Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این مطلب را مرضیه محبی، فعال حقوق زنان و وکیل دادگستری بیان کرد و گفت: طبق ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی نمی‌توان بعد از رسیدن به سن بلوغ، کسی را از مداخله در امورش منع کرد. اما طبق قانون رشد متعاملین، افرادی که به سن ۱۸ سال شمسی تمام رسیده‌اند، در محاکم عدلیه و ادارات‌ دولتی و دفاتر اسناد رسمی رشید محسوب شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محبی افزود: این قانون به این معناست که دختران علی‌رغم رسیدن به سن بلوغ اگر از طرف دادگاه رشید محسوب نشوند، قبل از ۱۸ سال اجازه معامله ندارند. بانک‌ها هم افراد زیر ۱۸ سال را برای اخذ وام یا انجام امور مالی و بانکی صالح نمی‌شناسند. حالا چطور می‌شود دخترانی که نمی‌توانند حساب بانکی داشته باشند، طبق قانون ۱۰۴۱ قانون مدنی اجازه ازدواج در سن ۱۳ سالگی را دارند و به تبع آن می‌توانند وام ازدواج دریافت کنند؟

خیلی‌ها زن را مایملک خود می‌دانند

این وکیل دادگستری ادامه داد: باید به مسئله زنان و مسائل مربوط به آن‌ها نگاهی فراتر و کلی‌تر داشت. چون الان همه مسائل مربوط به زنان در چارچوب کلی «تبعیض جنسیتی» و «گفتمان مردسالار» در جامعه ما اتفاق می‌افتد.

محبی گفت: اگر شاخص شکاف جنسیتی را معیار تشخیص جایگاه زنان قرار دهیم، می‌بینیم که زنان ایران از عدالت جنسیتی بی‌بهره‌اند و این مسئله در جامعه به روشنی قابل درک است که زنان به طور کلی از امکانات و منابع اجتماع و امکان انتخاب سرنوشت خود، سهم کمتری نسبت به مردان دارند.

وی اظهار کرد: به عبارتی گفتمان مردسالار جنسیتی باعث تثبیت فرودستی زنان و درنتیجه تبدیل آنها به آماج خشونت و آسیب شده است که ازدواج کودکان و آسیب‌های آن در همین ساختار قابل بررسی است.

محبی گفت: از آنجا که فقر، حاشیه‌نشینی، قومیت و تبعیض، ناآگاهی را تشدید می‌کند شاهدیم که بسیاری از محرومان و حاشیه‌نشینان، دختران خردسال خود را بخشی از مایملک و متاع زندگی خود تلقی می‌کنند که می‌توانند هرگونه بهره‌ای از آنها ببرند. این خانواده‌ها به دختران خود به عنوان موجودات فرودستی نگاه می‌کنند که فاقد اراده و اختیارند و تصور می‌کنند می‌توانند در مواقع ضروری برای به دست آوردن مال از آنها استفاده کنند.

خشونت اقتصادی علیه زنان

این فعال حقوق زنان گفت: سوءاستفاده از وام‌های ازدواج در ساختارهای مبتنی بر تبعیض جنسیتی شکل می‌گیرد که دختران را موجودات درجه۲ و فرودست حساب می‌کنند و حتی اگر دختران کمتر از ۹ سال سن داشته باشند، به ازدواج اجباری توسط پدران‌شان تن می‌دهند.

محبی بیان کرد: بازپرداخت وام ازدواج متوجه کسی است که وام دریافت می‌کند و اگر هم کس دیگری  ضامن دریافت وام باشد، باز هم طبق مقررات، ضامن می‌تواند به مضمون‌عنه مراجعه کرده و اقساطی را که پرداخت کرده، پس بگیرد و دختر نمی‌تواند هیچ‌گاه شانه از زیر بازپرداخت وام خالی کند.

او افزود: چطور کسی که طبق قانون غیررشید تلقی می‌شود، به صرف ازدواج می‌تواند چنین اختیاراتی پیدا کند؟ اینها مصداق خشونت اقتصادی علیه زنان است و هیچ متن قانونی برای مجازات مرتکبین آن نداریم و این روند همچنان در فرهنگ ما در حال گسترش است.

نیاز جامعه به عدالت جنسیتی

محبی تاکید کرد: زمانی که ساختار معیوبی در جامعه‌ شکل می‌گیرد، همه مشکلات بعد از آن هم اتفاق می‌افتد؛ در حال حاضر به منظور تسهیل ازدواج و کاهش موانعی که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. بسیاری از جوانان به دلیل مشکلات مالی، فقر و عدم دسترسی به امکانات لازم برای ازدواج، از ازدواج به‌موقع محروم هستند و هم‌اکنون سن ازدواج و فرزندآوری افزایش یافته است. این موارد آسیب سنگینی به اجتماع وارد می‌کند.

این فعال حقوق زنان گفت: در بسیاری از مواقع هم افراد به دلیل مشکلات مالی و فقر ممکن است برای دریافت وام دست به سوءاستفاده‌های جبران‌ناپذیری بزنند.

او عنوان کرد: اگر فرض کنیم که علت کاهش ازدواج‌ در جامعه فقر است، مسئولان باید علاوه بر افزایش تسهیلات ازدواج چاره‌اندیشی هم داشته باشند. راهکار اصلی برای جلوگیری از سوءاستفاده از وام‌های ازدواج برطرف شدن مسائل فرهنگی و اقتصادی است. همچنین باید قانون ازدواج همگام با فرهنگ تغییر کند تا گفتمان تبعیض جنسیتی جای خود را به عدالت جنسیتی بدهد.

کد خبر 478892 برچسب‌ها ازدواج جامعه جامعه شناسی ازدواج - وام

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ازدواج جامعه جامعه شناسی ازدواج وام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۷۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عبدالحسینی ظهر چهارشنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بویراحمد با موضوع ازدواج و تحکیم خانواده افزود: محرومیت‌های استان ما نسبت به کشور بیشتر است و سه هزار نفر از جوانان ما در صف پرداخت وام ازدواج هستند.

وی بیان داشت: به دلیل مرکزیت شهرستان بویراحمد، بخش قابل‌توجهی از جمعیت، جوان استان و موضوعات مبتلا به جوانان در این شهرستان است اما در تقسیم و تخصیص بودجه و اعتبارات به این امر توجه نمی‌شود.

عبدالحسینی تصریح کرد: ۱۹ خرداد ماه شروع هفته ازدواج است و بهانه‌ای برای اینکه تمرکز بهتری بر روی فرآیند ازدواج داشته باشیم.

وی افزود: ما در حوزه جوانان شش موضوع اصلی ازدواج، اشتغال، هویت دینی و ملی، نشاط اجتماعی، مسائل اجتماعی و مسکن را داریم.

عبدالحسینی اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائل در حال حاضر مسئله ازدواج جوانان است که با پرداخت تسهیلات، مشکلات در این راستا کمتر می‌شود اما بعضی از بانک‌های ما در پرداخت تسهیلات ازدواج کم کاری می‌کنند در صورتی که بودجه برای این امر بودجه مشخصی است.

کد خبر 6087725

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • کشف پیکر کودکان و زنان در گورهای جمعی بیمارستان ناصر
  • پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌
  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • وام ازدواج ۸۸.۵ درصد متقاضیان قمی پرداخت شده است
  • درخواست وزیر کشور از بانوان کم توجه در حوزه حجاب | ویدئو
  • ۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند
  • پرداخت ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد
  • پرداخت ۳۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل