Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر استان اصفهان گفت: نهادهای دولتی به منظور ایجاد فضای واحد قرآنی در میان مؤسسات قرآنی، باید موازی‌کاری کنار رفته و سیاست و مدیریت واحد اتخاذ شود.

دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی‌شهر یکی از مؤسسات فعال در استان اصفهان است که تاکنون موفق به برپایی دوره‌های آموزشی بسیاری در زمینه‌های قرآنی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرکز تاکنون طرح و ایده‌های متنوعی را در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی و تربیت نیروهای قرآنی درکارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. 

به همین دلیل، خبرگزاری ایکنا؛ به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید‌رضا قربانیان، مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) رفت و با او درباره موضوعات متنوع قرآنی اعم از تخصصی شدن مؤسسات قرآنی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های شهر، دغدغه‌های قرآنی فعالان قرآنی و دیگر مباحث به گفت‌وگو پرداخت؛

ایکناــ بحث خود را با خودکفایی مؤسسات قرآنی شروع می‌کنیم؛ به نظر شما این خودکفایی چطور حاصل می‌شود؟ آیا در این زمینه توصیه‌ای برای مؤسسات قرآنی دارید؟

افرادی که تصمیم دارند مراکز و مؤسسات قرآنی تأسیس کنند، قبل از هرگونه اقدام برای تشکیل، باید منبع درآمدشان را شناسایی کنند. البته مؤسسات قرآنی که بیش از این تأسیس شده و تاکنون فعال بودند، باید در زمینه مالی، مسیرهای درآمدزایی مرسوم مانند راه‌اندازی مهد قرآنی، پیش‌دبستانی قرآنی، مدارس قرآنی و غیره را نیز شناسایی کنند.

پیش از این مؤسسات قرآنی بر حمایت‌های مردمی تأکید داشت، اما با توجه به اوضاع نامساعد اقتصادی کشور، این کمک‌ها کم‌رنگ‌تر از همیشه شده است. دارالقرآن اهل بیت(ع) با کسب مجوز از سوی نیروی انتظامی، از ابتدای امر بر پایه حمایت‌های قرآنی شکل گرفته است و همچنین موفق به تأسیس یک مرکز خیریه قرآنی در این مؤسسه نیز شده است.

در این خیریه قرآنی با اجاره دادن تاج گل مراسم ترحیم، دریافت هزینه جهت تلاوت قرآن و ختم صلوات برای متوفی و غیره، درآمدزایی برای مؤسسه ایجاد شده است، همچنین در کنار آن به بی‌سوادی قرآن نیز توجه شده است، به طوری دارالقرآن در قبال تلاوت قرآن و ختم صلوات، مبلغی را به افراد نیازمند هدیه پرداخت می‌کند.

مؤسسات قرآنی نباید به طور قطعی بر کمک‌های مردمی و حمایت‌های دولتی تکیه داشته باشند، بلکه با ایجاد ایده و طرح‌های درآمدزایی، نیازمند خواهند شد. شناسایی فضای فرهنگی، اجتماعی و تشکیل مجموعه‌های درآمدزایی نیز می‌تواند در ایجاد منابع مالی بر مؤسسات قرآنی کمک کننده باشد.

ایکنا ــ در دارالقرآن اهل بیت(ع) چه اندازه به تحقق فرمایش رهبری مبنی بر توجه به سبک زندگی اسلامی تاکید شده است؟

با توجه به اینکه جوانان همواره در خطر تهاجم فرهنگی هستند و مقام معظم رهبری بر ترویج سبک زندگی اسلامی تاکید داشته است، بنابراین دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر،کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی ویژه بانوان، آقایان، پسران و دختران نوجوانان در قالب مشاوره و پاتوق‌های صمیمی را برگزار کرده است. همچنین در این راستا با بیان مطالب و تشریح زندگی ائمه اطهار(ع) برای نوجوانان، گام های مؤثری برداشته شده است به نوعی که قرآن به خانواده‌ها رسوخ کرده و بر رفتار و منش آنان تاثیر گذاشته و روش‌های زندگی تغییرکرده است. در میان آموزش‌های قرآن به مباحث تربیت باید پرداخته شود تا به آن هدف نهایی بتوان رسید.

ایکنا ــ لزوم آموزش‌های تخصصی مؤسسات قرآنی در کنار آموزش‌های عمومی چیست؟

چندبعدی بودن مؤسسات قرآنی در زمینه‌های مختلف احساس می‌شود. تخصصی شدن مؤسسات قرآنی در سطح جامعه بسیار خوب است، اما باید به این نکته توجه داشت که برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی قرآن، آحاد مردم نیازمند آشنایی با مفاهیم قرآن کریم هستند، بنابراین باید مباحث عمومی قرآن در میان آموزش‌های مؤسسات قرآن باشد.

برخی از مؤسسات قرآنی که به صورت تک بعدی و تخصصی تکیه برآموزش‌های حفظ، قرائت دارند، متاسفانه مردم را از سفره الهی محروم کرده اند. با توجه به شرایط حاضر که استقبال عموم مردم علی رغم فعالیت‌های بسیار قرآنی، نسبت به دهه‌های گذشته از محافل قرآنی کمرنگ شده است، مقام معظم رهبری بر برپایی کرسی‌های تلاوت تاکید دارند. بنابراین رسالت اصلی مؤسسات قرآنی، درگیر کردن آحاد مردم با قرآن است.

ایکنا ــ باتوجه به تعدد مؤسسات قرآنی در کشور، آیا این تعداد پاسخگوی نیاز قرآنی مردم در کشور هستند؟

در کشور شاهدیم که صنف‌های مختلف در کشور، یک متولی واحد به منظور مدیریت و سر و ساماندهی برنامه‌های آن وجود دارد، اما در مباحث قرآنی کشور، نهادهای بسیاری اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دارالقرآن الکریم و غیره در مباحث قرآنی ورود کردند که متأسفانه سیاست واحدی در این زمنیه بین نهادها وجود ندارد و تاکنون نتیجه خوبی حاصل نشده است.

در کشور بیش از چندین هزار مؤسسه قرآنی وجود دارد که هر یک به امر آموزش قرآن می‌پردازند، اما هر اندازه آمار افزایش مؤسسه در کشور بیشتر شود، متأسفانه شاهد اثر فعالیت‌های آنان در جامعه نیستیم. بسیاری از مؤسسات قرآنی به یک نام تأسیس شده، اما در مجموع هیچ فعالیتی نداشته و در حال تعطیل شدن هستند.

بسیاری از مؤسسات قرآنی در حال حاضر با مشکل مالی همراه هستند، بنابراین مدیر مؤسسه متوجه برطرف کردن آنان بوده و از برخی از فعالیت‌های مهم فاصله می‌گیرد. بنابراین باید سیاست و مدیریت واحدی برای کارکرد مؤسسات قرآنی از سوی نهاد متولی صورت گیرد.

با توجه به نسخه‌های متنوعی که از سوی متولیان قرآنی برای مؤسسات قرآنی پیچیده می‌شود، آشفتگی بسیاری در میان آنها ایجاد شده است و اثری که از کارکرد مراکز قرآنی مدنظر است، را شاهد نیستیم. اگر مؤسسات قرآنی هدایت‌شده، با سیاست و در چشم‌انداز به فعالیت بپردازند، مطمئناً رشد تعداد مؤسسات قرآنی بسیار خوب است.

البته برای رشد مؤسسات قرآنی و فراغ بال فعالیت مدیران مؤسسات باید دغدغه‌های فکری آنان اعم از پرداخت مالیات، مسائل مالی، نبود مکان، پرداخت اجاره‌بها و غیره را از بین برد.

ایکنا ــ درباره دغدغه‌های قرآنی خود به عنوان فعال این حوزه بگوئید؟

استان اصفهان از ظرفیت بالایی در حوزه قرآنی برخوردار است. بنابراین دارالقرآن به منظور درگیر کردن دانش‌آموزان در مدارس، طی هماهنگی که با اداره آموزش و پرورش صورت گرفت، مدارس مکلف هستند که دانش‌آموزان را برای آموزش قرآن به مؤسسات قرآنی سوق بدهند. در نتیجه این کار، مؤسسات قرآنی می‌توانند از توانمندی‌های سطح جامعه استفاده کنند.

دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر با داشتن بیش از 5 هزار مربی قرآنی و 40 کلاس آموزشی ظرفیت جذب قرآن‌آموزان و ارائه آموزش‌های فرهنگی قرآنی به علاقه‌مندان در سطح شهر دارد. مسئولان فرهنگی به منظور حمایت از فعالیت‌های مؤسسات قرآنی می‌توانند در بحث تشویقی ورود کنند و با اهدای کوچکترین هدیه به قرآن‌آموزان مؤسسات، در میان آن‌ها دلگرمی و اشتیاقی به منظور حمایت و توجه ایجاد کنند.

پرداخت هزینه‌های دارایی، مادیات و بیمه فعالان قرآنی از دیگر مواردی است که هم‌اکنون از سوی مسئولان به آن توجه نمی‌شود و یا اینکه کمتر مورد نظر قرار گرفته است که در این راستا نیاز است، متولیان با ایجاد فضایی مناسب، حمایت‌های معنوی خود را نشان دهند که امیدواریم به این شرایط جامعه عمل بپوشانند.

یکی دیگر از دغدغه‌هایی که امروز در میان مؤسسات قرآنی شاهد هستیم توجه تک‌بعدی آنان به مسابقات قرآن کریم است. لزوم فعالیت‌های فرهنگی ـ تربیتی برای قاریان، حافظان و فعالان قرآنی در مؤسسات قرآنی ایجاد شود و آفات قاریان و آداب، نقاط ضعف و قوت آنان بررسی و آسیب‌شناسی شود.

ایکناــ آیا مؤسسه تاکنون موفق به دست‌یابی به اهداف اولیه شده و چشم‌انداز این مرکز برای آینده چیست؟

مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) همواره برای ترویج فرهنگ قرآن و ریشه کردن کردن بیسوادی قرآنی گام‌هایی را برداشته و موفقیت‌های بسیاری را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. مؤسسه با افق‌هایی که تعیین کرده است، همواره در راهی که پیامبر اسلام(ص) گام برداشته‌اند، پیش رفته است و با توانمندی‌هایی که در استان دارد، فضای قرآنی در شهر ایجاد کرده است و بیشتر مردم را به سمت قرآن سوق داده است.

مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) درنظر دارد با ارائه برنامه و مسابقات قرآنی در میان مردم، بتواند هرچه بیشتر آنان را با آموزه‌های قرآنی آشنا کند و آموزش‌های مجازی قران را گسترش بدهد و افق‌های پیش‌روی این مرکز، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده فراتر از ملی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا مؤسسات قرآنی خمینی شهر اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۰۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد

نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتاب‌های متعددی درخصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی نوشته‌اند و دیدگاه‌ها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد، بحث روش‌شناسی نیز در این خصوص مهم است.

وجود دو دیدگاه در اسلامی‌سازی علوم انسانی

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، پیشینه‌ این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.

طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود که کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

حجت‌الاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

ساختارگرایی و کارکردگرایی

وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی می‌بایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشته‌اند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشته‌ای استف به این معنا که هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی مورد بحث قرار می‌گیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند، جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونه‌ای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول می‌بایست با استفاده از روش «معادل‌یابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آن‌ها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

انتهای پیام. /

دیگر خبرها

  • پرداخت ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به متقاضیان
  • پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰۰۰ شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری
  • کارگاه آموزشی جامع مدیریت امور قرآنی در یاسوج برگزار شد
  • تسهیل فرایند صدور مجوز تشکل‌های قرآنی مردمی
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم گردی
  • برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر