Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:09:25 GMT

میزان تلفات آب در کردستان هفت درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۱۱۶۴

میزان تلفات آب در کردستان هفت درصد افزایش یافت

کامران خرم روز یکشنبه در نشست کارگروه‌های مدیریت جامع کیفیت منابع آب منطقه ۲ کشور با حضور استان‌های کردستان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان و زنجان در سنندج اظهار داشت: میزان تلفات آب در کردستان از ۵۶ درصد در ۱۵ سال گذشته به ۶۳ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ۶ درصد رواناب‌های کشور در استان کردستان قرار دارد، افزود: در مجموع سالانه یک هزار و ۶۶ میلیون مترمکعب آب در استان مصرف می‌شود که سهم بخش شرب ۱۴۴ میلیون مترمکعب، کشاورزی ۸۵۲ میلیون و صنعت ۷۱ میلیون مترمکعب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه ۷۳ درصد آب‌های زیرزمینی استان در دشت‌های شرقی استان قرار دارد، یادآور شد: با توجه به کاهش منابع آبی زیرزمینی، برنامه‌هایی برای تامین آب شرب مناطق مختلف تا افق ۱۴۲۵ پیش بینی شده است که مشکلی در این بخش نخواهیم داشت.

خرم میزان مصرف آب از منابع تجدیدپذیر در حوضه‌های آبریز استان را ۲۵ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر بوده که نیازمند اقداماتی برای ارتقا آن در استان است.

وی به تخصیص آب ۹۶ هزار هکتار از اراضی دیم استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: ۶۷ هزار هکتار این اراضی تخصیص جدید است که تحول زیادی در بخش کشاورزی و اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

در این نشست، کارگروه اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب استان‌های شرکت کننده به ارائه گزارش و بحث و تبادل نظر می‌پردازند و مشکلات و مسائل موجود در این حوزه بررسی می‌شود.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه (از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی) محسوب می‌شوند.

از مجموع ۳۳ سد استان، ۱۱ سد در حال بهره‌برداری، ۱۰ سد در دست اجرا و ۱۲ مورد نیز مطالعاتی است.

برچسب‌ها میزان بارندگی کردستان منابع آبی شرکت آب منطقه ای کردستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میزان بارندگی کردستان منابع آبی شرکت آب منطقه ای کردستان میزان بارندگی کردستان منابع آبی شرکت آب منطقه ای کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۱۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش امدادگران در ۱۴ استان کشور

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی در مورد بارش رگباری و شدید باران در ۱۴ استان کشور از آماده‎باش امدادگران در این استان‌ها خبرداد.

به گزارش ایسنا، بابک محمودی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در روز سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه شاهد بروز مداخلات جوی و تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۴ استان کشور خواهیم بود. بر این اساس در روز سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت در نیمه جنوبی استان‌های ایلام و لرستان، شمال خوزستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و شمال غرب کردستان و در روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت در کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و نیمه غربی استان‌های فارس، کردستان و لرستان و برای روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت نیز در یزد، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و کردستان وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گردوخاک و رخداد تگرگ پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در این شرایط لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی دور از انتظار نیست لذا به مردم و به خصوص ساکنان این مناطق و مسافران توصیه می‌شود که ضمن احتیاط در سفر‌های بین شهری، از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، کوهنوردی، چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع پرهیز کنند.

محمودی افزود: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ، اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپو‌های گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش‌ها نیز از دیگر توصیه‌هایی است که باید جدی گرفته شود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در همین راستا نیز امدادگران سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در تمامی استان‌های کشور به حالت آماده‌باش کامل درآمده و تجهیزات و امکانات لازم نیز برای مقابله با حوادث و امدادرسانی در هرگونه رخداد احتمالی در اختیارشان قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • آماده‌باش امدادگران در ۱۴ استان کشور
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • افزایش ۵۰۰۰ مترمکعبی مخازن آب روستاهای کردستان
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • شناسایی مهم ترین عامل تصادفات درون‌شهری در کردستان
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان