندیشکده| بروکینگز: ایران منتظر فرصت مناسب انتقام از آمریکا استاندیشکده| آرامش موقتی است، ایران تا انتقام نگیرد راضی نمی‌شوداندیشکده| گزارش بروکینگز از تأثیر دفاع مقدس بر مسیر چهره‌هایی مانند شهید سردار سلیمانیتحلیلگر اندیشکده بروکینگز: احتمال تغییر استراتژی آمریکا در عراق وجود دارد

 

انتهای پیام/

R7891/P42329/S8,90,95,1128/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۵۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه های حمایتی از خسارت دیدگان سیل اخیر زرند حمایت کنند

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل فرحبخش، صبح یکشنبه در حاشیه بازدید از مسیل های بالادست شهرستان زرند در سیل اخیر اظهار داشت: با توجه به میزان بارش چند روز اخیر، ایجاد برخی مشکلات و تحمیل خسارت‌ها اجتناب ناپذیر است، اما بایستی بررسی کامل صورت گرفته و با شناسایی افراد خسارت دیده و برآورد میزان خسارت ناشی از وقوع سیلاب دستگاه‌های حمایتی، شهروندان و خیرین برای تسکین دردهای آسیب دیدگان تدبیری اتخاذ نمایند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده توسط فرمانداری، شهرداری‌، ادارات و دستگاه‌های مربوطه در مدیریت بحران ستودنی است، افزود: با توجه به اینکه بخش عمده شهر زرند در منطقه سیلابی واقع شده است، شایسته است دستگاه‌های مسئول اقدامات پیشگیرانه مؤثری را از جمله ایجاد حلقه‌های آبخیز داری جهت دفع بحران و مدیریت آن انجام دهند.

وی با بیان اینکه ایجاد حلقه‌های حفاظتی آبخیزداری جدید باید در دستور کار قرار گیرد، خاطر نشان کرد: دستگاه قضائی زرند نیز همواره در حوزه مدیریت بحران و پیشگیری از هر گونه آسیب به جان و مال شهروندان و دفع خطر از شهرستان خود را مسئول دانسته و همواره پشتیبان دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان در حوزه مدیریت بحران خواهد بود.

کد خبر 6091073

دیگر خبرها

  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • دستگاه های حمایتی از خسارت دیدگان سیل اخیر زرند حمایت کنند
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • اندیشکده شورای آتلانتیک: ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • اندیشکده شورای آتلانتیک : ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از پیش منزوی شده اند
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟