Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا رجایی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در نماز جمعه و اعلام بی اعتمادی به اروپا اظهار داشت: فرمایشات رهبر انقلاب در قبال اروپا مبتنی بر یک عقبه و اتفاقاتی است که در گذشته از سوی آنها انجام گرفته و اروپایی‌ها در مذاکرات برجامی نشان دادند که نگاهشان به سوی آمریکا بوده و نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند که در نهایت همراهی‌هایی را نیز با واشنگتن علیه ایران داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به بدعهدی‌های تاریخی اروپایی‌ها در قبال ایران گفت: وقتی به تاریخ مراجعه می‌کنید، می‌بینید که اروپایی‌ها همیشه به دلایل مختلفی، به دنبال بهانه جویی بودند. یک روز موضوع هسته‌ای را پیش می‌کشیدند و روز دیگر مسائلی چون حقوق بشر یا قدرت موشکی را مطرح می‌کنند.

رجایی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها اراده جدی برای حل مشکلات نداشتند، افزود: برجام توافقی چندجانبه بود که دیگر طرف‌ها باید خروج آمریکا از آن را جبران می‌کردند؛ اما آنچه در عمل مشاهده شد، این بود که بی‌عملی اروپایی‌ها موجب برهم خوردن توافقی شد که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده بود.

وی بیان کرد: اروپا در عمل تسلیم رئیس جمهور آمریکا شد، در حالی که آنها مدعی هستند به تعهدات خود پایبند هستند، هیچ کدام از تعهدات خود را عمل نکردند. اگر راست می‌گویند و اقدامی مثبت انجام داده‌اند، باید آن را به همگان نشان دهند.

دبیر کمیسیون حقوقی تشکل‌های شاهد و ایثارگر عنوان کرد: مقام معظم رهبری از همان ابتدا نسبت به غرب و اروپایی‌ها هشدارها و تذکراتی را اعلام می‌فرمودند و فرمایش اخیر ایشان نیز کاملاً دقیق است، به این معنی که ما نباید امیدی به عمل اروپا داشته باشیم و از آنها عایدی نخواهیم داشت.

رجایی اضافه کرد: نیت و مقصود نهایی غرب باج خواهی از خاورمیانه است و می‌خواهند جهان اسلام را بزنند تا سلاح‌های خود را بفروشند. آمریکا عامل اصلی بحران در منطقه است و مقام معظم رهبری نیز به درستی فرمودند که اروپا نیز پادوهای این کشور است و هم راستا با نیات آمریکا عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: اروپایی‌ها به دنبال پیش بردن نیات خود هستند. برای آنها مردم سالاری و عدالت اجتماعی اهمیت ندارد و تنها می‌خواهند اهداف خود را به پیش ببرند.

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ترور سپهبد شهید سلیمانی اظهار داشت: اقدام آمریکایی‌ها هدیه به داعش بود. غرب داعش را برای ایجاد ناامنی در منطقه می‌خواست و عملاً با به شهادت رساندن سرداری که فرمانده مبارزه و مقابله با این گروه تروریستی بود، به داعش هدیه داد.

رجایی با اشاره به بیانات رهبری در مورد لزوم پیشرفت کشور افزود: مشکلی که در دایره حکومتی وجود دارد، کارها را به صورت انشایی انجام می‌دهد و این در حالی است که این اتفاق باید از طریق خود مردم انجام بگیرد.

وی گفت: نهادهای مردمی به خوبی می‌توانند مهندسی کنند و پیشرفت را در زمینه‌های متعدد ایجاد کنند. نمونه نهاد مردمی بسیج است که در عرصه دفاع موفق بود و این موفقیت را به دیگر حوزه‌ها تسری داد.

دبیر کمیسیون حقوقی تشکل‌های شاهد و ایثارگر تصریح کرد: در گام دوم انقلاب نیز نقش پذیری سیاسی، علمی و اجتماعی لحاظ شده است و از همین رو باید با توان بومی و اتکا به توانمندی‌های نهادهای مردمی تلاش کنیم تا کشور را در تمامی عرصه‌ها به پیشرفت برسانیم.

رجایی بیان کرد: ما در دفاع زمانی موفق شدیم که به توان بومی و مردم خود اتکا کردیم و هم اکنون نیز برای پیشرفت و توسعه باید به داخل و توان مردمی خود باور داشته باشیم.

وی در خاتمه درباره برخی اتهام‌ها علیه کشورمان نیز اضافه کرد: ما باید گردشگری ایثار ایجاد کنیم تا به جهان نشان دهیم که آن کسی که مورد ظلم قرار می‌گیرد، ما هستیم و ظالم نیز غربی‌ها بوده و کشورمان در حال دفاع از خود است.

کد خبر 4829266 محسن احدی

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب برجام داعش مقام معظم رهبری قاسم سلیمانی مجلس شورای اسلامی ایالات متحده آمریکا محمد جواد ظریف محمدجواد ظریف انتقام سخت موشکی سپاه پاسداران ایران شورای نگهبان انتخابات 98 حسن روحانی سردار سلیمانی علی لاریجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۴۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از رهبران اروپا خواست تا کشورهای تحت رهبری خود را در برابر چالش‌های یک جهان تغییر و تحول یافته بیش از پیش تقویت کنند.

رئیس جمهوری فرانسه که در دانشگاه سوربن در حضور ۵۰۰ میهمان از جمله سفرای بیست و شش کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا سخن می‌گفت در این خصوص هشدار داد: «اروپای امروز ما فانی است و ممکن است از بین برود.»

وی در این مراسم که در آن دانشجویان، محققان و اعضای دولت فرانسه حضور داشتند خواستار تقویت دفاع قوی و یکپارچه اروپا در برابر تهدید‌ها و چالش‌های جدید شد.

رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر «فانی بودن اروپا و هویت اروپایی و این که چنین سرنوشتی فقط به انتخاب‌های ما بستگی دارد»، هشدار داد که اروپا در دنیایی که قوانین و قواعد آن تغییر کرده، برای مقابله با «خطرات پیش روی خود» به اندازه کافی مجهز نیست.

آقای ماکرون ضمن ترسیم چشم‌انداز خود از یک اتحادیه اروپای قوی و با رویکردی قاطعانه‌تر در عرصه جهانی تاکید کرد که این قاره نباید به دست نشانده‌ای برای ایالات متحده تبدیل شود.

وی خطاب به حاضران در رویدادی که از آن به عنوان چشم‌انداز رئیس جمهوری فرانسه برای آینده اروپا یاد شده بود، هشدار داد: «طیِ دهه‌ی آینده ... خطر تضعیف [اروپا] یا حتی تنزل آن، بسیار زیاد است.»

به اعتقاد امانوئل ماکرون، اروپا باید خود را از وابستگی بیش از حد به روسیه در بخش انرژی و نیز در زمینه تامین امنیت، رها کند. 

او رفتار روسیه را پس از حمله به اوکراین «رها و غیرقابل مهار» توصیف کرد و هشدار داد که دیگر مشخص نیست مرزهای تحرکات مسکو تا کجاست.

تهدید حیاتی

رئیس جمهوری فرانسه سپس تاکید کرد شرط لازم برای امنیت اروپا این است که «روسیه در جنگ تجاوزگرانه علیه اوکراین پیروز نشود.»

آقای ماکرون ضمن هشدار نسبت به این نکته که اروپا با تهدید حیاتی ناشی از تجاوز روسیه مواجه است، از رهبران اروپایی خواست تا یک استراتژی دفاعی «معتبرو یکپارچه» را در پیش گیرند که کمتر به ایالات متحده وابسته باشد؛ وی در این خصوص تاکید کرد که اروپا نمی تواند «دست‌نشانده» ایالات متحده باشد.

وی همچنین زنگ خطر را در خصوص آنچه «بی‌توجهی روسیه و چین به قوانین تجارت جهانی» خواند به صدا درآورد و از اتحادیه اروپا خواست تا در راهبرد تجاری خود تجدید نظر کند.

امانوئل ماکرون در همین راستا خواستار «بازنگری» در سیاست تجاری اتحادیه اروپا برای دفاع از منافع کشورهای عضو شد و چین و ایالات متحده را متهم کرد که دیگر برای قوانین تجارت جهانی احترام قائل نیستند.

او بدین ترتیب بار دیگر به همان مضامین سخنرانی سوربن خود در سپتامبر ۲۰۱۷، چندین‌ ماه پس از به دست گرفتن قدرت در کشورش بازگشت.

این در حالیست که هفت سال بعد، جهان با برگسیت، کووید-۱۹ و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به کلی متحول شده است.

آقای ماکرون گفت که در هفته‌های آینده از شرکای اروپایی درخواست خواهد کرد که پیشنهادات خود را برای چشم‌انداز آینده اروپا ارائه دهند.

وی در همین راستا افزود که اروپا همچنان نیاز دارد ظرفیت‌های دفاع و امنیت سایبری خود را بیش از پیش تقویت کند.

در همین حال، در خرید تجهیزات نظامی باید به تامین کنندگان اروپایی اولویت داده شود. ماکرون از ایده وام اروپایی برای تامین مالی این تلاش حمایت کرد.

«مانیفست چشم‌انداز آینده اروپا»

پس از برکسیت و کنار رفتن آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان از قدرت، رئیس جمهوری ۴۶ ساله فرانسه اغلب توسط مفسران به عنوان رهبر شماره یک اروپا شناخته می شود.

با این حال، حزب تحت ریاست امانوئل ماکرون در انتخابات اروپایی ماه ژوئن بر اساس نظرسنجی‌ها وضعیت مناسبی ندارد و ممکن است با شکستی سنگین روبرو شود.

حزب «جمهوری به پیش» در نظرسنجی‌ها به طور قابل توجهی از احزاب راست افراطی عقب افتاده و حتی این احتمال وجود دارد که پس از سوسیالیست‌ها در رتبه سوم قرار گیرد.

امانوئل ماکرون در سخنرانی خود هیچ اشاره ای به انتخابات اتحادیه اروپا نکرد، اگرچه تحلیلگران نطق روز پنجشنبه او را در سوربن نوعی «مانیفست برای آینده اروپا» قلمداد می‌کنند و معتقدند که او نخستین گام‌ها را برای ورود با کارزار انتخاباتی برداشته است.

 

دیگر خبرها

  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • مکرون: خطر نابودی اروپا وجود دارد/ برای رویارویی تجهیز نیستیم
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی