بررسی رخدادهای اخیر موسیقی ایران / حمله به کلهر و تحسین عصار و قربانی
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۲۸۱۴
لغو کردن یا نکردن! مسئله این است. مهمترین پرسشی که در این روزها برای علاقهمندان به موسیقی مطرح است اینکه؛ آیا هنرمندان پس از اتفاقهای اخیر باید کنسرتشان را لغو میکردند یا خیر. ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم - یاسر یگانه
حوادث اخیر در کشور، کُنشها و واکنشهای مختلفی را در پی داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اکنون اندکی از فضای ملتهب روزهای پُرماجرا دور شدهایم و شاید زمان مناسبی برای بررسی برخی از کُنشها و واکنشها است. در اینجا تنها به بررسی برخی از رخدادهای عرصه موسیقی میپردازیم.
هنرمندان واقعی و پوشالی موسیقی را بشناسیم / سوءاستفاده از خون 176 مسافر هواپیمای اکراینی برای کنسرتی که 40 بلیت فروختلغوهای واقعی
علیرضا قربانی و علیرضا عصار کنسرتهایشان را لغو کردند. برگزاری کنسرتهایشان دست خودشان بود، از هیچ نهاد دولتی کمکی نگرفته بودند و به عنوان دو هنرمند مستقل، تصمیم گرفتند برای همدردی با جانباختگان سقوط هواپیمای اوکراینی کنسرتشان را لغو کنند. این حرکت از سوی کاربران فضای مجازی مورد استقبال قرار گرفت.
قربانی و عصار خوانندگانیاند که همواره در بزنگاهها، برخوردهایی حرفهای و مردمی دارند. شاید رمز موفقیت و ماندگاریِ این دو هنرمند همین تصمیمهای مهم باشد.
کیهان کلهر "شهر خاموش" را به خانوادههای داغ دیده سقوط هواپیما تقدیم کردحمله به کلهر / برای کُردها لغو کرد برای هموطنش نه!
کیهان کلهر اما کنسرتهایش را لغو نکرد و ترجیح داد اجرای «شهر خاموش» را به داغدیدگان و درگذشتگان سقوط هواپیمای اوکراینی تقدیم کند. این حرکت کلهر در فضای مجازی با حملههای تندی همراه بود. برخی از کاربران اینستاگرام به کیهان کلهر تاختند و از توهین و تهمت به او فروگذار نکردند.
متأسفانه در چنین اوضاعی، رفتارهای کاربردان فضای مجازی با هیجان و احساسهای لحظهای همراه است؛ آنها نکات بسیاری را نمیدانند یا نمیخواهند بدانند. ادعای این کاربران اینستاگرامی این بود که کیهان کلهر باید برای ادای احترام و همدردی با خانوادههای داغدیده، کنسرتش را لغو میکرد.
کیهان کلهر چندی پیش برای همدردی با کُردانی که مورد حمله ارتش ترکیه قرار گرفته بودند، کنسرتش در ترکیه را لغو کرد. اکنون مخاطبان کلهر به او تاختهاند که چرا برای کُردها کنسرتش را لغو کرد، اما در ایران و برای هموطنانش این کار را نمیکند.
نکاتی هست که شاید بسیاری از علاقهمندان به موسیقی از آنها بیاطلاع باشند. بیایید به چند نکته دربارهی همین کنسرت کیهان کلهر نگاهی بیاندازیم:
پس از شهادت سردار سلیمانی و اعلام عزای عمومی، سه شب از کنسرتهای کیهان کلهر در تهران لغو شد. تمام بلیتهای این سه شب به فروش رفته بود.
کنسرتهای کیهان کلهر با عنوان «شهر خاموش» برگزار میشوند. «شهر خاموش» عنوان قطعهای است که کیهان کلهر برای جانباختگان حمله شیمیایی حلبچه ساخته است. این کنسرت فضایی کاملاً جدی دارد.
کلهر اعلام کرد که کنسرتهایش را لغو نمیکند، چرا که موسیقی را ابزاری برای اندیشه و تفکر میداند و معتقد است که با برگزاری کنسرتها میتوان جامعه را به اندیشیدن واداشت.
کلهر یکی از اجراهایش را به خانوادهها و درگذشتگان سقوط هواپیمای اوکراینی تقدیم کرد. کلهر پس از سقوط هواپیمای اوکراینی، هر شب در کنسرتهایش چند دقیقهای دربارهی اتفاقهای اخیر و در اعتراض به این رخدادها صحبت میکرد و حرفهایش معمولاً در رسانهها بازخوردهای زیادی داشت.
بهنام بانی تمدید کرد
بهنام بانی خواننده موسیقی پاپ کشورمان، در همان روزهایِ ابتداییِ پس از سقوط هواپیمای اوکراینی، کنسرتهایش را برای یک روز دیگر تمدید کرد.
فرزاد فرخ چه مبلغی به سیلزدگان سیستان و بلوچستان کمک کرد؟فرزاد فرخ لغو نکرد و درآمدش را به سیلزدگان داد
فرزاد فرخ خواننده موسیقی پاپ، کنسرتش را لغو نکرد. او بلافاصله پس از برگزاری کنسرتش در تهران، عواید کنسرتش را برداشت و به سیستان و بلوچستان رفت تا آن را برای سیلزدگان خرج کند.
او اقلام بسیاری را خرید و در کمترین زمان ممکن پس از برگزاری کنسرتش به میان سیلزدگان سیستان و بلوچستان رفت.
کنسرت طلیسچی به نفع سیلزدگان
علیرضا طلیسچی کنسرت 26 دیماه خود را در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران به نفع سیلزدگان سیستان و بلوچستان برگزار میکند.
کاسبی با خونِ 176 مسافر بیگناه
برخی از خوانندگانِ تازه به دوران رسیده، که یک شبه از دریچهی تلویزیون هم مشهور شده بودند، در همان روزهای پس از سقوط هواپیمای اوکراینی دست از تبلیغِ کنسرتشان نمیکشیدند. وقتی جامعه در شوک، اندوه و غمِ کُشندهای به سر میبرد، این خوانندگان مشغول تبلیغ برای فروش بلیتهایشان بودند.
آنها در یکی از شهرستانهای اطراف کرج کنسرت داشتند و وقتی دیدند بلیتهایشان فروش نرفته، دو روز مانده به کنسرت، اجرا را لغو کردند و گفتند که این اجرا را به احترام درگذشتگان سقوط هواپیما لغو کردهاند!
گویا این خوانندگان که یک شبه مشهور شدهاند، سودای بسیاری برای ثروتاندوزی از راه موسیقی داشتند؛ اما با سوء استفادهی ناجوانمردانه از خونِ درگذشتگان سقوط هواپیمای اوکراینی، به احتمال زیاد، برای همیشه باید قیدِ خواندن و خوانندگی را بزنند. به هر روی مردم این روزهای سخت را به خاطر میسپارند.
نتیجه
شهادت سردار سلیمانی و پس از آن سقوط هواپیمای اوکراینی و بلافاصله سیل سیستان و بلوچستان، جامعه را دچار التهاب و اندوه کرد. اما باید توجه کنیم که در بزنگاهها است که باید تصمیم درست را اتخاذ کنیم، وگرنه در اوضاع عادی، اتخاذ تصمیمهای درست و به موقع کارِ چندان دشواری نیست.
هنرمندی که در عینِ مردانگی و اندوهگین بودن برای مردم تصمیم به لغو کنسرتش میگیرد، قابل احترام است. هنرمندی که کنسرتش را لغو نمیکند اما قلبش برای مردم میتپد و تلاش میکند با اجرایش از اندوه جامعه بکاهد و جامعه را به اندیشیدن دعوت کند، نباید مورد شماتت قرار بگیرد. هنرمندی که عواید کنسرتش را برمیدارد و بلافاصله به میان سیلزدگان میرود، قابل تقدیر است.
ما باید بیاموزیم که به دیدگاههای مختلف و تصمیمهای متفاوت احترام بگذاریم.
در این میان اما کسانی که خواستند از آب گلآلود ماهی بگیرند و به احساسات مردم ایران پشت کردند، هرگز بخشیدنی نیستند.
انتهای پیام/
R33357/P/S4,40/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سازمان هواپیمایی سیل سیستان و بلوچستان علی قربانی علیرضا عصار کیهان کلهر موسیقیمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سازمان هواپیمایی سیل سیستان و بلوچستان علی قربانی علیرضا عصار کیهان کلهر موسیقی سازمان هواپیمایی سیل سیستان و بلوچستان علی قربانی علیرضا عصار کیهان کلهر موسیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۲۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/