Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان یک خط اعتباری برای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان پنج محصول باغی ایجاد شد که تنها پسته‌کاران توانستند بهره‌برداری کنند و بخش‌های دیگر بهره زیادی نبردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت وزارت جهاد کشاورزی،معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ما حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار باغ داریم که از این میزان حدود ۹۰۰ هزار هکتار نیاز به بازسازی دارد و دلیل آن این است که برخی مخروطی کاشته شده‌اند و از سویی دیگر پایه‌ها و رقم‌ها قدیمی است و یا نقشه باغ استاندارد نیست، در حالی‌که هر ۳۰ سال باید این نقشه تغییر یابد و این چرخه همیشه ادامه‌دار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹۰۰هزار هکتار باغ نیازمند بازسازی است

محمدعلی طهماسبی ادامه داد: این ۹۰۰ هزار هکتار، نهال، پایه و رقم‌های جدید می‌خواهد و باید رقم‌های قبلی را کنار بگذاریم، اکنون پایه‌های بسیار خوبی آمده است. سال پیش ۱۴۲ رقم و پایه جدید معرفی شده بود. امسال هم ۱۰ الی ۲۰ رقم از طریق موسسه تحقیقات باغبانی اعلام می‌شود. از لحاظ پیوند مقداری هم کمبود داشته‌ایم که توانستیم از ترکیه بیاوریم.

طهماسبی در ادامه با بیان اینکه برخی روی باغات مادری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: اکنون ما می‌توانیم نهال لیبل آبی بدهیم، این نهال حاصل زحمات محققین بود که در حال تکثیر است.

*تغییر اقلیم را بپذیریم

معاون امور باغبانی گفت: یکی از دلایل و مشکلات پیشین آن است که در حال تغییر اقلیم هستیم و این را باید بپذیریم. باید در کاشت نوع پسته دقت کنیم به‌عنوان مثال، نوع احمدآقایی، کله قوچی،‌ اکبری و... هر یک نیاز به شرایط اقلیمی و سرمایشی خاص خود را دارد. ما آسیب‌هایی هم از سرمایش و هم از گرمایش اقلیم داریم. از سویی دیگر توجه به تغذیه باغات مهم است، در بخش تغذیه کارهای خوبی انجام شده است. باید به مرحله رویش تا زایش توجه کرد و متناسب با آن تغذیه‌ای مناسب هر مرحله را انجام داد تا با کمترین هزینه بتوان بیشترین برداشت را از باغات داشت.

تولید ۲۳ میلیون تن محصولات باغی در کشور

او با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳ میلیون تن محصولات باغبانی در کشور تولید می شود، تصریح کرد: بخشی از این حجم تولید در فضای گلخانه و مابقی در فضای باز است که می‌توان با یک هرس و یک تغذیه مناسب این میزان را به دو برابر افزایش داد.

نبود تشکل در بخش باغبانی

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با نقد نبود تشکل‌های توانمند در عرصه باغبانی، گفت: نبود تشکل در این بخش سبب می‌شود آنچه در بخش باغبانی به بار می‌آید را به ثمن‌بخس بفروشیم. در این بین لازم است که ما بازار را خودمان کنترل کنیم و یک تشکل قوی را تشکیل دهیم. در محصول زعفران این تشکل به‌وجود آمده است. به عنوان مثال زرین زعفران مشرق زمین چند هزار نفر عضو دارد، زعفران را به بورس برده و کاملا قیمت بازار را کنترل کرده است و ارتباط تنگاتنگی با تولیدکننده و مردم دارد.

وی با بیان اینکه بستر مناسبی برای صادرات از طریق اتحادیه اوراسیا فراهم شده است، ادامه داد: اتحادیه اوراسیا روی تعرفه ترجیحی ایران با کشورهای دیگر تمرکز کرده است. این اتحادیه ضوابط قرنطینه‌ای را در کشور مقابل، ثبت و ضبط می‌کند و به این ترتیب به کمک صادرکننده می‌‌آید. این اقدامات، کارهایی است که باید در استان با همکاری بخش خصوصی انجام شود.

خط اعتباری ۶۰۰میلیارد تومانی برای صادرات

طهماسبی در ادامه افزود: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان یک خط اعتباری با عاملیت بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان پنج محصول باغی ایجاد شد که تنها پسته‌کاران توانستند بهره‌برداری کنند و بخش‌های دیگر بهره زیادی نبردند. این خط با سود ۱۴.۵ درصد تنها برای تجارت و صادرات محصولات باغبانی در نظر گرفته شده است. برای اینکه به باغداران ضرری نرسد نیاز است که یک اتحادیه و تعاونی در هر استان ایجاد شود تا دست واسطه‌ها کوتاه شود. در پسته و زعفران این اتحادیه و تعاونی‌ها ایجاد شده‌اند و امیدواریم که در هسته‌داران، سبزی و صیفی نیز به‌وجود بیاید.

مجمع ملی خبرگان، به دنبال کشاورزی قراردادی

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از کشاورزی قراردادی و تشکیل زنجیره‌ها حمایت می‌کنیم، ادامه داد: در این زمینه با سرمایه‌گذاری چند ده میلیاردی در قالب کشاورزی قراردادی روبرو بودیم و سرمایه‌گذار با دریافت این مبلغ از وزارت جهاد کشاورزی، تعهد داده که با کشاورزان قرارداد داشته و محصولات آنها را جمع‌آوری کرده تا تولیدکننده متضرر نشود. اینجا، یک کشاورز پیشرو است که می‌تواند بیشترین بهره‌برداری را از این فرصت داشته باشد.

در راستای تأکید طهماسبی بر اهمیت کشاورزی قراردادی و بهره‌گیری آن در تولید محصولات باغی، محمد جعفری فشارکی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان نیز گفت: مجمع ملی خبرگان به دنبال کشاورزی قراردادی است. شهرستان نظرآباد استان البرز را به‌عنوان پایلوتی برای کشاورزی قراردادی انتخاب کرده‌ایم و در نظر داریم تا در هر استان یک شهرستان را به‌صورت پایلوت انتخاب کنیم و امیدوارم این روند برای کل استان‌ها فراگیر شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی تولید محصولات باغی تغییر اقلیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۳۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق شهر تهران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، کامبیز ناظریان" همزمان با برگزاری ششمین نشست بزرگ فصلی مدیران این شرکت با بیان اینکه تمامی ظرفیت‌های ممکن به منظور بهبود روند خدمت رسانی در حوزه برق در پایتخت به کار گرفته شده است از سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی در بخش سرمایه‌ای با هدف توسعه و بهبود هرچه بیشتر وضعیت شبکه توزیع برق پایتخت خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها، شاخص‌های بهره برداری و ضرایب امنیت و پایداری شبکه برق شهر تهران به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود خواهد یافت.

ناظریان با اشاره به اینکه با تلاش‌های شبانه روزی کارکنان برق پایتخت و همکاری مردم تهران، طی دو سال گذشته، علیرغم برخی مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی و افزایش مصرف انرژی، شاهد هیچ گونه اختلالی در تأمین برق مورد نیاز هموطنان تهرانی نبوده‌ایم خاطرنشان کرد: در راستای اطمینان از پایداری شبکه در تابستان ۱۴۰۳ و حفظ آرامش و آسایش هموطنان تهرانی، همسو با برنامه‌های ابلاغی وزارت نیرو، این شرکت با همکاری کارشناسان و متخصصان، اقدام به تدوین ۱۵۰ برنامه تخصصی با تمرکز بر بخش‌های مختلف فنی، مهندسی و توزیع انرژی کرده و امید می‌رود با اجرای این طرح‌ها و تداوم همکاری تهرانی‌ها در تابستان پیش رو نیز شاهد هیچ گونه اختلالی در تأمین برق مصرفی مردم شریف پایتخت نباشیم.

کد خبر 6090672 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق شهر تهران
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • سرمایه‌گذاری صنعتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در کرمانشاه با تسهیلات سفر رئیس جمهور
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل کمربندی ایلخچی