دینمان را وامدار صبر امیرمومنان(ع) و حضرت زهرا(س) هستیم
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۷۷۱۰
حجتالاسلام شجاعی با بیاناینکه دینمان را وامدار صبر امیرمومنان(ع) و حضرت زهرا(س) هستیم، گفت: علت ناراحتی حضرت زهرا(س) این بود که مردم از ولایت امیرمومنان امام علی(ع) عبور کردند و ایشان را در این زمینه تنها گذاشتند.
به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجتالاسلام والمسلمین «سیدمهدی شجاعی» جمعه، ۲۷ دیماه در مراسم دعای ندبه مهدیه تهران اظهار کرد: ائمه معصومین(ع) و علمای شیعه بسیار سفارش میکنند که تاریخ بخوانید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این استاد حوزه علمیه افزود: رهبر معظم انقلاب همواره از زمان ائمه معصومین(ع) مثال میزنند، تاریخ اسلام پر از خیانتهای بزرگان آن به اسلام است که باید از آن درس گرفت.
وی با بیان اینکه یکی از دروس تاریخ اسلام این است که انسان به اعمال نیک خود مغرور نشود، تاکید کرد: اگر صرفا به ظاهر ایمان توجه کنیم مومن تقلبی زیاد میشود، ظاهر طاعت و عبادت افراد نشان ایمان نیست نشانه مسلمانی است.
حجتالاسلام والمسلمین شجاعی ادامه داد: هیچ یک از ائمه معصومین(ع) را غیرمسلمانان نکشتند بلکه مسلمانان به شهادت رساندند، در مدینهای که ۹۰ درصد آن اصحاب پیامبر(ص) بودند دختر پیامبر(ص) را زدند و به شهادت رساندند. اهل عبادت و طاعت و مسلمانی هم بودند، علت مرتد شدن آنها این بود که از امیرمومنان امام علی(ع) به عنوان ولی خدا عبور کردند.
وی تاکید کرد: علت نارضایتی حضرت زهرا(س) از مردم زمانه خود نه به واسطه ظلمهایی بود که به ایشان رفت بلکه به علت این بود که مردم از ولایت امیرمومنان امام علی(ع) عبور کردند و ایشان را در این زمینه تنها گذاشتند.
این استاد حوزه علمیه درباره نشانه های ایمان با استناد به روایتی از پیامبر(ص)، گفت: حضرت رسول(ص) می فرمایند: حب امیرمومنان امام علی(ع) نشانه ایمان است که هر کس آن را نداشته باشد کافر است، پذیرفتن امامت شرط پذیرش اعمال نیک مسلمانان است.
حجتالاسلام والمسلمین شجاعی با استناد به روایتی از امام رضا(ع) تاکید کرد: مومن نیست مگر کسی که سه خصلت در وجود او باشد، نخستین خصلت در مومن همچون خدا ستارالعیوب بودن است، خصلت دوم اینکه از پیامبر خود اخلاق خوب داشتن را یاد گرفته باشد، پیامبر(ص) با اخلاق نیک بسیاری را به سوی دین جذب میکردند.
وی افزود: سومین خصلتی که یک مسلمان باید داشته باشد این است که از امام خود صبر را یاد گرفته باشد، دینی که ما داریم به برکت صبر امیرمومنان امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) است.
این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: همین که بلایی سرتان آمد، مراقب باشید دچار کفر نشوید، امام هادی(ع) فرمودند مصیبت برای مومنان یا کفاره گناهان یا ارتقاء درجه شما است، امام حسین(ع) همه هستی خود را در راه خدا داد و هیچ گاه شکایت نکرد که و نگفت: خدایا چرا من؟. عزت عظیم امام حسین(ع) به دلیل صبر ایشان بر مصائب کربلا است.
پایان پیام/487
منبع: شبستان
کلیدواژه: مسجد نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد فهما طرح ملی فهما رویداد ملی فهما سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی سردار سلیمانی فعالیت های مسجدی ولایت مداری دعای ندبه ولایت غدیر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۷۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پانزدهم شوال مصادف با سالروز وفات و یا به روایتی شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سفیر و راوی حدیث ائمه معصومین (ع) است. این محدث والامقام از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که از محضر امام جواد (ع) و امام هادی (ع) بهره برده و به عنوان نماینده معتمد حضرت امام هادی (ع) به شهرری مهاجرت کرد.
حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سالها در شهرری که در آن زمان به قطب حضور شیعیان تبدیل شده بود به ترویج معارف اهل بیت پرداخت و سرانجام در پانزدهم شوال سال ۲۵۲ ه. ق در ۷۹ سالگی درگذشت. مرقد این امامزاده واجبالتعظیم در طول قرون متمادی به محلی برای تجمع دلدادگان اهل بیت (ع) و بزرگان عالم تشیع تبدیل شد و امروز نیز به عنوان قبله تهران شناخته میشود.
به همین بهانه، حجتالاسلام محسن عرفاتی معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در گفتوگو با آنا عنوان کرد: در برخی اسناد از جمله کتاب «تاریخ طریحی» آمده است که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به مرگ طبیعی از دنیا نرفته و بلکه به شهادت رسیده است. تعبیری هم که به کاربرده شده این است که کسی که از فرزندان حضرت علی بن ابیطالب (ع) زنده به گور شد حضور حضرت عبدالعظیم (ع) بود.
وی اظهار کرد: این حدیث معروف از امام هادی (ع) که فرمودهاند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی (ع) بِرِی، کَمَن زارَ الحُسَین (ع) بِکَربَلا» (هر کس قبر عبدالعظیم در شهر ری را زیارت کند چنان است که گویی امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده) میتواند این گمان را تقویت کند که حضرت عبدالعظیم هم به شهادت رسیده است، چراکه ثواب زیارت مرقد ایشان را همسنگ حضرت سیدالشهدا درنظر گرفتهاند. این یک بحث تاریخی است که محققان باید درباره آن پژوهش کنند. اما به هر حال هر دو نقل قول، یعنی رحلت و شهادت در این زمینه وجود دارد.
عرفاتی عنوان کرد: حضرت عبدالعظیم (ع) در کنار مبازره سیاسی با خلفای جور عباسی، یک محدث و عالم بود. مرحوم آیتالله ریشهری در کتاب «شناختنامه حدیث» عنوان کردهاند که حضرت سیدالکریم ۱۲۰ روایت معتبر و مستند را بدون واسطه از سه امام معصوم امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) نقل کردهاند. حضرت عبدالعظیم سالها پیش از سید رضی که نهجالبلاغه را تدوین کند، کتاب خطبههای حضرت امیرالمومنین علی (ع) را جمعآوری کردند. بنابر این ایشان در کنار سیره سیاسی حقطلبانه و نسب خانوادگی والای و الهی، از حیث علمی و فقهی هم مقام والایی داشتهاند.
وی افزود: در منابع معتبر شیعه، به نقل از «ابوحماد رازی» آمده که در سامرا بر امام هادی (ع) وارد شدم و از بعضی مسائل حلال و حرام پرسیدم. چون قصد وداع داشتم حضرت فرمود: چنانچه در امور دینی در تشخیص حلال و حرام، مسئلهای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی سؤال کن و سلام مرا به او برسان.
عرفاتی اظهار کرد: در زمانی که حضرت عبدالعظیم (ع) به ری میآیند این منطقه به محل تجمع و فعالیت شیعیان تبدیل شده بود، از سویدیگر پیروان و مروجان سایر فرق اسلامی و غیر اسلامی هم در این منطقه و فلات مرکزی ایران فعالیت داشتند.
معاون امور فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم گفت: ایشان به عنوان یک فقیه متبحر ابهامات و پرسشهای که از سوی بزرگان این فرق مطرح میشد پاسخ میداد و از کیان مکتب شیعه دفاع میکرد. حضرت امام هادی (ع) مدال اجتهاد و فقاهت را به حضرت عبدالعظیم داده بود و به همین خاطر روایتهایی که از ایشان نقل شده از اعتبار بالایی برخوردار است. حضرت عبدالعظیم (ع) در زمانه خودشان پرچمدار جهاد تبیین بودند و نقش ویژهای در ترویج فرهنگ تشیع در ایران ایفا کردند.
وی افزود: در سالها و قرنهای بعدی هم امامزادگان دیگری که به ایران آمدند این معارف را سینه به سینه نقل کردند. این تلاشها باعث شد خطه ری به یکی از مراکز مهم تشیع تبدیل شود. بعد از آن هم با ایجاد حوزههای علمیه عالمان و فقیهان برجستهای از این منطقه به جهان اسلام معرفی شدند که این روند تا به امروز هم ادامه دارد. بسیاری از علمای معاصر تهران مثل آیتالله مجتهدی و آقا مجتبی تهرانی از چهرههایی بودند که در مدارس و حوزههای علمیه مجاور حرم حضرت عبدالعظیم (ع) درس خواندند و به اساتید بزرگ اخلاق و معارف اسلامی تبدیل شدند. امروز هم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به یک قطب فرهنگی تبدیل شده و امسال هم برنامههای ویژهای را در سالگرد رحلت حضرت سیدالکریم در آستان مقدس شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/