Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشجویان اصفهانی موفق به تولید کوره‌های الکتریکی القایی شده اند که توان جایگزین شدن با کوره‌های با سوخت فسیلی دارند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عرفان توانا؛ حرکت دانشگاه‌ها به سمت اثرگذاری در صنعت و تولید محصولاتی دانش بنیان، شاید مهم‌ترین رخدادی است که در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های کشور دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
فضای رقابتی بین دانشگاه‌ها ایجاد شده که به پژوهشگران دانشگاهی فرصت می‌دهد تا دانش خود را در عرصه‌های مختلف صنعتی بیازمایند. این مسیری است که کشور‌های مختلف برای رسیدن به توسعه یافتگی طی کرده اند و اکنون کشور ما نیز، لازم است که در سطح خرد و کلان در این مسیر گام‌های مهم و استواری بردارد.
شاید بتوان گفت که در سطح کلان، فعالیت دانشگاه‌های صنعتی یا دانشگاه‌های مرتبط با صنایع نظامی از سال‌های گذشته آغاز شده است، اما اکنون این دخالت دانش در صنعت در سطوح خردتر نیز دیده می‌شود که البته به همان مقدار کلان اهمیت دارد.   دانش در خدمت صنایع خرد و کلان دانشگاه اصفهان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است که حرکت در این مسیر را از سال‌های گذشته آغاز کرده و البته با حمایت از پژوهشگران، اصلی‌ترین گام‌ها را در این مسیر برداشته است. مرکز رشد دانشگاهی این دانشگاه، این سال‌ها میزبان ایده‌ها و خلاقیت‌های دانش بنیان بسیاری است که هر یک به نوبه خود سهمی هرچند اندک در صنایع کشور دارند. یکی از آن‌ها شرکت دانش بنیان محب الکترونیک ایرانیان است که توانسته کوره‌های القایی را در انواع مختلفی تولید کند.  
کوره القایی دستگاهی الکتریکی است که میدان الکترومغناطیس فعالی را ایجاد می‌کند و با فرکانس و جریان بالا از طریق سیم پیچ مسی به قطعات کوره القایی، دمای آن را به سرعت بالا برده و تا دمای ذوب و حتی بالاتر از آن می‌رساند. این کوره‌ها در صنایع سبک و سنگین استفاده می‌شوند و جایگزین خوبی برای کوره‌های سوخت فسیلی هستند. تولید کوره‌های القایی از این نظر که استفاده از سوخت‌های فسیلی را در صنایع کاهش می‌دهد، اهمیت زیادی دارد. حالا یک شرکت دانش بنیان در دانشگاه اصفهان توانسته به دانش تولید این کوره‌ها دست یابد و با صنایع استان اصفهان و البته کشور ارتباط مستقیم برقرار کند. از طرف دیگر با تولید این دستگاه‌ها صرفه جویی ارزی مهمی نیز برای صنایع رخ می‌دهد.   کوره‌های القایی جایگزین کوره‌های فسیلی محب محمودی، مدیر عامل این شرکت و پژوهشگر دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در توضیح فعالیت این شرکت می‌گوید: ما یک شرکت نوپا در حوزه صنایع الکترونیک محسوب می‌شویم. فعالیت خود را از سال ۹۷ در مرکز رشد دانشگاه اصفهان آغاز کردیم و فعالیتمان به قدری اثرگذار بوده که علاوه بر اینکه به تولید دانش بنیان دست یافته ایم، به زودی از دانشگاه مستقل شده و توانایی خروج از مرکز رشد را خواهیم داشت.
محمودی در خصوص کوره‌های القایی تولید شده در این شرکت می‌گوید: این دستگاه‌ها با استفاده از جریان برق شهر و به وسیله مبدل فرکانس، جریان نسبتا زیادی، حدودا بیشتر از ۱۰۰۰ آمپر، با فرکانس ۳۰۰ تا ۱۰ هزار هرتز ساخته می‌شود. البته این فرکانس در کوره‌های فرکانس بالا به بیش از ۱۰۰ کیلو هرتز نیز می‌رسد.   همت جوانان اصفهانی در تولید دانش بنیان این پژوهشگر دانشگاه اصفهان ادامه می‌دهد: این جریان در سیم پیچ کوره اعمال می‌شود و با عبور از آن باعث ایجاد میدان مغناطیسی با همان فرکانس در کوره می‌شود. در صورتی که وسط سیم پیچ کوره یک جسم هادی مانند فولاد چدن یا فلزات دیگر قرار گیرد، میدان مغناطیسی ایجاد شده، باعث القای جریان‌های گردابی در این جسم می‌شود.
وی توضیح می‌دهد: جریان‌های القایی جسم را گرم کرده و تا حد ذوب یا تبخیر پیش می‌برد.
محمودی به توضیح کاربرد کوره‌های القایی در صنعت می‌پردازد و می‌گوید: تولیدات ما با تغییر رنج فرکانس و توان کروه، می‌توانند سیستم را جهت کاربرد‌های مختلفی آماده کند و در صنایع مختلف به کار گرفته شود.
وی بیان می‌کند: کوره‌های القایی که در شرکت ما تولید می‌شود، در صنایع فولاد، شمش فولاد، صنایع قطعه سازی، واحد‌های ریخته گری و دیگر صنایع مشابه به کار گرفته می‌شوند.
این پژوهشگر در خصوص تفاوت تولیدات این شرکت با محصولات مشابه اشاره می‌کند و می‌گوید: کاربران می‌توانند با توجه به نیاز صنعت خود، کوره‌های القایی ساخته شده در شرکت ما را در توان مختلف تنظیم کنند و فرکانس را به اندازه نیاز خود، تغییر دهند.
وی ایزوله بودن این دستگاه را از دیگر مزیت‌های آن عنوان می‌کند و می‌گوید: ایمنی در این دستگاه‌ها تا سطح قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. دستگاه طوری برنامه ریزی و ساخته شده که فیوز‌های آن قابل بازگشت هستند و برای خنک کردن آن کاربران می‌توانند از آبگرد استفاده کنند.
محمودی تولیدات شرکت دانش بنیان خود را براساس فرکانس تقسیم بندی می‌کند و می‌گوید: در شرکت ما کروه‌های القایی با فرکانس پایین، یعنی بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ هرتز، با فرکانس متوسط، بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ هرتز، با فرکانس بالا با تولید فرکانس بیش از هزار و ۵۰۰ هرتز و همچنین کوره‌های القایی با فرکانس متعدد، تولید می‌شود.
این پژوهشگران موفق شده اند تا کوره‌های ذوب القایی، کروه‌های ذوب القایی تحت خلآ، کروه‌های پیش گرم فرج، کوره‌های بریزینگ القایی، کروه‌های درز جوش لوله، کوره‌های ذوب، کوره‌های عملیات حرارتی، کوره‌های با کاربرد خاص جوشکاری و کروه‌های ذوب فلزات سبک مانند طلا و نقره را تولید کنند.
محمودی می‌گوید: در این شرکت، دانشجویان دکتری دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت می‌کنند و سطح علمی بالای دانشجویان فعال در آن، باعث شده که در مدت زمان کمی به تولید محصول دست یابیم.
وی تصریح می‌کند: به همین دلیل به زودی به یکی از اهداف شرکت، یعنی استقلال از دانشگاه و فعالیت به صورت مستقل دست می‌یابیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صنعت دانش بنیان مرکز رشد دانشگاه اصفهان شرکت های دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۶۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور

به منظور هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور و با حمایت بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی، نخستین برنامه راهیان پیشرفت در خانه فناوری و نوآوری ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، خانه نوآوری و فناوری ایران با هدف ترویج و دستاوردها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و آگاهی جامعه استعدادهای برتر و نخبگان، نخستین برنامه راهیان پیشرفت را برگزار می‌کند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، این رویداد، مسیر ارتباط و تعامل هرچه بهتر اقشار دانش آموز و دانشگاهی را با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور و نیز دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان هموار کرده و در ترسیم افق پیش روی نقش آفرینان اقتصاد کشور گام برمی‌دارد.

این فصل از رویداد راهیان پیشرفت با حضور جمعی از مدیران عامل و موسسان مدارس مجتمعی غیردولتی و مدیران مدارس هیات امنایی با بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران

(IHIT) زمینه را برای اطلاع‌رسانی و آشناسازی جامعه مخاطب با دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

گام نخست این برنامه با نقش آفرینی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها برای آشنایی دستاوردها و پیشرفت‌های فناورانه و نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان از زمستان ۱۴۰۲ و در قالب برگزاری هفت برنامه بازدید از کنسرسیوم دیالیز ایران، نخستین شتاب‌دهنده زیست‌فناوری کشور، بزرگترین پارک فناوری غرب آسیا، شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تبلیغات و برندینگ، منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام، گروه دارویی سیناژن و یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی برگزار شد.

در خانه نوآوری و فناوری ایران با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دستاوردهای دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف همچون مواد پیشرفته، صنایع خلاق، زیست‌فناوری و سایر محصولات و خدماتی که از ظرفیت صادراتی برخوردار هستند به نمایش درآمده است.

در جریان این بازدید، مدیران عامل و موسسان مدارس مجتمعی غیردولتی و مدیران مدارس هیات امنایی حاضر ضمن بازدید از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه، با توانمندی‌ها و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه