Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:46:54 GMT

مروری بر کتاب«آموزش رفتار با کودک و نوجوان»

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۳۵۹۳۳

مروری بر کتاب«آموزش رفتار با کودک و نوجوان»

این کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای با شمارگان سه هزار نسخه از سوی نشر «آی‌سانا» به چاپ رسیده و راهی کتابفروشی‌ها شده است.

قیمت هر جلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به مباحث آموزشی تربیت کودکان و نوجوانان ۱۵۰ هزار ریال است.

کتاب حاضر می‌کوشد در زمینه‌های مختلف رفتاری مباحث مهمی را در حوزه تربیت از سوی نهاد خانواده و کانون‌های آموزشی ارایه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آموزش جدا خوابیدن کودک، چه کفشی برای کودکان مناسب است، چرا کودکم سلام نمی‌کند، تاثیر ویتامین‌ها و املاح معدنی در بدن کودکان و نوجوانان، آموزش جنسی، بلوغ زودرس، مهدکودک، چه زمان و سنی برای شروع کلاس‌های فوق برنامه مطلوب است، ترس‌های کودکان، وابستگی بیش از حد به والدین، انتقال مفهوم مرگ، کمک به کاهش اضطراب در کودکان و نوجوانان، ترین آرامش‌بخشی و درمان زودرنجی و افسردگی بخشی از سرفصل‌هایی است که در این کتاب در خصوص آن‌ها توضیحات مبسوطی ارایه شده است.

اوتیسم، ویژگی‌های رازداری کودکان و نوجوانان، سن استفاده از تلفن همراه و تبلت، تمرکز حواس، همه چیز در خصوص اختلال یادگیری، درمان بدخطی، آثار ازدواج مجدد والدین و یا فرزندان والدین زندانی و آموختن دفاع از خود بخش دیگری از موضوعاتی است که در این کتاب پیرامون آن‌ها مطالبی عنوان شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: دوران کودکی و نوجوانی بخش مهمی از شکل‌گیری شخصیت و مهارت‌ورزی افراد است و آموزش رفتار برای استفاده حداکثری از موقعیت‌ها در جامعه‌پذیر کردن کودک بسیار مهم است.

نحوه ارایه مطالب در این کتاب به‌صورت طرح پرسش و پاسخ به آن‌ها است و نمونه‌های عینی در این زمینه ارایه شده و به صورت جامع موضوعیت آن توضیح داده شده است.

در بخشی از کتاب با عنوان اهمیت جدا خوابیدن کودک آمده است: کودکان بهتر است از سن یک سالگی جدا از پدر و مادر بخوابند و در سن زیر یک سال این مسئله به‌دلیل اینکه ممکن است احتمال مرگ ناشی از خفگی و مشکلات دیگر باشد توصیه نمی‌شود.

برخی از کودکان به راحتی جدا خوابیدن از والدین را نمی‌پذیرند بنابراین نباید در این مسئله عجله داشت و نیاز است با مهارتی خاص ترس‌های کودک شناخته شده و آرام آرام در این زمینه اقدام شود.

وقتی کودک با کابوس دیدن از خواب می‌پرد نیاز است که در آغوش گرفته شود و اگر کابوس دیدن مستمر تکرار می‌شود باید او را نزد پزشک ببرید.

در قسمتی از این کتاب با عنوان چرا کودکم سلام نمی‌کند؟ نویسنده کوشیده است تا ریشه این رفتار و روش‌های اصلاح‌گر را توضیح دهد.

در بخشی از این مطلب آمده است: کودکان در برخوردهای اجتماعی به‌طور کلی مقلد والدین هستند، بنابراین نیاز است که آداب سلام و احوال پرسی از سوی والدین رعایت شود اما گاهی علت به دلیل خجالتی بودن کودک و یا حس خودکم‌بینی در اوست به هر حال والدین باید این مسئله را با تقویت حضور کودک در گروه همسالان بدون تحت فشار قرار دادن کودک و با بهبود حس رفتارهای خوب در او ترمیم شود.

در بخشی از این کتاب استفاده از ویتامین دی، کلسیم، منیزیم، آهن ، روی، ویتامین آ، سی، ای و گروه خانواده ویتامین ب را برای کودکان و نوجوانان ضروری دانسته و گروه‌های غذایی که سرشار از این مواد است معرفی کرده تا والدین ضمن آشنایی با آن‌ها بکوشند در رژیم تغذیه خانوار به‌صورت هدفمند از آن‌ها بهره ببرند.

در بخش بلوغ زودرس نوجوانان نویسندگان کوشیده‌اند اطلاعات مفیدی را در خصوص تظاهرات جسمی در دو جنس مذکر و مونث توضیخ بدهند و علل بروز این پدیده را نیز به شکل مفصل توضیح داده‌اند.

بخش دیگر کتاب به پیشنهادات در خصوص زمان و سن مناسب شروع کلاس‌های فوق برنامه برای کودکان اختصاص دارد و تب شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه بدون در نظر گرفتن شرایط کودک منع شده است.

ممکن است خیلی از والدین بگویند هیچ اصراری بر انتخاب و تصمیم‌گیری کودک ندارند و بر اساس علاقه فردی او را در سن پایین به کلاس می‌برند اما آموزش زبان دوم، نقاشی، موسیقی ، فعالیت‌های ورزشی ، ریاضیات، آموزش الفبا و ... هر کدام بسته به تکامل شرایط ذهنی کودک باید از سن پیشنهادی استاندارد آن شروع شود چرا که فرایند تربیت کودک طولانی است و به صبر و حوصله نیاز دارد.

بخش دیگری از این کتاب به سن مناسب استفاده از تبلت و تلفن همراه اختصاص یافته و نویسندگان مطرح کرده‌اند که سن مشخصی برای استفاده از این وسایل نوین در بین کارشناسان تعیین نشده است.

برای استفاده از تبلت بهتر است تا پنج سالگی صبر کرد  و تهیه تلفن همراه نیز برای کودک و نوجوان بستگی به شرایط خانواده دارد اما در سنین ۱۲ ال ۱۴ سالگی شاید به دلیل سطح اگاهی و در استانه بلوغ تهیه گوشی تلفن همراه توام با آموزش و آگاهی لازم مطلوب باشد.

آموزش دفاع از حق خود برای کودکان عنوان بخش دیگری از این کتاب است که با مهارت‌ها در این راستا مولفه‌های خود را دارد، اگرچه کودک و نوجوان همواره به حمایت والدین نیاز دارند اما دفاع از خود مهارتی است که بایدبا جدیت در وجودش نهادینه شود و گام اول در این راستا این است که از به‌کارگیری واژگانی چون بی‌لیاقت و ترسو و رفتارهای القایی که در تحقیر، تمسخر و سرزنش و امثال آن باشد باید خودداری شود.

در بخشی از این کتاب اصول اولیه تربیت در چند گام خلاصه شده که عدم مقایسه کودکان با هم، مراقب در خصوص روش‌های تربیتی و حذف متدهای ناکارآمد، و هماهنگی اعضای خانواده در تربیت محتوامحور ، دوست داشتن بی‌قید و شرط کودک، الگو بودن رفتار عملی والدین و رعایت احترام از جمله آن عنوان شده است.

آموزش‌های قبل از ازدواج تالیف دیگر این دو نویسنده است که به موضوعاتی چون هنگام خواستگاری چه سووالاتی باید پرسید، از ازدواج با چه افرادی پرهیز شود، معیارهای ازدواج موفق، دوستی‌های قبل از ازدواج و تاثیر آن در زندگی مشترک آینده می پردازد.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا استان مرکزی فرهنگی طرح های ترویجی کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا استان مرکزی فرهنگی کتابخانه ایرنا استان مرکزی فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۳۵۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟

عضو هیئت مدیره انجمن اعصاب ایران با بیان اینکه عوامل مختلفی بر میزان هوش و توانمندی فرزندان تأثیرگذار است، گفت: مادر در دوران بارداری باید به دوری از استرس و داشتن آرامش توجه داشته باشد و فراهم کردن تغذیه مناسب برای نوزاد از جمله مواردی است که بر تقویت هوش و توانمندی‌های او تاثیرگذار است.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عوامل مؤثر بر هوش کودکان اظهار کرد: عوامل مختلفی بر میزان هوش و توانمندی فرزندان تأثیرگذار است که بخشی از این عوامل به دوران نوزادی و بخش دیگری به دوران بارداری مادر مربوط می‌شود.

وی افزود: مادر در دوران بارداری باید به داشتن تغذیه مناسب و دوری از استرس، اضطراب و داشتن آرامش توجه بیشتری داشته باشد، چراکه موارد بیان شده بر رشد و نمو کودک تأثیر بسیاری دارد، همچنین یک مادر باردار باید از مواد سمی، آلاینده‌ها و داروهایی که بر مغز کودک تأثیرگذار است دوری کند تا نوزاد متولد شده از مغز سالم برخوردار و بهره هوشی خوبی داشته باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن اعصاب ایران تصریح کرد: در دوران بارداری، مادر باید به خواب کافی خود اهمیت دهد و در صورتی که بارداری او دارای مشکلاتی است، به دنبال درمان باشد، همچنین ابتلای مادر به مشکلاتی از جمله آلرژی و حساسیت‌های خاص می‌تواند بر مغز کودک تأثیر داشته باشد.

صفری ادامه داد: با توجه به اینکه دوران نوزادی یکی از مهمترین دوران زندگی هر فرد به شمار می‌رود، فراهم کردن تغذیه مناسب برای نوزاد که همان شیر مادر است و استفاده مکمل‌ها با دستور پزشک از جمله موارد حائز اهمیت به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه نوزاد باید خواب کافی داشته باشد و در صورتی که موانعی بر سر داشتن خواب کافی و باکیفیت کودک وجود دارد، والدین باید نسبت به رفع آن اقدام کنند، گفت: والدین باید به صورت مداوم با کودک بازی کنند، چراکه انواع بازی‌های مختلف منجر به افزایش توانمندی کودکان خواهد شد.

توانمندی کنجکاوی و جست‌وجوگری را در نوزاد تقویت کنید

عضو هیئت مدیره انجمن اعصاب ایران با بیان اینکه پخش شدن و شنیدن آهنگ‌های ساده و دارای کلام تأثیر مؤثری بر رشد هوشی کودک خواهد داشت و از جمله این آهنگ‌ها می‌توان به آهنگ‌های ساده کودکانه اشاره کرد، اضافه کرد: نوزاد در مراحل ابتدایی، یادگیری را از طریق آواها و ریتم تشخیص می‌دهد و از همین رو به آهنگ‌ها واکنش خوبی نشان می‌دهد.

صفری با بیان اینکه هنگامی که نوزاد مراحل رشد خود را طی می‌کند، توصیه می‌شود که والدین تمرین آواز و همخوانی با او داشته باشد، افزود: والدین باید با کلمات ساده صحبت کردن با نوزاد را آغاز کنند و سپس به سمت استفاده از کلمات پیچیده پیش بروند تا توانمندی‌های کلامی نوزاد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تهیه کردن اسباب بازی‌های مناسب سن از دوران نوزادی تا بزرگسالی از جمله موارد حائز اهمیت به شمار می‌رود و منجر به رشد هوشی نوزاد می‌شود، تصریح کرد: لمس کردن و ماساژ بدن نوزاد منجر به افزایش توانمندی‌های حسی حرکتی او خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن اعصاب ایران با بیان اینکه توصیه می‌شود که والدین توانمندی‌های کودک را مبتنی بر حافظه او بسیار بالا نبرند و بیشتر توانمندی کنجکاوی و جست‌وجوگری را در نوزاد خود تقویت کنند، ادامه داد: والدین باید توجه داشته باشند که مهمترین توصیه برای رشد هوشی مناسب کودکان، پرهیز از استفاده وسایل ارتباطی دارای صفحه نمایش هوشمند از جمله تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ است.

صفری خاطرنشان کرد: برای نوزادان زیر دو سال مدت زمان استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی دارای صفحه نمایش هوشمند برابر با صفر و برای کودکان دو تا پنج سال حداکثر زمان توصیه شده یک ساعت است که والدین باید نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کد خبر 750567

دیگر خبرها

  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • پوشش تحصیلی ۹۹.۸ درصدی مقطع ابتدایی در چهارمحال و بختیای