Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری ایلنا از ساری،جعفر سطوتی صبح امروز پنج شنبه در نخستین گردهمایی مسئولین کمیته فرهنگی هئیت های بدمینتون سراسر کشور در ساری با بیان اینکه موضوع مسئولیت اجتماعی و ترویج اخلاق مداری از ماموریت های مهم حوزه فرهنگی وزارتخانه است،اظهار کرد: اهمیت ارتقای فرهنگی در جامعه ورزش کمتر از مدال آوری نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه باید در فرآیند توسعه فرهنگی به توسعه در ورزش توجه ویژه شود،افزود:التزام عملی داشتن به باورها و ارزش ها که افراد بیان می کنند؛ بسیار مهم است.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه تعالی و پیشرفت کشورمان دغدغه ی همه فعالان ورزشی،فدراسیون ها و بخش های دیگر جامعه است،گفت: باید تلاش کرد که ارزش ها به وسیله ورزش در جامعه ترویج شود.

وی افزود: در این راستا، هر فدراسیون متناسب با جامعه هدف و مخاطبین خود می تواند در مسیر ترویج فرهنگ و در نتیجه توسعه یافتگی فرهنگی کشور گام بردارد.

سطوتی با بیان اینکه فدراسیون های ورزشی به عنوان ظرفیت بزرگ و بسیار موثر در فرایند توسعه فرهنگی ورزش کشور هستند،ادامه داد:بحث توسعه فرهنگی در فدراسیون های ورزشی باید مورد توجه قرار گیرد همانطور که مقام معظم رهبری بارها بر لزوم ترویج فرهنگ و مبارزه با تهاجم فرهنگی تاکید کردند.

وی با یادآوری اینکه در دو دهه اخیر مدال آوری در راس مقوله ورزش قرار گرفت که این خود اشتباهست،گفت: تغییر الگوی ورزشی با صحه گذاشتن بر مقوله فرهنگ باید موردتوجه قرار گیرد.

سطوتی با بیان اینکه ورزش اساسا ارتقای اخلاق و فرهنگ است،تصریح کرد:اساس ورزش می بایست بر جوانمردی و پهلوانی باشد،اینکه چگونه پوریای ولی باشیم.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در ادامه سخنانش مقوله فرهنگ را در رأس موضوعات کشور معرفی کرد و نقش مدیریت در این حوزه را نقش کلیدی و تعیین کننده دانست.

وی بیان کرد: از ابزار ورزش می توان خدمات بزرگی را به فرهنگ عمومی جامعه تزریق کرد و با مدیریت صحیح از انرژی  در مسیر ترویج ارزش های فرهنگی گام های موثری برداریم.

حفظ نماد فرهنگی ورزشکاران در خارج از کشور

محمدرضا پوریا رئیس فدراسیون بدمینتون کشور در ادامه این گردهمایی با بیان اینکه هیات بدمینتون بی حاشیه ترین هیات با بیشترین جمعیت ورزشی است،اظهارکرد:فدراسیون های ورزشی با نگاه ویژه به قهرمانی مقوله فرهنگی را به فراموشی سپرده اند.

وی افزود:باید نسبت به مسائل فرهنگی و سلامت ورزشکاران تلاش کنیم وصرفا به موضوع قهرمانی نپردازیم.

رئیس فدراسیون بدمینتون کشور گفت: ورزشکارانی که در خارج از کشور حضور پیدا می کنند بایستی نماد فرهنگی ایران را به همراه داشته باشند.

فعالیت های فرهنگی نیازمند برنامه های راهبردی،اجرایی و کاربردی است

حبیب حسین زادگان در ادامه این گردهمایی با گرامیداشت یاد شهید سپهبد سرادر قاسم سلیمانی رویکرد وزارت ورزش را  ماهیت فرهنگی اعلام کرد و گفت: نهادهای زیادی در مقوله ترویج فرهنگ جامعه سهیم بوده و جوانان نیز در راس توجه این نهادها هستند.بنابراین ترویج فرهنگ در بین این قشر از افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه اگر همه نهادهای فرهنگی برنامه مدون برای ترویج فرهنگ داشته باشند موفقیت ها نیز افزون تر خواهد شد،افزود: در شرایط فعلی جامعه تحقق برخی از کارها به دلیل شرایط اقتصادی و کمبود منابع ناممکن شده و فقط بر روی کاغذ می ماند.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران گفت: به دلیل اهمیت فرهنگ ضرورت دارد این موضوع در جامعه ورزشکاران و فدراسیون ها ویژه دیده شود.

وی یادآور شد: خروج نخبگان و ورزشکاران از کشور که خود خسارتی بزرگ برای کشور محسوب می شود ناشی از خلاء فرهنگی است و یا به نوعی موضوع فرهنگی در این خروج تاثیر گذار است.

حسین زادگان گفت: عملیاتی کردن برنامه های فرهنگی نیازمند برنامه های راهبردی،اجرایی و کاربردی است.

قهرمانی ورزشی و فرهنگی رویکرد وزارت ورزش و جوانان

فریبا مددی نائب رئیس فدراسیون بدمینتون بانوان وزارت ورزش و جوانان کشور در ادامه با بیان اینکه چشم اندازمان در وزارت ورزش علاوه بر قهرمانی ورزشی،قهرمانی در فرهنگ است،اظهار کرد: برنامه های فرهنگی را معطوف به حفظ و ترویج ارزش های اسلامی بین ورزشکاران و جوانان کنیم.

وی اعلام کرد: ورزش بدمینتون جزء پنج رشته برتر کشور محسوب می شود.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تهاجم فرهنگی جامعه نخبگان وزارت ورزش و جوانان ورزش پهلوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۰۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

«پهلوان و فیل» نوشته سیدمهدی شجاعی بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان است.

به گزارش ایسنا، این کتاب با تصویرگری فرهاد جمشیدی در نشر نیستان برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

درباره این کتاب و ارتباط آن با روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای آمده است: «نامگذاری هفتم اردیبهشت به عنوان روز جهانی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای مناسبتی است برای آشنایی کودکان با فرهنگ پهلوانی در ایران. انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود می‌تواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد…

ورزش کشتی یکی از باسابقه‌ترین رشته‌های ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکل‌های مختلف برگزار می‌شده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد. با اطمینان می‌توان گفت که زورآزمایی و کشتی گرفتن از دوران‌ نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین مورد توجه بوده و در اوقات فراغت یا در جنگ‌ها و نزاع‌ها به شکلی طبیعی و غریزی اجرا می‌شده است .

انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود می‌تواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد. بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسان‌های اولیه با کشتی گرفتن سپری می‌شد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز به‌کار ببرند .

در ایران قدیم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنت‌های ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .

درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود می‌بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می‌پرداختند. آن کمربند کستی نامیده می‌شد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن. البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زورآزمایی است به کار می‌رود .

تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نام‌های آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی‌عدالتی و دفاع از مظلومان به‌کار برده‌اند. از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، فیله همدانی، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر می‌توان به نام‌های مشهوری همچون ابراهیم یزدی، اکبر خراسانی، حاج محمدصادق بلور فروش و حاج سیدحسن رزاز اشاره کرد.

پهلوان و فیل بازآفرینی از داستان‌های شگفت‌انگیز پهلوانان ایران است. بازآفرینی یکی از شیوه‌های آفرینش آثار ادبی و هنری است. در این روش نویسنده از اثر کهن یا معاصر الهام می‌گیرد، موضوع اثر را تغییر می‌دهد و اثری نو مستقل پدید می‌آورد.

سیدمهدی شجاعی با استفاده از این تکنیک کتاب پهلوان و فیل را با تصویرگری فرهاد جمشیدی، با تصاویری به سبک قهوه‌خانه‌ای یا پرده‌خوانی با نشانه‌های ایرانی (چهره‌ خورشیدخانم، گل‌های چندپر) که بر زمینه‌ای کاه‌گلی نقش بسته، بازآفرینی کرده است.

جهان پهلوان محمد مالانی پهلوان دربار حسین میرزا، حاکم هرات که بین مردم محبوبیتی خاص دارد. هنگام بازگشت از هندوستان برای حاکم فیلی بسیار بزرگ و زورمند هدیه می‌آورد، حاکم  قدرت فیل را بیش از انسان می‌داند ولی پهلوان مالانی مخالف اوست و از این‌جا کشمکش ماجرای داستان شروع می‌شود.

حاکم از پهلوان مالانی می‌خواهد که عقیده‌ خود را در کشتی با فیل به اثبات برساند. پهلوان مالانی ابتدا با شگردی عاقلانه فیل را به زمین می‌زند و سپس کینه را از دل فیل که انتظار چنین درگیری را ندارد شسته، و با او دوست می‌شود و این‌گونه دو وجه عقل و عاطفه‌ انسانی را ثابت می‌کند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

خصوصیت مهم پهلوان محمد، جوانمردی و مردمداری‌اش بود. او نمی‌نشست تا نیازمندها و گرفتارها به سراغش بیایند، بلکه خود در میان مردمان می‌گشت و به جست‌وجوی مردم گرفتار می‌پرداخت تا غم و غصه‌هایشان را برطرف کند...»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند
  • زورخانه حیدر کرار بندرعباس میزبان عاشقان ورزش زورخانه‌ای
  • بزرگداشت هفته ورزش زورخانه‌ای و فرهنگ پهلوانی در منطقه ۱۲ اصفهان
  • اسم گذاری ۱۷ شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان
  • ورزش باستانی بین آحاد جامعه ترویج شود
  • تجلیل از متولیان ورزش پهلوانی/۷ زورخانه در منطقه ۱۲
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌