Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام قائمی‌نیا با بیان اینکه انتقام خوب از امریکا احساس خودباوری و توانمندی را در ملت ایران بالا برد و عظمت پوشالی آمریکا را درهم شکست، اظهار کرد: این ماجرا باید با نگاه‌های دقیق‌تر فرهنگی و تاریخی مورد بررسی قرار بگیرد، قطعاً تأثیرات فرهنگی و اقتصادی دارد که باید دنبال شود و تأثیر آن در بعد بین‌المللی هم مورد توجه قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: شهادت شهید سلیمانی برکات زیادی برای ایران، منطقه و حتی مسلمان و آزادی‌خواهان جهان داشت و مردم دنیا را نسبت به شرارت‌های آمریکا آگاه کرد.

وی افزود: تلافی ایران هم بسیار معقول و حساب شده بود و از دستاوردهای شهادت شهادت سردار و همرزمانش بود؛ این تلافی و انتقام خوب، قطعاً احساس خودباوری و احساس توانمندی را در ملت ایران بالا برد و عظمت پوشالی آمریکا را در هم شکست و نشان داد آن طور که آن‌ها مدعی ابرقدرتی هستند شکنندگی هم دارند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این ماجرا ابعاد خاصی دارد، تصریح کرد: باید این ماجرا با نگاه‌های دقیق‌تر فرهنگی و حتی تاریخی مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد؛ باید ابعاد این ماجرا به درستی موشکافی شده و حتی در کشورهای منطقه بررسی آماری نسبت به نگاه مردم منطقه نسبت به این ماجراجویی آمریکا داشته باشیم.

قائمی‌نیا اضافه کرد: قطعاً تأثیرات فرهنگی و اقتصادی دارد که باید دنبال شود و نباید آن را رها کنیم و مرتب باید تحلیل شده و تأثیر آن در بعد بین‌المللی هم مورد توجه قرار بگیرد و ببینیم که در فضای بین‌الملل چه بهره‌ای می‌توانیم ببریم.

بررسی علمی تأثیرات شهادت سردار سلیمانی

استاد حوزه عملیه با تأکید بر اینکه باید روی ابعاد مختلف این قضیه کار کنیم و به صرف یک اتفاق به آن نگاه نکنیم، اظهار کرد: قطعاً پیامدهای زیادی این حادثه دارد گرچه آمریکا و متحدانش تلاش کردند با حادثه هواپیمای اوکراین، این مسئله را تحت‌الشعاع قرار دهند، ولی باید زیرکانه عمل کنیم و آگاهی‌های لازم را در مورد سقوط هواپیما هم به مردم بدهیم.

قائمی‌نیا تصریح کرد: ماجرای شهادت سردار سلیمانی باید دائماً در دستور کار مسئولان و کارشناسان باشد و در این زمینه مقالاتی نوشته شده و سمینارهایی بگذاریم تا این پدیده فراموش نشود.

احتمال مداخله آمریکا در حادثه هوایپما

وی در پاسخ به این سؤال که شهادت سردار سلیمانی سرمایه اجتماعی اعتماد عمومی و وحدت مردم را بسیار بالا برد، ولی یک کار نادرست در اطلاع‌رسانی حادثه هواپیما آن را تحت‌الشعاع قرار داد آیا نمی‌توانستیم معقولانه‌تر عمل کنیم؟ بیان کرد: به نظرم اولین کاری که باید در این زمینه صورت بگیرد این است که خود مردم مجدداً به صحنه بیایند و از نیروهای مسلح حمایت کنند، گرچه این به معنای آن نیست که اتفاقی که رخ داد دردناک و حادثه بدی نبوده است.

وی با بیان اینکه اشتباهات داخلی به این ماجرا دامن زده، ولی به نظر بنده قطعاً مسبب خارجی دارد که البته خبرگان کار باید نظر دهند، اظهار کرد: معتقدم آمریکا در ماجرای سقوط هواپیما دست داشته است که البته متخصصان سایبری باید آگاهی لازم را به ملت بدهند.

وی افزود: این ماجرا هرچند دردناک است و واقعا فاجعه بود، ولی باز در مقابل آن پیروزی که ایران به دستاورد ناچیز است و همه باید به این مسئله مهم توجه کنیم؛ نباید دستاورد پیروزی ایران در انتقام از آمریکا را فراموش کنیم؛ دشمنان در تلاش هستند که تنها بر روی ماجرای هواپیما تلاش کرده و دستاورد پیروزی را نادیده بگیرند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: مردم باید خودشان به صحنه بیایند و حمایت خود را از سپاه و نظام در پاسخگویی به آمریکا مورد تاکید قرار دهند و دوباره به همان روحیه روزهای تشییع سردار سلیمانی باز گردیم.

وی با اشاره به نزدیکی ایام 22 بهمن و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: بنده معتقدم این اتفاق یعنی حضور مردم در صحنه و حمایت مجدد از نظام و آن وحدت و همدلی به زودی در میان مردم رخ خواهد داد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نخبگان و تحلیلگران سیاسی همواره نسبت به مردم در چنین حوادثی عقب بوده‌اند  و مردم نشان داده‌اند که تحلیل درستی از حوادث دارند.

قائمی‌نیا در پاسخ به این سوال که چرا با نپختگی در ارائه اطلاعات لازم به رسانه‌ها سبب سردرگمی آنان و بی اعتمادی مردم به رسانه‌ها شدیم اظهار کرد: در این زمینه می‌شد بهتر و زودتر عمل کردند که این مسئله جای شک و شبهه ندارد ولی قبول کنیم که شرایط کشور هم شرایط نرمال و عادی نبود؛ ما از یکطرف در جنگ قریب الوقوع با آمریکا قرار داشتیم و از طرفی همه کشور  درحالت آماده باش بودند لذا باید واقع‌بینانه بنگریم.

وی با بیان اینکه من نمی‌دانم که بررسی علل حادثه زمان‌بر بوده یا ماجرای دیگری دلیل این تاخیر بوده است اظهار کرد: دست کم باید اعلام می‌شد که ما علت حادثه را بعدا اعلام خواهیم کرد و با قاطعیت نمی‌گفتند که علت آن اختلال در خود هواپیما است. انتظار و سؤال مردم هم این بود که اگر واقعا شرایط بحرانی بوده است باید پرواز هواپیماها دست کم به مدت یک یا دو روز تعطیل می‌شد.

صداقت؛ راه کسب اعتماد عمومی

قائمی‌نیا با بیان اینکه مطمئنا ارائه پاسخ مناسب به مردم در مورد شبهات و سؤالات ایجاد شده بسیاری از مسائل را برطرف می‌کند افزود: ما روایات متعددی در مورد بیان صادقانه داریم که راه نجات ما از حوادث را در همین مسئله می‌دانند. از جمله پیامبر(ص) فرموده‌اند که راه نجات در صداقت است؛ البته مردم از مسئولان انتظار ندارند که مسائل طبقه‌بندی شده را در اختیار آنان بگذارند ولی مطمئنا اعتماد به مردم منافع زیادی برای نظام دارد.

قائمی‌نیا با تاکید مجدد بر اینکه نباید اجازه دهیم حادثه هواپیما ماجرای انتقام ایران و شکست آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد افزود: برای بالا بردن سرمایه اجتماعی اعتماد عمومی وجود رابطه صادقانه میان مردم و مسئولان است؛ امام علی(ع) در تعبیری فرموده‌اند که الصِّدْقُ صَلاحُ کُلِّ شَیْ ءٍ و اَلْکِذْبُ فَسادُ کُلِّ شَیْءٍ؛ راستگویی مایه صلاح هرچیز است و کذب و دروغگویی ریشه همه فسادها است.

وی افزود: مردم به نیروهای مسلح اعتماد دارند و اگر آن‌ها اطلاعات لازم را به مردم بدهند مطمئنا بخش زیادی از جامعه آن را می‌پذیرند و مطئمنم که شاهد حضور دوباره مردم در صحنه و تکرار وحدت باشکوه مردم که حاصل خون شهدای اخیر بود خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قائمی نیا سرمایه اعتماد عمومی هواپیما شهادت سردار سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۱۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت سیر مزیت بی‌نظیر استان همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاسمی‌فرزاد عصر پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز مریانج، گفت: صنعت کشاورزی، مزارع سرسبز و کشت سیر در شهر مریانج یک مزیت نسبی برای استان است.

وی با اشاره به اینکه احداث شهرک سیر برای تقویت زنجیره ارزش که در جهان بی‌نظیر است، مورد توجه و پیگیری قرار دارد، افزود: صادرات محصولات صنایع‌دستی و کشاورزی با هماهنگی و انسجام بخش اقتصادی استان پیگیری شود.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: تکمیل زنجیره ارزش با هم‌افزایی در شهر ملایر، مریانج و تویسرکان شکل بگیرد و بازار تجاری و اقتصادی غرب کشور و صادرات تقویت شود.

وی اضافه کرد: زهد، تدین و تقوای مردم شریف مریانج حتی پیش از انقلاب‌اسلامی پرآوازه و این دیار همواره میزبان علمای شاخص بوده است‌.

قاسمی‌فرزاد گفت: در سال‌های ابتدای انقلاب‌اسلامی نیز مردم بصیر، فهیم و انقلابی مریانج در مقابل تحرکات منافقین کوردل ایستادگی و در دوران دفاع‌مقدس ۱۶۰ شهید والامقام هدیه کردند.

وی تصریح کرد: در کوران حوادث و جریان‌های مختلف انقلاب‌اسلامی مردم شریف مریانج در خدمت حضرت امام‌خمینی (ره) و حضرت امام‌خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بودند.

وی بیان کرد: شهر مریانج مسیر تردد بیش از ۸۰ درصد زائران حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) به ویژه در ایام اربعین است. بنابراین وجود مصلی تنها مختص مریانج نیست و از این ظرفیت برای میزبانی از زائران معزز استفاده می‌شود.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: با توجه به وجود معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، شهرداری مریانج بازارچه عرضه صنایع‌دستی و سنگ‌های قیمتی و زینتی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد منطقه ویژه گردشگری با توجه به ظرفیت این منطقه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استفاده شود، گفت: شناسنامه مسکن استان تهیه شده و پروژه‌های نهضت ملی مسکن توسط معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در شهرها با حضور فرمانداران و شهرداران با قوت پیگیری می‌شود.

کد خبر 6095258

دیگر خبرها

  • مجلس دوازدهم در پیگیری مسائل اقتصادی یک‌صدا خواهد بود
  • کشت سیر مزیت بی‌نظیر استان همدان
  • حمله مسلحانه به خودروی پزشکان در خوزستان
  • حمله مسلحانه به خودروی پزشکان در کرخه
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند
  • دانش آموزان نقش مهمی در رفع مشکلات کشور دارند
  • معلم‌ها تحولات جهان را برای دانش‌آموزان تبیین کنند
  • سنگلج در خطر است!
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان