Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ فرصت زیادی تا برگزاری انتخابات مجلس یازدهم باقی نمانده و از ابتدای هفته گذشته نتیجه بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان اعلام شد. هر چند هیات‌های اجرایی زحمت شورای نگهبان را در مرحله اول بررسی‌ها کم کرده بودند و کار زیادی برای شورای نگهبان باقی نگذاشته بودند، اما رد صلاحیت عمده فعالان سیاسی و بیش از صد نماینده فعلی مجلس نشان داد که تیغ رد صلاحیت شورای نگهبان همچنان برای بسیاری از نامزد‌ها تیز و برنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



انتشار اخبار رد صلاحیت برخی از چهره‌های مهم کشور و جناح اصلاح‌طلب، باعث تعجب و انتقاد بسیاری از سیاسیون و مردم شد. علی مطهری، محمود صادقی، شهیندخت مولاوردی، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عبدالکریم حسین زاده و... از جمله چهره‌های مطرح رد صلاحیت شده بودند. کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پس از پایان بررسی صلاحیت‌ها اعلام کرده بود: «از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس ۹۰ نفر صلاحیت‌شأن عمدتا به خاطر مسایل مالی تایید نشد.»

علی مطهری گفته بود «شنیدم به دلیل عدم التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صلاحیتم تایید نشده است، هرچه فکر کردم کجا من التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی نداشته‌ام چیزی به خاطرم نیامد. احتمالا مفهومشان از نظام، رهبری نظام است. اگر در جایی من نظری غیر از نظر رهبری داشته‌ام -که داشته‌ام- این عین خواست خود مقام رهبری است.»

محمود صادقی از دیگر نمایندگان لیست امید بود که صلاحیت‎‌اش تایید نشد. او در این باره در توییتی نوشت: «دنیای شما نزد من از عطسه‌ ماده بزی کم‌ارزش‌تر است.»

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی از دیگر نمایندگانی است که پیامک رد صلاحیت به دستش رسیده است. این نماینده جانباز در بخشی از بیانیه خود می‌گوید: «شنیدن عدم التزام به اسلام و انقلاب برای منی که هر چه داشتم تقدیم نظام مقدس اسلامی نمودم (بیش از هفتاد درصد جان و بدنم در شلمچه ملکوتی شده‌اند) امری بسیار دردناک و غیر قابل هضم است.»

بیشتر بخوانید: پادرمیانی دردسرساز روحانی با شورای نگهبان/ اصلاح طلبان یک قدم به تحریم انتخابات نزدیک‌تر شدند

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که که در تایید صلاحیت‌ها تحت فشار نبوده‌اند؛ با این حال در این دوره چهره‌های تایید شدند که شائبه‌های زیادی درباره آنها وجود داشت. پرونده املاک شهرداری در دوره قالیباف یکی از مهمترین پرونده بود، با این حال او جزو اولین کسانی بود که خبر تایید صلاحیتش شنیده شد.

در روزهای گذشته اخبار زیادی درباره شائبه‌های مالی مربوط به غلامرضا تاجگردون منتشر شد که بحث‌های زیادی در فضای مجازی نیز به همراه داشت. صبا آذرپیک روزنامه نگار بخشی از اسنادی که گفته می‌شد مربوط به شائبه‌های مالی تاجگردون بوده را در توییتر خود منتشر شد. تاجگردون ابتدا رد صلاحیت شد اما اخباری مبنی بر تایید صلاحیت او شنیده می‌شود. این موضوع نیز از اتفاقات عجیب در جریان بررسی صلاحیت‌ها بود.

فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز از دیگر چهره‌هایی بود که گفته می‌شود شائبه‌های مالی داشته است. احمد توکلی در بیانیه‌ای نوشته دیده بان شفافیت و عدالت درباره فریدون حسنوند و غلامرضا تاجگردون نشست خبری برگزار خواهد کرد و جزییات مسائل مالی آنها را به مردم اعلام می‌کند.

ببینید: دهه چهارم؛ دهه سوءاستفاده‌های اقتصادی!/ چرا نمایندگانی که فساد مالی دارند، محاکمه نمی‌شوند؟

محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی به رویداد۲۴ می‌گوید: فکر می‌کنم رد صلاحیت‌های گسترده محصول یک تغییر رویکرد یا ناشی از یک برداشت و تحلیل نادرست از شرایط است. قبل از اینکه سردار سلیمانی به شهادت برسد، احساس عمومی بسیاری از جریان‌ها این بود که مشارکت مردم در انتخابات پیش رو کم خواهد بود و این انتظار که مردم بخواهند تنور انتخابات را گرم کنند و حضور گسترده‌ای داشته باشند، وجود ندارد. بعد از اتفاقات اخیر، جریان‌های مدیریت کننده انتخابات بر این تصور بودند که این حضور مردم در تشییع سردار سلیمانی به معنای تایید رفتار آن‌هاست که مانند همیشه اشتباه کردند و تصور کردند که مردم با همان شور و نشاط پای صندوق‌های رای خواهند آمد و اگر این اتفاق رخ دهد طبیعتا به نامزد‌های اصلاح‌طلبان نیز رای خواهند داد.

شورای نگهبان با یک تحلیل غلط دست به رد صلاحیت زد 

این فعال سیاسی با بیان اینکه شورای نگهبان با این تحلیل غلط دست به رد صلاحیت گسترده نامزد‌های انتخاباتی زد، تصریح کرد: به نظرم این تحلیل باعث شده جریان‌های مدیریت کننده انتخابات دست به رد صلاحیت بزنند و بعد از حادثه غم‌انگیز شلیک به هواپیمای اوکراینی و موج ناآرامی‌هایی که در جامعه ایران شاهد هستیم، اگر فضا به خوبی مدیریت نشود بعید نیست که اتفاقات روز‌های آینده بیش از پیش بر روی کاهش مشارکت مردم در انتخابات تاثیر بگذارد.

برخی خود را عقل کل و قیم مردم می‌دانند

عضو حزب اعتمادملی ادامه داد: باید ببینیم که خروجی اتاق فکر جریان‌های مدیریت کننده انتخابات چه خواهد بود. این که عده‌ای تصور کنند در گام دوم انقلاب، عده‌ای از جوانان انقلابی به میدان خواهند آمد و کشور را نجات می‌دهند! صرفا یک آرزو است، زیرا ساختار و سازمان سامان دهنده حضور مردم در کشور متکی به رای مستقیم مردم نیست. این مدیریت فرامردمی متاسفانه در خیلی از مواقع اجرا می‌شود و عده‌ای خودشان را عقل کامل جامعه قیم مردم تلقی می‌کنند.

او می‌گوید: متاسفانه مسئله نظارت استصوابی برای برخی به عنوان یک ابزار اعمال قدرت تبدیل شده و از این فرصت نهایت استفاده را می‌کنند. حقیقتا نظارت استصوابی، مشارکت و انتخابات را پایین می‌آورد و جالب است که این ابزار فقط در دست یک سلیقه از جامعه سیاسی ایران قرار گرفته است.

تایید قالیباف با آن همه شائبه مالی نشان می‌دهد کانون‌های متصل به قدرت در انتخابات دخالت می‌کنند

‌جوادی حصار در واکنش به اینکه چرا محمدباقر قالیباف با آن حجم از شائبه مالی باز هم تایید صلاحیت شد، خاطرنشان کرد: ممکن است براساس گفته‌های آقای کدخدایی برخی از نمایندگان فعلی شائبه مالی داشته باشند، اما موج گسترده افرادی که رد صلاحیت شدند، اصلا مالی نداشتند که بخواهند شائبه مالی داشته باشند. اینکه قالیباف به دلیل شائبه‌های مالی که دارد تایید صلاحیت می‌‎شود را باید از مراجع تایید کننده پرسید، اما به نظرم یکی از دلایل اصلی آن این است که به طور غیرمستقیم کانون‌های متصل به قدرت و نزدیکان به آن تفکر خیلی در مقوله انتخابات دخالت دارند.

این کارشناس ادامه داد: با توجه به شرایط موجود مشارکت و حضور مردم در انتخابات در شهر‌های بزرگ قطعا کم خواهد شد و این کاهش مشارکت نه به نفع اصولگرایان و نه اصلاحطلبان بلکه به ضرر نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.

لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000qH3 خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت رد صلاحیت ها رد صلاحیت اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۰۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل

یک نشریه غربی با استناد به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه از تلاش وی برای تبدیل کردن این اتحادیه به یک قدرت هسته‌ای مستقل خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "فرانکفورتر روند شای" آلمان در مطلبی نوشت: "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه می خواهد اتحادیه اروپا را به یک قدرت هسته ای گسترش دهد. ماکرون می خواهد درباره بازدارندگی هسته ای در اروپا بحث کند. کشور او آماده است تا در دفاع از خاک اروپا مشارکت بیشتری داشته باشد.

هفته گذشته "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه، در دانشگاه سوربن پاریس، دیدگاه های خود را در مورد اینکه دفاع اروپایی چگونه باید باشد، بیان کرد. بعد از آن وی این موضوع را پیگیری کرده و در استراسبورگ در مورد سلاح های هسته ای مشترک صحبت کرد.

در جلسه ای با جوانان که توسط گروه رسانه ای EBRA فرانسه برگزار شد، از وی پرسیده شد که آیا فرانسه آماده اروپایی کردن قابلیت بازدارندگی هسته ای خود است؟ ماکرون گفت که می‌خواهد همه چیز را روی میز بگذارد تا ببیند واقعا چه چیزی از ما به شکلی معتبر محافظت می‌کند. وی تاکید کرد که کشورش آماده است تا حتی بیشتر در دفاع از خاک اروپا مشارکت کند.

در استراسبورگ، رئیس‌جمهور فرانسه در ابتدا ناتو را نوعی سپر حفاظت نامید که باید با ایجاد یک دفاع معتبر اروپایی از آن فراتر رفت. به گفته وی این باید شامل سپرهای دفاع موشکی، موشک های دوربردی که روسیه را بازدارند و سلاح های هسته ای باشد. مکرون در ادامه گفت که دکترین هسته ای کشورش به این کشور اجازه می دهد در صورت تهدید منافع حیاتی خود از سلاح هسته ای استفاده کند. این منافع حیاتی یک بعد اروپایی نیز دارد که وی نخواست جزئیات آن را بیان کند تا اعتبار دفاعی اروپا خدشه دار نشود.

در ادامه این مطلب آمده است: دلایلی که ماکرون اروپایی‌سازی تسلیحات هسته‌ای فرانسه را وارد بازی می‌کند، در نگرش او نسبت به ناتو به‌ویژه تردید او در مورد قابل اعتماد بودن ایالات متحده به عنوان شریک در مواجهه با انتخاب مجدد احتمالی دونالد ترامپ، نهفته است. ترامپ در ماه فوریه این سوال را مطرح کرد که آیا ماده 5 کمک ناتو و بنابراین کلاهک های هسته ای آمریکا باید از اعضای این ائتلاف دفاعی که حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع نمی کنند، محافظت کند.

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه هم اظهارات مشابهی را به جهان ارائه کرد. او گفته است که اروپا باید دوباره خود را به عنوان یک قدرت ببیند و خود را از وابستگی ها رها کند. به گفته وی توسعه صنعت دفاعی اروپا را باید "نه به عنوان جایگزین، بلکه به عنوان یک مکمل" درک شود. سژورنه همچنین گفته است: «ما باید در کنار ناتو یک بیمه نامه عمر دوم بگیریم، زیرا هر چهار سال یک بار به تصمیم 250000 رأی دهنده آمریکایی در ایالت های این کشور وابسته هستیم».

وزیر امور خارجه این کشور توضیح داد که به منظور توسعه حاکمیت و استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا، فرانسه همچنین متعهد به استانداردسازی سیستم های تسلیحاتی در سطح اروپا است. به گفته وی هدف باید "عملکرد متقابل" باشد، به این معنی که همه کشورها می توانند بدون هیچ مشکلی از ادوات نظامی استفاده کنند.

ماکرون همچنین می خواهد استانداردهای جدید برای آینده بازدارندگی اروپا را با دیگر اعضای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار دهد. رئیس جمهور فرانسه در استراسبورگ گفت: "من طرفدار باز کردن این بحث هستم که باید شامل دفاع موشکی، حملات با سلاح های دوربرد و همچنین سلاح های هسته ای برای کسانی باشد که آنها را دارند یا سلاح های هسته ای آمریکا را در خاک خود دارند."

با انجام این کار، او بار دیگر درخواست مذاکره را به آلمان ارسال کرد - همانطور که برای اولین بار در سال 2020 انجام داد. سلاح های هسته ای تاکتیکی ایالات متحده در پایگاه هوایی بوشل در آلمان ذخیره می شود. مکرون همچنین این سخنان خود را خطاب به اعضای اتحادیه اروپا، بلژیک، هلند و ایتالیا که همگی چنین تسلیحات آمریکایی را در خود جای داده اند ایراد کرد.

اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کندتحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زمین لرزه سیرچ کرمان خسارت جانی و مالی نداشت
  • دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست
  • سخنگوی شورای نگهبان: مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم
  • هوش مصنوعی به کمک ثبت تخلفات رانندگی می‌آید/ اعمال قانون با دوربین‌های نظارت تصویری
  • وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • فعالیت ۷۰۰ ناظر آموزش‌دیده برای نظارت بر دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در گنبدکاووس
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟