Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@14:05:25 GMT

«حسن کچل»؛ کاراکتر محبوب کودک ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۵۱۳۶

«حسن کچل»؛ کاراکتر محبوب کودک ایرانی

قلی پور می گوید عروسک «حسن کچل» را طوری طراحی کرده که کودکان بتوانند به راحتی آن را در دست بگیرند و برای بازی این ور و آن ور ببرند.

خبرگزاری شبستان،‌ سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : در روزهای گذشته بخش نخست گفتگو با «مریم قلی پور» عروسک ساز و موسس برند «آلمیلا» منتشر شد. قلی پور که یکی از هنرمندان حاضر در پنجمین جشنواره اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود در گفتگوی پیشین از ورود به عرصه عروسک سازی و نخستین تجربیات خود در این مسیر گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن چه در پی می آید بخش دوم این گفتگوست که جزئیات بیشتری از فعالیت این عروسک ساز را بازگو می کند: 

 

 

پیش از این درباره تجربه ورود به عرصه عروسک سازی سخن گفتید. چند سال است مشغول این فعالیت هستید؟ آیا پیش از این، تجربه ای از این دست داشتید؟

اکنون پنج سالی می شود که به عروسک سازی اشتغال دارم و همه مهارت هایم را در همین مدت کسب کرده ام. در واقع همه چیز در این مسیر برای من به صورت تجربی پیش رفت و آموزشی در این زمینه ندیدم. از ابتدا تاکنون همه بخش ها را با آزمون و خطا گذراندم. مثلا طراحی می کردم و می دوختم اما خوب از آب درنمی آمد، ایرادهای کار را پیدا می کردم و بار دیگر از نو شروع می کردم.

 

 

نسبت به تجربه عروسک سازی تان چه حسی دارید؟

حالا که حدود پنج سال از این تجربه می گذرد، نسبت به مسیر پرفراز و نشیبی که از سر گذرانده ام نسبتا راضی هستم و خوشحالم که از بر پروسه تولید عروسک از طراحی تا دوخت مسلط شده ام.

 

 

عروسک سازی شغل اصلی و منبع اصلی درآمد شماست؟

بله، در حال حاضر عروسک سازی به شغل اصلی من تبدیل شده و عمیقا از این موضوع خوشحالم. اشتیاق فراوانم به عروسک سازی و کاراکترهایی که خلق می کنم موجب شده اهداف بیشتری برای آینده شغلی ام داشته باشم. در واقع امیدوارم بتوانم کارم را هر چه بیشتر گسترش دهم.

 

 

چشم‌انداز شما برای آینده کارتان چیست؟

در مرحله اول به این فکر می کنم که کارگاهی برای عروسک سازی داشته باشم تا از این طریق تعدادی از افراد علاقه مند را گردهم آورم. از سوی دیگر می خواهم با آموزش به به علاقه مندان این حوزه، برای آینده(زمانی که کارم گسترش پیدا کرد) همکارانی تربیت کنم.  

 

 

یکی از کاراکترهای عروسکی شما که مورد توجه تعداد زیادی از بازدیدکنندگان نمایشگاه اسباب بازی قرار گرفت، «حسن کچل» بود. این کاراکتر دوست داشتنی چگونه شکل گرفت؟

ماجراهای «حسن کچل» از جمله داستان هایی است که چندین دهه مورد توجه بچه‌ها بوده است. من خودم از کودکی با این کاراکتر آشنا هستم و خاطرات زیادی از آن دارم. به همین خاطر فکر کردم برای رده سنی کودک عروسکی طراحی کنم که برای بچه ها آشنا باشد. از سوی دیگر «حسن کچل» شخصیت داستان ایرانی و بومی است و از این نظر توجه بیش تری را به خود جلب می کند و آسان تر می توان آن را معرفی کرد.

 

 

یعنی عملا عروسک شما پیوست فرهنگی برای داستان «حسن کچل» است؟

 بله، به این معنا که وقتی یک کودک داستان «حسن کچل» را می خواند می تواند عروسک آن را هم به صورت عینی در دست بگیرد و با آن بازی کند.

 

 

در طراحی این کاراکتر از تصاویر موجود او بهره بردید؟

نه، با وجود این که تصاویر زیادی از حسن کچل در فضای فرهنگی هنری ما طراحی شده، تصمیم گرفتم تصویرسازی اش منحصر به فرد باشد. بر اساس همان طراحی هم الگو درآوردم و کار به نتیجه رسید.

 

 

ویژگی منحصر به فرد «حسن کچل» شما چیست؟

می خواستم سایز عروسک «حسن کچل» طوری باشد که کودکان بتوانند به راحتی آن را در دست بگیرند و برای بازی این ور و آن ور ببرند. به همین خاطر عروسک را چندین بار در اندازه های مختلف ساختم تا در نهایت بهترین ابعاد را انتخاب کنم.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت های مسجدی نماز جمعه طرح ملی فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد رویداد ملی فهما فهما مناطق سیل زده حسن کچل عروسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۵۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟

پیمان خازنی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که این روزها پروژه موسیقایی نمایشی «مجنون آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان را در تالار حافظ به صحنه برده اسن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره انگیزه های خود برای به صحنه بردن این اثر که به نوعی چندمین تجربه او در حوزه تلفیق موسیقی و نمایش محسوب می شود، توضیح داد: زبان و ادبیات فارسی غنی‌ترین ثروت ما ایرانیان است و پرداختن به متون کهن فارسی، یک مراجعه درست در راستای ساختن دنیای جدید برای اقوام ایرانی محسوب می‌شود. در این راستا منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی گنجوی به قدری غنی است که به جرات می‌توان آن را بزرگ‌ترین منظومه عاشقانه در ادبیات جهان دانست.

وی افزود: از زمانی که با این شاهکار آشنا شدم هربار که به سراغش می‌روم، ظرفیت تازه‌ای در آن پیدا کرده و تشویق می‌شوم از زاویه‌ای دیگر به آن بپردازم. «لیلی و مجنون» هنوز برای من تمام نشده است. پرداختن به چنین آثاری کار دشواری است؛ چراکه بیش از هر چیز در این زمینه باید برداشت درستی از مخاطب داشت و این مهم به راحتی میسر نیست.

این آهنگساز بیان کرد: شناخت جهان شاعر و مطابقت آن با سلایق متعدد مخاطب امروزی از طرفی و بازنویسی اثر به زبان امروز از سوی دیگر کار سختی است. رسیدن به این مرحله تازه بنا نهادن سنگ اول است. پس از آن باید به سراغ موسیقی رفت. موسیقی ایرانی ظرفیت‌های فراوانی دارد و همراه ساختن آن با گستره وسیع شهر ایرانی نیازمند دقت بالایی است. البته با توجه به اهمیت آشنایی کارگردان با ظرافت موسیقی ایرانی، خودم کارگردانی نمایش را برعهده گرفتم که امیدوارم در این کار بتوانم اندازه‌ها را رعایت کنم. البته آثار پرفروش معمولا جنبه ادبی و فرهنگی را به ناچار قربانی گیشه می‌کنند اما ما در «مجنون آن لیلی» به دنبال دوسر برد هستیم.

خازنی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: «مجنون آن لیلی» پر از رنگ و لایه‌های درونی و بیرونی است. به عبارتی درونش فلسفی و بیرونش عاشقانه است و نمایشنامه این ابزار را در اختیارم گذاشت تا لایه‌ها برای سطوح مختلف سنی و فکری جاگذاری شود. طراحی لباس و طراحی نور نیز ۲ رکن مهم صحنه‌اند. با این ابزار تلاش کردم که رویا تولید کنم

وی در پایان اظهار کرد: البته من این کارها را یک رشته منظم می‌بینم؛ این رشته تالیف که توسط یک آهنگساز کارگردانی می‌شود، به زودی حضور آهنگسازان جوان را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه معتقدم آهنگسازی به دلیل انتزاعی بودن از کارگردانی دشواری‌های بیشتری دارد و امیدوارم علاقه‌مندان به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

پروژه موسیقایی نمایشی «مجنونِ آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان، آهنگسازی طراحی و کارگردانی پیمان خازنی، تهیه کنندگی ساسان سالور و حمیدرضا علی نژاد، روایت رشید کاکاوند، خوانندگی هادی فیض آبادی (با همراهی زهره فیروزی و امید نصری) و بازی عمار تفتی، زهره فیروزی، ملیکا شهاب، رز ایزدی، سپیده موسوی، علی تیمور فامیان، آتنا قرایی، سیما نوروزیان روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت های 18:30 و 21 در تالار حافظ تهران میزبان مخاطبان است.

کد خبر 6096120 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی 
  • تلفیق آگاهانه بازیگری و موسیقی در آثار نمایشی
  • L90 ایرانی؛ رونمایی از رقیب جدید تارا و دنا
  • ساخت آشپزخانه‌ به سبک مجلات دکوراسیون با هوش مصنوعی!
  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»
  • کارگاه اموزشی هنرمند ایرانی در قزاقستان
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟